vad har du för kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Re: vad har du för kablar?

Inläggav majjen04 » 2007-08-06 10:53

Hej meanmachine

Signalkablarna: är Ixos Ixotica Ix1, samt Audioguest Sky.

Högtalarkablar: är Audioquest Mont Blanc, uppgradering till Everest pågår.

Strömkablar: Isotek Optimon

Mvh Kenth

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-06 10:57

Sanoj skrev:Jag har naturligtvis strömsnokar

Hur man enklast känner igen en ormolje-grabb: Han kallar sina kablar för snokar. :mrgreen:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-06 12:05

Hetsporren skrev:
Sanoj skrev:Jag har naturligtvis strömsnokar

Hur man enklast känner igen en ormolje-grabb: Han kallar sina kablar för snokar. :mrgreen:

vad är man då man som jag tex kallar dom "nätisar" då? En fattigare variant av ormolje-grabb kanske 8O :?:

:lol: :lol: :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2007-08-06 12:45

Jag har självklart LTS kablage, med tillhörande "box" 8O

Herregud va bra dom låter, eller så är det högtalarna som låter, måste kolla upp det någon dag.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-06 13:27

Morello skrev:
mapem skrev:Mellan CD och förstärkare naims signalkabel med DIN-kontakter, som följde med. Till/från de andra apparaterna helt vanlig s k lakritskabel med DIN i ena ändan och phono/RCA i andra, såna som fanns förr. Mellan förstärkare och högtalare Supra Classic, isärdragen och tvinnad löst kring sig själv för att få de elektriska egenskaper min naimstärkare påstås kräva. Tips från Julian Vereker himself, naims skapare. Jag har ett par naim NACA5 högtalarkabel i garderoben, men de är för korta, fula och stela för att jag ska vilja använda dem.

Har dom ännu inte fått stil på stabilitetsproblemen i slutstegen? 8O

Jo nyare naim-apparater fungerar med vilka kablar som helst. Men det är lite av naim-image med denna kabelmystifikation och om man läser naim-forum så kan man få en intressant inblick i sekteristiskt kabelbeteende. Min förstärkare tillhör en mellangeneration, den s k "olive"-serien, som påstås vara känslig för kablar. Men jag har kört med mina Supra hela tiden utan några som helst problem. För säkerhets skull gjorde jag ändå efter ett tag min "JV- modifiering", men jag märkte absolut ingen skillnad.

Naims högtalarkablar är inte dyra men obegripligt stela och därför svåra att anpassa till många hem. De har däremot mycket bra banankontakter. Också DIN-kontakterna på signalkablarna har hög kvalitet (skruvas fast) och sådana kablar följer med apparaterna.

På senaste mässan i Stockholm hörde jag en demonstration där man stegvis byggde på anläggningen med separat strömförsörjning m m och som slutpunkt bytte från den vanliga naim-signalkabeln till deras nya superdyra. Alla åtgärder påverkade ljudet märkbart till det bättre utom den sista. Jag kunde absolut inte höra någon skillnad på den vanliga och den dyra signalkabeln.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-06 21:16

mapem skrev:
Morello skrev:
mapem skrev:Mellan CD och förstärkare naims signalkabel med DIN-kontakter, som följde med. Till/från de andra apparaterna helt vanlig s k lakritskabel med DIN i ena ändan och phono/RCA i andra, såna som fanns förr. Mellan förstärkare och högtalare Supra Classic, isärdragen och tvinnad löst kring sig själv för att få de elektriska egenskaper min naimstärkare påstås kräva. Tips från Julian Vereker himself, naims skapare. Jag har ett par naim NACA5 högtalarkabel i garderoben, men de är för korta, fula och stela för att jag ska vilja använda dem.

Jo nyare naim-apparater fungerar med vilka kablar som helst. Men det är lite av naim-image med denna kabelmystifikation och om man läser naim-forum så kan man få en intressant inblick i sekteristiskt kabelbeteende. Min förstärkare tillhör en mellangeneration, den s k "olive"-serien, som påstås vara känslig för kablar. Men jag har kört med mina Supra hela tiden utan några som helst problem. För säkerhets skull gjorde jag ändå efter ett tag min "JV- modifiering", men jag märkte absolut ingen skillnad.

Naims högtalarkablar är inte dyra men obegripligt stela och därför svåra att anpassa till många hem. De har däremot mycket bra banankontakter. Också DIN-kontakterna på signalkablarna har hög kvalitet (skruvas fast) och sådana kablar följer med apparaterna.

På senaste mässan i Stockholm hörde jag en demonstration där man stegvis byggde på anläggningen med separat strömförsörjning m m och som slutpunkt bytte från den vanliga naim-signalkabeln till deras nya superdyra. Alla åtgärder påverkade ljudet märkbart till det bättre utom den sista. Jag kunde absolut inte höra någon skillnad på den vanliga och den dyra signalkabeln.

Åtminstone Naims tidigare förstärkare hade inget filter ( spole eller konding ) på högtalarutgången, idiotiskt kan tyckas, eftersom förstärkaren kan oscillera p.g.a. hf-skräp som tar sig in bakvägen. Låter riktigt illa.
Därför använder man kablarna som filtrering, med + och - , väl separerade från varandra ( naim kabeln ), vilket ju genererar ett svagt diskantfall långt över det hörbara området.. Linns K 20 kabel är en snarlik konstruktion. Linn använder dock filtrering på sina nyare förstärkare, och har därför en nyare kabel i sortimentet, nämligen K-400, med ledarna tätt snurrade inpå varrandra.
Vid jämförelse i Linnbutiken lät alltid K-400 bättre än K-20,( eller var det placebo? ) därför att en bra , korrekt , kabel ju alltid har + och - tätt tillsammans, jämför lampsladd och EKK.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-07 10:04

Jodå, så är det, Naim hävdar att deras högtalarkabel är men integrerad del av konstruktionen, därför står det i deras manualer att man måste använda den. Men det finns många som använder andra kablar. Risken att råka ut för oscillering är nog ändå väldigt liten med normala kablar. Man kanske möjligen bör undvika kablar med ledarna extremt tätt ihop. Frågan diskuteras ständigt på naims engelska forum.

Linn K20 är f ö identisk med naims tidigare högtalarkabel NACA4 och naim hävdar att K20 är et plagiat. NACA4 är sen många år ersatt med NACA5 och det ryktas nu om en ny NACA6 som påstås ska bli böjlig, t o m.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2007-08-07 12:19

Supra EFF-IX
Supra Ply 3.4
Noname medföljande nätkablar.

Är fullt nöjd med hur dessa låter. Eller....inte låter...eller....hmmmmm :?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-07 12:26

Richard skrev:
mapem skrev:
Morello skrev:

Åtminstone Naims tidigare förstärkare hade inget filter ( spole eller konding ) på högtalarutgången, idiotiskt kan tyckas, eftersom förstärkaren kan oscillera p.g.a. hf-skräp som tar sig in bakvägen. Låter riktigt illa.
Därför använder man kablarna som filtrering, med + och - , väl separerade från varandra ( naim kabeln ), vilket ju genererar ett svagt diskantfall långt över det hörbara området.. Linns K 20 kabel är en snarlik konstruktion. Linn använder dock filtrering på sina nyare förstärkare, och har därför en nyare kabel i sortimentet, nämligen K-400, med ledarna tätt snurrade inpå varrandra.
Vid jämförelse i Linnbutiken lät alltid K-400 bättre än K-20,( eller var det placebo? ) därför att en bra , korrekt , kabel ju alltid har + och - tätt tillsammans, jämför lampsladd och EKK.

Richard, det där stämmer inte heller - tyvärr.

Oscillationen ger sig tillkänna pga. att kabeln och dess distrubuerade parametrar utgör en mycket låg impedans vid vissa (höga) frekvnser på grund att kabeln vi dessa frekvenser saknar terminering.

HF-problematiken är ett annat spörsmål som bör avhandlas separat.

Problemen Naim hade berodde på undermålig/amatörmässig konstruktion och inget annat.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-08-07 13:04

OK, Morello, jag har alltså gått på Naimmyten!

tack för denna info!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-07 14:17

Morello skrev:Problemen Naim hade berodde på undermålig/amatörmässig konstruktion och inget annat.

Det kan inte vara så att Naims konstruktion hade några fördelar i annat avseende och att kravet på kabel var en kompromiss man fick ta?

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2007-08-07 15:14

Bill50x skrev:
Morello skrev:Problemen Naim hade berodde på undermålig/amatörmässig konstruktion och inget annat.

Det kan inte vara så att Naims konstruktion hade några fördelar i annat avseende och att kravet på kabel var en kompromiss man fick ta?

/ B

Det var nog så Julian Vereker själv såg det. Inte bara en kompromiss utan en del av konstruktionen. Han hade en väldigt bestämd filosofi bakom sina konstruktioner. Om den var amatörmässig eller ej kan inte jag bedöma. Men jag tycker naimapparater i allmänhet är väldigt bra musikförmedlare. Även med andra kablar än "tillåtna".

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2007-08-07 17:47

Högtalarkabel: Lampsladd, ca 2,5 m
Signal: sssk.......
Nätkabel: Medföljande....
Ska dock, bara för skojs skull pröva med EKK Light 4G1,5...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-08-07 18:05

Bill50x skrev:

/ B

Jo, den var självklart musikalisk. Trodde du något annat? :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-08-07 20:01

Morello skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Jo, den var självklart musikalisk. Trodde du något annat? :D

Men så bra då... :mrgreen:

Det var mycket länge sedan jag lyssnade på en Naim så jag ska inte uttala mig egentligen. Men vänner jag litar på är mycket positiva. Och de konstruktörer som letar vidare och försöker hitta nya vägar till välljud är väl bara att gratulera. Att hålla på och fila på en Volvo V70 är väl inte speciellt upphetsande hur praktisk och bra bil det än är?

/ B

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2007-08-07 22:59

Richard skrev:OK, Morello, jag har alltså gått på Naimmyten!

tack för denna info!

Det finns vissa tecken som tyder på att det finns fler myter du gått på .. 8)
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
bmwjanne

Inläggav bmwjanne » 2007-08-08 18:06

Signalkabel:Qued Quenex 4s

Digitalkabel:Qued Signature 75

Högtalarkabel:Gamla Monstercable

Skall dock fixa nya högtalarkablar som troligtvis blir Qued Silver Anniversary

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2007-08-10 10:42

subjektivisten skrev:Innan har han visat bilder från Ebay där han köpt dom beg.

1 second was left after I made the bid. I let fate decide on all my eBay purchases. It's exciting, I can feel my heart pumping when I'm counting down. Skydiving is for sissy girl compared to eBay.

Bild

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-08-10 15:20

Är det rimligt att ta 2000 spänn för en balanserad kabel, eller är det bluff & båg?

Dark Surge

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-10 15:22

Patrick82 skrev:Skydiving is for sissy girl compared to eBay.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2007-08-10 15:56

van den Hul The second (linje)

van den Hul The third (högtalare)

...eftersom koppar är så fruktansvärt 1800-tal och det är mycket roligare att stödja fabrikat som aviker från normen! :wink:

/ptr

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-08-10 23:38

ptr skrev:...eftersom koppar är så fruktansvärt 1800-tal och det är mycket roligare att stödja fabrikat som aviker från normen!

Sweet!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2007-08-11 00:26

rhenrics skrev:Är det rimligt att ta 2000 spänn för en balanserad kabel, eller är det bluff & båg?

Jag kan göra en för halva priset åt dig. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2007-08-11 13:42

från ett "faktiskt" i USA
Dom tramsar på dom med....
It is good to be skeptical .....

The connection between your pre-amp and amp is relatively high impedance. As such, it can be susceptible to picking up noise (both hum & hiss). The difference in shielding will effect this. As well as the cable length and any other (power) cords it might be laying on top of. Additionally some cables will have a shield (not carrying the signal return) tied to the ground (carrying the signal return). If this is done it should only be tied on one side (toward the source).

The other factor is the capacitance of the cable. This should be low, otherwise you can create a low pass filter (1/ 2* pi * R * C). An appreciable C could be generated by the cable. Normally the R is not a problem unless you are using a "passive" pre-amp or perhaps some tube equipment. It is only under some rather specific circumstances that this filtering could be manifested at audio frequencies. Some idiot manufacturers will actually put an inductor in series with the cable in order to give it a "warm sound" (i.e., low pass filtering). BTW, expensive cables are not necessarily low capacitance.

So yes, cables can sound different. This can be less uncommon in some oddball configurations (some noted above). However, cables with low capacitance need not be exotic and certainly do not need to be expensive. The boutique manufacturers will typically not provide the specs incidentally. As far as keeping the cable length short and properly routed, this is the user's responsibility.

There is absolutely no reason to spend much money on cables. It does require careful shopping or DIY construction. Although you were able to hear the difference, I can only guess what the culprit was (routing, length, shield, capacitance, etc), in most cases there will not be an audible difference. I am skeptical whether the "fanciness" or the price of cable had much to do with it.

I am taking the time to write this because I hate to see people spend money on the "wrong" things

Good Luck,

-Tom

Lech :D :D :D :D :D

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2007-08-12 19:42

Hetsporren skrev:Jag har en QED Qunex 3 signalkabel mellan Nad C542 och C372:
Bild

Har just sålt av QED-kablarna och kör nu med en Tara Labs-kabel.

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-13 23:40

Har nyligen köpt nya nätkablar för nästan 12 000:- Och jag upplever en stor och klar skillnad, En otroligt mer nyanserad dynamik och en separation utan dess like.
Min handlare berättade för mig att varje tusenlapp man lägger på högtalarkabel så tjänar man en dB i dynamik... Och jag tror han har rätt.
Vi skall träffas nästa vecka och prata om signalkablar. Det ska bli mycket intressant.

För övrigt vill jag bara presentera mig lite:
Jag heter John och har varit en mycket frekvent krönikör på några av
dom stora Hififorumen på nätet, att jag kommer hit beror mest på att jag är intresserad av att "ta in" vad folk på ett sånt här litet forum tänker.

MVH/John

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2007-08-13 23:48

Mig ana ugglor. . . . . :wink:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2007-08-14 00:02

Mandozzi skrev:Min handlare berättade för mig att varje tusenlapp man lägger på högtalarkabel så tjänar man en dB i dynamik... Och jag tror han har rätt.
MVH/John

så bra, då vet vi att om vi hittar en högtalarkabel för 96 000 så är den optimal om man använder CD som ljudkälla
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Mandozzi

Inläggav Mandozzi » 2007-08-14 00:11

Style skrev:
Mandozzi skrev:Min handlare berättade för mig att varje tusenlapp man lägger på högtalarkabel så tjänar man en dB i dynamik... Och jag tror han har rätt.
MVH/John

så bra, då vet vi att om vi hittar en högtalarkabel för 96 000 så är den optimal om man använder CD som ljudkälla

Jag kan inte svära på att det är så enkelt, men jag kan berätta att dynamik är mycket viktigare än ni tror.
Jag såg tidigare idag att "Morello" skrev att det endast krävs 40 decibel i dynamik för att avnjuta ett fonogram, detta anser jag med med bestämdhet är fel.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-08-14 00:40

Mandozzi skrev:
Style skrev:
MVH/John

Jag kan inte svära på att det är så enkelt, men jag kan berätta att dynamik är mycket viktigare än ni tror.
Jag såg tidigare idag att "Morello" skrev att det endast krävs 40 decibel i dynamik för att avnjuta ett fonogram, detta anser jag med med bestämdhet är fel.
Vet du något fonogram som har högre dynamik än så? Vad tror du fonogram normalt har för dynamisk spännvidd? 40db är alltså VÄLDIGT mycket.

Jag skulle vilja påstå att du bör känna till att Morello nog tillhör dem som högaktar dynamisk återgivning :)

Dessutom är din handlare fullkommligt oduglig rent tekniskt, men förmodligen rätt rik.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi