Morello skrev: auktoritetsretoriska tramsargument
Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:1. Du har fel. Vad du tycker, anser och tror* har inte med den diskussionen som jag för, att göra. Vad jag diskuterar är de verkliga egenskaperna hos de alterntiva kedjorna, inte hur de kan uppfattas subjektivt i den ena eller andra kombinationen med en massa andra saker, utan någonsomhelt referens närvarande.
*Det betyder inte att det är ointressant vad du tror, men de fungerar inte som argument mot det jag redovisat, eftersom det inte har med några subjektiva synpunkter att göra.
Vad jag menar är att om många människor hör ett naturligare ljud i analog återgivning så kanske det finns en gnutta sanning i detta.
Bill50x skrev:Att då bara banka dagens vetenskapliga bevis i huvudet på dom och säga dom har fel är kanske lite trångsynt. Forska vidare istället! Lyft blicken ovanför IM och frekvensgång.
IngOehman skrev:Bill50x skrev:IngOehman skrev:1. Du har fel. Vad du tycker, anser och tror* har inte med den diskussionen som jag för, att göra. Vad jag diskuterar är de verkliga egenskaperna hos de alterntiva kedjorna, inte hur de kan uppfattas subjektivt i den ena eller andra kombinationen med en massa andra saker, utan någonsomhelt referens närvarande.
*Det betyder inte att det är ointressant vad du tror, men de fungerar inte som argument mot det jag redovisat, eftersom det inte har med några subjektiva synpunkter att göra.
Vad jag menar är att om många människor hör ett naturligare ljud i analog återgivning så kanske det finns en gnutta sanning i detta.
Saken är bara den att du inte accepterar att de förklaringsmodeller som finns visar just varför det är så.
Ändå accepterar du dem inte, utan vill att det skall finnas andra förklaringar, som dock är i strid med det man vet.
Varför vill du det?
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:Att då bara banka dagens vetenskapliga bevis i huvudet på dom och säga dom har fel är kanske lite trångsynt. Forska vidare istället! Lyft blicken ovanför IM och frekvensgång.
Du får ursäkta mig Bill, men det där var så enfaldigt att du får klara dig utan ett sakbemötande.
Det scenario du skildrar är en ren lögn, och har ingenting med de argument du fått höra att göra.
Det är inte jag som tror. Det är dom som tror att vi idag känner till hela sanningen om mätningar och dess korrelation till vad vi hör och uppfattar, som är de troende.
Bill50x skrev:Nu vet jag inte vilka förklaringsmodeller du syftar på. Men att jag ifrågasätter viss vetskap är inget konstigt. Många människor kan inte finna att de tekniska förklaringar till ljudskillnader som presenteras täcker deras upplevelser. är det så konstigt?
Bill50x skrev:Jo, mitt "enfaldiga" uttalande var lite tillspetsat, det medges. Framför allt var det grovt generaliserande. Vad jag menade var, återigen, att acceptera att skillnader som hörs i ljudåtergivningen kanske inte alltid direkt går att korrelera med tekniska mätningar.
Bill50x skrev:Det finns faktiskt människor som har rätt i sina antaganden utan att kunna backa upp dem med vetenskapliga bevis.
IngOehman skrev:För övrigt tycker jag alla borde fråga sig vad det kan komma sig att alla som undersöker saken kommer till samma slutsats, medan de som inte gjort det låter spelulationerna sväva iväg, och att just dom som gör så VILL inte undersöka saken...
Det finns ett samband där, och det är inte så svårt att se det.![]()
Bill50x skrev:subjektivisten skrev:Sen är det väldigt fel att snacka om att hacka upp analoga ljudet i småbitar, det är rent trams. Kan lova att jag kan sitta i Audacity och klippa ut rätt rejält stora bitar och sen köra det mot originalet blint och ingen kommer lyckas skilja dom åt.
Semantik. Faktum är att man tar 44,1 tusen samples per sekund, eller hur? Man definierar alltså en analog våg genom att ta dessa prover. Det kan man väl kalla "hacka upp" sådär lite på skoj
IngOehman skrev:(Den som vill läsa mer om detta kan titta tillbaka i sina gamla MoLtar. Jag skrev en artikel om alla dessa saker 1990 eller möjligen 1991, som hette ungefär: "sincen - lösnngen till CD-ekvationen". Där framgår precis hur det fungerar och vad det är som gör att det kan fungera så. Jag gjorde även grafiska illustrationer till artikeln på hur den tiskontinuerliga rekonstruktionen defacto går till.)
