Öppet fönster vs livehärmining

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-26 14:23

Ibland är dumheter mer än bara "dumma". De kan vara illasinnade spekulationer, förtal och rena lögner också. Att låta sådant stå oemotsagt är inte kul. :(

Vore bättre om PatrikF slutade upp med att lägga sådana inlägg.

Det har väl redan framgått för alla att det är hans agenda, hoppas jag.

Vh, iö

Det är riktigt, det är skitsvårt och jättetråkigt att låta bli att svara och det är just därför det händer. Men egentligen vad tjänar det till att besvara sådant som redan från början bara är menat som provokation? Det den som provocerar på det sättet vill är ju att man ska försöka svara och dementera påståendena, det ser även andra som tittar på. Inser man detta är det lättare att ta ifrån personen det nöjet.
/Martin
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2007-09-26 14:26

patrikf skrev:Martin jag förstår att det är ett känsligt ämne. Det skulle kanske underlätta om ifrågasättande av IÖ´s påståenden/marknadsföring förbjöds officiellt, i stadgarna. Det skulle kännas hederligare tycker jag.

Det här tar priset...
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-26 14:29

patrikf skrev:Martin jag förstår att det är ett känsligt ämne. Det skulle kanske underlätta om ifrågasättande av IÖ´s påståenden/marknadsföring förbjöds officiellt, i stadgarna. Det skulle kännas hederligare tycker jag.

Patrik: IFRÅGASÄTT GÄRNA!

Inget skulle göra mig gladare än om du började göra det.

Men sluta komma med en massa lögner och spekulationer!

Om du ärligt undrar så FRÅGA! Om du har några invändningar
argumentera för dem istället för att komma med en massa
påståenden och beskyllningar - utan minsta ledtråd om vad
de är baserade på.

Om du bara vill jävlas, så sluta. Snälla. Det är inte roligt. :cry:

Det ha pågått i flera år, och du behöver snart lösa vad för
problem det nu är som får dig att ge dig på mig så här hela
tiden. :(

Besatthet är inte sunt!

Vh, iö

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-09-26 14:38

Ja, du martin du gör din tolkning, som jag förstår pga vänskapsband och grupptryck. Jag följer forumets stadgar. Har inget intresse av att diskutera under förutsättningar av att en manipulativ marknadsaktör ska sätta normerna för vad som är fakta och inte.

Nähä. Vad gör du här då? Om det inte är för att flamea och provocera då? Som det du nyss skrev tex: vänskapsband. Det är meningen att jag ska hoppa på det där och försöka dementera att jag är kompis med någon här. Det tänker jag inte göra. Inte för att det är sant utan för att det är omöjligt! Det är en fälla. Det är sådana som du gillrar hela tiden i olika varianter. Medvetet eller ej. Visst det är lätt att halka in på ett sådant beteende, men det går att sluta med det och börja ställa seriöst menade frågor och diskutera saker med respekt för varandra. Typ: "Jaha, tycker du så.", "Ok, kan du utveckla det där så att jag förstår bättre vad du menar?" osv.
/Martin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-26 14:41

Jösses... :roll:

Du måste väl ändå själv inse att du inte mår bra, och att ditt beteende är osunt? :?

Vh, iö

- - - - -

PS. Jag känner, mig veterligt, inte Martin. Om vi har träffats någon gång så visste jag inte om att det var han, och jag vet inte vem han är mer än att jag har för mig att hans avatar är en grön ödla.
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-26 14:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-09-26 14:45

Hej! Kan vi fortsätta diskutera? :) 8)

Undrar om det skulle vara klargörande att få en beskrivning av hur begreppen "öppet fönster" samt "transparens" (eller motsvarande term) relaterar till varandra? För att tydliggöra skillnader mellan ambition/filosofi å ena sidan och upplevelse å den andra, menar jag.

/en john

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-26 14:50

Visst!

