Wilson Audio WATT / Puppy 8

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-07-01 23:55

VA 8O

Cerwin vega och wilson audio i SAMMA tråd.. hahahahaha Ingen hit direkt för Wilson som reklam det. men en rasande fin reklam för cerwin kan man säga.. :)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-02 06:40

Rain skrev:Med tanke på att CVs högtalare kan åstadkomma en bättre och mer dynamisk basåtergivning än väldigt många hifihögtalalare så är det ett lustigt uttalande.

Om vi håller oss till de CV som saluförts av hifiklubben så kan man enkelt konstatera att de Dali som byggts med dubbla 10" spelar ifrån samtliga av den i baskvalité. Dali 109 även i kvantitet.

En annan mycket kompetent basåtergivare som Klubben haft var Snell C, med en basåtergivningskvalité och DJUP som aldrig en CV ens nosat på.

Dessutom de flesta CV högtalare låter ju mer som det gör när (förstärkt musik) musik framförs live än s.k. hifi högtalare.

Ja, det bevisar väl vad folk försökt säga till dig. Liveframträdanden låter ju i princip alltid junk! :roll:

Hur vore det att ta och åka och lyssna på lite kompetent hifi någon gång?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-02 06:47

Rain som försöker provocera igen. :roll:

Skivor mxade på NS10 och uppspelade på CW måste vara en upplevelse, speciellt i basen...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Hedlund_inaktiv

Inläggav Hedlund_inaktiv » 2007-07-02 06:52

Nej, nu kan jag inte hålla käften längre.

Rain, du har verkligen noll koll på hur en riktigt bra högtalare ska låta.
Skillnaden mellan ett par bättre Cerwin Vega och en bongotrumma är hårfin. Det låter ju för faan bara lådljud om dom.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 07:46

Hedlund skrev:Skillnaden mellan ett par bättre Cerwin Vega och en bongotrumma är hårfin. Det låter ju för faan bara lådljud om dom.

:mrgreen:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 07:49

Sanny X skrev:Skivor mxade på NS10

Såg en film med Jack Black igår Tenacious D eller nått. (stavning 8O ) och filmen var trevlig men på x-tra materialet så var det bla i studion där de spelade in musiken till filmen och tror du inte på ¤¤¤ att det står där två st livs levande ns-10:or och tillfredställer dessa musiker... 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-07-02 09:01

Rain skrev:
Harryup skrev:Vad är bättre bas?
Dynamik, dvs transienter har ju CV varit duktiga på. Men spelar man något akustiskt så finns det inte mycket som låter mer illa.

Gammal myt som aldrig har varit sann.

Nu var det länge sedan jag hörde något från CV, men jag håller faktiskt.se med. Det finns ett snobberi inom HiFi-svängen att Cervin Vega inte är tillräckligt fiiiint.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 10:18

Nattlorden skrev:
Rain skrev:Med tanke på att CVs högtalare kan åstadkomma en bättre och mer dynamisk basåtergivning än väldigt många hifihögtalalare så är det ett lustigt uttalande.

Om vi håller oss till de CV som saluförts av hifiklubben så kan man enkelt konstatera att de Dali som byggts med dubbla 10" spelar ifrån samtliga av den i baskvalité. Dali 109 även i kvantitet.

Lustigt att du jämför CV med Dali eftersom vissa europatillverkade CV är konstruerade av Dalis konstruktörer och byggda i Dalis fabrik...
Att de Dali som har dubbla 10" -are skulle ge mer och bättre bas än CVs samtliga modeller har du bara drömt...Dali kostar förövrigt ofta betydligt mer än CV

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 10:26

Nattlorden skrev:
En annan mycket kompetent basåtergivare som Klubben haft var Snell C, med en basåtergivningskvalité och DJUP som aldrig en CV ens nosat på.

Dessutom de flesta CV högtalare låter ju mer som det gör när (förstärkt musik) musik framförs live än s.k. hifi högtalare.

Ja, det bevisar väl vad folk försökt säga till dig. Liveframträdanden låter ju i princip alltid junk! :roll:

Nu kommer du med felaktiga myter igen Snell C har knappast en chans mot CVs större modeller när det gäller bas och jag vet inte vilka spelningar du går på men de flesta livespelningar på mellanstora ställen jag har varit på låter mycket bra. Jag jämförde inte mot större spelställen eftersom det där är näst intill omöjligt att få till mycket bra ljud på grund av olika faktorer.

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2007-07-02 11:05

Jag för min del tycker det verkar som om att Rain har fått det mesta om bakfoten när det gäller musik och ljudåtergivning/ljudteknik.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 11:16

En sak bara till nattlordens försvar. Vega har knapapst speciellt djup bas. pIP har säkert djupare bas än de allra flesta Vegor. 8)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-02 11:56

Max_Headroom skrev:
Rain skrev:
Harryup skrev:Vad är bättre bas?
Dynamik, dvs transienter har ju CV varit duktiga på. Men spelar man något akustiskt så finns det inte mycket som låter mer illa.

Gammal myt som aldrig har varit sann.

Nu var det länge sedan jag hörde något från CV, men jag håller faktiskt.se med. Det finns ett snobberi inom HiFi-svängen att Cervin Vega inte är tillräckligt fiiiint.

CV vet precis vad dom gör och det har dom gjort bra.
Dom har blivit mästare i basdunk och jordbävningar.
Men dom har aldrig haft för avsikt att bygga HIFI högtalare och det har dom följt.
Blanda inte ihop djupbas med mycket discobas, dom flesta äldre/alla CV jag lyssnat på går inte särskilt djupt ner i frekvens. Och det är ingen myt.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-02 13:24

Jag tycker diskussionen är lite meningslös. Äpplen jämförs med morötter och det är inte samma sak.

Cerwin-Vega gör högtalare som ska spelas högt, hur det låter är inte nåt de direkt verkar bry sig så mycket om. Funkar bra på fester osv.

När Rain pratar bas pratar han nog inte om en jämn basåtergivning, utan om mycket rummel, distorsion och annat som låter. Lådan brukar som många vet låta en hel del när det kommer till CVs högtalare. Bara för att det låter MYCKET innebär det heller inte att det låter högt.

Många gånger lurar man örat att tro att det låter högt pga det distar och låter illa, s.k imponatorljud som även är vanligt i bilstereovärlden. Hade man lyssnat i en bättre anläggning där det lät rent hade man inte trott det varit lika hög nivå förrän man försöker prata med någon och upptäcker att man inte hör vad man själv säger. Ofta är det ju inte ens högtalarnas fel utan det är pga ägaren kopplat in Vegorna på en allt för klen förstärkare som går i taket och producerar massa dist.. Pga den höga känsligheten som de ofta har får man ju ändå en skaplig nivå även med OnOffs sortiment av förstärkare.

CV spelar MYCKET bas och andra ljud, men oftast varken högre än nån annan och framförallt inte bättre än någon annan. Däremot låter det MYCKET.
Senast redigerad av BengtO 2007-07-02 13:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-02 13:24

Rain skrev:Lustigt att du jämför CV med Dali eftersom vissa europatillverkade CV är konstruerade av Dalis konstruktörer och byggda i Dalis fabrik...
Att de Dali som har dubbla 10" -are skulle ge mer och bättre bas än CVs samtliga modeller har du bara drömt...Dali kostar förövrigt ofta betydligt mer än CV

Och? Problemen ligger väl mer i grundspecifikation än utförandet av den.

Du är välkommen att leta fram ett par Dali 109 och ställa sidanom om ett par CV 1515 och jämföra baskvalitén... Återkom sedan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-07-02 13:34

Rain skrev:Nu kommer du med felaktiga myter igen Snell C har knappast en chans mot CVs större modeller när det gäller bas och jag vet inte vilka spelningar du går på men de flesta livespelningar på mellanstora ställen jag har varit på låter mycket bra. Jag jämförde inte mot större spelställen eftersom det där är näst intill omöjligt att få till mycket bra ljud på grund av olika faktorer.

För att vara tydlig, ifall versionnumren skiljer i prestanda, så menar jag Snell C/IV.

Det har inte funnits under den tiden jag kollat på CV någon modell som specificerats att kunna spela subbas.... inte ens de subbasar de haft på programmet. Vid en koll nu, så är där en modell (215) som är spec:ad ned till 24Hz... Vilket är acceptabelt men inte mer - speciellt som man påstår sig bra på bas.. 18 vore rimligare att klara i så fall.

På hifiklubben i Malmö höll vi på att skaka ned innertaken med Snell C/IV... däremot CV 1515 kunde inte alls ge några påtagliga resonanser i de lågra registren. Vilken som kunde spela högst är en annan fråga.

Har varit på två spelningar som hållit en god ljudkvalité; ABBA på Scandinavium och Hoola Bandoola i Landskrona. Resten har varit i registret från dåligt via bedrövligt till helt katastrofalt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-07-02 13:37

BengtO skrev:CV spelar MYCKET bas och andra ljud, men oftast varken högre än nån annan och framförallt inte bättre än någon annan. Däremot låter det MYCKET.

Nja, nog är dom stryktåliga och det går att spela högt så det känns i bröstet med dom flesta CV en hel kväll utan att dom går sönder. Det funkar nog inte med så många andra "hemma-HIFI" högtalare i valfri storlek utan det är nog mer "hemma-PA" grejor som är jämförbara.

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-02 13:40

Harryup skrev:
BengtO skrev:CV spelar MYCKET bas och andra ljud, men oftast varken högre än nån annan och framförallt inte bättre än någon annan. Däremot låter det MYCKET.

Nja, nog är dom stryktåliga och det går att spela högt så det känns i bröstet med dom flesta CV en hel kväll utan att dom går sönder. Det funkar nog inte med så många andra "hemma-HIFI" högtalare i valfri storlek utan det är nog mer "hemma-PA" grejor som är jämförbara.

Jo det e sant.. Men det finns ju andra kylskåp som klarar ungefär samma sak som inte kostar mer även om de inte heller låter speciellt bra.. Tänker på de större modellerna från Genexxa, JWS, Proson osv..

Men de utger sig väl inte heller för att vara bäst på nåt..

Klassiskt kylskåp:

Bild

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 13:59

Usch...Nu sjunker kvaliten rejält..

Vi började med Watt puppy och slutar med genexxa... 8)

Jag tror jag dör..

hifiguru@spray.se

BengtO

Inläggav BengtO » 2007-07-02 14:03

Ber om ursäkt för OT.. :roll:

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-07-02 19:18

meanmachine skrev:En sak bara till nattlordens försvar. Vega har knapapst speciellt djup bas. pIP har säkert djupare bas än de allra flesta Vegor. 8)

Förbluffande ofta används piP som referens i alla möjliga olika diskussioner. De har en sanslös förmåga att dyka upp överallt...Undrar varför...

:roll:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2007-07-02 19:21

Floyd

Har du hört dem? Då vet du. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-07-02 20:31

Floyd skrev:Förbluffande ofta används piP som referens i alla möjliga olika diskussioner. De har en sanslös förmåga att dyka upp överallt...Undrar varför...

:roll:

Kolla vem som drog in dom.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 20:44

Jag undrar om du någonsin har hört en CV högtalare driven av en bra förstärkare..

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 20:48

Rain skrev:Jag undrar om du någonsin har hört en CV högtalare driven av en bra förstärkare..

Min bror har dc-1515 biampat med 4st Poa-6600. Räcker detta?

Det låter väldigt mycket men inte alls hifi eller ens närheten av korrekt. Charm om man gillar rock 8) Det är ändå inte att likna vid hifi och det gör väl inget eftersom de inte har för avsikt att tillfredställa audiofil-fikusarna heller. :wink:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 20:59

meanmachine skrev:
Rain skrev:Jag undrar om du någonsin har hört en CV högtalare driven av en bra förstärkare..

Min bror har dc-1515 biampat med 4st Poa-6600. Räcker detta?

Det låter väldigt mycket men inte alls hifi eller ens närheten av korrekt. Charm om man gillar rock 8) Det är ändå inte att likna vid hifi och det gör väl inget eftersom de inte har för avsikt att tillfredställa audiofil-fikusarna

Klart det går att likna vid hifi speciellt i basen för där klarar ju de flesta hifihögtalare inte att låta som det gör på riktigt. Sen är som sagt DC1515 inga äkta Cerwin Vega utan Dalikonstruerade med sämre lådor än amerikanska CV.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 21:04

Rain skrev:Sen är som sagt DC1515 inga äkta Cerwin Vega

Vilka är äkta vara då?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-07-02 21:06

Vad är en bra förstärkare enligt dig? Jag tror nog fortfarande att du skämtar lite med dina inlägg. Jag antar att du egentligen vet om att CV liksom Bose och en del andra märken (rättvist eller ej) betraktas som ett skämt inom hifi-världen.

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 21:11

meanmachine skrev:
Rain skrev:Sen är som sagt DC1515 inga äkta Cerwin Vega

Vilka är äkta vara då?

De som är tillverkade i USA.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-07-02 21:16

Jag har ett par CD-1e som är made in usa och dessa är inte bättre byggda än ett par proson. 8)

Vill du se lite bilder på insida? :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Rain

Inläggav Rain » 2007-07-02 21:20

meanmachine skrev:Jag har ett par CD-1e som är made in usa och dessa är inte bättre byggda än ett par proson. 8)
:D

Vilken modell är det?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi