lågbudget kabeltest

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-16 16:55

Mayro, det är ganska enkelt att avfärda en del av de uttalanden du bemöts av här, så behöver det inte vara så mycket snack längre, i alla fall om en del saker. Några exempel:

1. Eftersom du skrivit att du VET vad du hör är det lätt att tro att du endera litar blint på dina öron, eller att du har något tillvägagångssätt som förhindrar att placeboeffekter, nivåmatchningseffekter eller andra effekter grumlar slutsaternas värde. Du uttalar dig ju inte enbart om rent subjektiva saker, som t ex vilken musik som är vacker, engagerande, etc, utan även om olika HiFi-komponenters egenskaper. Det sistnämnda är inte rent subjektivt.
För att förhindra fortsatta misstankar kan du väl redovisa hur du gör för att säkerställa att det du upplever verkligen inte bara eller till del är en inbillad förnimmelse.

Du skrev ju:

Att syn o öron KAN luras står klart. Det finns bilder där man lurar ögonen...

Men det är medvetna saker som görs helt med utnyttjande av våra sinnens funktioner.. Det har absolut noll med nogranna utvärderingar i sitt eget system hemmavid att göra..
Och jag vet vad jag hör.punkt igen.

Om du redovisar hur dessa noggranna utvärderingar går till slipper du antagligen en hel del misstankar samt inlägg som du finner stötande.

2. Du framställer det ibland som om du är väldigt kunnig och erfaren. Du hävdade till exempel att du kan exakt lika mycket praktiskt om ljud som IÖ kan tekniskt. Alldeles oavsett vilka tekniska kunskaper IÖ har eller inte har kan man med fog undra hur du har förvärvat dessa kunskaper. Om du redovisar detta skulle du nog också slippa en hel del inlägg som du finner stötande.
Normalt tycker jag inte att personens bakgrund är av betydelse, utan det är de argument denne kan presentera till stöd för sin tes som är av intresse, men i detta fall gör jag ett undantag. Du har ju skrivit över 1700 inlägg. Jag har givetvis inte läst alla, men en hel del har jag ändå försökt läsa, utan att ännu funnit dem rika på argument. I sådan fall blir det lätt hänt att man funderar vilka bakgrundskunskaper personen har.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-16 16:59

Mayro skrev:Slarbart.

JAG ska inte lösa ett dugg via pm.!!. IÖ skall avsluta sitt larv han håller på med i trådarna där han sitter o förvanskar mina ord o mening totalt. Och påstår mig för saker o ting hit o dit...... Så säger du åt mig att lösa saker jag aldrig har ens startat så är du fel ute helt o hållet...Sorry för det.. Men så är det..

Nu får detta vara tills jag ser hurvida iö dfattar vad jag säger.. Jag har inte annat i mitt sikte än att få skriva här UTAN att det skall användas via klipp o klistre o sedemera svammlande hit o dit om syftem o gudars vet allt.. Om detta fortsätter KOMMER jag med min självklara rätt besvara detta numera och inte enbart hålla tyst o se detta bara bli värre o värre hele tiden.. RESPEKT get och krävs.. Gäller faktiskt ÄVEN för iö att visa o ge OM han inte fattar det enkla budskapet... Svårare är det inte..

DVS uppföra sig som någosånär vanligt folk.. Inget annat kräver jag..

Det jag ser här och nu är en massa hot! Jag vill INTE att ni ska ta det över PM, kommunikationen fungerar inte via skrift, utan över telefon!

/J
admin

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 17:07

2. Du framställer det ibland som om du är väldigt kunnig och erfaren. Du hävdade till exempel att du kan exakt lika mycket praktiskt om ljud som IÖ kan tekniskt. Alldeles oavsett vilka tekniska kunskaper IÖ har eller inte har kan man med fog undra hur du har förvärvat dessa kunskaper. Om du redovisar detta skulle du nog också slippa en hel del inlägg som du finner stötande.

varför då? Jag kan lika mycket praktiskt som iö kan tekniskt via ett helt liv med hifi.Och inte enbart en apparat eller så utan i rätt stora mängder..o typer osv... Det är inte upp till mig att informera dig om detta ens vilket jag TYVÄRR gjorde i det svaret detta kom upp..

Det var olyckligt att jag skrev anser jag. Inte för det inte stämmer. Utan för att det helt enkelt är skit samma vad jag kan eller inte..

Sedan var bråket som uppkommit INTE beroende på denna tråd eller ens om min lilla minitest eller vad man vill kalla det..

Det beror på helt annat.. Detta verkar totalt ingen här ens läsa.. INGEN verkar ens försöka se att jag faktiskt endast sagt till att jag kommer börja besvara iö´s inlägg om denna typen av inlägg han lägger mot mig upphör.... Skall det vara så svårt att fatta?

Jag skiter väl i om någon här anser en telekabel är sämre eller bättre än ekk.. Sådant är totalt ointresant.. JAG tycker telekabeln fungerar bättre än ekk gör.. Sedan får väl andra anse cvad man vill om det... :lol:

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-16 17:07

Mayro skrev:Varför i hela friden skall man behöva "vara försiktig" då man berättar om UPPLEVDA saker för? Det ju just med det systemet samt den situationen man berättar om man "upplevt" det sedemera nerskrivna..

Helt rätt tycker jag. Om man "jämkar" det man berättar om upplevda saker med vad man vet (eller tror sig veta) om hur det borde vara så blir det ju helt fel.

Mayro skrev:Om sedan någon anser man bara måste analysera via att avkräva att man "tillsätter salt" för att det skall bli ev rätt så är det ju INTE den upplevda upplevelsen man berättar om. Utan om något annat...

Det är ju iofs roligt att jämföra med andra hur man upplevt saker (som film, musik och resor). Men varför blir du så hätsk mot andra som ställer sig frågan om det finns faktorer som påverkar upplevelsen av något på ett likartat sätt under mer kontrollerade former?

Mayro skrev:Sedan förstår jag absolut noll av att analysera sönder upplevelser så dom mer liknar en radda siffror av olika tänkbara utgångar beroende av vilken siffra man stoppar in...

Ok, men går det inte för dig att acceptera att andra vill göra det (även i dina trådar) i ett öppet forum. Jag menar, om man nu själv är ointresserad av just det så kan man väl bara ignorera dom som kommer med "pekpinnar" om det ena och det andra samt deras fränder som bara bidrar med himlande-ögon-smileys och smågliringar.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-07-16 17:19

Mayro skrev:

varför då? Jag kan lika mycket praktiskt som iö kan tekniskt via ett helt liv med hifi.Och inte enbart en apparat eller så utan i rätt stora mängder..o typer osv...

Att pyssla med HiFi är i och för sig inte något som per automatik ger stora kunskaper inom ljud. Dessutom är det så att människor inte behöver få ökade skicklighet genom mer verksamhet. För att det skall ske en kunskapsökning genom praktiskt arbete krävs oftast en tillräckligt väl fungerande feedback. Jag misstänker att det inte är så lätt att åstadkomma alla gånger inom HiFi. Det faktum att folk med stor erfarenhet inom HiFi ofta kan uppvisa betydande oenighet om rena faktafrågor antyder att så kan vara fallet.

dimitri

Inläggav dimitri » 2006-07-16 17:20

1+1=2?
nej, 3!

Jo, för om det är så att du Mayro vet praktiskt lika mycket som iö vet teoretiskt så har du glömt iö's praktiska erfarenhet. Detta förstås som en liten lustighet för ingen här, inklusive dig själv, som tror att du kan speciellt mkt praktiskt och än mindre teoretiskt. Vilket inte på ngt sätt misskrediterar dig för medlemskapet på forumet, det finns flera som har insupit kunnadet här under de 3 år som forummet funnits. Det verkar som att även du har gjort det till en viss del, ditt initiativ i denna tråd kan välvilligt tolkas som ett exempel på det. Men det är inte på hifins område som dina tillkortakommanden är som störst.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-07-16 17:23

n.phu..

Så du menar att om jag går och ser Katis M på konsert och jag anser upplevelsen så o så.. Då skall jag skriva "jag tror jag upplevde det så för att mina reflektioner skall anses relevant o rätt här?? Jag undanber mig detta faktiskt... ledsen för det... men så är det..

Sedan diskuteras alla mina upplevelser med andra oftast flera ggr lång tid innan jag ens brukar i text skriva.. Detta PGA att oftast oftast så dubbel o trippel o fyrdubbelt kollas mina intryck.. OFTAST.. inte alltid .. Men då brukar det stå tydligt att det inte är riktigt bestämt resultat som uppvisas... utan inledande enbart.. Eller som här miniprov eller "test light" ...

men fortfarande har INGET med mina ord där jag säger ifrån och markerar att jag kommer besvara iö om han fortsätter med att sitta o påstå saker hit o dit via förvanskande av texter..

Så du kan släppa detta helt om att denna topic skulle ha något skäl till ev bråkigheter.. Det har den inte.. Det är det jag sagt som gäller.. Inget annat..

Jag vill faktiskt kunna skriva här utan att hela tiden få se påståenden om att jag sitter o ljuger..Påstår hit o dit.. Misskrediterar.. hittar på.. Jag vill inte att en konstruktör skall sitta o skriva att jag inte är riktigt rikti osv.. Då går det för jävla långt.. och detta helt utan att någon reagerar ens... Då måste jag få säga ifrån helt enkelt... till slut måste ÄVEN jag få detta..

Men nu hotas jag igen med att bli utkastad.. Så det ser ut som att man bara man heter iö kan o får säga vad man vill här..Och OM man råkar säga ifrån och deklarera man kommer besvara OM detta fortsätter så åker man ut.. Opartiskt o bra detta ..

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-16 17:32

Mayro, ett tag så skrev du faktiskt ganska vettigt. Att vi har olika åsikter är en sak, hur vi presenterar dem är en annan. Och på senaste tiden tycker jag att dina inlägg har blivit alltmer läsvärda. Du skriver lite märkligt ibland men du har sunda åsikter och en vinkling så får oss andra att tänka till. Jag har lärt mig mycket genom att läsa dina inlägg!

Men varför dessa personangrepp? Låt grabbarna slåss i sandlådan, oavsett vad dom snackar om. Du å jag å andra kan väl stå över sådant, eller hur? Om nu IÖ och andra talar i egen sak eller inte, spelar det någon roll? Personligen värderar jag de olika inläggen efter mina tidigare erfarenheter, tex efter vad skribenterna skrivit tidigare. För detta behöver jag inte gå i svaromål, oavsett vad jag tycker....

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-07-16 17:37

dimitri skrev:1+1=2?
nej, 3!

Jo, för om det är så att du Mayro vet praktiskt lika mycket som iö vet teoretiskt så har du glömt iö's praktiska erfarenhet. Detta förstås som en liten lustighet för ingen här, inklusive dig själv, som tror att du kan speciellt mkt praktiskt och än mindre teoretiskt. Vilket inte på ngt sätt misskrediterar dig för medlemskapet på forumet, det finns flera som har insupit kunnadet här under de 3 år som forummet funnits. Det verkar som att även du har gjort det till en viss del, ditt initiativ i denna tråd kan välvilligt tolkas som ett exempel på det. Men det är inte på hifins område som dina tillkortakommanden är som störst.

Jag brukar kunna förstå dina inlägg, tom klockrent. Men detta är obegripligt ;-)

Vad är det du vill säga?

/ B

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2006-07-16 17:44

Handlar tråden fortfarande om lågbudgettestning av kablar?

Här är mitt bidrag:

Bild

Fyra ekk-ledare i fyrfläta. Ledarna har den vetenskapligt uppmätta längden av 2 ggr min tvåsittssoffa.

Testning (subjektiv) börjar nu!

:-)

popedh

Inläggav popedh » 2006-07-16 18:16

Mayro skrev:n.phu..

Så du menar att om jag går och ser Katis M på konsert och jag anser upplevelsen så o så.. Då skall jag skriva "jag tror jag upplevde det så för att mina reflektioner skall anses relevant o rätt här?? Jag undanber mig detta faktiskt... ledsen för det... men så är det..

nu har du mer än en skruv lös va?

helt sanslöst... dessutom formulerar du dig så illa att man knappt kan följa med i texten.

skärpning.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2006-07-16 18:31

Mayro skrev:n.phu..

Nix, så menade jag inte alls. Jag tycker du ska skriva hur DU upplevde det utan några hänsynstaganden.

Men du kan inte kan undanbe dig andras reflektioner över vad du skriver på ett forum än sådana som du känner för (i annat fall får du noga skriva det i ditt ursprungsinlägg). Om du tex skriver att kabel X gav ett ljust intryck. Så kommer detta att skärskådas och ifrågasättas. Inte att du upplevde det på det viset. Sånt kan du undanbe dig (be folk fara och flyga när de gör det).

Att DU upplevde det på ett visst sätt kan faktiskt ingen säga emot. Bara DU själv vet. Men grunderna för upplevelsen. Den där McGurk-filmen tex påvisar att vår uppfattning av tal kan påverkas av visuella intryck.

Även om du nu hyser ovilja mot att gå in i sådana diskussioner så kan du inte undanbe dig att andra ändå tar upp sådana aspekter och ställer frågor. Det får man acceptera utan att gå i taket när det händer.

Fö:

Mayro skrev:[..] Jag skiter väl i om någon här anser en telekabel är sämre eller bättre än ekk.. Sådant är totalt ointresant.. JAG tycker telekabeln fungerar bättre än ekk gör.. Sedan får väl andra anse cvad man vill om det... :lol:

Jag undrar det.. Dels pga ditt sätt att uttrycka dig och dels med avseende på med hur många ord du slösar på att säga att du skiter i vad andra tycker. Sedan verkar det ju fullkomligt ologiskt att göra inlägg på ett forum om man skiter i vad andra anser.

Du spekulerar ju oerhört mycket i varför andra gör de inlägg de gör. Du drar tom stora växlar på dessa spekulationer och fördömmer andra, som i denna tråd mot IÖ, på vad du tycker dig komma fram till med dom. I sådana här fall om någon gång borde du väl reflektera över begränsningen av att bara tycka till om saker. Din ovilja mot "analyserandet" rann ut i ett personangrepp byggt på extremt lösa antaganden om någon skum marknadsföringsstrategi.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-07-16 18:45

Manga_X skrev:Jag var en av de personer IÖ berättade om det "lilla testet" för.

Ganska gulligt och harmlöst test tycker jag. :)
Lite roligt hur vi människor fungerar faktiskt.

Mvh Magnus Eriksson

Vet ej om jag fattat rätt men...det här " gulliga " testet. Var Mayro medveten om att han var med på ett test? Själv skulle jag bli förbannad om jag blev utsatt för ett test utan att jag blivit informerad.
Nu var det ju inte testet Mayro gick i taket för ( utan för något jag inte begriper ) Var han informerad så var det ju självklart OK.

Mayro, jag håller med Bill50x när han skriver om dina alltmer läsvärda inlägg men jag förstår inte heller att du tänder så jä... snett. Tycker ditt
" hotfulla " inlägg var obehagligt. Jag har å andra sidan inte följt era sammanstötningar så noga eftersom jag tycker de blir för tjatiga att läsa.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-07-16 18:51

Jag orkar inte lägga energi på denna tråd nu, efter att ha pratat med de berörda istället för att slappa i solen.

Om det är någon som har det minsta viktiga inlägg i debatten nu, så skriv det på ett papper och häng upp det på bredvid skärmen - nu ska jag ut från huset!

Mvh Jocke
admin

Föregående

Återgå till Generellt om hifi