transparent, transparentare, transparantast

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-05 21:51

MP skrev:Vad läser du för litteratur ?

Stereophile, Div. elläralitteratur, High fidelity, elektronikvärlden, Hemmabiotidningen, Hifi World, Ljudtekniska sällskapet....

Det mesta vad det gäller lyssning kan man inte lita på alls, testerna alltså. Ofta är en positiv test efterföljd av en massiv annonskampanj från det testade märket. Dock är ofta Stereophile duktiga på mätningar, vilket också Highfidelity är, liksom numera också hemmabiotidningen.

Det är dock väldigt intressant att lyssna och jämföra de olika testobjekten i verkligheten, vilket jag försöker göra, så gott det nu går.

( Det är väl ett stort intresse, antar jag )

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 02:18

Hur kan man seriöst påstå att man kan lyssna och mer objektivt veta vad som är rätt i olika anläggningar vid olika tid? Och SEN ha mage att klaga på ett test som är ca 13456 gånger mer nogrannt än hans egna lyssningstest? Snälla....detta är bra tröttsamt nu.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-05-06 07:06

MM: Kan du ge exempel på när du eller någon annan fått på skallen för att föredra en spelare för xxxxxx kronor framför 668. När fick någon på skallen för att man gillar en kabel för xx tusen. Exepel från faktiskt är det som efterfrågas.

Richard: Jag håller med dig. Förut hade jag jättefina blyinfattade färgade glas. Men så hörde jag att det är transparenta rutor man ska ha. Nu är min lägenhet jättetrist, för det enda jag ser genom mitt fönster, är en tegelvägg en meter bort. Detta är ett klart indicium för att mätningen av glasets transparens måste vara felaktig.

För:

Det kan ju inte vara så att där satt färgat glas av en anledning
Det kan ju inte vara så att transparent glas inte föredras av alla alltid

För det trodde jag LTS (LjusTekniska Sällskapet) alltid sagt.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-06 08:05

lasselite skrev:MM: Kan du ge exempel på när du eller någon annan fått på skallen för att föredra en spelare för xxxxxx kronor framför 668. När fick någon på skallen för att man gillar en kabel för xx tusen. Exepel från faktiskt är det som efterfrågas.

Richard: Jag håller med dig. Förut hade jag jättefina blyinfattade färgade glas. Men så hörde jag att det är transparenta rutor man ska ha. Nu är min lägenhet jättetrist, för det enda jag ser genom mitt fönster, är en tegelvägg en meter bort. Detta är ett klart indicium för att mätningen av glasets transparens måste vara felaktig.

För:

Det kan ju inte vara så att där satt färgat glas av en anledning
Det kan ju inte vara så att transparent glas inte föredras av alla alltid

För det trodde jag LTS (LjusTekniska Sällskapet) alltid sagt.

Det är tonen, mobbningen, okunskapen och inställningen till folk med lyssningserfaren som gör att man ibland blir litet sned.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-06 08:31

subjektivisten skrev:Hur kan man seriöst påstå att man kan lyssna och mer objektivt veta vad som är rätt i olika anläggningar vid olika tid? Och SEN ha mage att klaga på ett test som är ca 13456 gånger mer nogrannt än hans egna lyssningstest? Snälla....detta är bra tröttsamt nu.

Naturligtvis är mycket jag skriver subjektivt tyckande från min sida,endast grundade på verkliga lyssningserfarenheter, du får sovra litet!

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-06 08:45

Richard skrev:Det är tonen, mobbningen, okunskapen och inställningen till folk med lyssningserfaren som gör att man ibland blir litet sned.

Jag tror de flesta här har lyssningserfarenhet! Bara för att man kanske inte har samma uppfattning behöver du inte anklaga folk för att sakna erfarenhet och kunskap. Är inte det mobbning? :? Annars håller jag med dig om att tonen kunde vara trevligare. :)
Faktiskt.se=mobbarforum
Tack för kaffet och adjö.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-05-06 08:47

JeLe skrev:
Richard skrev:Det är tonen, mobbningen, okunskapen och inställningen till folk med lyssningserfaren som gör att man ibland blir litet sned.

Jag tror de flesta här har lyssningserfarenhet! Bara för att man kanske inte har samma uppfattning behöver du inte anklaga folk för att sakna erfarenhet och kunskap. Är inte det mobbning? :? Annars håller jag med dig om att tonen kunde vara trevligare. :)

Så sant.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-06 08:50

Richard skrev:
Så sant.

Lätt att bli likadan, jag vet. :wink:
Faktiskt.se=mobbarforum

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 13:15

Dessa klagande inlägg mot LTS och F/E metoden är på samma nivå som en bibelgalning säger att evolutionen stämmer inte för den inte kan bevisa exakt ALLT han gräver fram, och därför stämmer bibeln istället.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-06 13:18

Subjektivisten skrev:Dessa klagande inlägg mot LTS och F/E metoden är på samma nivå som en bibelgalning säger att evolutionen stämmer inte för den inte kan bevisa exakt ALLT han gräver fram, och därför stämmer bibeln istället.

Så sant. Tro som klagar på annan tro. Jag har aldrig hållt med dig mer. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-06 15:16

tråden skulle förstås heta
icke hörbart färgande, mer icke hörbart färgande och mest icke hörbart färgande
min språkliga blunder får dock stå kvar för att tjäna som exempel för andra med samma tankar utan förmåga att utrrycka sig

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-06 15:26

boyafraid skrev:tråden skulle förstås heta
icke hörbart färgande, mer icke hörbart färgande och mest icke hörbart färgande

:)

Ska man vara petig... "icke hörbart färgande" är väl samma sak som "ofärgande"? (Jo jag fattar att en apparat kan färga fast det är så jättejättelite att det inte hörs, jag tycker bara det är kul att vara näsvis, folks). Alltså, jag anar en språklig motsägelsefullhet här... en "icke hörbar färgning" är väl i praktiken en mätbar avvikelse som inte alls hörs? :) Måste inte en färgning kunna höras för att få kallas en färgning!?! :mrgreen:

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-06 15:56

Kan ni förklara för mig varför så många är inne på F/E metoden??

ursäkta O.T.

JeLe

Inläggav JeLe » 2007-05-06 15:59

JustAudioMagic skrev:Kan ni förklara för mig varför så många är inne på F/E metoden??

ursäkta O.T.

Den får du klura på själv. :lol:
Faktiskt.se=mobbarforum

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-06 16:09

JeLe skrev:Den får du klura på själv. :lol:

Eftersom den inte stämmer med vad var individ tycker så undrar jag

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-05-06 16:14

phloam skrev:Ska man vara petig... "icke hörbart färgande" är väl samma sak som "ofärgande"? (Jo jag fattar att en apparat kan färga fast det är så jättejättelite att det inte hörs, jag tycker bara det är kul att vara näsvis, folks). Alltså, jag anar en språklig motsägelsefullhet här... en "icke hörbar färgning" är väl i praktiken en mätbar avvikelse som inte alls hörs? :) Måste inte en färgning kunna höras för att få kallas en färgning!?! :mrgreen:

Säger man "icke hörbart färgande" har man lämnat bakdörren öppen så man lätt kan bortförklara saken när man efter en uppgradering av lyssningsutrustningen plötsligt hör att testobjektet färgar :-)

Säger man "ofärgande" så har man ju fastslagit att apparaten inte färgar under några omständigheter och det kan ju vara svårare att prata bort....

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-05-06 16:56

Bill50x skrev:
Säger man "icke hörbart färgande" har man lämnat bakdörren öppen så man lätt kan bortförklara saken när man efter en uppgradering av lyssningsutrustningen plötsligt hör att testobjektet färgar :-)

Säger man "ofärgande" så har man ju fastslagit att apparaten inte färgar under några omständigheter och det kan ju vara svårare att prata bort....

/ B

Ahh... bra svar, hade inte tänkt på det. Of course! :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 17:45

JustAudioMagic skrev:Kan ni förklara för mig varför så många är inne på F/E metoden??

ursäkta O.T.

Därför det är så smart metod. Du jämför ljudet innan och efter apparaten. Påverkar den så kommer du höra det. :D

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-06 17:55

subjektivisten skrev:Därför det är så smart metod. Du jämför ljudet innan och efter apparaten. Påverkar den så kommer du höra det. :D

en intressant fråga kommer då upp, hade du märkt ngt "fel" om du inte använt den metoden o bara lyssnat?

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-05-06 18:02

JustAudioMagic skrev:
subjektivisten skrev:Därför det är så smart metod. Du jämför ljudet innan och efter apparaten. Påverkar den så kommer du höra det. :D

en intressant fråga kommer då upp, hade du märkt ngt "fel" om du inte använt den metoden o bara lyssnat?

Ja det ÄR en intressant fråga. I förlängningen kan man fråga sig om du hade märkt ngt "fel" på en 5-7-10 kkr anlägning inhandlad exempelvis på SIBA eller varför inte på HiFI-klubben.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-06 18:15

Hade vi inte haft massiva marknadskampanjer och designkrav samt habegär hade en stereo kunna sluta utvecklas på 70-talet. :D Elelr vänta. Det har den ju gjort... I alla fall förstärkare. Ljudmässigt har det fungerat jätterbra. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-05-06 18:28

JustAudioMagic skrev:en intressant fråga kommer då upp, hade du märkt ngt "fel" om du inte använt den metoden o bara lyssnat?

Utan referens så skulle man nog inte det.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-06 18:34

subjektivisten skrev:
JustAudioMagic skrev:en intressant fråga kommer då upp, hade du märkt ngt "fel" om du inte använt den metoden o bara lyssnat?

så egentligen behöver man bara jämföra med sin gamla stärkare (eller vad man nu har som referens)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-05-06 18:51

Tack Ricard för ditt svar. Hoppas liknelsen gik fram. Jag skriver ibland lite spydigt, utan att mena det. Bra att du inte tog illa upp.

MM, och nu även i någon mån dig Richard

Jag skrev:
"MM: Kan du ge exempel på när du eller någon annan fått på skallen för att föredra en spelare för xxxxxx kronor framför 668. När fick någon på skallen för att man gillar en kabel för xx tusen. Exepel från faktiskt är det som efterfrågas. "

Anledningen till att jag vill se exempel, är att jag, och andra kanske, vill förstå bättre när ni upplver er "mobbade", eller "få på skallen".

I bästa fall händer det inte igen, och det kanske till och med finns en bra förklaring.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-06 19:14

Lasselite skrev:Jag skrev:
"MM: Kan du ge exempel på när du eller någon annan fått på skallen för att föredra en spelare för xxxxxx kronor framför 668. När fick någon på skallen för att man gillar en kabel för xx tusen. Exepel från faktiskt är det som efterfrågas. "

Anledningen till att jag vill se exempel, är att jag, och andra kanske, vill förstå bättre när ni upplver er "mobbade", eller "få på skallen".

I bästa fall händer det inte igen, och det kanske till och med finns en bra förklaring.

Jg har ju poängterat detta flera gånger och orkar inte söka mig genom trådarna bättre att lägga yxorna i graven och liksom börja om igen och låt bli att bli sådar. Just nu orkar jag inte längre kämpa eftesom vi precis renoverat hallen men nya tapaete nyll lamminat och panel alla som vet hur jobbig denna är att spika upp men vad händer jo min fin 4-åring får tag på en spritpenna röd och målar jättefint på tapeten och den nymålade panelen ocv golvet oach passar på att ta vardasrumsbordet och skrivbordet samt lite blombrädot när han liks är i gång. :cry: Så nu är jag bara så trött.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2007-05-06 19:17

JustAudioMagic skrev:
subjektivisten skrev:

så egentligen behöver man bara jämföra med sin gamla stärkare (eller vad man nu har som referens)

Vad skulle du få ut av en sådan jämförelse menar du? (mer än att de eventuellt låter olika*?)

*I kombination med alla andra komponenter i kedjan
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-06 19:24

meanmachine skrev:
Lasselite skrev:Jag skrev:

Jg har ju poängterat detta flera gånger och orkar inte söka mig genom trådarna bättre att lägga yxorna i graven och liksom börja om igen och låt bli att bli sådar. Just nu orkar jag inte längre kämpa eftesom vi precis renoverat hallen men nya tapaete nyll lamminat och panel alla som vet hur jobbig denna är att spika upp men vad händer jo min fin 4-åring får tag på en spritpenna röd och målar jättefint på tapeten och den nymålade panelen ocv golvet oach passar på att ta vardasrumsbordet och skrivbordet samt lite blombrädot när han liks är i gång. :cry: Så nu är jag bara så trött.

Ja det är aldrig kul med färgning som inte går att ta bort :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-06 19:25

MP skrev:Ja det är aldrig kul med färgning som inte går att ta bort

Nu håller jag helt enkelt med dig. Tänk om penjä###eln hade varit transparent.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-05-06 19:36

Tänk att det skulle krävas en 4 åring för att få dig att inse det :wink:
Argumenten tidigare har ju prövats med 3 åringar, från vissa håll. :D
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-05-06 19:37

Rydberg skrev:Vad skulle du få ut av en sådan jämförelse menar du? (mer än att de eventuellt låter olika*?)

*I kombination med alla andra komponenter i kedjan

Något som jag är ute efter, bättre ljud (enligt mig då). vad alla andra tycker om F/E metoden eller vad andra tycker om förstärkare, högtalare etc etc som jag tycker är bra, eller som jag tycker är fina, stiliga etc etc intresserar mig mindre. jag har alltid (och kommer alltid göra det) låtit mina öron (och ögon) avgjort vad som är bra ljud (för mig)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi