Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Bach.
Ibland kan man få den känslan när man läser vissa seriösa författare här.
Richard skrev:Ja, vilka tänkbara fel finns det, som verkligen är hörbara?
Richard skrev:
Vid blintester förvandlas ofta den " tråkigare" cd-spelaren till den "roligare". Just därför att man inte vet vilken spelare som man lyssnar till.
Harryup skrev:Richard skrev:
Vid blintester förvandlas ofta den " tråkigare" cd-spelaren till den "roligare". Just därför att man inte vet vilken spelare som man lyssnar till.
Jag kan inte tänka mig att det finns några som helst belägg för det.
Finns det ingen skillnad så förvandlas inget.
Dessutom så kan jag inte tänka mig att det finns belägg för att något sker ofta vid blindtester.
Svante skrev:Harryup skrev:Richard skrev:
Jag kan inte tänka mig att det finns några som helst belägg för det.
Finns det ingen skillnad så förvandlas inget.
Dessutom så kan jag inte tänka mig att det finns belägg för att något sker ofta vid blindtester.
Jomen det finns ju en skillnad. Inte i spelaren, men i intrycken som lyssnaren får.
Det är nog fler än Richard som har höjt på ögonbrynen när de har börjat blindtesta. "Tydliga skillnader" som försvinner.
I mitt fall har det nog faktiskt mest varit det omvända, jag har tyckt att det inte var någon tydlig skillnad i öppna tester, men när jag har fått möjlighet till direkt jämförelse (vilket inte är samma sak som blindtest) och blindtest så klarar jag med statistisk signifikans att särskilja objekten.
Det kan vara så att jag inte är säker på skillnaden under testes gång, men att jag ändå prickar tillräckligt många rätt i rad.
Så visst är det skillnad.
Richard skrev:Vilka fel menar du finns på en välkonstruerad cd-spelare, Bill?
Bill50x skrev:Återigen, detta har naturligtvis tekniska orsaker, tro inget annat.
/ B
Svante skrev:Bill50x skrev:Återigen, detta har naturligtvis tekniska orsaker, tro inget annat.
/ B
Men... Hur VET du det?
Jag ifrågasätter inte upplevelsen, men av egen erfarenhet vet jag att tex känslan i fjärrkontollen spelar in och annat sånt. Eller som när man har fått bilen tvättad, visst går den mycket bättre då? Det är ju liksom bättre om den är ren, känslan är ju sån.
Flint skrev:Undrar om det där med BT är så effektivt egentligen. Jag inbillar mig att man som testande person koncentrerar sig ganska rejält och därmed låser sinnet i ett visst tänkande. Att man förväntar sig att höra vissa saker och därför stänger ute andra. Det har säkert diskuterats tidigare, men det slog mig just nu när Bill50x tog upp det där med långlyssnande. Avspänd lyssning tror jag är ganska avslöjande trots att det förefaller tvärs emot. Avspänd koncentration är effektivare än spänd.
meanmachine skrev:Håller med. BT är nog rätt överskattat. Längre lyssning är bra och framför allt någon typ av personlig mognad så man slutar att barnsligt överskattar saker. Den psyskiska mänsliga akilleshälen påverkas lju även vid ett blint test. Du kan inbilla dig saker ändå.
Bill50x skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Återigen, detta har naturligtvis tekniska orsaker, tro inget annat.
/ B
Men... Hur VET du det?
Jag ifrågasätter inte upplevelsen, men av egen erfarenhet vet jag att tex känslan i fjärrkontollen spelar in och annat sånt. Eller som när man har fått bilen tvättad, visst går den mycket bättre då? Det är ju liksom bättre om den är ren, känslan är ju sån.
Det VET jag ju inte förrän någon kan påvisa mätmässiga skillnader. Men upphetsningen av en trevlig fjärrkntroll brukar lägga sig efter någon vecka, speciellt som jag använder sådana mycket sällan.
Men jag förutsätter att OM jag kan säkerställa en lyssningsmässig skillnad så finns det även en teknisk orsak. Voodoo tror jag inte på
/ B
Richard skrev:Nej, noggranna blindtester, eller ändå hellre, F/E tester, är den enda, sanna objektiva värderingen av en komponents tillkortakommanden.
Richard skrev:Men du tror att det ligger något i " source first" filosofin, samt att komponenter kan vara " musikaliska" ?
Eller har jag fattat dig fel?
Med betoning på "från början". Annars funkar det ju inte! Så fort du har möjlighet att påverka de efterföljande leden så upphör ju det logiska i "source first".Det ligger något logiskt rätt i source first. Dvs att en signal aldrig kan bli bättre än vad man stoppar in från början.
Martin skrev:Med betoning på "från början". Annars funkar det ju inte! Så fort du har möjlighet att påverka de efterföljande leden så upphör ju det logiska i "source first".Det ligger något logiskt rätt i source first. Dvs att en signal aldrig kan bli bättre än vad man stoppar in från början.
Alltså hur får man ihop det logiskt för en hifianläggning tex? Och i praktiken, hur handlar man efter det? Att en tidigare apparat ska vaddå (läggas med energi/tid/pengar på)?
Bara kollar. Är det någon som läser det jag skriver?
Moment-23 skrev:Richard skrev:Jag VET förstås inte om den jittrade mindre, med den nya precisionsklockan, som var monterad efter anvisning, korrekt naturligtvis, annars hade det inte blivit något ljud alls.
Jag hade ju läst div hifitidningar, där dom var lyriska. numera vet jag att eventuell lyriskhet får man ofta ta med en nypa salt, eller två.![]()
Byte av op-ampar har inget med jitter att göra, sant, vad har du fått det ifrån? ( du har läst fel ).
Det är sant att man borde ha en omodifierad cd-spelare också, för jämförelse, vilket har akademisk betydelse eftersom en sony dvd för 1400:- ändå lät bättre.
V.H. Richard.
Det jag menar är att marantzen ev. kan ha varit sämre redan från början. Detta kan ev. ha haft att göra med jitter och/eller op-ampar. Modden kan ev. ha hjälp upp eller stjälpt det hela, men även med en förbättring av jittervärden så kanske det inte räckte till om de nya op-amparna "förstörde" ljudet?
OM det förhåller sig så att modden i själva verket försämrade ljudet så hade det varit mycket intressant att jämföra med en omoddad marantz, den kanske hade låtit bättre än sonyn?
Som testet utfördes så är det en dimension som aldrig utforskades och något svar på detta har vi alltså inte. Det enda som kan säga är att du och dina ev. medlyssnare föredrog en omoddad sony modell x framför en moddad marantz modell y.
Jag betvivlar inte era intryck eller vilken apparat ni föredrog. Däremot har jag svårt att gå med på att detta i sig gäller som ett generellt bevis för hur mycket eller litet jitter påverkar ljudet.
Jag vill inte gnälla här, men just detta test använder du själv som argument för att avfärda jitter som en hörbar ljudförstörare.
Det kan vara så att jitter (inom rimliga gränser) saknar betydelse för ljudkvaliteten, men, vill jag mena, det visar inte ditt test.
Flint skrev:Richard skrev:Nej, noggranna blindtester, eller ändå hellre, F/E tester, är den enda, sanna objektiva värderingen av en komponents tillkortakommanden.
Vad är själva nyttan med den tesen? Kan du inte koppla av och lyssna på musiken om du inte vet att grejerna är transparenta? Är det misstanken om färgning som stör mentalt? I så fall kommer jag lindrigt undan. För mig räcker det med att jag trivs med det jag hör. Egentligen borde jag kanske därför inte skriva i såna här trådar som rör rätt och fel synsätt på HiFi. Jag krånglar nog bara till det, eller kort uttryckt - trollar.
Bill50x skrev:Svante skrev:Bill50x skrev:Återigen, detta har naturligtvis tekniska orsaker, tro inget annat.
/ B
Men... Hur VET du det?
Det VET jag ju inte förrän någon kan påvisa mätmässiga skillnader. Men upphetsningen av en trevlig fjärrkntroll brukar lägga sig efter någon vecka, speciellt som jag använder sådana mycket sällan.
Men jag förutsätter att OM jag kan säkerställa en lyssningsmässig skillnad så finns det även en teknisk orsak. Voodoo tror jag inte på
/ B
Bill50x skrev:Det ligger något logiskt rätt i source first. Dvs att en signal aldrig kan bli bättre än vad man stoppar in från början.
Svante skrev:Jag menar, det finns ju ingen signal som kan återges riktigt i en dålig högtalare, oavsett hur ren signal man kopplar in i den.
Flint skrev:Richard
En får tacke för det som var på plussidan där. Just därför tar jag tillbaka själva sakfrågan. Glöm den. Den om varför det är så viktigt att ljudet blir hundraprocentigt "rätt" och inte bara bra.
Richard skrev:Flint skrev:Richard
En får tacke för det som var på plussidan där. Just därför tar jag tillbaka själva sakfrågan. Glöm den. Den om varför det är så viktigt att ljudet blir hundraprocentigt "rätt" och inte bara bra.
Du behöver inte ta tillbaka något alls. På ett subjektivt/personligt plan har du ju rätt!
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 28 gäster