*Ps. bra låter det, som fan

Moderator: Redaktörer
Du är välkommen hem till mig. Ta med dig Joni och en skivspelare, så.subjektivisten skrev:Vore som sagt kul att testa samma med ett slutsteg med rejält med kraft.
IngOehman skrev:NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.
Va ju en trevlig tråd från början, sedan blev det en bråktråd, -som vanligt ! Typ !
Det bästa jag träffat på i rörförstärkarväg sett ur transparensperspektivet är tvivelsutan ett AR-slutsteg. Jag tror det kanske hette D-150?
Det inte bara återgav musiken förträffligt ackurat, utan det var effektstarkt också. Och det lät sig knappt påverkas av lasten. De flesta transistorslutseg har en distorsion som är mångfaldigt sämre i konstlast än den är utan last (det kan översättas med att strömdistorsionen dominerar kraftigt över spänningsdistorsionen i praktikt bruk, eller kan beskrivas som att förstärkarens utimpedans är olinjär).
Detta AR-slutsteg spelade lika rent, snyggt och obesvärat, oavsett last, för alla de fall jag provade.![]()
Det mest överväldigande sett ur "upplevelseperspektivet" jag hört (transistorer och rör inräknade) var effekten av ett rörförsteg signerat Josef Svalander. Om jag kunde få den överföringsfunktionen förpackad och tillgänglig i en effektknapp på min anläggning skulle jag med glädje slanta upp en del för den.
Vh, iö
NNord skrev:IngOehman skrev:NNord skrev:Summa summarum av denna tråd, verkar ju vara att det inte existerar rörförstärkare som håller måttet. verkar inte ens gå att lyfta fram det bästa exemplet, det som kommer närmast.
Va ju en trevlig tråd från början, sedan blev det en bråktråd, -som vanligt ! Typ !
Det bästa jag träffat på i rörförstärkarväg sett ur transparensperspektivet är tvivelsutan ett AR-slutsteg. Jag tror det kanske hette D-150?
Det inte bara återgav musiken förträffligt ackurat, utan det var effektstarkt också. Och det lät sig knappt påverkas av lasten. De flesta transistorslutseg har en distorsion som är mångfaldigt sämre i konstlast än den är utan last (det kan översättas med att strömdistorsionen dominerar kraftigt över spänningsdistorsionen i praktikt bruk, eller kan beskrivas som att förstärkarens utimpedans är olinjär).
Detta AR-slutsteg spelade lika rent, snyggt och obesvärat, oavsett last, för alla de fall jag provade.![]()
Det mest överväldigande sett ur "upplevelseperspektivet" jag hört (transistorer och rör inräknade) var effekten av ett rörförsteg signerat Josef Svalander. Om jag kunde få den överföringsfunktionen förpackad och tillgänglig i en effektknapp på min anläggning skulle jag med glädje slanta upp en del för den.
Vh, iö
Äntligen ett konkret giv med lite substans och värde !! Tack Ingvar !
Dahlqvist skrev: ...... och isynnerhet Jadis är lite "skumma" i sina konstruktioner. ........
/D
lech skrev:Har jag fel rätta mig.!
lech skrev:Den laboratoriska ljudåtergivningen synes vara ett hederskodex för forumet.
Mattematisk digital mascho slår fullständigt ut Musikupplevelserna.
Pryl bögarna jublar !! och slänger på en digital nolla till.
Vad hände ?? missade jag något ?? Inte troligt för den passerade i en jitterskur. Klocka dit och hit, min är 18,47 nu.
Frekvens? min puls är 60 /min i lyssningsläge. 180 när lag läser forumet och blir påmind om spöken i vita rockar på 80 talet.
Detta är inget Hifi och musik forum ??? Har jag fel rätta mig.!
MVH
Lech![]()
Stå på mätnissar jorden är rund i stort sett men platt är den inte.
lech skrev:Har jag fel rätta mig.!
Nefilim skrev:Audio Research D 150
Uppgifter säger att endast 200 st tillverkades, så det kan nog vara svårt, eller näst intill omöjligt att få tag i ett ex!
Uppgifter säger att endast 200 st tillverkades, så det kan nog vara svårt, eller näst intill omöjligt att få tag i ett ex!
Nefilim skrev:Wow!!!!
Är det ditt???
Lech, ditt inlägg är elakt. Men jag ser ändå positivt på det.
guru skrev:Nefilim skrev:Wow!!!!
Är det ditt???
Tyvärr inte, det är "Time" på hififorum.nu
Finns lite på denna länk (sid8), känsliga för horn och rör bör dock undvika klicka på länken...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33512&whichpage=1&SearchTerms=%E5terbes%F6k%2Ctime
phon skrev:Dahlqvist skrev: ...... och isynnerhet Jadis är lite "skumma" i sina konstruktioner. ........
/D
Har du några exempel sådär i huvudet? Detta eftersom jag rotar i en Defy7 nu, man kanske kan rätta till det värsta medans den ändå ligger i delar.
Dahlqvist skrev: Man drev t.ex. KT88:or med anodkopplade ECC83:or.
/D
phon skrev:Dahlqvist skrev: Man drev t.ex. KT88:or med anodkopplade ECC83:or.
/D
Och dom är ändå lättdrivna jmf med 6550. Här driver man tre stycken trögdrivna 6550 med en ECC83, visserligen med båda halvorna. Jaja.
Vi får välan se hur mycket det distar om några dagar .... skall bara byta lite fler prylar först.
phon skrev:Dahlqvist skrev: Man drev t.ex. KT88:or med anodkopplade ECC83:or.
/D
Och dom är ändå lättdrivna jmf med 6550. Här driver man tre stycken trögdrivna 6550 med en ECC83, visserligen med båda halvorna. Jaja.
Vi får välan se hur mycket det distar om några dagar .... skall bara byta lite fler prylar först.
guru skrev:Ja, det där steget vad det nog. Tror jag. Vad jag minns tydligast av steget jag testade var att det var på 150 W per kanal och förstås hur imponerande slaggfritt det lät. Stort var det också.
16st 6550 rör tar sin plats