Moderator: Redaktörer
E skrev:Jisses vad många inlägg. Jag kanske läser sidan 4 sedan, men ville bara
snabbt kommentera varför jag röstade på nr 1 häromdagen, vilket jag
hade tänkt göra (kommentera) redan innan jag läst nedanstående inlägg,
men nu bara måste jag...!The_Man skrev:Personligen så vill jag att det ska låta som jag vill, det är ju ändå jag
som ska lyssna, jag struntar totalt i hur skaparen vill att det ska låta.
För mig som värderar respekten för konstnären mycket högt är det här lite svårt att förstå.
subjektivisten skrev:Okej, så hur tänker du då när artisten hör musiken i studion via felaktiga
högtalare och så skickar dom master till mastring där en annan kille
ändrar på ljudet.
IngOehman skrev:Som jag skrivit tidigare är jag rätt mycket typ 1, men jag har mina
typ 3-tendenser också. Vem vill inte uppleva häftiga saker?![]()
markih skrev:Jag har egentligen svårt att förstå att inte de flesta röstade på nr 3? Jag
menar, är inte alla ute efter upplevelse? (Fast det kan u bero på hur man
tolkar frågeställningarna.)
IngOehman skrev:PS. Jag kom just på en bra restaurangliknelse!
E skrev:subjektivisten skrev:Okej, så hur tänker du då när artisten hör musiken i studion via felaktiga
högtalare och så skickar dom master till mastring där en annan kille
ändrar på ljudet.
Då tänker jag att det kan ju inte jag göra något åt!Utöver att kämpa
för att de ska sluta upp med att göra så, förstås.
Är det bara jag som reagerar på "...jag struntar totalt i hur skaparen vill att
det ska låta."?Tycker att det är lite respektlöst...
IngOehman skrev:Jag tycker nog inte att det är helt respektlöst att strunta i hur skaparen
vill att det skall låta. Man känner ju som man känner! Den som känner
att han eller hon inte bryr sig om vad skaparen vill, har ju rätt till sin
inställning.
Jag (varande typ 1) bryr mig däremot (som privatperson och som konsument),
men egentligen inte främst av respekt för skaparen (även om det är en
ingrediens) utan primärt på grund av egen nyfikenhet. Jag bryr mig för
att jag vill veta!![]()
[...skivbolagens övertygelse om maxnivåns evangeliums förkunnelse om kassa klirr...)], ...
Däremot tycker jag att det är rimligare att avkräva dem som arbetar
med musikproduktion, att de visar mera respekt mot musikskaparna.
Därför kan jag inte se att det finns något rimligt argument för att avkräva
en slutkonsument någon respekt för ursprunget. Var och en gör som de
vill. Således är typ1, 2 och 3 likvärdiga moraliskt, det handlar bara om
att människr har olika behov, intressen och drömmar.
E skrev:iö skrev:Därför kan jag inte se att det finns något rimligt argument för att avkräva
Ja, kanske är det så. Men det hindrar inte mig att tycka att det är en
smula respektlöst ändå.
E skrev:PS. Var tog Pekkas inlägg vägen?
IngOehman skrev:E skrev:iö skrev:Därför kan jag inte se att det finns något rimligt argument för att avkräva
Ja, kanske är det så. Men det hindrar inte mig att tycka att det är en
smula respektlöst ändå.
Du menar på samma sätt som det är det att i sitt hem hänga en Picasso uppåner?
E skrev:PS. Var tog Pekkas inlägg vägen?
Haakan_W skrev:klart alla är ute efter en maximal upplevelse...men troligen får man det genom alt.1.
IngOehman skrev:.......
Däremot tycker jag att det är rimligare att avkräva dem som arbetar med musikproduktion, att de visar respekt mot musikskaparna! Detta gäller i synnerhet den mastringsdestruktion som inte sällan sker mot musikernas vilja, eller i varje fall utan deras medverkan.
Att det är rimligare att avkräva musikarbetarna respekt mot skaparna, beror förstås på att det de gör potentiellt drabbar musikkonsumenterna (dig och mig).
Detta är i min mening ett mycket starkt argument för att man skall ta alla musiker, tekniker och producenter som börjat protestera mot den pågående dynamikmisshandeln som drivs av skivbolag och radiostationer, på största allvar!
De destruktiva insatser som görs pre-fonogramutgåvan, de drabbar alla som vill höra fonogrammet oskadat.Om någon däremot inte bryr sig om ursprungstroheten därhemma så drabbar det ingen annan. Stor skilllnad.
![]()
Därför kan jag inte se att det finns något rimligt argument för att avkräva en slutkonsument någon respekt för ursprunget. Var och en gör som de vill. Således är typ1, 2 och 3 likvärdiga moraliskt, det handlar bara om att människor har olika behov, olika intressen, olika drömmar och olika mål!
Vh, iö
IngOehman skrev:Haakan_W skrev:klart alla är ute efter en maximal upplevelse...men troligen får man det genom alt.1.
Nej, det tror jag inte.
Om det var så att alla åkte på semester och drogade från dag ett, så skulle jag kanske tro dig.
Men jag kan tycka att det är mycket intressantare att lära mig något, att få se hur allting verkligen är, än att bara maximera upplevelsen. Därför uppskattar jag ofta att vara nykter, även då jag vet att det är kuligare att vara full.
Det finns för mig något alldeles extra, nästan berusande, i att få ta del av saker precis som de är, även om det kan vara en rätt "liten upplevelse", jämfört med ett spektakulärare alternativ.
Så jag håller egentligen inte med om varken att alla är ute efter en maximal upplevelse, eller att det är troligt att man får den av alt.1.![]()
Jag vet ju med bestämdhet att inte alla är ute efter en maximal upplevelse, och jag vet lite säkert att det finns dom som finner att en väldigt färgad återgivning ger större upplevelse.
Därav de tre alternativen som man får rösta mellan!![]()
Jag törs påstå att de är befogade alltihopa.![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:
För mig är det rätt givet att jag föredrar att få:
Den sannaste bilden + (bonus) De största upplevelserna!![]()
Vh, iö
Skillnaden mellan 1 och 2 är att man i fall 1 vill veta hur det var, medan man i fall två struntar i hur det var, men vill att det skall låta trovärdigt.
Det är väldigt olika saker.
Den som vill skapa maximalt tovärdiga illusioner kan nöja sig med att spela förefintliga fonogram och arbeta med helt subjektiva utvärderingsmetoder.
IngOehman skrev:Som alterativ till det föreslagna tycker jag det är vettigare att satsa på en enda anläggning - som återger optimalt bra, men som kan göra det även på ljudtrycksnivåer som ett PA-system.![]()
Jag kan försäkra att Techno låter oerhört mycket bättre på en sådan än i ett PA-system.
JTarnstrom skrev:Jag vill att ljudet i min anläggning ska motsvara min inre referens av vad ett bra ljud innebär. Så frågan är vad referensen motsvarar - god återgivning, eller en maximal upplevelse? Har ingen aning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster