Någon med förslag Till Budgetvariant av Jormas STEREO?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-17 15:59

Zalve skrev:
Btw: De förslag som ni har gett,, Är dessa nåt som det är lyssnat på eller bara hopplockat efter papper/specar ?

problemet är ju att rätt få varit hemma hos jorma :) så allt blir ju ändå bara uppskattningar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-17 16:27

Haakan_W problemet var väl inte hur det lät hemma hos Jorma då Morello uttalade sig utan om hur dylika apparater skulle kunna prestera ihop oavsett plats kontra deras pris.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-17 16:31

FBK skrev:
Men min "kritik" är klart mer hård än eran tydligen.. I mitt tycke så skall typ en Wilson max kosta MAX 100000 till 150000 kr till kund.. Lite beroende på fraktkost o skatter där den säljs...

Ett exempel bara så NI förstår hur jag menar här..

Men detta är ju en annan sak Mayro, dvs en högtalares prisvärdhet och på det området så vet de flesta att det finns högtalare som kostar mer än de smakar så att säga.
Men du måste ju kunna ge några exempel på högtalare för 100000 som leverar för den pengen, alla högtalare för 100000 är ju inte skit.

hårt hårt sagt så är det dom absolut billigaste högtalarna såsom typ proson osv som ger mest ljud per krona egentligen... :lol: Eller mest valuta per krona är väl mer rätt sagt...

men inser detta nu blivit kraftigt ot :oops:

:) Men det "blev bara så" ...... Då man blev biten av diskutionen... 8)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-17 20:16

men mayro kan du inte ge exempel samt pris på några högtalare du kan tänkas leva med? (som du lyssnat på förstås)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-17 23:08

men mayro kan du inte ge exempel samt pris på några högtalare du kan tänkas leva med? (som du lyssnat på förstås)

Vi väntar på svar.. :wink:

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-10-17 23:37

Haakan_W skrev:
Zalve skrev:
Btw: De förslag som ni har gett,, Är dessa nåt som det är lyssnat på eller bara hopplockat efter papper/specar ?

problemet är ju att rätt få varit hemma hos jorma :) så allt blir ju ändå bara uppskattningar

Ändå kan en del tala om att anläggningar för 10% spelar stjortan av Jormas system. :wink:

Edit: såg just att Harryup hade påpekat det...
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-18 00:00

Zalve skrev:
Haakan_W skrev:
Zalve skrev:

Ändå kan en del tala om att anläggningar för 10% spelar stjortan av Jormas system. :wink:

Edit: såg just att Harryup hade påpekat det...

likväl som att en anläggning för 100papp kan spela ifrån en för 10...det är ju faktiskt bara lite fysik vi talar om...inte magi ;)

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-10-18 00:28

Att en anläggning för 100k kan spela ifrån en för 10k låter inte helt otroligt, även för en lekman :wink: :D
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-18 00:33

Zalve skrev:Att en anläggning för 100k kan spela ifrån en för 10k låter inte helt otroligt, även för en lekman :wink: :D

hehe ja 10papp kanske är lite snålt...men för 100lappar torde det ju inte vara omöjligt att hålla väldigt snåla toleranser vid elementtillverkning samt kabinettillverkning osv osv....vore ju inte helt omöjligt att få nån/några kunniga att få det hela att fungera heller...

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2006-10-18 01:30

Det kanske det inte är,,, som det utrycktes som tolkade jag det som att det fanns dussinvara med anläggningar under 100k som åkte 8'or kring nämda anläggning...

Visst, börjar vi räkna egenkostnad för de olika projekten så blir det en annan peng.
Jobbar för XTZ.se

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-18 12:13

Haakan_W skrev:men mayro kan du inte ge exempel samt pris på några högtalare du kan tänkas leva med? (som du lyssnat på förstås)

Jag har sagt nej. Och menar det också.. Jag har gett min kritik mot varenda tillverkare ifråga pris o prestanda. Utan undantag.. Inte annat. Och har varken lust eller minsta anledning att sätta igång med ytterligare ANNAN diskution.. :wink:

därmed är detta färdigdiskuterat... Och borde varit så förra gången jag skrev detta
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-18 13:38

Mayro skrev:
Haakan_W skrev:men mayro kan du inte ge exempel samt pris på några högtalare du kan tänkas leva med? (som du lyssnat på förstås)

Jag har sagt nej. Och menar det också.. Jag har gett min kritik mot varenda tillverkare ifråga pris o prestanda. Utan undantag.. Inte annat. Och har varken lust eller minsta anledning att sätta igång med ytterligare ANNAN diskution.. :wink:

därmed är detta färdigdiskuterat... Och borde varit så förra gången jag skrev detta

ok men då bortser jag helt från dina kommentarer om att det inte finns nånting bra under 100k eftersom du inte verkar varken ha lyssnat eller vet några bra ens över 100k...

så nu känns det färdigdiskuterat...

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-10-18 16:57

Lämnar själv ett bidrag!

Man måste ju försöka göra så gott det går men lätt blir det inte :(

Högtalare. 1 Par Respons Grand Limited Edition. Röd Brun körsbär. 75 000 kr

Bladelius Preamp P1. Begagnad 7000:-

Förstärkare Rotel 1080 15000:-

DVD-spelare Denon 2900 Begagnad 3000:-

Mvh Anders.s

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-18 17:07

Och var har du kablarna i den budgeten? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-10-18 17:27

Hej Nagref
Och var har du kablarna i den budgeten?

Har inte alla! en massa kablar liggande 8O
Misstänker du har några meter liggandes hemma hos dig som inte för ett aktivt liv :wink:

Mvh Anders.s

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-10-18 17:43

Fuska inte nu - föreslå nya prylar som finns i butik.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-18 18:40

Haakan_W skrev:
Mayro skrev:

ok men då bortser jag helt från dina kommentarer om att det inte finns nånting bra under 100k eftersom du inte verkar varken ha lyssnat eller vet några bra ens över 100k...

så nu känns det färdigdiskuterat...

Du är helt off line här... ...Jag har INTE sagt det inte finns "nåt bra".. "nått bra" finns det. Men nivåerna är dåliga i förhållande pris..

Skall det verkligen kosta en halv miljon och däröver för att få en RIKTIG full range burk i öppna handeln??? JAG anser fasiken det är helsjukt att det är så..

Sedan om ni här anser detta INTE är sjukt så.. Ja det är förvånande...

BRA låter många saker. Men i riktig nivå i paritet till pris är löjan rent ut sagt...

Och fattar inte du och FBK vad jag skriver så ,.. skit i det bara.. enklare KAN det bara inte bli..

Så svamla inte till det med nåt mer nu jag INTE sagt...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-18 19:48

var vi inte överens om att det var färdigdiskuterat?

jag gav bara svar på att jag inte tyckte nåt du skrivit tillfört nåt eftersom du inte kan exemplifiera nåt överhuvudtaget...

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2006-10-18 21:37

Skulle valt följande...

Högtalare: ATC SCM50 Anniversary (Begagnat runt 100 000)
http://www.atc.gb.net/domestic/scm50ann.html

CD/Försteg: Accuphase DP55v (begagnad runt 15-20)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-19 07:52

Och fattar inte du och FBK vad jag skriver så ,.. skit i det bara.. enklare KAN det bara inte bli..

Jisses vilket humör du är på denna vecka mayro :roll:

PS. För övrigt så håller jag faktiskt med Haakan_W, det finns visst högtalare för 100000 som levererar. Som dessa tex. Framför allt 802D :P När det gäller prestanda per lagd krona när vi pratar nytt så är dem svårslagna, men någon Ino modell + basmoduler kan säkerligen vara på samma nivå, men jag har inte koll på Ino priserna nu är bäst att tillägga.
Amphion Krypton
Bild
B&W 802D
Bild

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-19 08:54

FBK
Inte dåligt humör. Men less folk då dom inte verkar VILJA fatta vad man skriver trotts det är omöjligt att missförstå..

Och din exempel är säkert bra högtalare... Har inte sagt annat.Amphion har jag inte hört. O B&W gillar jag inte alls egentligen... Det finns ju bättre o sämre högtalare självklart... Men det är ändå så att man får slanta betydande mer för "full range".... I alla fall om man skall ha NIVÅ där alla parametrar är med samtidigt..

Och ett annat märke du nämner säljs inte på "öppna marknaden" som du säkert har koll på själv...

Så "dåligt humör" har inget med saken att göra...

Och Haakan.. OM du sätter in text där du påstår saker om mig och mina bedömningar får du svar omgående...Väldigt olikt dig faktiskt att ens skriva nåt liknande tjafs... Den stilen brukar en del ostabila personer här stå för och inte du..

Ni två är personer som INTE brukar aggera som här ...men som sagt. Även solen har fläckar... :lol:

(Men FBK. Du kunde haft rätt. Andra dygnet utan cigg är påbörjat)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-10-19 09:15

O B&W gillar jag inte alls egentligen... Det finns ju bättre o sämre högtalare självklart... Men det är ändå så att man får slanta betydande mer för "full range".... I alla fall om man skall ha NIVÅ där alla parametrar är med samtidigt..

Jag gillar inte heller B&W, när vi pratar alla serier under Natilus-serien. Men även Natilus serien och även den tidigare Natilus serien har mindre bra högtalare och framför allt en del av de billigare modellerna då. Men lyssna på 802D med vettig elektronik vid tillfälle då de är det bästa jag har hört hitills för "100"
Sedan så har jag begränsade erfarenheter angående högtalare ifrån ca:100 och uppåt men jag har lyssnat desto mer på högtalare under istället.
(Men FBK. Du kunde haft rätt. Andra dygnet utan cigg är påbörjat)
Där har vi förklaringen :wink:

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-10-19 09:30

802D är nog mitt förstaval också :-)

Det knepigast är nog elektroniken för min del. Å andra sidan finns det ju massor att välja mellan. Fast upp till Jormas nivå kommer man knappast. Inte om förutsättningarna är dom samma i alla fall :-)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-10-19 09:43

Mayro skrev:

Och Haakan.. OM du sätter in text där du påstår saker om mig och mina bedömningar får du svar omgående...Väldigt olikt dig faktiskt att ens skriva nåt liknande tjafs... Den stilen brukar en del ostabila personer här stå för och inte du..

nu är det så att jag inte håller med dig överhuvudtaget...så då måste jag ju reagera....för mig känns det nästan som tvärtom det du skriver faktiskt...ju högre över 100k vi kommer desto mer "high end" å mindre hifi blir det...

jag hade tex 100ggr/100ggr valt b&w 802D före coltrane å tja coltrane kostar väl lite mer?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-10-19 09:53

Men gud vilken tråkig meningslös tråd detta ÄR 8O Ska ni komma dragandes med samma gamla högtalare, ett sådant tjat...

Jorden är inte platt, den är rund.

En massa "tyckare" som sitter och TROR om sånt ni inte har någon aning om.

Kafferepstråd :P
NN

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2006-10-19 10:33

Okej dådå Niklas. OM jag säger JBL array då??

Den imopnerade grymt på mig på Arkenmässan :P

Saknad

Inläggav Saknad » 2006-10-28 14:38

Det här ter sig ju lite illa måste jag säga.
När Faktiskt ska testa så ska det blindtestas, och tiden mellan testerna får inte vara lång alls för ljudminnet är riktigt kort. Detta har väl alla fans här accepterat? Så hur i hela friden kan någon komma och säga att det låter bättre hemma än någon annanstans när ljudminnet är så kort? Säger man bara det när det passar, för att motivera blindtester? Nu har jag tappat tråden.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-10-28 14:59

Saknad skrev:Så hur i hela friden kan någon komma och säga att det låter bättre hemma än någon annanstans när ljudminnet är så kort?

Dessutom verkar ju lyssningshumöret (eller vad man nu skall kalla det) ändras från dag till dag. Iaf gör det det för mig här hemma, ena dagen låter det jättebra och andra inte lika bra (t.ex. när jag retar mig på basresonanserna m.m.).

Dock gissar jag att man kan komma ihåg om det är stora skillnader, t.ex. så tror jag att sibastereon lät dåligt på riktigt o.s.v. Fast å andra sidan kan ju t.ex. placeboeffekter ge riktigt stora skillnader, t.ex. så att man får haksläpp och så stora skillnader "att man inte behöver blindtesta" o.s.v.

Användarvisningsbild
crion

Inläggav crion » 2006-10-31 15:31

En B&W 802D kostar 110.000kr och den behöver riktiga muskler för att komma till sin rätt och kommer garanterat visa om man har en undermålig DVD-Spelare och försteg. Nu är vi helt plötsligt uppe i en stereo som rejält bryter vår nypris budget om 100.000kr.

Jag tycker initiativet till tråden är bra, men jag tycker hela tråden visar med sitt kafferep och meningslösa argument att det visst inte var så enkelt att presentera en stereo som springer 8:or runt Jormas för under 100k.

Folk börjar quota begagnatpriser hejvilt trots att vi vill se en stereo vi kan köpa i handeln idag, vi jämför väl ändå nypris - äpplen med äpplen.

Jag lyckades inte heller komma på en stereo som kan springa 8:or runt Jormas stereo för under 100k, jag räknar inte DIY som ett alternativ här. DIY kräver tid och kunskap som inte kan räknas i pengar.
100% Digital

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-11-01 15:57

Crion: Jag tycker initiativet till tråden är bra, men jag tycker hela tråden visar med sitt kafferep och meningslösa argument att det visst inte var så enkelt att presentera en stereo som springer 8:or runt Jormas för under 100k.

Från första-inlägget: Det skulle vara kul att få in lite förslag på stereo för en tiondel av Jormas budget som låter lika bra eller bättre.

Med dessa quotes vill jag få sagt att: lika bra resultat för 100kkr räcker.
Jag tycker mig ha sett flera alternativ som bör kunna resultera i ungefär lika bra klassen. Utan att ha hört Jormas anläggning på plats med min medtagna musik så har jag förståss ingen möjlighet till en absolut objektiv jämförelse.

Så fort man kommer upp till riktigt hög klass på stereo så kommer ingen annan stereo springa 8:or runt den. Möjligen kan man hitta en som låter aningen bättre, eller aningen annorlunda men ungefär lika bra.

Visst att vissa har fuskat lite med budgeten genom att stoppa in lite för dyra högtalare, men poängen är inte helt förlorad även om ett presenterat förslag i verkligheten kostar 150kkr.
Om man skall klara budgeten 100k så bör högtalarna kosta max ca 50k, och då blir det ändå lite snålande på vissa delar. T.ex. så har väl Jorma LP-spelare som de flesta har exkluderat från sina förslag, och det kan förståss anses vara lite fusk, men om man skall klara en rimlig budget så måste man snåla in lite på vissa ställen.

För 1000kkr så hade nog de flesta kunnat sätta ihop sin drömanläggning på papperet, och det är väl precis det som Jorma har gjort, fast på riktigt. Nu tror förståss ingen här att det faktiskt har kostat Jorma 1000kkr att sätta ihop den anläggningen.

jag räknar inte DIY som ett alternativ här. DIY kräver tid och kunskap som inte kan räknas i pengar.

Hm, men Jorma har ju DIY:at sina kablar... ;)
Alla har ju viss kunskap och använder den hela tiden, så kunskap måste man väl få använda.
Om man i sitt förslag använder DIY för att få en billig lösning så kanske man skulle räkna 100:- i timmen för DIY-bygget för att det skulle vara rättvist att jämföra med andra alternativ.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi