Moderator: Redaktörer
BB skrev:En av mina starkaste lyssningsupplevelser (i positiv bemärkelse), var gles musik, inspelad i ett kyrkorum med god akustik över en Studer A80, återgivet via två par stackade QUAD ESL 57-elektrostater, de sistnämnda fritt upphängda utomhus i en tyst lantmiljö. Man upplevde det som om hela den akustiska informationen överfördes, opåverkad. En svindlande upplevelse…
Bill50x skrev:Dock föredrar jag att det blir en viss "sameness" (som IÖ kallar det) och ha reflexer i mitt lyssningsrum.
Bill50x skrev:Jag inbillar mig för övrigt att de flesta inspelningar idag är gjorda för att spelas upp i "normala" rum snarare än akustiskt goda - ja om nu inte inspelningarna är mixade för mp3-pinnar och 10:- hörlurar
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Dock föredrar jag att det blir en viss "sameness" (som IÖ kallar det) och ha reflexer i mitt lyssningsrum.
Du måste nog läsa det jag skrivit igen. Det du antyder att jag skrivit är nästan motsatsen till vad jag har skrivit. Tväremot det du tycks ha uppfattat, har jag gjort stora ansträngingar för att klargöra att det INTE går att betrakta alla reflexioner från lyssningsrummet på samma sätt - och att det som är så faschinerande med rumsreflexer från logedelen (givet att man därtill har en mycket kort efterklang) är att de INTE ger sameness!
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Jag inbillar mig för övrigt att de flesta inspelningar idag är gjorda för att spelas upp i "normala" rum snarare än akustiskt goda - ja om nu inte inspelningarna är mixade för mp3-pinnar och 10:- hörlurar
Det är nog snarare precis tvärtom.
Praktiskt taget all musik kontrollyssnas i kontrollrum med signifikant mycket kortare efterklangstid än normala vardagsrum. Det är ju därför som musik nästan alltid låter bättre och bättre när man ger sig på att bekämpa rummens små bidrag av reflexioner och efterklang (förutsatt att man gör det på ett kunnigt och relevant sätt givetvis - annars kan ju dämpingsförsöken gå hur fel som helst).
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Dock föredrar jag att det blir en viss "sameness" (som IÖ kallar det) och ha reflexer i mitt lyssningsrum.
Du måste nog läsa det jag skrivit igen. Det du antyder att jag skrivit är nästan motsatsen till vad jag har skrivit.
Tväremot det du tycks ha uppfattat, har jag gjort stora ansträngingar för att klargöra att det INTE går att betrakta alla reflexioner från lyssningsrummet på samma sätt - och att det som är så faschinerande med rumsreflexer från logedelen (givet att man därtill har en mycket kort efterklang) är att de INTE ger sameness!
Jag var otydlig och du missförstod.
Det var inte reflexerna i rummet jag hänvisade till, utan ordet sameness....
Sorry.
Haakan_W skrev:hur förklarar bill att det låter bättre i ett väl behandlat rum då?
IngOehman skrev:Ok, bara det är klart för alla att jag INTE håller med dig om att reflexerna i ett rum behöver orsaka någon påtaglig sameness. Det är bara vissa reflexer som nästan garanterat gör det, om de inte tas om hand.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Jag inbillar mig för övrigt att de flesta inspelningar idag är gjorda för att spelas upp i "normala" rum snarare än akustiskt goda - ja om nu inte inspelningarna är mixade för mp3-pinnar och 10:- hörlurar
Det är nog snarare precis tvärtom.
Praktiskt taget all musik kontrollyssnas i kontrollrum med signifikant mycket kortare efterklangstid än normala vardagsrum. Det är ju därför som musik nästan alltid låter bättre och bättre när man ger sig på att bekämpa rummens små bidrag av reflexioner och efterklang (förutsatt att man gör det på ett kunnigt och relevant sätt givetvis - annars kan ju dämpingsförsöken gå hur fel som helst).
Håller inte med.
Hur det låter i ett kontrollrum har ju egentligen inte med att göra hur man mixar. Det finns ju tex inget som hindrar att jag i ett "basrikt" rum adderar ännu mer bas för att jag tror/vet att det är vad konsumenterna vill ha.
Samma gäller givetvis för efterklangen eller den rumsliga informationen. I en torr studio är rumsklangen liten eller obefintlig och adderas i efterhand. Samma gäller förstås om man inte spelar in i ett rum överhuvudtaget utan skapar musiken i tex en dator. Hur mycket "klang" man då adderar borde då rimligen styras dels av kreativa intentioner och dels av tänkt uppspelningsmiljö.
/ B
IngOehman skrev:Men när du skriver att du inte "håller med", vet jag inte om jag skall tolka det som att du påstår att jag har fel, eller om det bara betyder att du säger att du tror något annat än det jag berättat.![]()
Och tro mig - hur det låter i kontrolllyssningen har MYCKET att göra med hur man mixar. Det är ju just därför jag bryr mig så mycket om hur det låter i kontrollyssningen. En bra lyssning kan verkligen göra underverk för fonogrammens resulterande ljudkvalitet.
Bill50x skrev:Nästa fråga, vad är ett "väl behandlat rum"?
För mig är ett väl behandlat rum ett som bebos av människor med andra aktiviteter än att primärt få det låta på ett visst sätt. Dvs en "normal" möblering med en matta, tavlor på väggen, en soffa och/eller några fåtöljer, kanske en bokhylla... typ.
Dvs rummet har troligen en klart urskiljbar egen karaktär men i normalfallet ställer det egentligen inte till så mycket med ljudåtergivningen.
Ett dämpat rum såsom det ofta diskuteras och visas här på forumet kanske är bättre på att skilja på olika inspelningar och dess karaktär men känns för mig inte något jag vill leva i. Stor skillnad förstås om jag har ett dedikerat hembiorum där filmer med åtminstone till viss del normerat utförande spelas upp.
/ B
patrikf skrev:Jag hänger inte med på resonemanget om akustiska egenskaper hos konsertsalar måste efterliknas i ett lyssningsrum för att man ska kunna känna sig förflyttad dit. Det skulle vara intressant att veta den psykoakustiska förklaringen.
patrikf skrev:Att reflektioner som finns med på inspelningen maskeras av tidiga reflexer framifrån(i för normalt möblerade vardagsrum rimlig nivåer), är det ett axiom eller finns det sågon forskning som stöder påståendet?
patrikf skrev:Iö, det hade varit intressant att få din kommentar på de många forskningsresultaten som tyder på att tidiga reflexer faktiskt inte är så destruktiva som det ofta påstås här. Gärna också mer än anekdotisk förklaring till det sk logetänkandet.
Johan_Lindroos skrev:Om man dämpar ett rum alltför mycket i alla riktningar blir klangen väldigt känslig för kamfiltereffekter. Så fort man sitter lite off-axis får man stora problem med kamfiltereffekter. Patrik, ved du vad kamfiltereffekt är för något? Du kan lätt höra effekten om du ställer två högtalare tätt bredvid varandra, och förskjutna i djupledd. Det är alltså en tidsförskjuten signal i förhållande ill den andra. Det handlar om förskjutningar i tidsdomänen som skapar interferenser i frekvensdomänen som ser ut som en kam, därav namnet. Effekten kan man säga att röster blir som att man sjunger i en dammsugarslang. Inte bra alltså!
screen skrev:Hmm...kanske man skall addera en "färglös" expander i ljudåtergivningskedjan för att råda bot på alla komprimerade fonogram?
Inställbar för max 20dB expansion beroende på material.
Bara en liten fundering...skulle det funka?
Mvh Björn//
Kaffekoppen skrev:Patrikf,
Det här var ett bra inlägg. Läste du det?Undrar bara eftersom du inte hade nån kommentar till Johans fråga.
Till alla andra så är det ett kul experiment att göra precis så som Johan föreslår! testa det!!Johan_Lindroos skrev:Om man dämpar ett rum alltför mycket i alla riktningar blir klangen väldigt känslig för kamfiltereffekter. Så fort man sitter lite off-axis får man stora problem med kamfiltereffekter. Patrik, ved du vad kamfiltereffekt är för något? Du kan lätt höra effekten om du ställer två högtalare tätt bredvid varandra, och förskjutna i djupledd. Det är alltså en tidsförskjuten signal i förhållande ill den andra. Det handlar om förskjutningar i tidsdomänen som skapar interferenser i frekvensdomänen som ser ut som en kam, därav namnet. Effekten kan man säga att röster blir som att man sjunger i en dammsugarslang. Inte bra alltså!
IngOehman skrev:Nej det finns ingen signifikant skillnad mellan interferensen mellan två högtalare och den mellan en högtalare och dess spegelbild - varken mätmässigt eller hörmässigt.
Däremot finns det signifikanta skillnader mellan de interferenser som uppstår när två källor interfererar och när flera än två gör det (både mätmässigt och hörmässigt).
Vh, iö
patrikf skrev:Interferens som uppstår av två högtalarelement bredvid varandra kommer att se likartad ut i både reflexer och direktljud. Det klarar inte hörselsystemet att kompensera för.
IngOehman skrev:Förklaringen har ingenting med det du skriver att göra.
Det beror i princip bara på den kommersiella radions önskemål om maximal hörbarhet och på skivbolagens vilja att utväljas för att spelas i nämnd radio.
Den" medelljudkvalitet" som vi av ovanstående skäl nuförtiden har "nått ned till" passar inte i någon utrustning, utan låter illa i ALLA apparater - utan undantag.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: RogerGustavsson och 36 gäster