IngOehman skrev:en lång text
Richard skrev:Ljudkrav skrev:Men Jösses Richard ?
Lika trogen originalet?
Ja, det tycker jag.
Helt överlägset analoga medier om vi talar om likhet med originalsignalen.
Jag gillar däremot färgningen från en bra rullbandspelare men det är just en tydlig färgning (kompression, avrullning i diskanten etc) som inte finns i originalsignalen.
Mvh Ljudkrav
Här är vi inte överens. Digital kopiering låter mycket lika, svårigheten är att fånga den analoga signalen vid själva inspelningen, omöjlig att A/B testa.
Richard skrev:Här kan en rullbandare , enligt undertecknad och massor av ljudtekniker vara klart överlägsen en bra digitalbandare.
IngOehman skrev:Inse du att det du säger är i direkt strid med den första vetenskapliga tesen?![]()
Du begär att folk skall "acceptera" (tro på) något som man inte ens KAN bevisa - nämligen frånvaron av något (ett samband mellan vad som går att höra och vad man kan mäta)!![]()
Varför undersöker du inte det hela istället för att begära att de som gjort det, skall acceptera din enfaldiga nihilism? När det inte finns någon enda vettig orsak att göra det och allt man kan se i världen dessutom visar att saker hänger logiskt samman, är det enda man kan säga om det du skriver att det är trams.
Låt folk välja vad de skall acceptera själv! :x
Kom inte och diktera att de skall acceptera något som är i strid med deras bättre vetande!!!![]()
Verkligen lågt.![]()
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Inse du att det du säger är i direkt strid med den första vetenskapliga tesen?![]()
Du begär att folk skall "acceptera" (tro på) något som man inte ens KAN bevisa - nämligen frånvaron av något (ett samband mellan vad som går att höra och vad man kan mäta)!![]()
Varför undersöker du inte det hela istället för att begära att de som gjort det, skall acceptera din enfaldiga nihilism? När det inte finns någon enda vettig orsak att göra det och allt man kan se i världen dessutom visar att saker hänger logiskt samman, är det enda man kan säga om det du skriver att det är trams.
Låt folk välja vad de skall acceptera själv! :x
Kom inte och diktera att de skall acceptera något som är i strid med deras bättre vetande!!!![]()
Verkligen lågt.![]()
Jadu IÖ, vetenskapens teser ger jag blanka f-n i.
Om någon säger dumheter så är det dumheter oavsett vad man grundar det på.
Men innan du går i taket, du tar mina inlägg alldeles för personligt. Du och många andra har definitivt ansträngt er för att bringa klarhet i frågeställningar som vi andra bara tjafsar om. Det har du/ni all kredit för!
Många av de tekniska bevis vi har idag har enbart funnits på teoretisk grund tidigare. Dvs teoretiska resonemang har funnits men tekniken att bevisa dessa har dykt upp först senare. Det jag menar är att liknande process gäller även upplevelsen av ljud.
Jag har inte påstått att man ska kunna bevisa frånvaron av något,
tvärtom så har jag sagt att OM man hör någon skillnad så kan denna skillnad också verifieras av en mätning. Om denna mätning är en enskild paramameter eller en komplex kedja av dylika är en annan sak. Jag har ALDRIG påstått att de skillnader man hör inte går att mäta.
För övrigt har jag aldrig dikterat vad andra ska acceptera, andra får definitivt acceptera vad dom vill. Att JAG inte accepterar saker, oavsett vem eller varifrån det kommer är en annan sak.
För övrigt skulle det vara positivt om jag slapp tillmällen som att det jag skriver är trams, att jag är enfaldig, lumpen och att jag "är låg". Vilken nytta förväntar du dig av att skriva så?
IngOehman skrev:Visst tusan är det ituitivt!![]()
Men kanske inte för alla.![]()
(Jag tror dig.)
Det är väl därför det här ämnet är så svårt att diskutera.Det är i kraft av sin komlexitet alldeles för svårt att förstå för rätt så många, och då slits diskussionen mellan saker som är konstruktiva och en massa rent nonsens.
![]()
När de som inte kan släppa sina övertygelser försöker använda intuitionen blir det helt fel... Den måste ju liksom tränas innan den fungerar och går att använda till något.![]()
Att som Style antyder att man bör, studera matematiken bakom det hela, är nog ett bra exempel på hur man kan träna upp sin inruition så att dessa saker såsmåningom känns lika självklara som de faktiskt är.Richard skrev:Ljudkrav skrev:Men Jösses Richard ?
Lika trogen originalet?
Ja, det tycker jag.
Helt överlägset analoga medier om vi talar om likhet med originalsignalen.
Jag gillar däremot färgningen från en bra rullbandspelare men det är just en tydlig färgning (kompression, avrullning i diskanten etc) som inte finns i originalsignalen.
Mvh Ljudkrav
Här är vi inte överens. Digital kopiering låter mycket lika, svårigheten är att fånga den analoga signalen vid själva inspelningen, omöjlig att A/B testa.
Jasså det tror du? Hmmm...
Undrar om det kan vara så enkelt som att alla de som tror sådana tossigheter, också tror att det är omöjligt att A/B-testa det hela, och att det är därför de inte gjort det, och i brist på vetskapde skulle ha kunnat få således, tror de något istället, nämligen nämnda tossigheter?
Richard skrev:Här kan en rullbandare , enligt undertecknad och massor av ljudtekniker vara klart överlägsen en bra digitalbandare.
Ja, så kan man tro (tydligen), men varför inte undersöka saken istället?
Att i en kedja (utgå ifrån vilken repeterbar signal du vill, en uppspelning frå tt rullband eller en vinylavspelning går utmärkt om du tror det är en bra signal) seriekoppla både en rullbandspelare och en digitalbandspelare är inte svårt. Gör det och lyssna på resultatet!
Jämför det sedan med att lyssna direkt från källan (det du valde som källa).
Tar sedan bort först den ena inspelaren, och sedan den andra.
Nu har du fyra olika alternativ som du kan jämföra:
1. källa
2. källa + analogbandning
3. källa + digitalbandning
4. källa + analogbandning + digitalbandning
Använder man kvalificerade apparater finner man alltid att de fyra fallen kan delas upp i två grupper med lite olika sound.
1 och 3 låter väldigt lika varandra, medan 2 och 4 låter lika lika varandra. Men 1 & 3 låter lite annorlunda än 2 & 4 (fast rätt lite annorlunda om väldigt god rullbandning använts och källan varit odynamisk så det blir svårt att höra lågnivåfelen från analoginspelningen).
Dra sen edra egna slutsatser!
(Och vad ni gör - tro inte på några slutsatser som dragits av någon som påstår att man inte kan undersöka saken... Det enda man kan sluta sig till från sådana påståenden är ju att personen ifråga inte har undersökt det!)
Vh, iö
Richard skrev:1. Många färdiga cd-skivor skiljer sig från masterbandet. Varför?
4. Hur kan vinyl låta så bra,som bäst ?
MP skrev:Richard om du bara vänder dig till Ingvar kan du väl skicka pm till honom istället.
Dessutom vore det säkert lite trevligare för forumet om du lät bli att citera fullständiga inlägg av den längden.
Ljudkrav skrev:Bon jour.
Jag ska försöka fatta mig så kort jag kan och sedan göra ngn länk till våra protokoll som är på flera sidor långt. Jag har kollegor som sparar på allt. Själv orkar jag inte bry mig om dom längre. Kommer att skriva snabbt och ni kan räkna med skumma stavfel…
Vi utförde två blindtester där vi jämförde inspelningar på analogt (rullband 2 tum och kvarttum-stereo) och digitalt (band med mediokra A/D/A och DAW genom bra A/D/A). Vi påstod att vi spelat in på 8 olika system, helt utan förvrängande apparatur. I själva verket hade vi manipulerat 4 digitala spår på olika sätt. Allt var riggat bakom draperier. Skruttmusik spelades upp i sketna datorhögtalare mellan varje spår så att ingen skulle höra vilka maskiner vi startade upp.
Vi spelade upp flera versioner för en publik bestående av ljudtekniker, musiker, och andra ljudintresserade. Materialet var färdiga låtar och snuttar från många olika instrument. Mickarna som användes var från färgande stormembrans rörmickar till renare Schoeps och DPA. Folk fick gradera versionerna och därutöver beskriva vad dom hörde och vad dom trodde dom hörde. Genelec, Ino Audio, Dynaudio monitorer användes.
Kort sammanfattat: Dom digitala obehandlade hamnade bäst till. Dom manipulerade digitala spåren kom på andraplats men ett flertal tyckte dom var bäst (nästan alla analogfantaster) och de analoga hamnade sist. Dock tyckte panelen att alla spår lät bra.
Vi hade, mkt enkelt förklarat, dämpat diskanten, tagit bort djupbas men höjt mellan ca 50-200 Hz och adderat kompression i olika grad och på olika frekvenser, även distorsion - oftast i basen. Min kollega manipulerade i mitt tycke alldeles galet, för mkt diskantbortfall och för hög kompression. Jag hävdade bestämt att ingen kommer att tro att detta är en ren signal. Jag hade fel. Folk trodde att det var analogt och gav mkt höga betyg åt ljudet, högre betyg än de sparsamma inställningar som jag rattade in. Färgningarna uppskattades av ett flertal lyssnare.![]()
Vi håller fortfarande på med liknande fjolltester ibland (mikrofoner och mikrofonförstärkare, A/D omvandlare etc) men jag är numera ganska ointresserad, jag vet vad jag gillar och har utrustning som ger mig det jag vill ha.
Jag gillar så rent ljud som möjligt men många gånger använder jag EQ och kompression utan att tveka. Däremot i min lyssning (studio som hemma) vill jag absolut inte ha ngt som förvränger signalen för mkt.
Jag är övertygad om att många analogfantaster (fäst ingen åsikt om ordet, det gör inte jag, det är bara en enkel beskrivning, ni kan kalla mig digitalfantast om ni vill) har funnit ro med antingen att
1) lyssna och inte bry sig varför det låter bra (majoriteten?) eller
2) förstått vad det är dom gillar med ljudet och struntar i om det är en färgning eftersom det är irrelevant, upplevelsen är det viktiga. (hit hör kanske Subjektivisten?)
Sedan har vi dom problematiska karaktärerna (som tycks samlas på div. HiFi-forum) som inte kan acceptera att dom faktiskt uppskattar färgningen som finns i t ex analogband, vinyl, rör etc. Istället vill man, trots mätningar, logik och vetenskapliga bevis, flumma ihop hypoteser om att ngt i musiken försvinner via digitala media när det i själva verket är så att det adderas saker i signalen i mkt större grad via analoga media jämfört mot A/D/A omvandlare.
Min fråga till Bill och ni andra som alltid känner att ni måste försöka hitta fel i den digitala världen helt utan vetenskapliga bevis:
VARFÖR kan man inte acceptera att analogt färgar mer än digitalt och att det kanske är just detta ni gillar?
Det är ju absolut inget fel att tycka om en ljudkaraktär.
I ett flertal inspelningar har vi spelat in på analogt och digitalt samtidigt. Jag har själv valt analogband i vissa inspelningar av t ex trummor för att jag gillade ljudet bättre i den ljudbilden vi var ute efter. I några andra produktioner ville artisterna ha analoga varianten, det skulle ALDRIG falla mig in att hävda – ”nej, ni förstår inte, dom digitala spåren har bättre dynamik, mindre distorsion, mindre brus, ni måste välja digital för det är bättre”. Självklart väljer man det som man tycker passar bäst i den situationen. För att klargöra, vi spelade då in digitalt till 80-90 % trots tillgång till mkt fintrimmad obillig 2 tums bandare. Kunderna får givetvis bestämma själva.
Många blandar ständigt ihop saker. T ex det faktum att det mastras vettigare på många vinylutgåvor. Vi har ju sett dom läskiga mätningarna som Subjektivisten lagt ut. Dom beskriver mkt väl hur CD-utgåvorna är förstörda i loudness-racet. Detta har många vinylmänniskor inte förstått utan anklagar CD-mediet istället. Man vill inte ta reda på fakta.
Observera att jag inte syftar på Subjektivisten. Vi bråkar ofta men han har full koll på detta. Däremot finns det ju ett flertal här som tidigare inte förstått hur det ligger till och faktiskt anklagat CD-mediet pga bristande kunskaper.
Du får ursäkta Bill, men du är en av dom som gång på gång smyger in voodoo och ofta klagar på det digitala mediet men sällan har fog för kritiken. Du frågar ofta men väljer ändå att inte ta till dig vetenskapliga bevis eller info från extremt kunniga människor som IÖ och kommer med skumma kommentarer som att ”det blir mer musik med analogt” och liknande. Det var trevligt att träffa dig hos Pingvinlakrits men jag finner dina ständiga påhopp på digitala mediet tröttsamt.![]()
Skulle däremot ha mer respekt för dina åsikter om du istället överväger möjligheten att du faktiskt kanske gillar vinylmediets färgningar. Din närvaro på Faktiskt.se är trots allt angenäm, du är en musikentusiast och det har vi gemensamt.![]()
Vill återigen påpeka min uppfattning – jag har verkligen inget emot det faktum att många gillar vinyl, det bara kul om vi musikfantaster trivs med det vi har. Men jag tycker det är löjligt när man dillar om saker som, ”vi hör analogt, alltså är vinyl och analogband mer äkta” och liknande svammel. Det bevisar enbart att man inte är insatt i ämnet.
En annan missupfattning hos ljudteknker var övergången till digitalt. Det är helt sjukt hur mkt som originalsignalen mattas av och förändras genom stora mixerbord, externa processorer, analogbandspelare, patchbays etc. Man har under lång tid använt mickar som är extremt höjda i diskanten (t ex många AKG). Dom har fungerat bra eftersom dom KOMPENSERAR för diskantbortfallet. När man sedan började spela in digitalt och diskanten fanns kvar så upplevde många att det blev vasst. Då klagar man på det digitala mediets fördelar istället för att inse att mickarna man använder är för vassa. Helt idiotiskt men än idag finns det många studiorävar som inte fattat detta. Det finns många fler liknande exempel där man inte förstått sammanhanget. Många studios använder slutsteg och monitorer som kraftigt förvränger signalen. Tragiskt är det…
Jag känner en ljudtekniker som jämfört en dålig inspelning från rullbandspelare för 140 000 kr mot en bärbar skräp-DAT från Sony och tycker att han gjort en korrekt jämförelse på analogt kontra digitalt. Vill man hitta ett förbestämt resultat så kan man lika gärna låta bli att undersöka.
Har många exempel på inkompetens i branschen. Yamaha NS10 är fortfarande en storsäljare…![]()
Ber om ursäkt för det sjukt långa inlägget.
Ha nu en skön dag och njut av musiken från CDn eller vinylen.
Whatever makes you happy.
Mvh Ljudkrav.
Richard skrev:Intressant inlägg. Tror dock fortfarande att det inte är så enkelt.
Ljudkrav skrev:Glömde tillägga.
För er som inte är insatta i vad kompressorn gör i studiosammanhang så sök upp det.
Kompression förklarar mkt varför folk tycker att dom uppfattar detaljerna bättre i musiken på t ex rullbandspelare. Dom svaga signalerna är starkare efter kompressionen och därför hörs dom bättre. (eller vice versa hur man vill uttrycka det hela - dvs dom starka signalerna är dämpade och närmare i nivå med de svagare signalerna)
Dynamiken har begränsats.
Mvh Ljudkrav
Richard skrev:Det är inte alla da´r man blir kallad tossig!, tack för den!
Nåväl, det kan ju KANSKE hända att jag har fel i denna fråga.
D.v.s jag och många ljudtekniker samt musiker/artister har fel.
Återstår dock att förklara varför:
1. Många färdiga cd-skivor skiljer sig från masterbandet. Varför?
2. Enligt, många " fattas det " en dimension i ljudet. Varför?
3. Enligt mig, och mina erfarenheter, låter inte ett piano riktigt verklighetstroget med digital inspelning-varför?
4. Hur kan vinyl låta så bra,som bäst ?
5. Varför låter analogt inspelade, mixade, mastrade Lp-skivor från 70-talet så otroligt bra ,ofta.
6. Varför låter digitalt inspelade Lp-skivor sämre än analogt inspelade? ( Subjektivt tyckande, men många tycker så )
7: Varför låter Lp-skivor som graverats på 90-talet ofta sämre än tidigare versioner? Beror det på den digitala graveringen under senare tid, eller beror det på att masterbanden försämras hörbart med tiden?
Andra orsaker?
jag är beredd att revidera mina åsikter om digitala inspelningar om du Ingvar kan ge ett förklarande svar på dessa frågor, det vore mycket tacksamt!
V.H. Richard.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 31 gäster