Brickman skrev:Kan man vara säker på att källan man har som referens inte är färgad från början och hur kan man undvika det?
Det kan man inte men om du läser igenom dokumentet och funderar lite så inser du säkert att det spelar ingen roll faktiskt!

Moderator: Redaktörer
Brickman skrev:Kan man vara säker på att källan man har som referens inte är färgad från början och hur kan man undvika det?
Flint skrev:
IngOehman skrev:
Otrevliga är inte ok.Vh, iö
Och dom som ifrågasätter dina idéer är alltid otrevliga?
Tumregel?
Ursäkta, men det här inlägget är ju både elakt, retoriskt, provocerande och korkat på samma gång. Dessutom tillför det inget mer än att vara genuint elak i anonymitet. Svårt att ta på allvar!Faktiskt rätt så patetiskt
Naqref svarade. Poängen är att du inte har källan som referens...Brickman skrev:Kan man vara säker på att källan man har som referens inte är färgad från början och hur kan man undvika det?
Om en person detekterar färgning och tre inte lyckas detektera färgning så anses testobjektet färga.Om det är så att flera av deltagarna i en F/E test kommer till olika slutsatser av en F/E test vad händer då? kan dom det om testen utförts rätt??
LTS gör ju det åt oss.Är det så att detta sätt att testa om apparater färgar varför används det inte mer i tex forum som detta??? jag kan förstå att hifipressen inte använder det av många olika orsaker men här borde det ju finnas personer som F/E testar på löpande band.
Kan vara jag som missuppfattat också.Det är absolut möjligt att jag inte alls har förstått hur en F/E test praktiskt går till och drar därmed fel slutsatser men upplys mig gärna på ett trevligt sätt
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Almen skrev:subjektivisten: Enligt artikeln detekterar man ju färgning hos över 90% av de förstärkare som testas, så det är nog inga problem att höra skillnad.
Nja, är det verkligen så? Om vi räknar bort rörförstärkare och inte driver förstärkarna till max, är det verkligen så att 90% av förstärkarna färgar ljudet märkbart? För ärligt, hur många sitter och lyssnar på musik i 120 db hela tiden?
Lite fundersam är jag. Det sägs kontinuerligt att det är högtalarna och rummet som är den avgörande faktorn för återgivningens kvalité och att ljudkällan (i alla fall i form av cd-spelare) och förstärkarnas inverkan är försumbar i normalfallet.
Trots det färgar 90 % av förstärkarna och "man" finner det mödan värt att f/e-lyssna efter skillnader....
/ B
Naqref™ skrev:Brickman skrev:Kan man vara säker på att källan man har som referens inte är färgad från början och hur kan man undvika det?
Det kan man inte men om du läser igenom dokumentet och funderar lite så inser du säkert att det spelar ingen roll faktiskt!
Bill50x skrev:Detta hindrar inte att f/e-lyssning är ett alldeles utmärkt verktyg att sortera bort illa-ljudande apparater. OM man även lyssnar och mäter på andra sätt.
niklasz skrev:Bill, ditt resonemang förutsätter att tillkortakommanden är av sådan art att de är av "antingen eller" karaktär, alternativt att de är enorma.
Ett exempel på den sistnämnda är extremt högt brus, ett exempel på den förstnämnda är total avsaknad av output i en viss del av frekvensregistret.
Det beror litet på vad du menar med "max", men som jag förstått behöver man i många fall inte driva förstärkarna speciellt hårt för att färgning skall kunna detekteras. 120 dB hela tiden tror jag inte någonsin att det är frågan om, i alla fall. Däremot är ju enstaka toppar över 100 dB inte ovanligt vid normal lyssning, och då finns det verkligen intresse av att undersöka hur förstärkaren färgar.subjektivisten skrev:Almen skrev:subjektivisten: Enligt artikeln detekterar man ju färgning hos över 90% av de förstärkare som testas, så det är nog inga problem att höra skillnad.
Nja, är det verkligen så? Om vi räknar bort rörförstärkare och inte driver förstärkarna till max, är det verkligen så att 90% av förstärkarna färgar ljudet märkbart? För ärligt, hur många sitter och lyssnar på musik i 120 db hela tiden?
Nej, inte alls. Om någon var elak mot flint skulle jag inte gilla det heller. Jag tycker helt enkelt inte om elakheter. Jag förstår inte alls varför någon skall attackera någon person alls. Personen är ju absolut inte densamma som den sak man är oense om. Att detta skall vara så svårt att förstå för så många!FBK skrev:...det är visst stor skillnad på reaktion ifrån din sida Kaffekoppen, beroende på vem som blir attackerad.
Bill50x skrev:niklasz skrev:Bill, ditt resonemang förutsätter att tillkortakommanden är av sådan art att de är av "antingen eller" karaktär, alternativt att de är enorma.
Ett exempel på den sistnämnda är extremt högt brus, ett exempel på den förstnämnda är total avsaknad av output i en viss del av frekvensregistret.
Till exempel. Eller hög dist i förstärkeriet, avsaknad av finare rytmik (Linn-alert!) osv.
/ B
Det resonemanget fattar inte jag. Om till exempel källan rullar av i basen med -6 dB vid 25 Hz, och testobjektet rullar av med -3 dB vid 25 Hz (har ingen aning om detta är helt galna siffror...), så får du ju vid E-lyssningen trots allt minskad bas med 3 dB vid 25 Hz.Bill50x skrev:...om den testade apparaten i någon aspekt är bättre än den som finns i refe... *host* den använda anläggningen så kommer den "bara" att ses som icke färgande.
OM en apparat som kopplas in i kedjan färgar, då avslöjas det. Men om den testade apparaten i någon aspekt är bättre än den som finns i refe... *host* den använda anläggningen så kommer den "bara" att ses som icke färgande.
Det resonemanget fattar inte jag. Om till exempel källan rullar av i basen med -6 dB vid 25 Hz, och testobjektet rullar av med -3 dB vid 25 Hz (har ingen aning om detta är helt galna siffror...), så får du ju vid E-lyssningen trots allt minskad bas med 3 dB vid 25 Hz.
Almen skrev:Om en person detekterar färgning och tre inte lyckas detektera färgning så anses testobjektet färga.Brickman skrev:Om det är så att flera av deltagarna i en F/E test kommer till olika slutsatser av en F/E test vad händer då? kan dom det om testen utförts rätt??
Almen skrev:Det beror litet på vad du menar med "max", men som jag förstått behöver man i många fall inte driva förstärkarna speciellt hårt för att färgning skall kunna detekteras. 120 dB hela tiden tror jag inte någonsin att det är frågan om, i alla fall. Däremot är ju enstaka toppar över 100 dB inte ovanligt vid normal lyssning, och då finns det verkligen intresse av att undersöka hur förstärkaren färgar.
Flint skrev:Med ytterligare risk för att bli tjatig, borde ändå inte anläggningen efter f/e-offret sätta gränsen för hur små detaljer i återgivningen som kan upptäckas?
niklasz skrev:Jag tycker F/E-lyssning är värdefullt för att hitta produkter till mitt ljudsystem.
Däremot vet jag inte ens om jag har tonkontroller. Jag har inte sett några, men å andra sidan har jag inte lusläst manualerna.
Nej, det säger jag inte.subjektivisten skrev:Ja, det jag undrar är under vanlig handhavande. Jag sitter inte och lyssnar jättehögt med min stereo.
Så då färgar 90% av alla förstärkare säger du?
Callisto skrev:niklasz skrev:Jag tycker F/E-lyssning är värdefullt för att hitta produkter till mitt ljudsystem.
Däremot vet jag inte ens om jag har tonkontroller. Jag har inte sett några, men å andra sidan har jag inte lusläst manualerna.
Tonkontrollerna brukar man inte missa
![]()
niklasz skrev:Callisto skrev:niklasz skrev:Jag tycker F/E-lyssning är värdefullt för att hitta produkter till mitt ljudsystem.
Tonkontrollerna brukar man inte missa
![]()
Nej, normalt sett inte. Anledningen till att jag skrev som jag skrev är att det möjligtvis kan finnas någon tonkontrolliknande funktion dold någonstans i menysystemen.
Användare som besöker denna kategori: MPE och 27 gäster