Prislapp oväsentlig!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-03-09 15:15

Ahh nu bläddrade jag i tråden, så jag såg vem det var förutom lilla spöket laban :P :D

Brilliant svar V8 :)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
BigD

Inläggav BigD » 2006-03-09 15:16

Huga, hur kan en enkel fråga om en mening i ett test, eller en recension eller vad det nu är spåra ur till rena personangrepp?

Jag har läst pdf filen som är länkad i början och visst, det är en något knepig formulering.
Men vilda spekulationer om att den som skrivit det skulle vara "köpt" eller liknande tycker jag verkar lite mer långsökt än att den som skrev artikeln helt enkelt har formulerat sig lite luddigt.

Dessutom så tycker jag att mayro har vissa poänger, man kan ju inte bara blint köpa allt som skrivs i hifipressen och jag förstår inte varför man reagerar så starkt på det.
Jag har sett många trådar som framhåller den svenska hifipressen som oseriös (t.ex. ligger det ju en tråd under ino forumet där hifi&musik kallas för svenska mad :D).

Helt klart så verkar ju personen som har skrivit texten som diskuteras vara smått lyrisk när det gäller detta slutsteg, men jag finner det faktiskt inte så svårt att tro att det faktiskt är så att han helt enkelt tycker om produkten i fråga.

För övrigt anser jag att sann objektivitet inte existerar i verkligheten, så givetvis så kommer någonting som någon skriver att spegla det han tycker i någon utsträckning, medvetet eller omedvetet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 15:17

Hetsporren skrev:Nåväl, back to topic! Varför tror ni att journalisten/recensenten/reportern PW skriver som han gör, är det för att kunna få juste rabatt på prylarna han "recenserar" eller är det pga hans (enligt Sladd, ni vet han som har agenturen för Bladelius) taskiga svenskakunskaper?

Skall det där föreställa en recension? Jag tolkar det som en utökad produktbeskrivning.

Språkbruket påminner mer om en vinprovning än om en hifi-recension och verkar försöka få med så mycket tekniska salespoints och hifi-buzzwords som möjligt utan att gå i någon form av bevisning på sina påståenden. Tyckte mig känna viss självmotsägelse också.

Om denna publicerats någonstans som en oberoende test så förvånar det mig storligen... H&M måste ju betraktas som sansade recensenter i jämförelse!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 15:18

BigD skrev:För övrigt anser jag att sann objektivitet inte existerar i verkligheten, så givetvis så kommer någonting som någon skriver att spegla det han tycker i någon utsträckning, medvetet eller omedvetet.

Visst, men att därifrån skriva rena reklamtexter - förklädda till recension?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-03-09 15:18

Tack för att låsa tråden när jag hade precis skrivet ett LÅNGT inlägg som bara försvann :evil:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 15:19

Jag tror att det som skribent är väldigt lätt att bli kompis med leverantörerna. Det är inte alltid lätt att vara direkt kritisk till sina "vänner", särskillt inte om man varit med ett längre tag. Om man får en fråga om man vill köpa en demoprodukt till ett fördelaktigt pris, vänner emellan, är det nog lätt att tacka ja - utan att tänka på konsekvenserna.

Det sker överallt - varför skulle det inte ske inom denna branch?

Korruption är inte alltid något som har med pengar att göra. Det kan lika gärna vara vänskapskorruption (Det ser vi nog ibland här på faktikst.se faktiskt.... ibland reageras det på person och inte på sak!!).

Det är inte lätt att skriva upp annonsörernas konkurrenter till skyarna utan att det kan få konsekvenser. Jag tror att man ser en hel del problem redan i urvalet till tester. Vissa produkter testas helt enkelt inte lika ofta som andra. Ingen som noterat det? Jag kan ju nämna att Hifiklubben (min pappa arbetade åt dem som konsult på 80-talet) hade problem i mitten/slutet på 80-talet att deras produkter inte testades alls av tidningar som Hifi&Musik i samma utsträckning som andra märken. Det var jobbigt för dem eftersom ett test/en recention är publicitet - och det leder till försäljning!

V8 - tackar för din finkänslighet!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 15:20

subjektivisten:

Varsågod.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 15:21

subjektivisten skrev:Tack för att låsa tråden när jag hade precis skrivet ett LÅNGT inlägg som bara försvann :evil:

Samma hände mig! :cry:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-09 15:23

Hm undrar inte om V8 är lite trött på oss ibland. Hetsporren och sladd kan ni inte sluta med ert gamla groll. :) Kan ni inte det så bara strunta i varandra då. :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 15:27

mats skrev:Hetsporren och sladd kan ni inte sluta med ert gamla groll.

Jag kan svårligen tiga då Sladd anklagar mig för det ena och det andra, bara för att jag råkar ifrågasätta en recensent som hyllat bl a "hans" produkter. Jag skiter i Sladd och önskar att han håller sig borta från mina trådar, i så fall finns inget groll. Enkelt.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-03-09 15:40

Hetsporren skrev:
mats skrev:Hetsporren och sladd kan ni inte sluta med ert gamla groll.

Jag kan svårligen tiga då Sladd anklagar mig för det ena och det andra, bara för att jag råkar ifrågasätta en recensent som hyllat bl a "hans" produkter. Jag skiter i Sladd och önskar att han håller sig borta från mina trådar, i så fall finns inget groll. Enkelt.

Ja du får bjuda sladd på en koppkaffe och prata gamla minnen :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-03-09 15:45

Ekk, Nad 208 osv är bäst! AAOOOO

Ah... vår Herre har äntligen skådat himmelriket!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-03-09 15:53

Hetsporren skrev:
Mayro skrev:Annars kan man gott bli missnöjd anser jag.. Det är en bra läxa..

Så, folk som inte fattar att en recensent är köpt bör skylla sig själva... Varför det?

En recensent behöver inte vara köpt bara för att han tycker om en viss produkt, han kanske bara bländas av den tjocka frontpanelen - som alla vi andra :-)

Jag kan hålla med om att de som skriver i tidningar under förment objektivitet har lite mer ansvar än om vi som privatperson råder en kompis om vad denne ska köpa. Men att det är ett personligt ställningstagande bakom subjektiva värderingar ("klingar ljust", "klingar mörkt" osv), det måste man som läsare förstå.

Att påstå att prislappen är oväsentlig kan väl ses som lite löjligt med tanke på vad den testade apparaten kostar. Men man kan väl se det som en beskrivande överdrift i hur bra PW ansåg att apparaten lät.

För övrigt håller jag med Mayro om att en person är sinnesvag och får skylla sig själv om denne köper en apparat i den prisklassen baserat på vad en recensent tycker och utan att provlyssna själv i sitt eget system.

Vad jag INTE håller med om är Mayros sätt att uttrycka sig och sprida giftigheter mot de som har avvikande åsikter. Det är helt enkelt för bedrövligt. Skärpning Mayro!

/ B

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 16:01

Bill50x skrev:För övrigt håller jag med Mayro om att en person är sinnesvag och får skylla sig själv om denne köper en apparat i den prisklassen baserat på vad en recensent tycker och utan att provlyssna själv i sitt eget system.

Det tror jag alla håller med om :-)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 16:07

Bra inlägg, Bill. Ska försöka hålla en lägre profil:)

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 16:29

Hetsporren skrev:

"Jag skiter i Sladd och önskar att han håller sig borta från mina trådar, i så fall finns inget groll. Enkelt."

Jag hade bara en och väldigt sansad förklaring på varför PW hade uttryckt sig som han gjorde. Det är ju inget vidare "reklamvärde" i just att ett pris betecknas som "oväsentligt"?

Alla sådana försök får omedelbart mothugg i att jag bara ser till ekonomiska intressen. Är "partisk" och vad det nu var.

Jag blir ganska trött på Hetsporrens kampanjande.

Förr så var det spriten som ställde till det för dig och detta var du runt och pratade om och bad om ursäkt och du var även inne i min butik och grävde ned stridsyxor samt bjöd in hela hifisverige att läsa om din kamp för att ta dig ur det hela här på faktiskt. Detta är inga lätta frågor och du har allt stöd härifrån i denna strävan.

Men nu gräver du upp en gammal recension som ältats många varv och det hela skall tydligen mynna ut i att PW får betalt att skriva det han gör? Och du blir irriterad över att jag alls är inne i tråden :?: :?: :?:

frågan är ju Hetsporren: Hur går det?

mvh

.
Arrangör av Nordens största mässa för Ljud och Bild

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-09 16:35

Sladd skrev: Förr så var det spriten som ställde till det för dig och detta var du runt och pratade om och bad om ursäkt och du var även inne i min butik och grävde ned stridsyxor samt bjöd in hela hifisverige att läsa om din kamp för att ta dig ur det hela här på faktiskt. Detta är inga lätta frågor och du har allt stöd härifrån i denna strävan.

Förbaskat lågt att ta upp det sladd. Uselt av dig.

/Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 16:39

Jag har kontaktad Admin om detta. Det var den lägsta nivån jag någonsin sett.

Hetsporren - bemöda dig inte ens att replikera på detta.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 16:42

Sladd skrev:Jag hade bara en och väldigt sansad förklaring på varför PW hade uttryckt sig som han gjorde. Det är ju inget vidare "reklamvärde" i just att ett pris betecknas som "oväsentligt"?.

En väldigt sansad teori, javisst. En teori som jag finner osannolik.
Sladd skrev:Förr så var det spriten som ställde till det för dig och detta var du runt och pratade om och bad om ursäkt och du var även inne i min butik och grävde ned stridsyxor samt bjöd in hela hifisverige att läsa om din kamp för att ta dig ur det hela här på faktiskt.

Jag har inte skyllt kontroversena med dig på min alkoholkonsumtion, så vad detta har med denna sak att göra fattar jag inte. Kanske bara ett sätt av dig att försöka undergräva min trovärdighet? Att jag valde att berätta har knappast heller med sakfrågan att göra. Vart vill du komma?
Sladd skrev:Men nu gräver du upp en gammal recension som ältats många varv

Denna recension har inte ältats ett enda varv här på faktiskt och när jag skrev första inlägget kände jag inte till att den vart föremål för diskusion på Hififorum heller, bara att kolla första sidan i denna tråd. Så, vad jag "drar upp" och varför är inte dina problem! Har du nåt vettigt att komma med i sakfrågan så gör det men glöm då inte heller att presentera dig som den du är, så att alla tydligt kan se att du är partisk och då förstå ditt plötsliga intresse av att lägga locket på detta känsliga ämne.

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 16:45

Tycker det är mycket befogad fråga. Hetsporren själv vet att jag vet en hel del om denna problematik och han har själv gått ut med detta i den allra mest öppna redovisande form som tänkas kan bl a här på forumet.

Alla - inklusive undertecknad - stöttar detta till 100% men jag måste erkänna att det blev en smula "aha" när han klev ur garderoben och berättade om sina problem. Detta kunde ju förklara att och annat bakåt i tiden som jag inte för mitt liv kunde begripa.

Nu verkar det återigen vara oförsonligt, nu jädrar skall alla få, nu skiter han i mig och ber mig hålla mig borta från "hans" trådar...

Klart jag måste ställa frågan. Ligger det inget i det så är ingen skada skedd. Skulle det vara något som gått snett igen så är det snarare nytta med frågan.

Inte alls meningen att förolämpa.

mvh

.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 16:48

denna nivå har jag ofta råkat ut för tidigare.. Då har få stött mig.. 8O

Även hetsporren använder liknande sätt ofta...tyvärr..

Men för ordningens skulle så säger jag ändå att..

Sladd.. Detta var ett jävla fult tilltag..

Hetsporren slåss mot saker som min mor dog av då jag va 22 år.... Alkoholism är en sjukdom... Och skall även därmed respekteras såsom detta..

Sådant fult tilltag bör du inte ta till..Att angripa folk för handikapp är rent skit.. Skärp dig sladd...Även om han aggerar som ett arsel så behöver man inte använda hans sjukdom mot honom..den är nog jävlig att leva med varenda dag utan att andra skall hjälpa till att göra skiten värre..

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-03-09 16:49

Sladd

Skärp dig för fan! Först går du över alla gränser och sen har du mage att försvara ditt svinaktiga beteende!
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Sladd

Inläggav Sladd » 2006-03-09 16:49

"Har du nåt vettigt att komma med i sakfrågan så gör det men glöm då inte heller att presentera dig som den du är, så att alla tydligt kan se att du är partisk och då förstå ditt plötsliga intresse av att lägga locket på detta känsliga ämne."

Tror detta är fixat nu. Om NÅGON kunnat missa det...

Vi har det allra renaste mjöl som tänkas kan i påsen när det gäller recensioner. Kanske bäst att skriva det.

Angående spritproblemet så är det ju alldeles strålande om allt går som det skall. Jag menade definitivt inget illa med min fråga. Men jag blir ibland förvånad över ditt envisa ogillande och misstänkliggörande.

mvh

.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-03-09 16:49

Sladd skrev:Klart jag måste ställa frågan. Ligger det inget i det så är ingen skada skedd. Skulle det vara något som gått snett igen så är det snarare nytta med frågan. Inte alls meningen att förolämpa.

Tänk, jag hade nästan glömt vilket xxx du är...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-09 16:50

Sladd:
Jag kunde inte se att Hetsporren drog några som helst slutsatser om att PW skulle vara köpt, snarare att han skriver illa och att resonemanget med att priset skulle vara oväsentligt är märkligt.

Jag kunder inte heller märka att skit kastades på Bladelius/Hifi-Consult - ändå tolkar du det så, och går i slutändan till personangrepp.

Kanske är det dags att gräva ner stridsyxan sladd? Allt är inte konspirationer mot Hifi-Consult/Bladelius även om du vill tolka in sådana saker i det du läser.

Frågan är ju sladd: Hur går det?

mvh

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-03-09 16:51

All heder till hetsporren att han kan och vill svara på en sådan fråga om sitt förhållande till alkohol. Men jag tycker att det borde kunna tas på annat håll, tex över en kopp kaffe, än i dessa trådar. Jag skrev tidigare att denna tråden lever på pottkanten; det gör den fortfarande. En chans till får ni.

Var trevliga och snälla, är ni ilskna till sinnes, ta en kopp kaffe, en promenad eller varför inte ladda en bra skiva på släden.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-03-09 16:52

V8:
Du har så rätt. Jag ska genast gå leta upp en balja lut och hålla mig borta från tråden. Ursäkta att jag blev kolerisk.

/J.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 16:55

Själv såg jag, som ovetande om historien (och ointresserad eftersom det inte rör sakfrågan), som ett sätt att misskreditera.

I vilket fall som helst är en rak ursäkt det enda raka du kan göra.

Vad gäller Hetsporrens reaktioner är det tämligen förståligt att han vill att du öppet redovisar vem du är, precis som Admin påpekat för dig. Och jag måste säga att det är förvånande över hur en näringsidkare som du kan bete sig på det här viset. Synnerliggen dålig publicitet!

Jag har nu läst igenom den aktuella reklamrecentionen. För sakfrågan ansåg jag inte tidigare att det behövdes.

Kan enkelt konstatera att det är den mest genomskinliga recention jag någonsin läst. Det är skrattretande. Det är inte konstigt att den togs upp här. Snarare en självklarhet. Och har den dissuterats i andra forum påvisar det ju egentligen bara det självklara - att det är en reklamtext och ingen recention.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-03-09 17:02

men att Sladd inte skulle delta i tråden verkar underligt.. Då iö deltar i trådar med en flock som skyddar honom som en ledare så är det ok.. Om sladd nu går in och aningen styr upp detta lite eftersom det är "hans produkter" som testas så.. Ja då skall han dra härifrån :?: ...

Väldiga svängar emellan vad som gäller olika tillverkare o säljare osv... 8O

Jag hoppas verkligen inte man skall jaga iväg en till som inte "passar" in för medlemmarna nu...Sladd gjorde en tavla.. Men denna har flera flera här gjort massa ggr redan..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-03-09 17:09

Mayro,
få nu inte detta till något det inte är. Snälla, snälla, snälla...

Sladden får visst vara med, men då skall det enligt reglerna framgå vad han representerar. Det står i reglerna och gäller alla!

Det har alltså inte något med nån favorisering mot någon tillverkare. Är det okej?

Övertramp kan man göra. Då får man be om ursäkt. Och den här gången var det ett rejält övertramp.

Jag hoppas du inte tycker jag skall sluta skriva här eftersom jag ofta tycker annorlunda än du.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi