Allmän fundering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-10-11 11:05

paa skrev:Nej, det ser faktiskt inte bättre ut än en brandfackla och ett trollinlägg, speciellt som du inte verkar speciellt intresserad att diskutera heller.

Nu får givetvis BB svara själv på dina påståenden, men du har aldrig tänkt på att det kan vara så att inte ALLA har tid att sitta här och "häcka" dagarna i ända? Samt, så undrar man ju vad det är med vissa (ajdå) av er på detta forum, och er till synes enorma fascination utav just troll?
There are flies on the windscreen

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-10-11 11:11

multimedia skrev:
paa skrev:Nej, det ser faktiskt inte bättre ut än en brandfackla och ett trollinlägg, speciellt som du inte verkar speciellt intresserad att diskutera heller.

Nu får givetvis BB svara själv på dina påståenden, men du har aldrig tänkt på att det kan vara så att inte ALLA har tid att sitta här och "häcka" dagarna i ända? Samt, vad är det med vissa (ajdå) av er på detta forum, och er enorma fascination utav just troll?

Du har rätt i det att inte alla hinner med att "häcka" här. Fast man kan tycka att det åvilar en trådskapare visst ansvar att "vårda" sin tråd och om inte alltid kommentera svaren så åtminstone notera dessa. Du kanske har svårt att tro det men faktum är att flera personer har tagit frågan på allvar och har lagt ned en hel del ansträngning i sina svar.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-10-11 11:14

dimitri skrev:Du kanske har svårt att tro det men faktum är att flera personer har tagit frågan på allvar och har lagt ned en hel del ansträngning i sina svar.

Detta har jag inte alls svårt att tro, utan jag har märkt det med stor tydlighet. Personligen tycker jag denna tråd i nuläget är den klart intressantaste på detta forum. Jag läser den med förtjusning! :)

Visst har man ett ansvar, men det kan ju också vara så att man trots allt är upptagen med jobb etc, och därför inte just för tillfället kan svara på de frågor som kommit fram här i tråden. Som sagt, så får givetvis BB bemöta detta själv, dock så var detta bara en liten tanke från min sida - samt då denna fascination av trollen hos vissa... :wink:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-11 11:39

multimedia skrev:
dimitri skrev:Du kanske har svårt att tro det men faktum är att flera personer har tagit frågan på allvar och har lagt ned en hel del ansträngning i sina svar.

Detta har jag inte alls svårt att tro, utan jag har märkt det med stor tydlighet. Personligen tycker jag denna tråd i nuläget är den klart intressantaste på detta forum. Jag läser den med förtjusning! :)

Visst har man ett ansvar, men det kan ju också vara så att man trots allt är upptagen med jobb etc, och därför inte just för tillfället kan svara på de frågor som kommit fram här i tråden. Som sagt, så får givetvis BB bemöta detta själv, dock så var detta bara en liten tanke från min sida - samt då denna fascination av trollen hos vissa... :wink:

Jag kallar ingen för troll, bara konstaterar att tråden har mycket klara likheter med det som på engelska kallas trolling. Man skriver ett kontroversiellt förstainlägg som man vet forumdeltagarna går igång på och så lämnar man tråden åt sitt öde.
F.ö har du skrivit om "troll" i betydligt fler inlägg på forumet än jag!

Vi är dock överens om en sak och det är att det är dags för BB att svara på frågorna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-10-11 11:43

paa skrev:Jag kallar ingen för troll, bara konstaterar att tråden har mycket klara likheter med det som på engelska kallas trolling. Man skriver ett kontroversiellt förstainlägg som man vet forumdeltagarna går igång på och så lämnar man tråden åt sitt öde.
F.ö har du skrivit om "troll" i betydligt fler inlägg på forumet än jag!

...har jag? Om så är fallet, ber jag givetvis om ursäkt. Visste inte att jag nämnt ordet troll så många gånger. Nu får jag ställa mig i skamvrån och skämmas. :oops: Men då vet jag, att så fort du skriver ordet troll här inne, så menar du igentligen trolling.

Sen får vi väl se om det är så som du nu är orolig för, att BB lämnat tråden till sitt öde, nu när han verkar ha "fått igång" så många utav skribenterna... (hoppas givetvis inte att så är fallet)
Senast redigerad av multimedia 2007-10-11 11:53, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-10-11 11:49

meanmachine skrev:Ett känt ordspråk är: Att märka ord är den vekes sätt att hävda sig.

Det är fel. Det lyder:

"Att märka ord är den dummes sätt att hävda sig."

D

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-11 12:03

Dahlqvist skrev:
meanmachine skrev:Ett känt ordspråk är: Att märka ord är den vekes sätt att hävda sig.

Det är fel. Det lyder:

D

:lol:

/Peter

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-11 12:15

Piotr skrev:p.s. för tydlighets skull vill jag inflika att jag anser BB vara en trevlig, kunnig och mycket resonabel man vars närvaro jag uppskattar mycket på forumet.

/Peter
Det kan jag också inflika att jag håller med om.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Re: Allmän fundering

Inläggav LypsylateX » 2007-10-11 12:24

BB skrev:Hur säkerställes signifikans i utfallet vid BT alternativt F/E?
Sker det meddelst upprepade tester i olika akustiska miljöer?

Det finns många som skjuter förbi målet här i tråden tycker jag, och jag tar för tillfället avstånd från min egenhändiga princip att inte delta i F/E och kabeltrådar.

Vad gäller BT är mitt svar vet ej, det beror på hur man lägger upp sitt blindtest. Men vid F/E spelar inte den aukustiska miljön någon roll om det är någonting annat än högtalare* som testas, det är så testet är designat, och det är utifrån det man kan dra eventuella slutsatser.

De flesta förstärkare kan man, tydligen, relativt enkelt detektera i F/E-lyssningar, och då finns det ingen anledning att prova andra miljöer eftersom man redan konstaterat att vi kan detektera en skillnad på signal in och signal ut vid någon omgivning. Det är först då man inte klarar av att detektera dom i en viss miljö det kan bli intressant att leta efter miljöer där man faktiskt kan det.

* = Vet ej om det öht går at F/E-lyssna högtalare, har svårt att föreställa mig hur det skulle kunna låta sig göras på ett vettigt vis.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-11 12:29

LypsylateX

Vad gäller BT är mitt svar vet ej, det beror på hur man lägger upp sitt blindtest. Men vid F/E spelar inte den aukustiska miljön någon roll om det är någonting annat än högtalare* som testas, det är så testet är designat, och det är utifrån det man kan dra eventuella slutsatser.

Klart att den akustiska miljön spelar roll. Sedan kan test designas på en massa olika vis. Eller menar du att det finns ett standardiserat F/E test?

/Peter

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-10-11 12:38

Piotr skrev:LypsylateX

Klart att den akustiska miljön spelar roll. Sedan kan test designas på en massa olika vis. Eller menar du att det finns ett standardiserat F/E test?

Nej, klart jag inte menar att det finns någon standard annat än möjligen den som det brukar pratas om på detta forum.

Där, i alla fall vad gäller förstärkare, spelar omgivningen ingen roll. Antingen hör man skillnad på signal ut och signal in, eller så gör man det inte. Hör man skillnad så hör man skillnad och kan applicera detta på alla omgivningar även om det kanske inte är detekterbart i alla tänkbara omgivningar. Hör man inte skillnad kan man börja fundera på om det är på grund om omgivningen.

Håller du inte med om det så är det synd, för då har du missat målet imho. Nu lägger jag ner den här tråden för egen del i alla fall, och återgår till att undvika F/E och kabeltrådar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2007-10-11 12:41

Tack LypsylateX, då förstår jag vad du menar och jag håller såklart med dig. :)

Ber om ursäkt om du upplevde min post som agressiv, not my intention pal'.

/Peter

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2007-10-11 12:44

Piotr skrev:Tack LypsylateX, då förstår jag vad du menar och jag håller såklart med dig. :)

Ber om ursäkt om du upplevde min post som agressiv, not my intention pal'.

Gott. 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-10-11 13:57

Dahlqvist skrev:
Det är fel. Det lyder:

D

:lol: :lol:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-10-11 14:07

paa skrev:
BB skrev:Hur säkerställes signifikans i utfallet vid BT alternativt F/E?
Sker det meddelst upprepade tester i olika akustiska miljöer?

BB skrev:Om jag gör en blindtest så är det inte för att kolla om det finns skillnader mellan två komponenter. Det behöver jag inte eftersom jag på empirisk grund vet att så är fallet. Vad jag vill veta i ett blindtest är vad som låter"bäst" i en given miljö med en given kombination av komponenter och rummets akustik.
[...]
Mvh //BB

Om man ställer ursprungsfrågan mot ditt senare svar så ser det ganska motsägelsefullt och illa genomtänkt ut.
Hur kan man beräkna signifikans på förutfattade meningar?
Och hur kan man upprepa test i olika akustiska miljöer om det är en given miljö man vill undersöka.
Nej, det ser faktiskt inte bättre ut än en brandfackla och ett trollinlägg, speciellt som du inte verkar speciellt intresserad att diskutera heller.

Paa,

Jag startade den här tråden 2007-10-09. Har fram till och med 2007-10-11 gjort 6 inlägg. Detta är det 7:e. Jag har i nuläget 18 timmars arbetsdag. Det blir m.a.o. rätt begränsad tid över för annat om man dessutom har familj.

Hur du kan ta detta till intäkt för att jag skulle vara road av att ”kasta brandfacklor” och ägna mig åt trollning, övergår mitt förstånd. Det finns ett antal mycket kunniga och trevliga personer på Faktisk.set som inte verkar predestinerade till att hemfalla åt sarkasmer. Jag får intrycket av att du inte är en av dessa.

Du har valt att misskreditera mina tankegångar innan jag knappt hunnit redogöra för dem. Själv har jag just nu fullt upp med att effektuera alla order som strömmat in på M1i efter senaste High End-mässan i Tokyo. Det känns mer konstruktivt att lägga ner tid på detta än att bemöta ditt inlägg.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-10-11 14:10

BB: Kan man säga att du just prioriterade fel då? :)

(OBS, menat som vänligt skämt!)

Jag tycker mig nog förstå lite av dina tankegångar med den här tråden. Jag tror det är ju applicerbarheten av validerade blindtestresultat du egentligen är ute efter. Har jag fattat det fel?

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2007-10-11 14:27

lasselite skrev:Ärligt talat; är det någon som talat med BB. Jag är förvånad över den tydliga okunskap som uppvisas av någon så välrenommerad. Är det någon som "snott" nicket?

Nej det är ingen som har ”snott” nicket. Om admin råkar se detta, vore jag tacksam för om tråden låses.

Mvh //BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-11 14:29

BB skrev:
lasselite skrev:Ärligt talat; är det någon som talat med BB. Jag är förvånad över den tydliga okunskap som uppvisas av någon så välrenommerad. Är det någon som "snott" nicket?

Nej det är ingen som har ”snott” nicket. Om admin råkar se detta, vore jag tacksam för om tråden låses.

Mvh //BB

bry dig inte om vissa personer på detta forum...det är bra många fler som ser en fortsättning på denna tråd..

(även om jag inte riktigt håller med dig i ditt tänkande :)

Användarvisningsbild
mailer

Inläggav mailer » 2007-10-11 14:34

...
/Martin

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2007-10-11 14:36

...
/Martin

mats du vet att man inte får ha 2 konton va :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-10-11 14:38

BB: Kan du inte ignorera de personer som misshagar dig?

Det vore väldigt intressant att höra dig utveckla dina tankar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2007-10-11 14:42

Märkligt att ena gången så startas trådar med spörsmål om hur vi kan locka hit flera leverantörer och sen så diskuterar vissa i tongångar och kommer med påståenden som är direkt oförskämda innan trådskaparen ens hinner svara.

Låg nivå igen.

Ge inte upp Bosse, det är bra att ha dig här.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
multimedia

Inläggav multimedia » 2007-10-11 14:51

BB skrev:

Mvh //BB

Nej, det här som var så intressant. :(
Hoppas verkligen på en fortsättning, då det här sannerligen har varit en lärdomsrik tråd.

(förstår dock din reaktion)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-11 14:56

BB
Håller med. Igorera dumheterna du har nog väldigt mycket stöd här. :)
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-10-11 15:05

Stöd?

Ifråga om vad?

Jag tycker att bb kan fortsätta utveckla när han anser att han har tid, även om det är trist att starta upp en tråd som faktiskt blir beroende av ens egna input om man inte har tid att följa upp den. Då blir det kanske just så här.

Jag håller inte med BB fullt och hållet liksom han inte fullt och hållet håller med mig, men jag tror vi båda har förståelse för det sätt vi ser på saken. Jag tror faktiskt att det framgår rätt tydligt att det är ett intressant spörsmål hantar upp, en lite mer intressant vinkling i ämnet än vad som visats förut - och på ett mer konkret och beskrivande sätt.

Jag kan inte förstå utvecklingen i tråden.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-10-11 15:06

Mailer du får passa dig för admin med sådana inlägg som nu togs bort. Annars kommer moderatorerna och Bild och varnar dig enligt de etiska och heliga Bild och du kommer att göra dig ovänner med en del av poopulationen samt få admins ogillande Bild Har du otur får du semster och kan Bild
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2007-10-11 15:08

BB skrev:Det känns mer konstruktivt att lägga ner tid på detta än att bemöta ditt inlägg.
Mvh //BB

Jag ska inte besvära dig med några fler synpunkter.

p.s.

BB skrev:Hur du kan ta detta till intäkt för att jag skulle vara road av att ”kasta brandfacklor” och ägna mig åt trollning, övergår mitt förstånd. Det finns ett antal mycket kunniga och trevliga personer på Faktisk.set som inte verkar predestinerade till att hemfalla åt sarkasmer. Jag får intrycket av att du inte är en av dessa.

Jag ska ändå ta mig tid att försöka förklara varför jag liknade dina inlägg vid brandfacklor.
Har du läst dom länkar du fick i början av tråden, till dom trådar där två av de tekniskt ledande på faktiskt.se nästan klöser ögonen ur varann i diskussionen om hur man beräknar statistisk signifikans?
Eller denna tråden "F/E vetenskap eller Dogm": http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=345795
som skapade en diskussion som blev faktiskt längsta tråd på 158 sidor!
Plus en massa andra trådar i samma stil om blindtester, placebo osv.
Allt detta har kanske gått dig förbi, men hade du bara läst länkarna du fick, kanske du inte uttryckt dig som du gjorde?
d.s.
Senast redigerad av paa 2007-10-14 11:27, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2007-10-11 15:10

Fan vad ni är grälsjuka ! :roll:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2007-10-11 15:12

Både mitt svar på din fråga och min fråga var seriösa. Jag ber om ursäkt för att du tagit illa upp. Men som paa också påpekar så verkar frågeställningen inte särskilt genomtänkt. (Hmm, jag ber om ursäkt för att jag hade för höga tankar om någon... Jaja, sånt händer)

Med risk för att misshaga igen

BB skrev:Jag startade den här tråden 2007-10-09. Har fram till och med 2007-10-11 gjort 6 inlägg. Detta är det 7:e. Jag har i nuläget 18 timmars arbetsdag. Det blir m.a.o. rätt begränsad tid över för annat om man dessutom har familj.

Visste du inte det innan du startade en tråd i detta "heta" ämne? :oops:
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
MaVeRiC

Inläggav MaVeRiC » 2007-10-11 15:19

Chris_Lymme skrev:
BB skrev:Ett blindtest har (för mig) bara validitet i just den akustiska miljö där den gjordes med just den deltagande testpanelen samt med just den valda testutrustningen vid det aktuella tillfället och blir därför (för mig) ointressant som generell värdemätare/kvalitétsbedömmare.

Mvh, //BB

Hurra! Du har just blivit min hjälte.

Jag har skrivit samma sak (fast mindre väl) i flera trådar och fått så mycket på skallen av vissa tyckare.

BB skrev:Om jag gör en blindtest så är det inte för att kolla om det finns skillnader mellan två komponenter. Det behöver jag inte eftersom jag på empirisk grund vet att så är fallet.

Hurra! Igen.

:D

För den grupp jag tillhör på forumet och vår övertygelse eller skall
vi säga uppfattning, då mina åsikter är flexibla efterhand som jag
intar ny kunskap ...

... Så är det skönt att kunna läsa inläggen från en så kunnig, duktig,
påläst, renomerad och stor personlighet i branschen.
Som en extra bonus kan jag konstatera att vi har exakt samma
åsikt i det som återfinns citerat ovan.

Synd bara att man skriver o påstår att det måste vara någon som
snott hans nick osv ... mycket trist ...

Nu är det inte bara nya "okunniga" medlemmar man skrämmer bort
utan även de som kan mer än de flesta på detta belästa forum.

Hoppas jag får läsa fler inlägg från din sida B.B

Maveric 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi