Moderator: Redaktörer
Nefilim skrev: [...] Exakt vari placeboeffekten består svårdefinierat, men tron på medlet och behandlingen samt sjukvårdspersonalens bemötande spelar in. [...] Taget ur Wikipedia.
[...]Så kontentan. Ingen har rätt - ingen har fel!?![]()
Det är ju precis som man själv upplever det!
Citat Koffe: Kan det vara som så att resultatet av dubbelbindtester, F/E-tester eller ABX tester bra är "sanna" i testsituationen. De blir osanna i nästa led just därför att de påverkar i konsumentled? Då är de inte längre objektiva. De blir en del av en potentiell placeboeffekt. Då är de en del av konsumentens subjektiva sanning. Det låter bra därför att...
Koffe skrev:Kan det vara som så att resultatet av dubbelbindtester, F/E-tester eller ABX tester bra är "sanna" i testsituationen. De blir osanna i nästa led just därför att de påverkar i konsumentled? Då är de inte längre objektiva. De blir en del av en potentiell placeboeffekt. Då är de en del av konsumentens subjektiva sanning. Det låter bra därför att...
Är det inte en subjektiv handling att välja en testmetod? Blir resultatet då objektivt?
Nefilim skrev: Det finns även negativa placeboeffekter (noceboeffekter); biverkningar som muntorrhet, förstoppning och huvudvärk kan uppträda hos dem som får placebo." Taget ur Wikipedia.
Ovan förklaring går ju även att översätta till hifiupplevelser! Eller hur?
Nattlorden skrev:
Att det finns en inbyggd placeboeffekt vid köp av något som testats bra är ju självklart! Om det sedan gäller dubbelblind, F/E, ABX, tidningsrecension, privata tester som handlaren (påstås?) ha gjort eller ett varmt omdöme från en trovärdig kompis spelar ju ingen roll för placebons funktion. Där är det trovärdigheten från informationskällan i kombination med egen övertygelse som styr.
Funktionen hos apparaturen är dock densamma och dess sanna kvalité kommer, i fallet av närvaro av massiv placebo, att visa sig med tiden - ifall sameness/lyssningströtthet infinner sig eller ej.
Harryup skrev:Ja Nattlorden, du missförstår, eller jag var otydlig, eller både och.
Jag anser nämligen också att otestad elektronik inte betyder att den är dålig heller. Eller inte ens färgande elektronik kanske är dålig, bara inte helt perfekt.
Folk får göra precis som dom vill för mig men vad jag försökte säga är att om båda sidor i en debatt inte pratar med varandra utan om varandra så kommer man inte så långt.
Däremot så menade jag också att det kan vara frustrerande för vissa att diskutera egna upplevelser med andra som faktiskt kanske inte har så mycket egna upplevelser utan litar på andra människor utan att testa något själva.
Kan ju vara så att ingen har rätt, eller båda har lite rätt, eller båda har helt fel. Nu pratar jag praktiska tillämpningar, att det finns ett logiskt teorestiskt resonemang i det mesta här på faktiskt stämmer ju. Men verkligheten hemma hos folk skiljer sig en aning ifrån optimala teoretiska modeller.
Koffe skrev:Jepp! (Jag tänker fortsätta att tjata om placebo ett tag till). Anta att man med dubbelbindtester, F/E-tester, ABX tester eller någon annan metod har befriat testsituationen från placebo och subjektivitet - produkten är förklarad som ofärgande. Grattis NAD och Rotel!
Nu kommer det spännande. Konsumenten. Konsumenten läser till exempel faktiskt.se och tar till sig av den samlade visdomen. Man läser om de fantastiska, ofärgade produketerna. Man får sig ett antal favvo test-gurus bland forumdeltagarna. Tiden är kommen att inhandla en uppgradering. Kan då konsumenten i sitt köpbeslut sägas vara befriad från placebo? När man ha betalat med surförvärvade slantar och sitter hemma och lyssnar är man då objektiv (köpet är ju gjort på objektiva grunder)? - eller finns det en placeboeffekt här. Produkten skall ju vara så ofärgad och bra... Klart den låter bra!
Kan det vara som så att resultatet av dubbelbindtester, F/E-tester eller ABX tester bra är "sanna" i testsituationen. De blir osanna i nästa led just därför att de påverkar i konsumentled? Då är de inte längre objektiva. De blir en del av en potentiell placeboeffekt. Då är de en del av konsumentens subjektiva sanning. Det låter bra därför att...
Koffe skrev:Är det inte en subjektiv handling att välja en testmetod? Blir resultatet då objektivt?
Nattlorden skrev:Nja... att ett steg som bevistas färgande i en F/E-test skulle sluta vara det i konsument- (förmodar du menar slutanvändar-) led är ganska osannolikt.
[...]
Huruvida det är en subjektiv handling eller ej att välja testmetod bör ju bero på i vilken grad man förstår och kan bedömma testmetodens giltighet. Ju mer kunskap, ju mer objektivt kan valet göras.
Harryup skrev:Nattlorden:
Ta inte illa upp nu, men Jadis? Har det hakat upp sig?
Man tar alltid fram skräckexempel som skall försvaras när man vet att det är meningslöst.
Jag har redan sagt att folk får göra som dom vill för mig, och litar man på någon med mer kunskap än sig själv är väl det helt ok.
Men, det kan ju uppfattas i en diskussion om man själv har en praktisk erfarenhet att då kanske diskutera med ett antal som kräver vetenskapligt förhållandesätt till utprovning av apparater och kanske faktiskt inte har gjort det själva som en faktor som kan irritera, om än i onödan?
Och jag är precis lika övertygad om motsatsen, men då kan man alltid ta till att alla inspelningar är så usla så dom blir avslöjade av mina grejor. OCH det finns absolut på båda sidorna, där man kanske lyssnat på andra mer än sina egna upplevelser.
Men det har jag väl inte sagt att man skall göra? Menar bara att om bara testade apparater är rätt så kommer folk som har "rätt " anläggning hemma vara i ett utdöende släkte.
Alla apparter får kortare försäljningstid i butik och om man skall vänta tills en test blivit publicerad i en försenad MOLT så kommer inte apparaten ens finnas att köpa i framtiden när man läser tidningen. Hårddraget, men där finns faktiskt ett problem med att tro på listan som skall underhållas av personer med egna firmor. Jag vet att det betyder att man i princip aldrig är ledig. Och vill inte LTS se att det finns ett problem där med MOLT så är det deras val. Men för att vara aktuella och vara ett alternativ för folk från andra sidan så funkar det inte att tro på bara en lista med utgågna apparater.
Javisst är det det. Tycker du vi skall förbjuda dom att få finnas till?
Jag har sedan en tid ogillat diskussioner ifrån båda sidor på faktiskt. Och jag ser fel på båda sidors agerande.
Koffe skrev:Varför är ideen med färgande elektronik så svår? Signalbehandlig görs hela tiden. Ta ett RIAA-filter. Massivs att påverkan. Går och vrider upp basen i ren protest. Vad bra det låter!
Lyckligtvis finns det ingen absolut norm för hur mycket muskott man skall ha i Janssonsfrestelse. Eller hur inredningen i en restaurang skall se ut. Här accepterar vi kundens smak som instrumentet med det slutgiltiga avgörandet. Eller vin eller målad konst. Eller val av bil. Självklart kan inte kunden göra fel. Men i Hifi - då finns det rätt och fel och metoder som skall förföljas.
Varför tror man sig kunna upprätta normer här. Rimligtvis måste upplevelsen av klangen i rummet vara det som avgör. Sjunger fåglarna i skogen när ingen lyssnar? Det tycks mej som att man i strävan av skapa modeller och mätbara resultat har förenklat verkligheten lite för mycket. Det tyckts mej som att "upplevelsen" underordnas det "korrekta".
Jag har en from förhoppning att vi aldrig får normer för mat, vin och konst... eller god Hifi. Känn, tyck, lukta och smaka. Se. Och hör!
Nä, kära HiFi-konstruktörer, med fler - Ni är som bäst springpojkar i det stora kulturköket. Ett kännande eller tyckande slår ett vetande i dessa domäner. Tänk er ett folk med vetenskap men ingen kultur - En styggelse! Tänker ett folk med kultur men ingen vetenskap - dit skulle jag gärna åka på semester.Konstruktörens metoder känns som ganska kraftlösa besvärjelser brevid ett kännande.
PS. Intressant att du så tydligt vill flytta diskussionen bort i från konsumentled (och marknadstänkande) till den ganska passiva, tekniska slutanvändaren, vars betende kan kravställas DS.
Harryup skrev:Syftar du på något jag har skrivit?
Nattlorden, om jag skriver att jag ogillar sättet som en del diskussioner förs här på, varifrån får du att jag inte förstår dom?
Nattlorden skrev:Harryup skrev:Syftar du på något jag har skrivit?
Nix. Det brukar bara implicit menas så vid snarlik argumentation.[/i]
Nattlorden skrev:Nattlorden, om jag skriver att jag ogillar sättet som en del diskussioner förs här på, varifrån får du att jag inte förstår dom?
Fel ordningsföljd; eftersom jag inte uppfattar det som du fullt ut hänger med i bakomliggande tankegångar, så ser jag inte att du egentligen kan ogilla. Du kan ogilla det du uttolkar, självklart. Eller att en diskussion förs över huvud taget.
Fast nu bryr jag mig inte längre, så det är helt ok för mig om vi bryter här.
Koffe skrev:Lyckligtvis finns det ingen absolut norm för hur mycket muskot man skall ha i Janssonsfrestelse.
Dahlqvist skrev:Koffe skrev:Lyckligtvis finns det ingen absolut norm för hur mycket muskot man skall ha i Janssonsfrestelse.
Det kan du ge dig f-n på att det lyckligtvis finns visst det. INGENTING alls. Absolut ingenting. Ingen jordgubbsylt i strömmingslådan heller. Skärpning!
/D
Koffe skrev:Janson = Potatis + Lök + Anjovis + Grädde
Detta är en klassisk ordlek för att undergräva fundamenten för objektiva metoder. Alla val som utförs av människor är ju subjektiva per definition: beslutet tas av ett "subjekt". Men oavsett valsituationen så innebär normalt sett en objektiv metod att resultaten inte varierar med testledaren. Man kan alltså tänka sig ett fullständigt subjektivt val (t.o.m godtyckligt) av metod och ändå ha en metod som är objektiv. Däremot är valet av undersökningsfrågor och forskningsintresse ett föremål för subjektiva val som har stor betydelse för kunskapsbildningen: vilka frågor är viktiga att besvara? Även här kan man ju beskriva skälen till sina val, med det är ändå socialt bestämt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster