Bryston kommenterar öhmans test!!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-18 19:24

Kaffekoppen skrev:
rhenrics skrev:Men det var alltså frakten från Norge då? Alltså, Bryston skickade den gratis till Norge men när den skulle vidare till Sverige tog ÅF betalt, eller? Varför skulle den gå via Norge isf, kunde inte Bryston skickat den direkt till IÖ kan man tycka.
Som jag uppfattat det kom steget direkt från fabrik till Ingvar, alltså utan inblandning av generalagenten i norden.

Det är korrekt.

Alltså den norska generalagenten, TAA IMPORT A/S, har inget som helst med detta test att göra. Dom var aldrig tillfrågade, och jag kan garantera att dom inte skulle vågat ställa upp ens. Det enda generalagenten gör är att åka snålskjuts på detta test, och ljuger som f*n läser bibeln.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-18 19:41

fast det är ju bra att övriga världen får upp ögonen om steget är så bra som det påstås?

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-18 20:21

Men jag skulle som spekulant på steget vara synnerligen tveksam till vilken version som verkligen testats resp vilken version som i verkligheten säljes - men det är ju jag det.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-09-18 20:54

rhenrics skrev:Förövrigt, ett gratis steg som tack för hjälpen är väl det minsta man kan begära av företaget. Snåla jävlar! :x
Det skulle ju inte se så snyggt ut om recensenten fick testexemplaret efter att ha höjt den till skyarna (iofs efter den rättats till)!

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-09-18 21:13

rqu skrev:
rhenrics skrev:Förövrigt, ett gratis steg som tack för hjälpen är väl det minsta man kan begära av företaget. Snåla jävlar! :x
Det skulle ju inte se så snyggt ut om recensenten fick testexemplaret efter att ha höjt den till skyarna (iofs efter den rättats till)!

Jo, men lite betalt måste väl LTS få efter allt jobb med att översätta artikeln, så att Bryston kan använda den i sin marknadsföring !! ??? 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-18 21:18

ja det tycker jag verkligen...men för att allt ska skötas opartiskt så tycker jag bryston kan skicka den till mig

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-18 21:24

berma skrev:
rqu skrev:

Jo, men lite betalt måste väl LTS få efter allt jobb med att översätta artikeln, så att Bryston kan använda den i sin marknadsföring !! ??? 8)

Du menar precis som alla andra köpta tester det klagas över?
Att antyda att en god test skall kosta pengar eller att testaren skall behålla steget utan att betala sänker diskussionen till en nivå som annars brukas tas som exempel på hur korrupt HIFI-branschen är.
Så vissa tycker att det bara skall gälla andra men inte LTS-tester?

Skäller man på HIFI-branschen ena gången som korrupt så skall man inte ta chansen själv att ta för sig då man kan, eller hur?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2007-09-18 22:07

Harryup skrev:
berma skrev:
rqu skrev:

Att antyda att en god test skall kosta pengar eller att testaren skall behålla steget utan att betala sänker diskussionen till en nivå som annars brukas tas som exempel på hur korrupt HIFI-branschen är.

Skäller man på HIFI-branschen ena gången som korrupt så skall man inte ta chansen själv att ta för sig då man kan, eller hur?

mvh/Harry

Nja, jag tycker bara att det är lite underligt att LTS, som inte vill lägga ut sina tester på sin egen hemsida, anstränger sig så för att Bryston ska kunna lägga ut den på sin hemsida. Varför gör man det om man vill vara opartisk och objektiv?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-18 22:30

berma skrev:
Harryup skrev:
berma skrev:
rqu skrev:

mvh/Harry

Nja, jag tycker bara att det är lite underligt att LTS, som inte vill lägga ut sina tester på sin egen hemsida, anstränger sig så för att Bryston ska kunna lägga ut den på sin hemsida. Varför gör man det om man vill vara opartisk och objektiv?

Aha, just DU menar så. Fast min kritik var ju riktad till et mer generellt tyckande av flera.
LTS policy får ju "dom" försvara själv, "dom" får ju göra som dom vill.
Dock kan man ju se en röd tråd i att det verkar vara svårt för LTS att publicera saker i tid, igen.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-18 22:44

Harryup skrev:
berma skrev:
rqu skrev:

mvh/Harry

Nä, jag menade inte som tack för en bra recension, jag menade som tack för att IÖ hjälpte dem att få ordning på sin konstruktion. Det kan man väl mer betrakta som en arvoderad konsultation isf. Själva recensionen har ju inte med det att göra. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 00:17

Harryup skrev:Skäller man på HIFI-branschen ena gången som korrupt så skall man inte ta chansen själv att ta för sig då man kan, eller hur? mvh/Harry

Berättigad fråga. Nu är det ju inte så att vi enkom skäller på hifibranchen, vi är medvetna om den verklighet de lever i. Det är roligare att lyfta fram goda exempel.

Självklart skall vi inte ha ersättning för varken test eller förslag till konstruktionsförändring.

Översättningen kan väl lika gärna ses som uppvisande av vad LTS gör, och det finns inget som motsäger att vi kanske publicerar något mer offentligt framöver, varken på vår hemsida eller delger en tillverkare våra resultat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-09-19 00:33

Kaffekoppen skrev:
Harryup skrev:Skäller man på HIFI-branschen ena gången som korrupt så skall man inte ta chansen själv att ta för sig då man kan, eller hur? mvh/Harry

Berättigad fråga. Nu är det ju inte så att vi enkom skäller på hifibranchen, vi är medvetna om den verklighet de lever i. Det är roligare att lyfta fram goda exempel.

Självklart skall vi inte ha ersättning för varken test eller förslag till konstruktionsförändring.

Översättningen kan väl lika gärna ses som uppvisande av vad LTS gör, och det finns inget som motsäger att vi kanske publicerar något mer offentligt framöver, varken på vår hemsida eller delger en tillverkare våra resultat.

Misstänkte inte heller att styrelsen hade någon annan åsikt.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 09:06

Kaffekoppen skrev:

Översättningen kan väl lika gärna ses som uppvisande av vad LTS gör...

... hjälper kommersiella företag att göra bättre produkter som de kan tjäna mer pengar på, utan någon egen ekonomisk ersättning?

Förövrigt var det väl IÖ som kontaktade Bryston och föreslog ändringarna, inte LTS. Sen att han skrev en recension för LTS räkning är ju en helt annan sak. Eller menar du att ni (LTS) hjälpte till att betala IÖ:s utlägg för tull o frakt? Ni verkar ju inte vara sena med att ta åt er äran för kosntruktionsändringar, så då borde ni väl inte ha nåt emot att också betala utläggen förknippade med dessa? :P 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 11:46

Testen genomfördes i LTS regi, publicerades i LTS tidskrift och de medverkande var Johan Lindroos (Tekniska sektionens ordförande), Ingvar öhman (testledare och teknisk analys) och Morello (mätningar och teknisk analys). Det kan ha varit några fler inblandade, och då i lyssningsövningarna.

Ingvar Öhman är vice ordförande i LTS.

Att föreningen inte betalde några utlägg kan ju ses i samband med att Ingvar sedermera köpte exemplaret.

Sedan är det en helt annan sak att medlemmar gör saker för föreningen, och Ingvar har definitivt stöttat föreningen på många vis, såväl ekonomiskt* som med enormt nedlagd tid. Det är kärnan i en ideel verksamhet.

Det normala är att man får kostnadstäckning för de utlägg som görs i samband med verksamheten.

rhenics,
det där inlägget kändes rätt ovärdigt.

* Framförallt initialt när föreningen gjorde en uppryckning i början på 90-talet.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 12:49

Kaffekoppen skrev:Testen genomfördes i LTS regi, publicerades i LTS tidskrift och de medverkande var Johan Lindroos (Tekniska sektionens ordförande), Ingvar öhman (testledare och teknisk analys) och Morello (mätningar och teknisk analys). Det kan ha varit några fler inblandade, och då i lyssningsövningarna.

Ingvar Öhman är vice ordförande i LTS.

Att föreningen inte betalde några utlägg kan ju ses i samband med att Ingvar sedermera köpte exemplaret.

Sedan är det en helt annan sak att medlemmar gör saker för föreningen, och Ingvar har definitivt stöttat föreningen på många vis, såväl ekonomiskt* som med enormt nedlagd tid. Det är kärnan i en ideel verksamhet.

Det normala är att man får kostnadstäckning för de utlägg som görs i samband med verksamheten.

rhenics,
det där inlägget kändes rätt ovärdigt.

* Framförallt initialt när föreningen gjorde en uppryckning i början på 90-talet.

Jag uppfattade "All of a sudden, a while ago, I was contacted by an
owner of a large Bryston amplifier, who had heard that I
wanted to do a comprehensive test of one of the bigger
Bryston amps. ”–You may borrow my amp to do the
test!”, he said. So that´s just what I did!
" som att en privatperson kontaktar en annan privatperson (IÖ) och erbjuder sitt steg för att den ska testas. Det är säkerligen inte första gången IÖ och Morello testat en apparat, utan att frågan drivits eller ens initierats av LTS. Om allt dessa personer gör på sin fritid automatiskt involverar LTS, bara för att den ena råkar vara vice ordförande där, och därmed kan sägas bedrivas i LTS regi, ja då blir en del saker verkligt förvirrande.

Att IÖ gör ett test och skriver en recension som sen publiceras i MoLt, ja det innebär väl inte automatiskt att LTS skulle ha copyright/äganderätt på allt arbete (inklusive avancerad teknisk konsultation) som testet inneburit? Johan Lindroos står ju förövrigt inte ens nämnd i recensionen, på vilket sätt var han involverade i den tekniska konsultationen som Bryston erhöll från IÖ? På vilket sätt var LTS ö h t involverat, utöver då att IÖ råkar vara vice ordförande i LTS?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-09-19 13:50

Suck! :(
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2007-09-19 13:57

rhenrics skrev:Jag uppfattade "All of a sudden, a while ago, I was contacted by an owner of a large Bryston amplifier, who had heard that I wanted to do a comprehensive test of one of the bigger Bryston amps. ”–You may borrow my amp to do the test!”, he said. So that´s just what I did! "

Det där stämmer inte för fem öre med verkligheten: Jag fick frågan från Ingvar Öhman om han fick testa slutsteget, och det fick han.

Föga anade jag då att jag dels skulle låna ut slutsteget i nästan ett år, och än mindre förväntade jag mig den urkassa behandlingen av Bryston själva, och dess generalagent.

Båda dessa bolag, Bryston i Canada som är tillverkare och TAA IMPORT A/S i Norge som är generalagent, är synnerligen tveksamma när dom föredrar att lura konsumenten till förmån för en krona eller två. Men det är igentligen en separat händelse som involverar en SP2 och ett 875HT slutsteg, där kvittot ALDRIG existerade vilket omintetgjorde garantin (se nedan), och samtidigt vägrades jag att lämna tillbaka dessa två produkter enligt den överrenskommelse som träffats mellan mig och generalagenten TAA IMPORT A/S - och då skall man veta att jag inte ens begärde öppet köp, utan det fick jag "på köpet". Det råkade infalla samtidigt som LTS testade slutsteget dock...

Ett par ord om den "utmärkta garantin på 20 år": Den är inte lika bra längre eftersom det krävs ett originalkvitto på papper, och att produkten registrerats hos tillverkaren och att ägarbytet tillåts (har att göra med import över landsgränser, t.ex från Norge till Sverige, eller för den delen Asien till Sverige, och även inom EU för övrigt - ingen sidoimport tillåts för fem öre med den nya garantin som numera gäller). Till på köpet så måste man bekosta transport själv, vilket ligger i 4000 sek klassen, och kom ihåg att försäkra den. Vilket också gör att man måste hantera moms/importtull korrekt så man slipper det varje gång den går utanför gränsen till EU. I det stora hela: Sålänge som det inte finns en vettig distrubutionskanal i Sverige OCH inom EU så är garantin inte ens värt pappret den är skriven på.

I övrigt har jag inte orkat läsa allt som skrevs i artikeln, men en sak är säker: Jag vart tillfrågad om LTS fick testa slutsteget - och det utan inblandning av tillverkare eller distrubutör (som antagligen hade nekat).

Att jag sedan är extremt besviken på hur Bryston hanterade problemet med SP2an och 875 slutsteget, är en sak. Men att sedan se hur de fortfarande inte har erkänt att de gjort flera förändringar än de officiellt medgivet gör att jag inte ens skulle titta på deras produkter som jag anser vara skit.
Best Regards
Bamsefar

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 15:13

Jag tror det där klargjorde saken.

Rhenics får helt enkelt fantisera vidare.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 15:24

Kaffekoppen skrev:Jag tror det där klargjorde saken.

Rhenics får helt enkelt fantisera vidare.

Läs om, läs rätt om du inte förstod min huvudpoäng:

=> På vilket sätt var LTS inblandat i den tekniska rådgivningen Bryston erhöll från IÖ? Hade han velat ta betalt för den så är det väl hans ensak och inget som LTS skall ha någon som helst synpunkt om.

=> Med vilken rätt anser du att det var LTS som stod för rådgivningen, och inte IÖ som privatperson?

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2007-09-19 15:42

Men herregud! Vad spelar det för roll?
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-09-19 15:43

only on faktiskt.se :lol:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 15:49

:)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2007-09-19 15:49

Det verkar som om någon tycker att det är som Trond Sefastsson skandalen på TV4, någon som blandar ihop sina roller. Men i det här fallet har ingen tagit emot några pengar, bara betalat!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 15:53

rqu skrev:Det verkar som om någon tycker att det är som Trond Sefastsson skandalen på TV4, någon som blandar ihop sina roller. Men i det här fallet har ingen tagit emot några pengar, bara betalat!

Nä bara en ordförande som å sin förenings vägnar försöker sno åt sig helt oförtjänt cred.. 8)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 16:00

Det räcker inte med att personen som lånade ut utrustningen gjorde det till föreningen?

Det räcker inte med att Ingvar i den här tråden tillsammans med mig lovat att på ena eller andra sättet ge Bamsefar medlemsskap i föreningen, som han tackat ja till - just som tack för att vi fick låna utrustningen?

Då finns det nog inget man kan säga till dig som kan övertyga dig, eftersom du inte ens litar på det Ingvar säger....

Var det någon som sa *suck* ? :D

Nej du rhenics, du får nog behålla dina konspirationsteorier. Jag tänker då inte, och har absolut inget behov av, att försöka ändra din verklighetsuppfattning :)

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 16:03

Kaffekoppen skrev:Det räcker inte med att personen som lånade ut utrustningen gjorde det till föreningen?

Det räcker inte med att Ingvar i den här tråden tillsammans med mig lovat att på ena eller andra sättet ge Bamsefar medlemsskap i föreningen, som han tackat ja till - just som tack för att vi fick låna utrustningen?

Då finns det nog inget man kan säga till dig som kan övertyga dig, eftersom du inte ens litar på det Ingvar säger....

Var det någon som sa *suck* ? :D

Nej du rhenics, du får nog behålla dina konspirationsteorier. Jag tänker då inte, och har absolut inget behov av, att försöka ändra din verklighetsuppfattning :)

whatever kaffeknoppen, skulle inte vilja se världen genom dina ögon ändå. ... är ju bara förnamnet... 8)

Magnus är förnamnet
/Martin

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2007-09-19 16:10

Bamsefar skrev:
Men att sedan se hur de fortfarande inte har erkänt att de gjort flera förändringar än de officiellt medgivet gör att jag inte ens skulle titta på deras produkter som jag anser vara skit.

Menar du på fullt allvar att Bryston tillverkar dåliga produkter??
Att du känner dig illa behandlad gör ju inte med automatik att produkterna är dåliga.

I fallet med generalagenten är det ju bara att beklaga att en sådan stolle har hand om det hela, och att du råkat ut för detta. Trist.

Mvh

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-09-19 16:15

Harryup skrev:Misstänkte inte heller att styrelsen hade någon annan åsikt.
Nej, det trodde jag inte heller. Det var bara ett förtydligande.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2007-09-19 16:19

[quote="rhenrics"]

Politik. Men ärligt talat är det inte bättre att låta bli att flamea? Du visste ju innan vilken typ av reaktioner du skulle få på dina misstankar.
/Martin

Politik? Flame:a? har du korsdrag i hela skallen?
Senast redigerad av rhenrics 2007-09-19 16:34, redigerad totalt 2 gånger.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-09-19 16:20

rhenrics skrev:whatever kaffeknoppen, skulle inte vilja se världen genom dina ögon ändå. Kommunism är ju bara förnamnet... 8)

Lite synd rhenrics att du blandar in kommunismen, det förtar den eventuella riktigheten i dina synpunkter, du tillåter dina medkombatanter att slå på detta i stället för sakfrågan.

Det kan ligga ngt i det du säger, åtminstone i det att med vilket annat namn än IÖ's så hade Bryston knappast brytt sig att reagera. Hans cred verkar vara stor over there.
Huruvida hela cudos skall tillskrivas IÖ ensam eller LTS beror på en sak: Vad var sagt och av vem innan testet. 2 alternativ:
IÖ gör testet själv men ber att få använda sig av LTS's resurser
LTS (IÖ, KK, JL, Morello, PJ) kommer överens att genomföra ett test som ett LTS-test.
För det senare alternativet talar att testet publiceras i Molt.
Att BF erbjuds medlemskap som tack skulle kunna tolkas enligt vad KK säger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi