Moderator: Redaktörer
Sanoj skrev:Jag har naturligtvis strömsnokar
Hetsporren skrev:Sanoj skrev:Jag har naturligtvis strömsnokar
Hur man enklast känner igen en ormolje-grabb: Han kallar sina kablar för snokar.
Morello skrev:mapem skrev:Mellan CD och förstärkare naims signalkabel med DIN-kontakter, som följde med. Till/från de andra apparaterna helt vanlig s k lakritskabel med DIN i ena ändan och phono/RCA i andra, såna som fanns förr. Mellan förstärkare och högtalare Supra Classic, isärdragen och tvinnad löst kring sig själv för att få de elektriska egenskaper min naimstärkare påstås kräva. Tips från Julian Vereker himself, naims skapare. Jag har ett par naim NACA5 högtalarkabel i garderoben, men de är för korta, fula och stela för att jag ska vilja använda dem.
Har dom ännu inte fått stil på stabilitetsproblemen i slutstegen?
mapem skrev:Morello skrev:mapem skrev:Mellan CD och förstärkare naims signalkabel med DIN-kontakter, som följde med. Till/från de andra apparaterna helt vanlig s k lakritskabel med DIN i ena ändan och phono/RCA i andra, såna som fanns förr. Mellan förstärkare och högtalare Supra Classic, isärdragen och tvinnad löst kring sig själv för att få de elektriska egenskaper min naimstärkare påstås kräva. Tips från Julian Vereker himself, naims skapare. Jag har ett par naim NACA5 högtalarkabel i garderoben, men de är för korta, fula och stela för att jag ska vilja använda dem.
Jo nyare naim-apparater fungerar med vilka kablar som helst. Men det är lite av naim-image med denna kabelmystifikation och om man läser naim-forum så kan man få en intressant inblick i sekteristiskt kabelbeteende. Min förstärkare tillhör en mellangeneration, den s k "olive"-serien, som påstås vara känslig för kablar. Men jag har kört med mina Supra hela tiden utan några som helst problem. För säkerhets skull gjorde jag ändå efter ett tag min "JV- modifiering", men jag märkte absolut ingen skillnad.
Naims högtalarkablar är inte dyra men obegripligt stela och därför svåra att anpassa till många hem. De har däremot mycket bra banankontakter. Också DIN-kontakterna på signalkablarna har hög kvalitet (skruvas fast) och sådana kablar följer med apparaterna.
På senaste mässan i Stockholm hörde jag en demonstration där man stegvis byggde på anläggningen med separat strömförsörjning m m och som slutpunkt bytte från den vanliga naim-signalkabeln till deras nya superdyra. Alla åtgärder påverkade ljudet märkbart till det bättre utom den sista. Jag kunde absolut inte höra någon skillnad på den vanliga och den dyra signalkabeln.
Richard skrev:mapem skrev:Morello skrev:mapem skrev:Mellan CD och förstärkare naims signalkabel med DIN-kontakter, som följde med. Till/från de andra apparaterna helt vanlig s k lakritskabel med DIN i ena ändan och phono/RCA i andra, såna som fanns förr. Mellan förstärkare och högtalare Supra Classic, isärdragen och tvinnad löst kring sig själv för att få de elektriska egenskaper min naimstärkare påstås kräva. Tips från Julian Vereker himself, naims skapare. Jag har ett par naim NACA5 högtalarkabel i garderoben, men de är för korta, fula och stela för att jag ska vilja använda dem.
Jo nyare naim-apparater fungerar med vilka kablar som helst. Men det är lite av naim-image med denna kabelmystifikation och om man läser naim-forum så kan man få en intressant inblick i sekteristiskt kabelbeteende. Min förstärkare tillhör en mellangeneration, den s k "olive"-serien, som påstås vara känslig för kablar. Men jag har kört med mina Supra hela tiden utan några som helst problem. För säkerhets skull gjorde jag ändå efter ett tag min "JV- modifiering", men jag märkte absolut ingen skillnad.
Naims högtalarkablar är inte dyra men obegripligt stela och därför svåra att anpassa till många hem. De har däremot mycket bra banankontakter. Också DIN-kontakterna på signalkablarna har hög kvalitet (skruvas fast) och sådana kablar följer med apparaterna.
På senaste mässan i Stockholm hörde jag en demonstration där man stegvis byggde på anläggningen med separat strömförsörjning m m och som slutpunkt bytte från den vanliga naim-signalkabeln till deras nya superdyra. Alla åtgärder påverkade ljudet märkbart till det bättre utom den sista. Jag kunde absolut inte höra någon skillnad på den vanliga och den dyra signalkabeln.
Åtminstone Naims tidigare förstärkare hade inget filter ( spole eller konding ) på högtalarutgången, idiotiskt kan tyckas, eftersom förstärkaren kan oscillera p.g.a. hf-skräp som tar sig in bakvägen. Låter riktigt illa.
Därför använder man kablarna som filtrering, med + och - , väl separerade från varandra ( naim kabeln ), vilket ju genererar ett svagt diskantfall långt över det hörbara området.. Linns K 20 kabel är en snarlik konstruktion. Linn använder dock filtrering på sina nyare förstärkare, och har därför en nyare kabel i sortimentet, nämligen K-400, med ledarna tätt snurrade inpå varrandra.
Vid jämförelse i Linnbutiken lät alltid K-400 bättre än K-20,( eller var det placebo? ) därför att en bra , korrekt , kabel ju alltid har + och - tätt tillsammans, jämför lampsladd och EKK.
Morello skrev:Problemen Naim hade berodde på undermålig/amatörmässig konstruktion och inget annat.
Bill50x skrev:Morello skrev:Problemen Naim hade berodde på undermålig/amatörmässig konstruktion och inget annat.
Det kan inte vara så att Naims konstruktion hade några fördelar i annat avseende och att kravet på kabel var en kompromiss man fick ta?
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Problemen Naim hade berodde på undermålig/amatörmässig konstruktion och inget annat.
Det kan inte vara så att Naims konstruktion hade några fördelar i annat avseende och att kravet på kabel var en kompromiss man fick ta?
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Problemen Naim hade berodde på undermålig/amatörmässig konstruktion och inget annat.
/ B
Jo, den var självklart musikalisk. Trodde du något annat?
Richard skrev:OK, Morello, jag har alltså gått på Naimmyten!
tack för denna info!
subjektivisten skrev:Innan har han visat bilder från Ebay där han köpt dom beg.
It is good to be skeptical .....
The connection between your pre-amp and amp is relatively high impedance. As such, it can be susceptible to picking up noise (both hum & hiss). The difference in shielding will effect this. As well as the cable length and any other (power) cords it might be laying on top of. Additionally some cables will have a shield (not carrying the signal return) tied to the ground (carrying the signal return). If this is done it should only be tied on one side (toward the source).
The other factor is the capacitance of the cable. This should be low, otherwise you can create a low pass filter (1/ 2* pi * R * C). An appreciable C could be generated by the cable. Normally the R is not a problem unless you are using a "passive" pre-amp or perhaps some tube equipment. It is only under some rather specific circumstances that this filtering could be manifested at audio frequencies. Some idiot manufacturers will actually put an inductor in series with the cable in order to give it a "warm sound" (i.e., low pass filtering). BTW, expensive cables are not necessarily low capacitance.
So yes, cables can sound different. This can be less uncommon in some oddball configurations (some noted above). However, cables with low capacitance need not be exotic and certainly do not need to be expensive. The boutique manufacturers will typically not provide the specs incidentally. As far as keeping the cable length short and properly routed, this is the user's responsibility.
There is absolutely no reason to spend much money on cables. It does require careful shopping or DIY construction. Although you were able to hear the difference, I can only guess what the culprit was (routing, length, shield, capacitance, etc), in most cases there will not be an audible difference. I am skeptical whether the "fanciness" or the price of cable had much to do with it.
I am taking the time to write this because I hate to see people spend money on the "wrong" things
Good Luck,
-Tom
Hetsporren skrev:Jag har en QED Qunex 3 signalkabel mellan Nad C542 och C372:
Mandozzi skrev:Min handlare berättade för mig att varje tusenlapp man lägger på högtalarkabel så tjänar man en dB i dynamik... Och jag tror han har rätt.
MVH/John
Style skrev:Mandozzi skrev:Min handlare berättade för mig att varje tusenlapp man lägger på högtalarkabel så tjänar man en dB i dynamik... Och jag tror han har rätt.
MVH/John
så bra, då vet vi att om vi hittar en högtalarkabel för 96 000 så är den optimal om man använder CD som ljudkälla
Vet du något fonogram som har högre dynamik än så? Vad tror du fonogram normalt har för dynamisk spännvidd? 40db är alltså VÄLDIGT mycket.Mandozzi skrev:Style skrev:Mandozzi skrev:Min handlare berättade för mig att varje tusenlapp man lägger på högtalarkabel så tjänar man en dB i dynamik... Och jag tror han har rätt.
MVH/John
så bra, då vet vi att om vi hittar en högtalarkabel för 96 000 så är den optimal om man använder CD som ljudkälla
Jag kan inte svära på att det är så enkelt, men jag kan berätta att dynamik är mycket viktigare än ni tror.
Jag såg tidigare idag att "Morello" skrev att det endast krävs 40 decibel i dynamik för att avnjuta ett fonogram, detta anser jag med med bestämdhet är fel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 49 gäster