rhenrics skrev:Jag uppfattade "All of a sudden, a while ago, I was contacted by an owner of a large Bryston amplifier, who had heard that I wanted to do a comprehensive test of one of the bigger Bryston amps. ”–You may borrow my amp to do the test!”, he said. So that´s just what I did! "
Det där stämmer inte för fem öre med verkligheten: Jag fick frågan från Ingvar Öhman om han fick testa slutsteget, och det fick han.
Föga anade jag då att jag dels skulle låna ut slutsteget i nästan ett år, och än mindre förväntade jag mig den urkassa behandlingen av Bryston själva, och dess generalagent.
Båda dessa bolag, Bryston i Canada som är tillverkare och TAA IMPORT A/S i Norge som är generalagent, är synnerligen tveksamma när dom föredrar att lura konsumenten till förmån för en krona eller två. Men det är igentligen en separat händelse som involverar en SP2 och ett 875HT slutsteg, där kvittot ALDRIG existerade vilket omintetgjorde garantin (se nedan), och samtidigt vägrades jag att lämna tillbaka dessa två produkter enligt den överrenskommelse som träffats mellan mig och generalagenten TAA IMPORT A/S - och då skall man veta att jag inte ens begärde öppet köp, utan det fick jag "på köpet". Det råkade infalla samtidigt som LTS testade slutsteget dock...
Ett par ord om den "utmärkta garantin på 20 år": Den är inte lika bra längre eftersom det krävs ett originalkvitto på papper, och att produkten registrerats hos tillverkaren och att ägarbytet tillåts (har att göra med import över landsgränser, t.ex från Norge till Sverige, eller för den delen Asien till Sverige, och även inom EU för övrigt - ingen sidoimport tillåts för fem öre med den nya garantin som numera gäller). Till på köpet så måste man bekosta transport själv, vilket ligger i 4000 sek klassen, och kom ihåg att försäkra den. Vilket också gör att man måste hantera moms/importtull korrekt så man slipper det varje gång den går utanför gränsen till EU. I det stora hela: Sålänge som det inte finns en vettig distrubutionskanal i Sverige OCH inom EU så är garantin inte ens värt pappret den är skriven på.
I övrigt har jag inte orkat läsa allt som skrevs i artikeln, men en sak är säker: Jag vart tillfrågad om LTS fick testa slutsteget - och det utan inblandning av tillverkare eller distrubutör (som antagligen hade nekat).
Att jag sedan är extremt besviken på hur Bryston hanterade problemet med SP2an och 875 slutsteget, är en sak. Men att sedan se hur de fortfarande inte har erkänt att de gjort flera förändringar än de officiellt medgivet gör att jag inte ens skulle titta på deras produkter som jag anser vara skit.