Är det lagligt med kablar egentligen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-05-18 20:00

Du får ursäkta; detta är inget forum av god fikastämning. Detta är ett hififorum där det diskuteras exakt det som folk vill diskutera inom hifi.
Oops, där fick sig HF sig en känga....
Annars så har mayro rätt i mycket, tyvärr skulle jag vilja säga.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 20:02

Martin skrev:Ledarna är väldigt nära varandra i den nya "classic". Har en känsla av att de är närmre än i gamla oförtennta. Har haft båda varianterna men kan inte jämföra direkt.

Jag har svårt att se poängen med ply jämfört med classic. Enda skillnaden är ju att ledarna har större yta mot varandra och att den har dubbla isoleringshöljen för att hålla ihop konstruktionen. Lite väl overkill om man inte ska ha väldigt långa kablar. Den är ju mindre smidig också.
Hade jag köpt kabel idag hade det nog blivit Classic varianten...verkar numera vara en väldigt kompetent kabel rent tekniskt och BETYDLIGT smidigare än EKK

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-05-18 20:41

Kaffekoppen skrev:verkar numera vara en väldigt kompetent kabel rent tekniskt och BETYDLIGT smidigare än EKK

Va? EKK är ju lika smidig som ett järnrör, räcker inte det?

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 21:49

mayro nog måste du om nån väl tycka att det är bättre att folk verkligen säger det som dom känner istället för att linda in alla ord i 59ton bomull även fast dom håller på att sprängas av ilska?

Självklart. Men att ägna topic o trådar åt att sitta i fjanta sig som småglin är inte att säga vad man tycker.. Det är enbart påhopp på andra med andra åsikter..inget annat.

Och sitter man o "sprängs" av sin frustration och "ilska" över att folk köper "dyra" kablar till sina system så är man fan inte frisk på en fläck....Och det står jag för ansikte mot ansikte mot vem som helst Haakan.. Så jag skiter fullkomligt i hur man "tar" det budskapet..Och jag VET du tex har en helt annan nivå. Vilket du vet jag anser.. Men en del är fan bara för mycket som en del går på....

Att sedan en moderator/Admin går in med sådant inlägg som mr V8á gör säger tyvärr resten...

Och Ska ni sitta med skitsnackstilen så får ni ta att man ilsknar till också. Med den skillnaden att man också då har skäl att bli förbannat irriterad på er..
Till skillnad från er trådtyp ni ofta har här så har jag inte sett en enda tråd någonsin med topic o fortsättning som denna tex har här på annat forum..
Och att moderatorer/admin sitter o fläker sig ironiskt över andra forum visar skolpojksnivån detta är på nivåerna här numera.....

Ta för fan o vakna till lite nu här. Ni uppför er ju för sjutton som rena rama snorungarna...

nu har ni gått för långt helt enkelt...Detta handlar ju endast om rena påhopp av oss andra. inte ett enda skit med hifi ens att göra. Man använder ju endast kablartopicen för att kunna ironisera brett o högt...

Fjantar är exakt vad jag anser en del vara o inget annat...

Ta nu den fega ynkliga vägen ut ur detta o sänd mig på semester eller avstängning så kan ni fortsätta sitta o mesa er hur mycket ni vill.. Men pluggen är helt ute ur detta forum då admin också helt tappar stil o vett... Fy fan helt enkelt ...Bedrövligt..

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2006-05-18 21:51

jösses! lagligt med kablar? japp

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-18 21:54

Mayro

Jag bad dig att delge dig av dina egna erfarenheter istället för att såga alla andras erfarenheter. Är det för mycket begärt? Ja eller nej duger utmärkt som svar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-05-18 21:57

Vilket svavelos :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-05-18 21:59

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:verkar numera vara en väldigt kompetent kabel rent tekniskt och BETYDLIGT smidigare än EKK

Va? EKK är ju lika smidig som ett järnrör, räcker inte det?

/ B
Var det inte järnrör som var lika smidiga som EKK. EKK är ju referensen. :wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 22:10

Lite lustigt är det allt när man känner sig förnärmad för att några tycker om kablar efter deras prestanda och inte deras prislapp.

Pris är inte intressant för mig, det är prestanda jag vill ha.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 22:10

Vee-Eight skrev:Mayro

Jag bad dig att delge dig av dina egna erfarenheter istället för att såga alla andras erfarenheter. Är det för mycket begärt? Ja eller nej duger utmärkt som svar.

OM nivåerna vore i tonen UTBYTE av erfarenheter skulle jag gladeligen delta.. Mer faktiskt än man kanske tror eftersom det är roligare att tala med folk där samma åsikter INTE bara hålls med genom ryggdunkarstilen..

MEN!! Denna topic o tråd är fan det värsta jag sett på evigheter i rent skitsnack.. Jag hettar till så förbannat så jag håller på att eplodera helt enkelt..

Man tror tydligen man har frikort på att sitta o snacka massa skit om oss andra utan att folk blir förbannade... jag skulle ordna ett BT test här. Detta sabbades vis massa "småglin" som gapar för mycket via tangentborden sina..Sedan så åkte jag ut PGA att jag beteede mig LIKA illa som andra medans andra fick sitta kvar.. Sedan deltogs det knappt mer här efter det.. Men sedan ser man detta.. Då får det fan va nog helt enkelt...

Gör bäst fasiken ni vill.. kasta ut mig om ni inte törs styra upp en aning o erkänna i alla fall för er själva att detta går aldeles för långt... Ingen behöver göra nån larvig avbön.. Men i alla fall styra upp sig själva så nivå i alla fall lämnar den barnungenivå den har just nu...

Hoppas ni fattar...

Jag har dyra kablar.. Jag är en av dom som ni sitter o snackar skit om.. Så fan grabbar. jag har alla skäl i världen att bli förbannad... Och även har jag rätten att få den respekten att NI avsluter DEN stilen i alla fall..

Sedan finns det säkerligen fler än jag som inte gillar er stil. men som inte ens vill vara här. O ännu mindre vill delta med er.
Men jag finner det skoj att ÄVEN vara här med er. men då hoppas man ju att ändå få respekten så man KAN finnas här..

Det är ju trotts allt inte så många av "min sort" som ens vill ha samröre med er här ens... Så att jag som en av dom få med ofta andra synsätt trivs bland ÄVEN er och ofta kan ä'ven dela era åsikter torde som sagt ÄVEN om ni inte gillar mig ge mig den respekten att ni inte rent sitter o hånar mig.. bland då även andra självklart...

DÅ är det roligt att delta.. Annars är det enbart rent bedrövelse att läsa ens era inlägg som en del här presenterat...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 22:16

Mayro,

Du får ha hur dyra kablar du vill.

Jag tänker köpa kablar efter den prestanda jag är ute efter.

Men ge tusan i att skriv i tråden om du inte har NÅGOT att tillföra som har med det vi pratar om att göra. Stirra dig inte blind på trådens ämne - titta på vad som det pratas om NU

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 22:19

Kaffekoppen skrev:Lite lustigt är det allt när man känner sig förnärmad för att några tycker om kablar efter deras prestanda och inte deras prislapp.

Pris är inte intressant för mig, det är prestanda jag vill ha.

vettigare än så är du.. Så ta dig en till funderare kaffekoppen.. Du vet nog fan att jag inte far ut så här helt utan skäl inte... Så fundera till lite till nu.. Det är inte bara småprat om pretstanda i denna tråden som du säkert kan se själv..

Jag tänker INTE utpeka nån. Som jag skrev så behöver INGEN göra nån larvig avbön eller så.. Men alla har ju möjligheten att höja sin nivå en del UTAN att behöva tappa ansiktet genom att endast själva använda mer vuxet sätt o sin egen insikt..

och starta med denna nya lite högre nivå inlägg..

Att tala om pris prestande är alltid en trevlig syssla där vi alla troligen kan ha åsikter.. troligen iofs inga nya åsikter som inte redan alla har dryftat.. men diskutionen kan alltid föras ändå.. och då ev med goda tips inlagda på NYA vägar man funnit som kan tillföra saker för flera..

Men att sitta i fjösa sig ironiserande är fasiken ingen väg till skoj forum på nivå inte..speciellt om det är MOT andra detta sker som syfte o mål...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 22:21

Kaffekoppen skrev:Mayro,

Du får ha hur dyra kablar du vill.

Jag tänker köpa kablar efter den prestanda jag är ute efter.

Men ge tusan i att skriv i tråden om du inte har NÅGOT att tillföra som har med det vi pratar om att göra. Stirra dig inte blind på trådens ämne - titta på vad som det pratas om NU

Jag besvarar detta inte utan ger dig möjligheten att läsa mitt sista inlägg..

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 23:02

Visst, jag förstår dig Mayro, om du anser att nivån är för låg så hjälp till att höjja den då - berätta lite om dina upptäkter!

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-18 23:02

Det är en väldigt bra fråga som ställs i rubriken. Jag har själv i princip blivit påskickad en kabel som jag egentligen tyckte var för dyr och som jag egentligen inte hade tänkt köpa. Man är i säljarens våld för "han vet ju bäst". Det blir ju ännu värre om det sedan visar sig att man inte hade behövt slänga ut så mycket pengar på kabel. Det är från detta perspektivet jag tror att tråden har skapats och som synes så finns det många som vill diskutera detta.

Sedan är det alltid mycket lättare att skratta åt "dom" när man själv tillhör "vi".

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-18 23:14

Ekeponken,

Just det där är något jag faktiskt reagerat på. Det var en klart okunnig familj som köpte ny stereo och ville ha högtalarkabel till. Försäljaren rekommenderade högtalarkabel för dubbla priset som högtalarna kostade, Med argumentet att utan den här kabeln kommer högtalarens kapacitet inte att utnyttjas...

Som okunnig är man helt utlämnad till försäljarna. Som tur är, är de flesta väldigt kunniga och måna om sina kunder. Men det finns ett antal som inte riktigt förstår att att prioritera i ljudkedjan....

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-18 23:34

Så det är ju inte så konstigt om man vill reda ut vad som gör en kabel bra och huruvida kablar som kostar en halv månadslön verkligen gör en förbättring i systemet.

Fram för mera grundläggande elektronikkunskap till hififolket!

Försäljare kommer nog alltid att vara försäljare och tyvärr är det inte alla som sätter ärlighet och kundens bästa främst. Resultatet kommer dock ganska snabbt, man hittar en ny butik att gå till (finns en tråd om butiker nånstans här på faktiskt.se).

Har ni läst den där berättelsen om hififörsäljaren som dunkade huvudet i kassapparaten då det var en som undrade om det möjligen var så att högtalarkabeln kunde fås i annan färg. Snacka om att ha lite felaktig attityd (eller extremt dålig dag).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-18 23:41

Jag delar gärna mina erfarenheter här med er andra då saker INTE är utformade som dom var tidigare i tråden.Utan baseras påå respekt för oss alla. oavsett om vi använder dyra eller billiga kablar. Eller vilka högtalare eller övriga grejor o synsätt..

Att delta är innehållande respekten för att man INTE i alla fall medvetet gör sig löjlig över andras tankar o synsätt med planering o medvetenhet... Och där sedan andras uppfattande dras in i ett rent tema som endast handlar om att den som mest fyndigt kan ironisera vinner...

men nu ska här nattas in. Så återkommer med lite om mina erfarenheter utifrån lite olika sittsar man varit i genom åren...Skall hämta två olika gamla slutsteg i morgon som skall provas med ett skoj försteg jag också lånat hem..

Och detta skall användas kablar till som dom flesta här troligen anser sjukt dyra...och det håller undertecknad även med om... :lol:

För dom är verkligen sjukt dyra .. Men också fruktansvärt bra till all förtret... Vore faktiskt rätt skönt om dom hade varit skräp. Så slapp man ta del av sina kommande utgifter redan nu... Som tur är äger jag redan dom dyraste. betalda o klara... :wink:

Och dom är också som tur bäst hitills i mina utprovanden..

men men. återkommer..

natti..... 8)

ekeponken

Inläggav ekeponken » 2006-05-18 23:57

Har det någon gång gjorts ett ordentligt test av olika kablar? Alltså att man har testat billigare hemmagjorda kablar mot kablar som säljs i hifibutikerna? och har resultatet då endast blivit att var och en har stärkt sin egna ståndpunkt?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-05-19 00:00

jag har seriöst utprovat olika kablar genom mycket lång tid o i stora mängder. Så svaret är absolut ja på din fråga..

NU ska det nattas.. Fastnade med ett pm bara att besvara..

natt...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-05-19 00:03

Ekeponken:

Hade ett litet test av Nordost Flatline-signalisar, ngn Ixos-kabel och Biltemas rosa. Där funkade de rosa bäst, nordosten lät inget vidare. De kördes mot ct100-kablar, som sitter i just nu.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2006-05-19 11:05

Vee-Eight skrev:Ekeponken:

Hade ett litet test av Nordost Flatline-signalisar, ngn Ixos-kabel och Biltemas rosa. Där funkade de rosa bäst, nordosten lät inget vidare. De kördes mot ct100-kablar, som sitter i just nu.

Hej Vee-Eight!

Kul att du gillade de "rosa" High End kablarna från Biltema. :D
Jag har under flera år propagerat för dessa, trots massor av hånande från personer från ett annat forum, så anser jag att de fortfarande håller.
Tyvärr så vart de även hånade av en hög LTS represent, de såg att den var dålig genom en snabbt genomförd mätning av en sinussignal.
givetvis lyssnade den inflytesrika personen i LTS inte ens på kabeln, den mätte ju dåligt. 8O

Jag håller med Mayro om en del t ex det att man på detta forum blir "attackerad" om man föreslår t ex "dyrkablar", ett annat forum "attackerar" istället alla som håller på med billiga kablar.
Så på denna punkt är inte detta forum så mycket bättre.

Sen är det svårt att katologisera vad som t ex är en dyrkabel!
Biltema sågades av ett forum för att de är för billiga och av LTS för att de mätte dåligt. Totalt blir ju resultatet att den "rosa" är en dyrkabel, då den ej presterat bra.

Min nyaste kabel kostar mycket mer än den "rosa" och tetades i majnummret av Hi-Fi World med följande omdömme:

" King of cabels "... an extremely transparent, almost `glass clear`cable that scythes trougth the mix with tremendous alacrity...Overall, an absolutely super product that`s ideal for those with smooth systems, and want to get the heart of musical matters"

Den uppges där kosta 280 sterling pund per meter, men anses extremt prisvärd. :D

Således är den ju inte som den "rosa" att betrkt som en dyrkabel utan ett billigt fynd eller hur.

Visst låter den precis som Hi-Fi world beskrev den också. :wink:

Mvh
Kenth

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-05-19 11:42

majjen04 skrev:Totalt blir ju resultatet att den "rosa" är en dyrkabel, då den ej presterat bra.
Énligt mitt resonemang iallafall :-)

Men med samma resonemang kanske din nya kabel klarar sig från att kallas dyrkabel ;-)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi