Rörslutsteg / rörförstärkare med goda värden..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 16:51

Nu håller jag på och spelar Joni Mitchell's Blue (Rhino 180 grams) VÄLDIGT högt, runt kl 14 och måste säga att jag tror mig inte höra något problem med dom mer dynamiska passagerna. Vore som sagt kul att testa samma med ett slutsteg med rejält med kraft. :)

*Ps. bra låter det, som fan :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-25 16:56

subjektivisten skrev:Vore som sagt kul att testa samma med ett slutsteg med rejält med kraft. :)
Du är välkommen hem till mig. Ta med dig Joni och en skivspelare, så. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2007-04-25 16:56

IngOehman skrev:
NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.

Va ju en trevlig tråd från början, sedan blev det en bråktråd, -som vanligt ! Typ !

Det bästa jag träffat på i rörförstärkarväg sett ur transparensperspektivet är tvivelsutan ett AR-slutsteg. Jag tror det kanske hette D-150?

Det inte bara återgav musiken förträffligt ackurat, utan det var effektstarkt också. Och det lät sig knappt påverkas av lasten. De flesta transistorslutseg har en distorsion som är mångfaldigt sämre i konstlast än den är utan last (det kan översättas med att strömdistorsionen dominerar kraftigt över spänningsdistorsionen i praktikt bruk, eller kan beskrivas som att förstärkarens utimpedans är olinjär).

Detta AR-slutsteg spelade lika rent, snyggt och obesvärat, oavsett last, för alla de fall jag provade. :P

Det mest överväldigande sett ur "upplevelseperspektivet" jag hört (transistorer och rör inräknade) var effekten av ett rörförsteg signerat Josef Svalander. Om jag kunde få den överföringsfunktionen förpackad och tillgänglig i en effektknapp på min anläggning skulle jag med glädje slanta upp en del för den.

Vh, iö

Äntligen ett konkret giv med lite substans och värde !! Tack Ingvar ! :)

http://cls.audiogon.com/cgi-bin/cls.pl? ... 1181683222
Senast redigerad av NNord 2007-04-25 17:00, redigerad totalt 1 gång.
NN

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 16:56

Ja, får sväng förbi snart då! 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-25 17:16

NNord skrev:
IngOehman skrev:
NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.

Va ju en trevlig tråd från början, sedan blev det en bråktråd, -som vanligt ! Typ !

Det bästa jag träffat på i rörförstärkarväg sett ur transparensperspektivet är tvivelsutan ett AR-slutsteg. Jag tror det kanske hette D-150?

Det inte bara återgav musiken förträffligt ackurat, utan det var effektstarkt också. Och det lät sig knappt påverkas av lasten. De flesta transistorslutseg har en distorsion som är mångfaldigt sämre i konstlast än den är utan last (det kan översättas med att strömdistorsionen dominerar kraftigt över spänningsdistorsionen i praktikt bruk, eller kan beskrivas som att förstärkarens utimpedans är olinjär).

Detta AR-slutsteg spelade lika rent, snyggt och obesvärat, oavsett last, för alla de fall jag provade. :P

Det mest överväldigande sett ur "upplevelseperspektivet" jag hört (transistorer och rör inräknade) var effekten av ett rörförsteg signerat Josef Svalander. Om jag kunde få den överföringsfunktionen förpackad och tillgänglig i en effektknapp på min anläggning skulle jag med glädje slanta upp en del för den.

Vh, iö

Äntligen ett konkret giv med lite substans och värde !! Tack Ingvar ! :)

Det var så lite så.

Undrar vad man skulle få ge för ett sådant där AR-slutsteg? Skulle tro att det inte tillverkas längre. Någon som vet om man kan få tag på det?

Glömde nämna att rörförsteget hette Tuba.

Kan nämna en sak till, och det är att rör har en rätt originell egenskap som transistorer nästan helt saknar, och det är efterklang!

Nu varierar det rätt mycket från rör till rör, men efterklangen i rör kan fås fart på på huvudsak två sätt. Antingen genom att man knäpper på dem med t ex fingret (mikrofoni), eller att man spelar musiksignal i dem. Oftast får efterklangen större fart av mekanisk än av elektrisk påverkan, men själva efterklangsförloppet är likartat.

Detta fenomen yttrar sig normalt starkast i ingångssteg och i synnerhet i steg med väldigt svaga signaler. I återkopplade konstruktioer är rörens efterklang starkt undertryckta i alla rör utom det som man återkopplar till.

Att rör uppvisar mikrofoni känner de flesta rörförstärkarkonstruktörer till, men jag har blivit förvånad över att så många jag pratat med blivit överraskade när jag nämnt eller visat att klangerna kan exiteras även med musiksignalen. De flesta har förstås märkt att olika rör kan låta ganska lika varandra, trots liknade mätdata från rörprovaren, men ingen jag talat med har reflekterat över att det är just rörens mekaniska klangvärld som projiceras över musiken.

Effekten gör hur som helst att konstruktion av rörelektronik blir lite av en konstart. Den som håller på med det kan ägna oerhört mycket tid åt att välja de rör som ger den karaktär man vill få fram, och som passa i den specifika konstruktionen. Inget hindrar heller att köparen själv experimenterar vidare och testar vilka olika "sound" som ges av rörbyten mellan kompatibla versioner, eller helt enkelt olika tillverkares versioner av samma rör.

Vill man helt slippa dessa egenskaper bör man sikta på en konstruktion med hård motkoppling och ett rör i återkopplingspunkten utvalt för att vara sördeles mekaniskt "dött".

(Fenomenet finns om jag minns rätt nämnt i några artiklar skrivna i MoLt i slutet av 80-talet eller om det kanske var början av 90-talet. Trots att det är snart 20 år sedan stöter jag fortfarande ihop med rörförstärkarkonstruktörer runt världen som inte har en aning om att rör kan uppvisa efterklangseffekter. Läser de inte MoLt, eller vad är det frågan om? :wink: )

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-25 17:20

Audio Research D 150 :wink:

Uppgifter säger att endast 200 st tillverkades, så det kan nog vara svårt, eller näst intill omöjligt att få tag i ett ex! :cry:

Bild
Mitt minne är blott ett minne numera.

lech
inaktiv

Skyddshjälm är på.

Inläggav lech » 2007-04-25 18:47

Den laboratoriska ljudåtergivningen synes vara ett hederskodex för forumet.

Mattematisk digital mascho slår fullständigt ut Musikupplevelserna.

Pryl bögarna jublar !! och slänger på en digital nolla till.

Vad hände ?? missade jag något ?? Inte troligt för den passerade i en jitterskur. Klocka dit och hit, min är 18,47 nu.

Frekvens? min puls är 60 /min i lyssningsläge. 180 när lag läser forumet och blir påmind om spöken i vita rockar på 80 talet.

Detta är inget Hifi och musik forum ??? Har jag fel rätta mig.!
MVH
Lech 8O

Stå på mätnissar jorden är rund i stort sett men platt är den inte.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-25 19:23

Dahlqvist skrev: ...... och isynnerhet Jadis är lite "skumma" i sina konstruktioner. ........
/D

Har du några exempel sådär i huvudet? Detta eftersom jag rotar i en Defy7 nu, man kanske kan rätta till det värsta medans den ändå ligger i delar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Skyddshjälm är på.

Inläggav Nattlorden » 2007-04-25 19:27

lech skrev:Har jag fel rätta mig.!

Kan inte bli mycket mer fel.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-25 19:27

lech skrev:Den laboratoriska ljudåtergivningen synes vara ett hederskodex för forumet.

Mattematisk digital mascho slår fullständigt ut Musikupplevelserna.

Pryl bögarna jublar !! och slänger på en digital nolla till.

Vad hände ?? missade jag något ?? Inte troligt för den passerade i en jitterskur. Klocka dit och hit, min är 18,47 nu.

Frekvens? min puls är 60 /min i lyssningsläge. 180 när lag läser forumet och blir påmind om spöken i vita rockar på 80 talet.

Detta är inget Hifi och musik forum ??? Har jag fel rätta mig.!
MVH
Lech 8O

Stå på mätnissar jorden är rund i stort sett men platt är den inte.

Lech, ditt inlägg är elakt. Men jag ser ändå positivt på det. Hur då positivt kanske du frågar. Jo, du har hittat värme och gemenskap på ett annat forum. Ändå söker du dig hit och kommer med alltfler inlägg. Något driver dig till detta. Jag hoppas att du är modig nog att fullfölja resan.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-25 19:42

lech skrev:Har jag fel rätta mig.!

Din upplevelse är din, så den tänker jag inte "rätta". Däremot håller jag inte med dig. Jag är själv tämligen oteknisk. Jag kan i stort sett ingenting om elektronik. Jag är väl också så långt ifrån ingenjör man kan komma.

Men jag tycker ändå att detta forum är en intellektuell oas (nåja litet får man sortera bort :wink: ). Här finns åtskilliga ärliga ansatser till att förstå det man hör. Här finns mycket erfarenheter och kompetenser samlade som inte nöjer sig med att tycka, utan också att underbygga tyckandet med fakta.

Detta innebär inte att allt som sägs här är sant och heligt. Dels består forumer av många olika personer med olika uppfattningar om saker och ting vilket per definition ger att allt inte är sant. Men framförallt upplever jag det befriande att man får säga "Kejsaren är ju naken" oavsett om det handlar om upphaussade prylar eller helgonförklarade personer. Detta är inte möjligt på alla forum.

Och det riktigt sunda och friska med detta forum är att man dessutom emellanåt avkrävs någon form av underlag till varför man påstår det man påstår. Det blir alltså inte bara en massa till intet förpliktigande tyckande!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-04-25 19:44

Nefilim skrev:Audio Research D 150 :wink:

Uppgifter säger att endast 200 st tillverkades, så det kan nog vara svårt, eller näst intill omöjligt att få tag i ett ex! :cry:

Bild

Finns ett strax utanför Sandviken :D

Bild

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-04-25 19:48

Bild

Bild

Tveksamt om det verkligen var det IÖ menade, kan det inte ha varit D79?
Har nämligen hört D150 ett flertal gånger och det känns inte så piggt.
Senast redigerad av Harryup 2007-04-25 19:54, redigerad totalt 4 gånger.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-25 19:48

Wow!!!! :D

Är det ditt??? :P

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-04-25 19:53

Nefilim skrev:Wow!!!! :D

Tyvärr inte, det är "Time" på hififorum.nu

Finns lite på denna länk (sid8), känsliga för horn och rör bör dock undvika klicka på länken...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33512&whichpage=1&SearchTerms=%E5terbes%F6k%2Ctime

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-04-25 20:04

Ja, du har kanske rätt !?

Lech, ditt inlägg är elakt. Men jag ser ändå positivt på det.

Min tid är kort både bildligt och andligt talat.
Jag var / är provakativ men här är ju mest tjafs/skitsläng på andra forum och andras/deras åsikter och inte minst "ej likriktade"

Lev väl och ta inte varken mig eller detta forum på allvar, det vore synd.
Livet har mer att ge. Jag lovar. :)

MVH
Lech

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-25 20:13

guru skrev:

Finns lite på denna länk (sid8), känsliga för horn och rör bör dock undvika klicka på länken...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33512&whichpage=1&SearchTerms=%E5terbes%F6k%2Ctime

Detta som ser lika ut! :)

Bild

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-25 20:18

guru skrev:

känsliga för horn och rör bör dock undvika klicka på länken...

Bild

Såna häringa? :D

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-04-25 20:20

:D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-04-25 20:37

phon skrev:
Dahlqvist skrev: ...... och isynnerhet Jadis är lite "skumma" i sina konstruktioner. ........
/D

Har du några exempel sådär i huvudet? Detta eftersom jag rotar i en Defy7 nu, man kanske kan rätta till det värsta medans den ändå ligger i delar.

Ja, men jag tycker inte att du skall göra något åt dem. Då kan du nog sabba "soundet". Om man tittar på Jadis tidigare konstruktioner, jag kommer inte ihåg riktigt modellnumret (JA80?) så var det stora problemet inte i slutrören (som visserligen var väl högt biaserade) utan i drivsteget. Man drev t.ex. KT88:or med anodkopplade ECC83:or. Martin Colloms beskrev distortionen i diskantregistret som "numbing" (bedövande). Och ja, han tyckte de var fantastiska.

/D

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-04-25 20:58

Jag tror inte jag är modig att fortsätta resan.

Något driver dig till detta. Jag hoppas att du är modig nog att fullfölja resan.

Väljer nog att gossa med katten i stället.

Men vem vet, när fan flyger i mig igen.

MVH
Lech :) :) :) :) :) :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-25 22:12

Vad kan man få väntas ge för en beg D-150? Skulle vara intressant om det är inom rimliga priser.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-04-25 22:30

Dahlqvist skrev: Man drev t.ex. KT88:or med anodkopplade ECC83:or.
/D

Och dom är ändå lättdrivna jmf med 6550. Här driver man tre stycken trögdrivna 6550 med en ECC83, visserligen med båda halvorna. Jaja.
Vi får välan se hur mycket det distar om några dagar .... skall bara byta lite fler prylar först.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-04-26 02:39

Bild

Ja, det där steget vad det nog. Tror jag. Vad jag minns tydligast av steget jag testade var att det var på 150 W per kanal och förstås hur imponerande slaggfritt det lät. Stort var det också.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2007-04-26 07:20

Ja, det där steget vad det nog. Tror jag. Vad jag minns tydligast av steget jag testade var att det var på 150 W per kanal och förstås hur imponerande slaggfritt det lät. Stort var det också.

16st 6550 rör tar sin plats :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-26 22:26

Jag måste erkänna att jag är lite svag för apparater som ser ut som om de var direkt hämtade ur en sci-fi-rulle från 60-talet. Ful som stryk, men ändå så märkligt tilltalande på något sätt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-04-27 00:10

phon skrev:
/D

Och dom är ändå lättdrivna jmf med 6550. Här driver man tre stycken trögdrivna 6550 med en ECC83, visserligen med båda halvorna. Jaja.
Vi får välan se hur mycket det distar om några dagar .... skall bara byta lite fler prylar först.

Det tycks mig som om du är i färd med att putsa en padda. :D

/D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2007-04-27 00:47

phon skrev:
/D

Jadis konstruktioner är väldigt enkla, som jag nämnde tidigare har de inte lagt ner någon möda på stabiliseringskretsar od.
Jag har byggt en snarlik kopia, med en del (i mitt tycke) förbättringar, av det större JA-200 och det är inte några större problem att bygga, för den som har kunskap och intresse.

Att ECC83 används som drivrör har jag också reagerat och funderat över. 8O Så har inte jag byggt.

Utgångstrafona är speciella med sina katodlindningar ala Quad.

Att klona Audio Reserch D-150, fordrar en del tålamod. :D
http://www.audioresearch.com/ARC.D150web.pdf

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2007-04-27 06:41

guru skrev:

16st 6550 rör tar sin plats :)

Bild

Bild :P

Föregående

Återgå till Generellt om hifi