bläddrade i high fidrlity

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 13:34

Martin skrev:Mayro: Det du bör fråga dig är om det finns något egenintresse att säga din sanning utan att ge argument för den så att vi åtminstone kan förstå varför du tror som du gör?

Att bara säga: Metoden är uppenbarligen skit! eller Om man läser testen så ser man ju att den är kass! osv. Det är ju det din argumentation bygger på. Hur tror du att någon ska kunna ta till sig det? Det hela blir ju lätt meningslöst och ser mest otrevligt ut.

Haha.. Jodo.. Nog för jag gillar att sitta med lite avspänt snack här. men att gå in i megadebatter kommer jagh inte göra.. Så just så här ytligt lättsamt kommer min närvaro fortsätta vara här... och därmed min tvärsågning av randi kommer vara just så enkel och brutaldefenetiv den med..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 13:41

Haakan_W skrev:men det blir ju samma sak som en tonkontroll? för jag greppar inte vad du menar faktiskt (nej jag bråkar inte :))

Nope. En stor skillnad där Haakan..Tonkontroller ändrar väl frekvenser via höjande hit o dit.... Nyanser öppnar endast upp dom fekvenser mer så dom blir än mer förståbara ..hmm kan man säga så tro... :roll: Jaja får duga..

Ungefär som då man tar bort dist och upptäcker att där fanns en körmäniska som sjöng i vacker stämma vilket man inte hörde för disten gjorde personen till en vasshet och inte en sångare/ska.... lite tillspetsat sagt nu då..bara för dig haakan
:)
Asså.. Detta är ett försök att beskriva.. Lirar inte detta exempel så får vi ta det vis tillfälle då man ses under en ev framtida träff eller nåt..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-02 13:43

OK! Då vet vi mayro. Randis test är riggat alltså. Du har bevisat det en gång för alla med ditt fantastiska ogenomträngliga cirkelresonemang. Det behövs inga argument! Vi litar på att du kommit fram till rätt slutsats efter din läsning och att vi andra har tolkat saken helt fel.

Ska vi säga så? :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 13:43

subjektivisten skrev:
Mayro skrev:subjektivisten

läs Radis test så inser du att det ALDRIG går att "vinna där" pga den är så tillrättalagd för att INTE grejas oavsett vad....

Dessutom är det en affärsidee till 100% och ingen direkt seriös test.. Den tjänas stålar på helt enkelt.. :lol: Den är en delbilaga i branschens mediaflöde .. En av hudratusentals andra i andra riktiningar o håll..

Helt felaktigt. Det är inte alls tillrättalagt utan är precis så det skall vara. Och seriöst är det verkligen. Det är snarare folk som klagar på han som är väldigt oseriösa.

30 år och inte en enda kan fixa dessa skillnader som påstås (som vi inte redan lätt förklarar med lite mätningar) säger ju det mesta. Endast folk som är extremt trångsynta och "hjärntävttade" av flum hifi, inser att detta säger det mesta.

hörrö.. Vet du egentligen vad du sitter och kallar mig här :twisted:

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-08-02 13:50

Har försökt hitta information om den där utmaningen, men allt jag hittar är en utmaning som handlar om paranormala fenomen vilket ju det här knappast kan räknas som.... Någon som kan skaka fram en länk så man kan läsa regler o.dyl?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-08-02 14:15

Mayro skrev:
Nope. En stor skillnad där Haakan..Tonkontroller ändrar väl frekvenser via höjande hit o dit.... Nyanser öppnar endast upp dom fekvenser mer så dom blir än mer förståbara ..hmm kan man säga så tro... :roll: Jaja får duga..

Ungefär som då man tar bort dist och upptäcker att där fanns en körmäniska som sjöng i vacker stämma vilket man inte hörde för disten gjorde personen till en vasshet och inte en sångare/ska.... lite tillspetsat sagt nu då..bara för dig haakan
Asså.. Detta är ett försök att beskriva.. Lirar inte detta exempel så får vi ta det vis tillfälle då man ses under en ev framtida träff eller nåt..

ja en liten tonkontroll då :) du vet det finns ingen magi i varken en förstärkare eller en kabel

Användarvisningsbild
Radikalrealist

Inläggav Radikalrealist » 2007-08-02 14:30

Mayro skrev:och därmed min tvärsågning av randi kommer vara just så enkel och brutaldefenetiv den med..

Återigen verkar det som Mayro har glömt ödmjukheten nånstans i farstun på väg till datorn.

Mayro; bara för att du inte förstår vetenskapsmetodik behöver det inte betyda att andra inte gör det. Gör dig inte den björntjänsten.

Vidare; egen erfarenhet? Krasst uttryckt betyder den absolut ingenting så länge den är av "lyssna-och-tyck"-karaktär. Givetvis får man delge sina erfarenheter, men när ämnen klart och tydligt övergår ens förstånd gör man nog bäst i att vara ödmjuk.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 14:30

Martin skrev:OK! Då vet vi mayro. Randis test är riggat alltså. Du har bevisat det en gång för alla med ditt fantastiska ogenomträngliga cirkelresonemang. Det behövs inga argument! Vi litar på att du kommit fram till rätt slutsats efter din läsning och att vi andra har tolkat saken helt fel.

Ska vi säga så? :wink:

fånigt..

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 14:32

Haakan_W skrev:
Mayro skrev:

ja en liten tonkontroll då :) du vet det finns ingen magi i varken en förstärkare eller en kabel

du har svar redan...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 14:33

Radikalrealist skrev:
Mayro skrev:och därmed min tvärsågning av randi kommer vara just så enkel och brutaldefenetiv den med..

Återigen verkar det som Mayro har glömt ödmjukheten nånstans i farstun på väg till datorn.

Mayro; bara för att du inte förstår vetenskapsmetodik behöver det inte betyda att andra inte gör det. Gör dig inte den björntjänsten.

Vidare; egen erfarenhet? Krasst uttryckt betyder den absolut ingenting så länge den är av "lyssna-och-tyck"-karaktär. Givetvis får man delge sina erfarenheter, men när ämnen klart och tydligt övergår ens förstånd gör man nog bäst i att vara ödmjuk.

bra du har kollen då professorn..

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-02 14:33

SirAnselm skrev:Har försökt hitta information om den där utmaningen, men allt jag hittar är en utmaning som handlar om paranormala fenomen vilket ju det här knappast kan räknas som....

Varför inte det? Folk påstår sig ju kunna göra saker som inte har sin grund på det fysiska planet. Snarare på det psykologiska. Det är ju i och för sig inte paranormalt, men ändå. Man påstår att det finns en fysisk effekt, men ingen har påvisat den under kontrolerade former.
Jag tycker det kvalar in som paranormalt, jag...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
SirAnselm

Inläggav SirAnselm » 2007-08-02 14:53

Max_Headroom skrev:
SirAnselm skrev:Har försökt hitta information om den där utmaningen, men allt jag hittar är en utmaning som handlar om paranormala fenomen vilket ju det här knappast kan räknas som....

Varför inte det? Folk påstår sig ju kunna göra saker som inte har sin grund på det fysiska planet. Snarare på det psykologiska. Det är ju i och för sig inte paranormalt, men ändå. Man påstår att det finns en fysisk effekt, men ingen har påvisat den under kontrolerade former.
Jag tycker det kvalar in som paranormalt, jag...

Ha ha, förstod nästan att någon skulle komma med den invändningen... :)

Jag tänkte mer på att han ingenstans, såvitt jag kan se, nämner just högtalarkablar i texten, så jag tänkte att det kanske finns skrivet någonstans vad som gäller vid just det testet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-02 14:58

Sist jag letade efter den så hittade jag den... det gör jag inte nu... bortslarvad vid ombyggning av websida eller något kanske?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-02 15:04

Hittade en kändis på Randis forum:
http://forums.randi.org/showthread.php?p=2806576
:D
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-08-02 15:06

ExtremeSkeptic is either a very determined troll or an exceptionally deluded doofus. We've never been able to decide for sure. He posts a lot of the same kind of drivel other places, so if he's a troll he really believes in spreading the misery. If he's a doofus, then he's just very prolific and thoroughly convince of his crap.

:lol: :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-08-02 15:14

paa skrev:Hittade en kändis på Randis forum:

Omåttligt komiskt!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-02 15:15

Mayro skrev:hörrö.. Vet du egentligen vad du sitter och kallar mig här :twisted:

Juppz.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-08-02 15:16

:D Grymt!

Om han nu är svensk så måste man ju nästan vara litet stolt. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-02 15:18

Ja, och oavsett om han är en bluff eller ärlig så är han beviset på hur det står till inom hifin, där folk hela tiden anser att det dom hör och tror är mer korrekt än seriösa tester. Testa seriöst så slipper vi denna debatt! Hur svårt ska det vara?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-02 16:12

Det som jag kan tycka är lätt missvisande med Randis test är just att man utgår ifrån 2 olika kablar mätandes likadant, och dom skall man kunna höra skillnad på. Det tror jag inte heller att det går.
MEN, en kund som köper en dyrare kabel köper ju inte den efter hur den mäter utan hur den beter sig i kundens system. Så javisst kan skillnaden i olika kablar ge ett för kunden "bättre" ljud även om den kanske skulle påverka genom att ta bort något. Tycker jag inte är särskilt märkligt alls eftersom jag förmodar att dom flesta är ense om att kablar kan påverka ljudet.
Dock så återigen så blandar man ihop folks olika mål, alla vill inte ha en neutral kabel även om EKK skulle vara det, man kanske vill ha en viss färgning för att det gör att anläggningen då låter bättre i ägarens egna öron.
Sen kanske den något entusiastiska ägaren blandar ihop lite saker och tycker att kabeln är otroligt bra bara för att den råkade fungera i just hans system.
Ser egentligen det ungefär detsamma som att folk påstår att 668 är den mest neutrala cd som finns och att den klarat F/E-lyssning när det senare visar sig att IÖ "bara" har bedömt den som bra i vanlig, möjligen blind lyssning och mätt på den.
Gillar man något är det lätt att bli överentusiastisk.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-08-02 16:15

Harryup: Men det är ju många som tror att det finns hörbara skillnader som inte går att förklara med mätningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-02 16:18

Martin skrev:Harryup: Men det är ju många som tror att det finns hörbara skillnader som inte går att förklara med mätningar.

Vad har dom för val då dom som kan mäta säger att det inte går?
Då är väl den enda alternativet kvar att misstro mätningar om man hör en skillnad ändå som andra säger inte existerar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-08-02 16:22

Det är väl sällan som någon mätt noga på olika saker och förklarat att dom "mäter lika". Otroligt ovanligt. Det är nog mer som du skrev nyss att man tror att någon autoritet mätt "lika" fast dom inte har det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-02 16:36

Visst - och då är det ju bara att inkassera pengarna!

Ändå gör ingen det. :o

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-02 16:48

IngOehman skrev:Visst - och då är det ju bara att inkassera pengarna!

Ändå gör ingen det. :o

Vh, iö

Måste säga att jag inte misstror testen, inte heller att utfallet blir att det inte går.
Men vem väljer att köpa en dyr kabel framför en billigare för att dom inte går att skilja på?
Finns det verkligen tillverkare (vet inte själv) som vill tillverka en kabel som mäter exakt som andras kablar och inte går att skilja ljudmässigt ifrån elkabel?

Om jag vore tillverkare så skulle jag göra en kabel som "hördes" och därigenom ge alla som kanske behöver ha ett diskantfall en viss avrundning så att min kabel "lät" neutral i just den anläggningen då kanske en EKK skulle fått omdömmet att den var för ljus och vass. Och vips så hade jag en nöjd kund som äntligen hittat sin neutrala kabel.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-08-02 16:50

Harryup skrev:Men vem väljer att köpa en dyr kabel framför en billigare för att dom inte går att skilja på?

Det borde du väl veta varför nu? Placebo!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-02 16:51

subjektivisten skrev:
Harryup skrev:Men vem väljer att köpa en dyr kabel framför en billigare för att dom inte går att skilja på?

Det borde du väl veta varför nu? Placebo!

NEJ, skrev ju som exempel att dom inte gick att skilja på och ändå väljer man den dyrare.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-08-02 16:52

Svaret är: Alla som jag kabel-blindtestat hittills de senaste 25 åren! :o

Alltså alla ägare av dyrkablar som jag fått komma hem till och satt upp blindtester hos, mot extremt billiga men fysikaliskt "tillräckligt motsvarande" kablar. Ingen har hittills kunna höra några skillnader - i sina egna anläggningar - på sitt egna programmaterial! 8)

Däremot kan man ju mäta skillnader på kablar, och även göra andra analyser. Med dessa som stöd väljer jag helst den bästa lösningen, även om det som är "bäst" i huvudsak är egenskaper vars inverkarn ligger långt under hörtröskeln. Jag tycker ju att begreppet "för bra" inte finns, i varje fall inte om det inte är kombinerat med "för dyrt". :wink:

Tycker EKK är en utmärkt kabel. Den är billig och för praktiskt bruk felfri. Förvisso finns det ännu billigare kablar som int skulle gå att skilja från EKK i blindtest, men går de att skilja på labbänken eller genom annan analys, och är till det sämre tycker jag ändå det rimliga priset på EKK gör att valet blir lätt.

För dem som föredrar en mjukare kabel (t ex om högtalaren behöver flyttas mycket) gör kanske ett annat val än just EKK?

Mayro skrev:subjektivisten

läs Radis test så inser du att det ALDRIG går att "vinna där" pga den är så tillrättalagd för att INTE grejas oavsett vad....

Vad menar du?

Testen är ju mig veterligt upplagd således att du själv bestämmer hur det skall göras. Det enda du inte kan bestämma är att det måste vara dubbelblindt. Kallar du det "tillrättalagt"??? 8O

Jag skulle vilja påstå motsatsen isåfall - att ett test där man måste se (ha facit) det man testar och hur det är kopplat, för att kunna svara rätt, är tillrättalagt.

En sak till kärver han också - att inga mätmässiga skillnader över en viss gräns föreligger, för ingen förnekar väl att det finns gränser för vad som är hörbart. En km 0,1 mm^2-kabel hör ju alla.

Kort sagt - mig veterligt finns inga konstigheter i testet. Den som vet om några konstigheter får gärna berätta, men att bara påstå att så är fallet känns lite fel tycker jag.

Dessutom är det en affärsidee till 100% och ingen direkt seriös test.. Den tjänas stålar på helt enkelt.. :lol: Den är en delbilaga i branschens mediaflöde .. En av hudratusentals andra i andra riktiningar o håll..

Hur kan man tjäna pengar på att erbjuda pengar till den som kan höra skillnad på högtalarkablar? 8O

Man måste "ta in allt man"..Och kan sedemera via egna erfarenheter OM man är intreserad av att skapa egen referencebank med kunskap själv utprova sakerna och sedan välja vad man under den nivå av kunskap man är erfarenhetsmässigt kan ha som sin reference..

Ok, och varför kan man inte demonstrera denna kunskap under blinda förutsättningar?

men Randis sk test ger jag inte mycket för. Läste den förut och orkar inte traggla igeom regelverkaet igen för exakt utpeka ditt o datt. utan tar enbart den generella sågningen jag gjorde då för länge sedan som utgångspåunkt så beghöver ingen fråga exakt om något ifrån en mil text som avlevereras för att INTE testen skall klaras av...

Något måste du väl ändå kunna säga?

Den är inte i närheten ens av hur man använder kablarnas olika konstruktioner och därigenom deras förmågor att "trycka" på lite nyanser här o var..För kablar skall inte vara tonkontroller i så mening som sagt vilket ofta verkar vara det man "tror" från skeptikersidan.. :wink:

Men om du påstår att kablar kan "trycka på lite nyanser" (som jag förutsätter du menar är så stora att du kan höra dem) så är det väl bara att göra testet och inkassera pengarna?

Jag förstår inte vad det är som gör att du klagar på Randi? Med rätt hårda ord dessutom. Han har klart och tydligt berättat om sin uppfattning, och han sätter en enorm summa på spel därtill för att visa vilken säkerhet inför sin uppfattning har har. Det kostar just ingenting att syna honom. Han låter inte bara var och en som inte tror det han säger bevisa att han har fel - utan han ger dem en chans att inkassera en mindre förmögenhet på att göra det dessutom!

Resultat - ingen visar (under över tre års tid) att det går att höra något som inte är så stor fysikalisk inverkan att det man lätthet kan förklaras med mätningarna!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-08-02 17:01, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-08-02 16:54

Vet nån hur många som har testat sig hos Randi och missat?

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-02 17:01

subjektivisten skrev:
Mayro skrev:hörrö.. Vet du egentligen vad du sitter och kallar mig här :twisted:

Juppz.

[s]du är allt en riktig liten fjolla..[/s]

Inte acceptabelt!
/Martin

Nä men att den där lilla Subjektivistenskiten sitter och kallar mig för saker är helt ok anser du.. Skärp dig.. Säga åt mig men inte ens notera hans rätt feta övertramp.. Men som vanligt mesig partisk moderering här...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2007-08-02 17:22, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi