Harryup skrev:Richard skrev:Man kan, om man har en fin skivspelare, prova att spela in den på en cd-brännare ( stationär ) för att sedan höra resultatet, samt jämföra.
Signalen måste då genomgå både en A/D och D/A konvertering, samt passera en massa andra elektronikkomponenter.
Då man gjort detta, är det ofta förbluffande hur lika skivspelaren och inspelningen ( på cd.r ) låter. I blindtest är det ofta rent av svårt att uppfatta någon skillnad. Vinylkopian och vinylavspelningen direkt, låter ofta mera lika än motsvarande cd-skiva!
Vad kan det bero på?
Detta beror i förbluffande hög grad på att olika mastringsprocesser använts vid vinyl och cd-framställning. Inte på att cd-systemet skulle vara dåligt. Tvärtom.
Edit: sedan är det så att alla vinylskivor genomgår en D/A omvandling vid själva graveringen av vinylen, ända sedan 80-talet, vilket inte många vet om.
Köper man vinylskivor som är senare framställda än början av 80-talet får man s.a.säga " digitaliseringen" på köpet.
Visste du det, " Hifiskeptikern" ? ( eller tror du mig inte ).
V. H. Richard.
Jag tycker det där är kvasikunskaper. Prata inte om "ofta" när du inte har testat allt. Har du överhuvudtaget gjort dessa tester själv eller är det "nån" annans tester som du numera sväljer med hull och hår? Jag har heller inte testat allt men nog för att i realtid köra en skivspelare in i en RIAA sen ändera direkt eller genom olika A/D-D/A och vi har tyvärr alltid hört skillnad vilket vi helst inte skulle vilja eftersom vi vill hitta en bra A/D för digitalisering av LP-skivor. Så tyvärr har vi väldigt olika erfarenheter. Jag av verkligeheten och du av vadå?
mvh/Harry
Som ,sagt, det är lätt att försvara den analoga tekniken med näbbar och klor, speciellt om man har en dyr, fin skivspelare...
Detta innebär ju förvisso att du inte har speciellt rätt här, jag skulle ödmjukt vilja vilja påstå att du inte har rätt alls- skulle du kunna tänka dig att du eventuellt kanske har fel- vilka konsekvenser skulle du kunna dra av det? ( Jag trodde ju i min enfald, precis som du , för ett halvår sedan- undersökte och blev bevisad att jag haft fel, samt dragit mina konsekvenser av det ).
En LP-12:a inspelad på DAT ( som dom gjorde i linnbutikerna i början av 90-talet, jag var där- " Been there, done that" ) eller en moderna cd.r spelare ( som har snarlik teknologi som Dat:en ) låter oerhört nära varandra vid blindtest, helt enkelt för att det digitala inspelningssystemet spelar in de färgningar, med hull och hår, som finns i vinylmediat samt dess avspelning.
I början av 90-talet tyckte alla i Linnbutiken att Dat:en, som lär så fantastiskt bra vid inspelningen av skivspelaren- lika bra som LP-12:an direkt, borde slå ur cd:n som man tyckte lät så gräsligt. Då tyckte man att det var klart hur det låg till...
Det jag inte visste då, men vet nu, är att Lp och cd sällan kan jämföras mot varandra- därför att olika komprimeringar vid mastringsprocessen har använts. Eftersom jag är musiker har jag nyligen jämfört den digitala mastern med den färdiga cd:n- och dessa låter exakt likadant.
Detta är något som de flesta ljudtekniker också påstår, t.ex. den bästa i Sverige, Bertil Alving,( som själv skrivit detta på forumet, alldeles nyligen,) samt Bob Ludwig mfl., bara för att nämna några. Den färdiga CD:n låter mycket likt masterbandet.
Det vanliga är ju att dogmatiska analogfantaster ( jag har själv varit en sådan ) inte ställer upp på blindtester, och man undrar ju varför?
Svaret på denna fråga är att man helt enkelt inte vill bli varse om att man eventuellt varit grundlurad i alla år- man har trott på de dogmer som spridits med emfas, speciellt från öriket England och dess norra landsdel. Det är obehagligt att stå med brallorna nerdragna, mycket obehagligt....
Det kan också vara obehagligt att höra påståenden om att man kan ha fel- speciellt om de som påstår något, i verkligheten, har rätt.
Men det är knappast någon mening att förklara om du inte vill få reda på hur det ligger till, eller hur? Vill du det?
( Du får naturligtvis gilla vinyl, något som subjektivisten med fler också gör, men att påstå att analog teknik är bättre än digital, i detta fall, är att skjuta sig själv i foten.)
V. H. Richard