Svaret är: Alla som jag kabel-blindtestat hittills de senaste 25 åren!
Alltså alla ägare av dyrkablar som jag fått komma hem till och satt upp blindtester hos, mot extremt billiga men fysikaliskt "tillräckligt motsvarande" kablar. Ingen har hittills kunna höra några skillnader - i sina egna anläggningar - på sitt egna programmaterial!
Däremot kan man ju mäta skillnader på kablar, och även göra andra analyser. Med dessa som stöd väljer jag helst den bästa lösningen, även om det som är "bäst" i huvudsak är egenskaper vars inverkarn ligger långt under hörtröskeln. Jag tycker ju att begreppet "för bra" inte finns, i varje fall inte om det inte är kombinerat med "för dyrt".
Tycker EKK är en utmärkt kabel. Den är billig och för praktiskt bruk felfri. Förvisso finns det ännu billigare kablar som int skulle gå att skilja från EKK i blindtest, men går de att skilja på labbänken eller genom annan analys, och är till det sämre tycker jag ändå det rimliga priset på EKK gör att valet blir lätt.
För dem som föredrar en mjukare kabel (t ex om högtalaren behöver flyttas mycket) gör kanske ett annat val än just EKK?
Mayro skrev:subjektivisten
läs Radis test så inser du att det ALDRIG går att "vinna där" pga den är så tillrättalagd för att INTE grejas oavsett vad....
Vad menar du?
Testen är ju mig veterligt upplagd således att du själv bestämmer hur det skall göras. Det enda du inte kan bestämma är att det måste vara dubbelblindt. Kallar du det "tillrättalagt"???
Jag skulle vilja påstå motsatsen isåfall - att ett test där man måste se (ha facit) det man testar och hur det är kopplat, för att kunna svara rätt, är tillrättalagt.
En sak till kärver han också - att inga mätmässiga skillnader över en viss gräns föreligger, för ingen förnekar väl att det finns gränser för vad som är hörbart. En km 0,1 mm^2-kabel hör ju alla.
Kort sagt - mig veterligt finns inga konstigheter i testet. Den som vet om några konstigheter får gärna berätta, men att bara påstå att så är fallet känns lite fel tycker jag.
Dessutom är det en affärsidee till 100% och ingen direkt seriös test.. Den tjänas stålar på helt enkelt..

Den är en delbilaga i branschens mediaflöde .. En av hudratusentals andra i andra riktiningar o håll..
Hur kan man tjäna pengar på att erbjuda pengar till den som kan höra skillnad på högtalarkablar?
Man måste "ta in allt man"..Och kan sedemera via egna erfarenheter OM man är intreserad av att skapa egen referencebank med kunskap själv utprova sakerna och sedan välja vad man under den nivå av kunskap man är erfarenhetsmässigt kan ha som sin reference..
Ok, och varför kan man inte demonstrera denna kunskap under blinda förutsättningar?
men Randis sk test ger jag inte mycket för. Läste den förut och orkar inte traggla igeom regelverkaet igen för exakt utpeka ditt o datt. utan tar enbart den generella sågningen jag gjorde då för länge sedan som utgångspåunkt så beghöver ingen fråga exakt om något ifrån en mil text som avlevereras för att INTE testen skall klaras av...
Något måste du väl ändå kunna säga?
Den är inte i närheten ens av hur man använder kablarnas olika konstruktioner och därigenom deras förmågor att "trycka" på lite
nyanser här o var..För kablar skall
inte vara tonkontroller i så mening som sagt vilket ofta verkar vara det man "tror" från skeptikersidan..
Men om du påstår att kablar kan "trycka på lite nyanser" (som jag förutsätter du menar är så stora att du kan höra dem) så är det väl bara att göra testet och inkassera pengarna?
Jag förstår inte vad det är som gör att du klagar på Randi? Med rätt hårda ord dessutom. Han har klart och tydligt berättat om sin uppfattning, och han sätter en enorm summa på spel därtill för att visa vilken säkerhet inför sin uppfattning har har. Det kostar just ingenting att syna honom. Han låter inte bara var och en som inte tror det han säger bevisa att han har fel - utan han ger dem en chans att inkassera en mindre förmögenhet på att göra det dessutom!
Resultat - ingen visar (under över tre års tid) att det går att höra något som inte är så stor fysikalisk inverkan att det man lätthet kan förklaras med mätningarna!
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).