Öppetfönster-lyssning är en filosofisk inställning/ambition som kan styra hur man vill hantera de enkoder- dekorderprocesser som är interfejs mellan den komplexa verkligheten före inspelningskedjan och inspelningskedjan själv, respektive inspelningskedjan och den komplexa akustiska verklighet som man försöker rekonstruera i rummet. (Enkoder = Mikrofoner, deras placering och delar av omgivingen, Dekoder = Högtalare, deras placering och omgiving, ungefär.)

Transparens-begreppet däremot, är främst* applicerbart inom själva kedjan som består av en räcka transmissionslänkar, vars uppgift kan vara (om man är anhängare av filosofin/ambitionen att inte ändra signalen genom kedjan) att släppa igenom signalen utan att ändra den. Även det en ambition alltså. :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Men ingenting hindrar naturligtvis att man tala även om total transparens genom hela kedjan, inklusive enkoder- och dekoderdelarna. Enär dessa delar inte är informationsförlustfria, är det dock nödvändigt att introducera subjektiva bedömningar då.

(Exempelvis kan någon tycka att det är bättre att satsa på hörlurslyssning, live-härmning än att sträva efter öppet fönster-lyssning- även om de allihopa är överens om att de vill ha en transparent kedja.)
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-26 15:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-09-26 15:01

Tackar!

En liten historia som kanske visar en orsak till att definitioner kan röra ihop sig:
När jag sökte högtalare för några år sedan märkte jag att jag hade svårt för högtalare som jag visserligen upplevde som att de presenterade "allt" på ett precist och "korrekt" sätt, men liksom som om man hörde/såg allt "genom ett fönster", dvs. placerat mellan högtalarna. Jag valde därför till slut en högtalare som gav, vad jag uppfattade som, mera "live-känsla", dvs. skapade en större ljudbild och liksom en "scen" med större närvaro.

Nu i efterhand så är jag övertygad om att av de konstellationer jag ägde (eller hade lyssnat till) låg rätt långt ifrån ambitionen "öppet fönster". I synnerhet de högtalare jag köpte färgade återgivningen oerhört - om än subjektivt behagligt.

Dock! Den första "sorten" av högtalare (egentligen hela anläggningar om man ska vara noga) som jag valde bort benämnde jag, i likhet med många på olika forum, med någon form av "fönster"-liknelse. Dvs. den definition jag gav åt upplevelsen sammanföll med den definition som IÖ här redogjort för som "öppet-fönster-ambitionen". Samma ord - olika betydelser.

Jag tror att många missförstånd kommer sig av motsättningen mellan dessa olika betydelser av samma ord/term.

/en john

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-09-26 15:03

Martin skrev:
Nähä. Vad gör du här då?

Jag har givit upp ambitioner om att försöka föra utvecklande diskussioner om ljudåtergivning. Det är omöjligt pga vissa moderatorers partiskhet (återkommande låsningar i "svåra" ämnen" som skylls på personliga motsättningar).
Det enda jag ids göra nu är att peka på tokigheter. Flamea kallar du det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-26 15:17

Nu är nivån besvärande låg.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

hajen1

Inläggav hajen1 » 2007-09-26 15:22

Bäste Martin! Du gör ett jättebra jobb som moderator men var snäll och lägg ned nörduttrycket " flamea " :wink:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-09-26 15:23

patrikf skrev:Dessa INO-unika kompensationer har diskuterats vid flera tidigare tillfällen. Det brukar sluta med att V8 låser tråden. Gemensamt för kompensationerna är att de grundar sig på vissa utvalda delar av kunskapen om hur hörseln fungerar i vissa sammanhang och de ges en teknisk lösning av kompensationerna. Och de presenteras på ett väldigt övertygande och svåröverskådligt sätt. Resonemangen bygger tyvärr till viss, men avgörande del på missförstånd av hur hörselsinnet fungerar i praktiken och att aktuell kunskap kunskap ignoreras.

partikf: Sluta flamea. Du vet att folk nappar. Lägg av med det!
/Martin

Helt otroligt. Internet har ju funnits "på riktigt" i ca 10 år så man tycker ju i sitt stilla sinne att folk borde vant sig. Att ett så lamt flamebait som detta kan få någon uppmärksamhet överhuvudtaget är fanimej en gåta. T.o.m. en moderator går igång. Gång på gång dessutom så till den milda grad att han skiftar färg från röd till grön. (Men det kanske finns någon konvension vad gäller färger från moderatorer som jag har missat).

/D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-09-26 15:28

Grön är en moderatorskommentar (för att särskilja den från ett vanligt inlägg). Röd är en varning. Admin brukar dock vara lite slappa att skriva med färger såvida vi inte gör ändringar i någons inlägg (där färgen visar var det har ändrats).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-26 15:41

enJohn skrev:Tackar!

En liten historia som kanske visar en orsak till att definitioner kan röra ihop sig:
När jag sökte högtalare för några år sedan märkte jag att jag hade svårt för högtalare som jag visserligen upplevde som att de presenterade "allt" på ett precist och "korrekt" sätt, men liksom som om man hörde/såg allt "genom ett fönster", dvs. placerat mellan högtalarna. Jag valde därför till slut en högtalare som gav, vad jag uppfattade som, mera "live-känsla", dvs. skapade en större ljudbild och liksom en "scen" med större närvaro.

Nu i efterhand så är jag övertygad om att av de konstellationer jag ägde (eller hade lyssnat till) låg rätt långt ifrån ambitionen "öppet fönster". I synnerhet de högtalare jag köpte färgade återgivningen oerhört - om än subjektivt behagligt.

Dock! Den första "sorten" av högtalare (egentligen hela anläggningar om man ska vara noga) som jag valde bort benämnde jag, i likhet med många på olika forum, med någon form av "fönster"-liknelse. Dvs. den definition jag gav åt upplevelsen sammanföll med den definition som IÖ här redogjort för som "öppet-fönster-ambitionen". Samma ord - olika betydelser.

Jag tror att många missförstånd kommer sig av motsättningen mellan dessa olika betydelser av samma ord/term.

/en john

Visst är det så. :)

Jag har ingenting emot att människor kan ha lite olika definitioner på saker. Det kan man ju reda ut i en diskussion (en bra diskussion startar ju alltid med att reda ut begreppen, och sedan sorterar man isär objektivt från subjektivt, varekter man söker koncensus avseende det objektiva och kunskap om andras preferenser och åsikter i vad det subjektiva anbelangar - Färdigt! 8) *).

Det jag reagerade på var bara att en person (utan minsta illvilja som jag uppfattade det) uttalade sig negativt om ambitionen att åstadkomma ett öppet fönster, baserat på en upplevelse som av upplevelsen själv sorterades som en öppetfönster-upplevelse.

Det blir ju ett cirkelbevis liksom, och sådana för man inte använda. :wink:

Därför ville tydliggöra att om någon upplevt A och med detta även stört sig på B, så betyder det inte att B behöver finnas där, och det betyder definitivt inte att det är bevisat att förespråkare för A inte kan undvika B, i sin tolkning och realisering av A.

Man skall helt enkelt inte döma bulle A på grund av att en annan bulle som kallas A smakar B. :wink:

Vh, iö

- - - - -

*Tänk om det alltid var så enkelt här på faktiskt... :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-26 15:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2007-09-26 15:48

enJohn skrev:Tackar!

/en john

Hmm... Jag har aldrig med mitt system nere i källaren upplevt att systemet
endast kan prestera "det ena" men inte "det andra" utan det har helt
och hållet berott på hur inspelningen är utförd.

Vissa inspelningar låter väldigt omslutande så att man får för sig att
man står mitt bland musikerna medan andra har gett en illusionen att
man suttit en bit framför scenen och varit på konserten.

Jag skulle inte vilja påstå att ett system gjort enligt "ambitionen" öppet-
fönster alltid har en viss typ av återgiven ljudbild.

O jag har ju en sån anläggning, tror jag 8O :lol:
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-09-26 16:00

IngOehman skrev:
Det jag reagerade på var bara att en person (utan minsta illvilja som jag uppfattade det) uttalade sig negativt om ambitionen att åstadkomma ett öppet fönster, baserat på en upplevelse som av upplevelsen själv sorterades som en öppetfönster-upplevelse.

Det blir ju ett cirkelbevis liksom, och sådana för man inte använda. :wink:

Därför ville tydliggöra att om någon upplevt A och med detta även stört sig på B, så betyder det inte att B behöver finnas där, och det betyder definitivt inte att det är bevisat att förespråkare för A inte kan undvika B, i sin tolkning och realisering av A.

Absolut! Även det var ett för diskussionen bra klargörande, tycker jag. Jag tror (OBS!) dock att det negativa uttalandet rörde sig om en "fönstertittar upplevelse", likt den jag försökt beskriva ovan och alltså ej var en invändning mot "öppet-fönster"-tanken (som jag tror (!) att personen senare greppade definitionen av).

Wolfie: Jag menar alltså att den "fönster"-term jag använt för att beskriva mina upplevelser INTE relaterar till öppet-fönster-ambitionen och således ej till inspelningarnas karaktär, utan liksom "live-känsla" är en "brist" eller egenskap hos en högtalare/anläggning. En sorts "sameness" med viss karaktär. (jfr. "det låter inte levande utan så där tråkigt hifi-aktigt om anläggning x" = x kanske inte förmår återge vad som finns på skivorna)

/en john

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-26 16:01

Det låter som om det är förnuftigt att skilja mellan öppetfönster-lyssningsambitioner, och upplevelser av att lyssna genom små fönsteröppningar. Den senare ambitioner tror jag ingen har.

De förstnämnda adresserar ju snarast jämförelser med panoramafönster, eller rättare sagt den öppning som en loge har framåt. Fast det kan förstås vara ett mera normalstort dubbelfönster som man har framför sig och öppnar på vid gavel också.

Kanske är det snarare garage- eller ladugårdsdörrar man bör kalla det? Det gjorde jag ofta förr. Men skillnaden mellan dessa och fönster är att de senare ju går att ana vad det händer bakom dem, även när de inte är ordentligt öppna.

Öppet fönster betyder helt enkelt INGET fönster, och det är ju i princuip samma sak som inget av vad som helst annat, som skulle ha kunnat vara i vägen. 8)

Nåja...

Wolfie skrev:Hmm... Jag har aldrig med mitt system nere i källaren upplevt att systemet
endast kan prestera "det ena" men inte "det andra" utan det har helt
och hållet berott på hur inspelningen är utförd.

Vissa inspelningar låter väldigt omslutande så att man får för sig att
man står mitt bland musikerna medan andra har gett en illusionen att
man suttit en bit framför scenen och varit på konserten.

Jag skulle inte vilja påstå att ett system gjort enligt "ambitionen" öppet-
fönster alltid har en viss typ av återgiven ljudbild.

O jag har ju en sån anläggning, tror jag 8O :lol:

Vill då gärna hålla med, och även nämna att det finns trix med vilka man kan expandera det där fönstret rätt avsevärt. :o

Helst skall det förstås ske inom ramen för en korrelerande standard med avseende på in- och avspelning, och då är de uppenbara fallen förstås flerkanaligare inspelningar och ambiofoniska samt ambiosoniska inspelningar. Den senare typen kan ju dekodas i nästan valfritt antal kanaler,

Själv har jag mer än en gång blivit imponerad av vad Jim Fosgates matrisdekoder (som heter.... Dolby pro Logic II!) kan åstadkomma från en tvåkanalsinspelning baserad på amplitudsskillnadsstereo.

Allra störst frihet har man dock självklar med ett riktigt diskret flerkanalssystem (med disparata informationer i de olika kanalerna, vilket tvärtemot vad många tror INTE är fallet med ambiosonics, trots att det kan koda fria riktningar oberoende av varandra) för då kan ju även tiden nyttjas som kodningsutrymme.

Själv menar jag nog att en enkel fyrkanalsuppställning (med 8 högtalare) kan prestera underverk för frontalt anländande direktljud, men jag har inte lyckats fullt ut med att lura någon att konsekvent ta miste mellan live-musiker och återgiven musik med mindre än sex-sju kanaler.

Ställs kravet ännu högre, läs dirketljud från alla tänkbara riktningar, vet jag inte hur många kanaler som behöver för att det skall kunna bli 100% förväxlingsbart med verkligheten (jag har inte tittat tillräckligt noga på den frågan) men min gissning är att det blir MÅNGA. Är inte säker på att 16 räcker. :?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-26 17:01, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-09-26 16:02

hajen1 skrev:Bäste Martin! Du gör ett jättebra jobb som moderator men var snäll och lägg ned nörduttrycket " flamea " :wink:

I tider när SvD talar om "feta arv" framstår "flamea"(vad det nu betyder) som en lättare förkylning - språket är svårt kontaminerat av slarv och rena pöbelfasoner.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-09-26 16:13

Morello skrev:
hajen1 skrev:Bäste Martin! Du gör ett jättebra jobb som moderator men var snäll och lägg ned nörduttrycket " flamea " :wink:

I tider när SvD talar om "feta arv" framstår "flamea"(vad det nu betyder) som en lättare förkylning - språket är svårt kontaminerat av slarv och rena pöbelfasoner.

Jo men det tråkiga med missbruk av ord som "troll" och "flamea" är att det används för att ger nån sorts objektiv legitimitet åt personligt ogillande. Det är så lätt att ta till ett sånt ord istället för att formulera sig ordentligt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-09-26 16:43

partikf skrev:...Det är så lätt att ta till ett sånt ord istället för att formulera sig ordentligt.
Det var därför jag förtydligade det hela med just en sådan "ordentlig forumlering".

Jag är trött på alla paranoida spekulationer och påståenden som folk inte ens tror på själva! Försök lägga ner sånt och diskutera som folk istället. Om någon är en manipulativ marknadsaktör som far med osanningar så lär det visa sig när man diskuterar sakfrågorna med respekt för varandra. Det blir inte ett sant påstående bara för att en person antyder det i var och varannan tråd och retar upp personen till vansinne tillräckligt många gånger. På sin höjd kan två "läger" utkristalliseras, för eller emot påståendet som börjar lägga ner allt mer tid på att försöka missuppfatta och misskreditera varandra. (lite som politik)

Någon som vill diskutera sakfrågor istället? Verkar det roligare?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2007-09-26 16:44

Dahlqvist skrev:...skiftar färg från röd till grön. (Men det kanske finns någon konvension vad gäller färger från moderatorer som jag har missat).

/D

Grönt är bra, för det har en lugnande inverkan på nerverna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-09-26 16:55

Martin, du vet nog mycket väl att Ingvar inte kan diskutera sakligt med nån som inte håller med. Jag har diskuterat saker med andra utan att det gått på tok. Det jobbiga är ju att Ingvar är med och har en åsikt om allt så just nu känns din uppmaning lite naiv tycker jag.

Det handlar alltid om någon annan eller hur? Vi kan ju ta det via PM istället så slipper vi tillsammans kontaminera tråden ytterligare.
/Martin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-26 17:03

Nu får du ge dig! :x :x

Den uppfattning du ger uttryck för visar bara att du inte kan skilja
mellan objektiva och subjektiva frågor.

Jag har inga som helst svårigheter att diskutera med någon som
tycker annorlunda än jag.

Tvärtom är det nästan alltid berikande! Vive la differance! :P

När det gäller objektiva frågor så går det ju däremot alltid att nå
koncensus* - men det har den som tror att även objektiviteter är
föremål för tycke och smak svårt att förstå.

Vh, iö

- - - - -

*Det är ju liksom själva definitionen på vad som är objektivt, det
förstår du va?
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-26 17:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2007-09-26 17:11

Martin, du kan kanske avhålla dig från att gå in i partiskt debatterande i mina egna inlägg, som moderator. Det blir olustigt.
Jag har inget behov av brevväxling med dig.

Varför gör du det olustigt för dig genom att ställa till kontroverser från första början?
/Martin

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-26 17:15

Tror du jag har behov av dina inlägg? :o

Tror du NÅGON har något behov, eller ens minsta lilla glädje* av dina
ändlösa trakasserier? 8O

Vh, iö

- - - - -

*Annat än möjligen en eller annan psykopat som kanske gillar att se
att du gör vad du kan för att göra mig illa. :(
Senast redigerad av IngOehman 2007-09-26 17:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2007-09-26 17:24

IngOehman skrev:Det låter som om det är förnuftigt att skilja mellan öppetfönster-lyssningsambitioner, och upplevelser av att lyssna genom små fönsteröppningar. Den senare ambitioner tror jag ingen har.

Precxakt. Däremto så tror jag att många känner igen sig i upplevelsen att "titta genom fönsteröppning och därefter uttrycker åsikten att "öppet fönster är inget för mig". Dvs. sammanblandning av en upplevelse av en (undermålig) stereoanläggning och en ambition av betydligt större mått.

Ursäkta att jag uppehåller mig vid denna futilitet, men tråden verkar inte direkt överösas av andra ämnesrelaterade inlägg och jag är av uppfattningen att det är bra att reda ut saker grundligt.

/en john, nu med betydligt större, renare fönster hemmavid

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2007-09-26 17:49

Håller med om allt det du skriver.

Vh, iö

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-09-26 17:50

patrikf skrev:Martin, du vet nog mycket väl att Ingvar inte kan diskutera sakligt med nån som inte håller med. Jag har diskuterat saker med andra utan att det gått på tok. Det jobbiga är ju att Ingvar är med och har en åsikt om allt så just nu känns din uppmaning lite naiv tycker jag.

Det handlar alltid om någon annan eller hur? Vi kan ju ta det via PM istället så slipper vi tillsammans kontaminera tråden ytterligare.
/Martin

Jag är impad. Att personen ifråga inte fått semester än, när andra fått det på klart mindre anledningar än denna terrorist, som helt förstört den intressanta tråden med sitt sjukliga stalkerbeteende av en och samma person.

Du behöver inte spä ut innehållet ännu mer i tråden. Alla kan läsa själva och bilda sig egna uppfattningar om man vill.
/Martin
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-09-26 18:00

IngOehman skrev:Jag skulle i och för sig kunna ge mig på att berätta lite om Stig Carlssons idéer om hur öppet fönster-lyssning kan åstadkommas. De skiljer sig en del från mina, men de adresserar trots det samma problem, och fungerar de också! :P Det som skiljer är att de oundvikliga kompromisserna är lite annorlunda prioriterade. Som jag sagt så många gånger förr: Världen är stor - det finns plats för många tankar i den! :wink: Det enda som ibland tar för stor plats är tanklösheter.

Tror att det får bli ett specialevenemang i Carlssons ära i å fall. Diskussioner om sådant på ett internet-forum tycks ställa till med mera problem än det hjälper någon. :? Den här tråden har ju innehållit en del komponenter som inte varit direkt uppmundrande.

Därför var ditt inlägg extra välkommet Stefan! :P

Kan vi alltså se fram emot en ny LTS/Carlsson-träff?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Chris_Lymme

Inläggav Chris_Lymme » 2007-09-26 18:32

Fast jag har svårt att se "transparens" och "öppet fönster" som olika saker.

De är väl ändå två sidor av samma mynt?

Transparens är väl egentligen en nödvändig förutsättning för det öppna fönstret?

Med förvrängning i signalledet så uppnår man inget öppet fönster, eller?
--- Medlem i VMGÖ ---

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi