Moderator: Redaktörer
Chris_Lymme skrev:Teknisk utbildning är lika värdelös som all annan utbildning innan den omsätts i praktiken och därigenom sublimeras av erfarenhet.
Jax skrev:Chris_Lymme skrev:Teknisk utbildning är lika värdelös som all annan utbildning innan den omsätts i praktiken och därigenom sublimeras av erfarenhet.
Givetvis är det så att man kompletterar sin kunskap med erfarenheter men att kalla utbildningen värdelös är rent trams.
Snudd på skolexempel på vetenskapsförakt.
Jax skrev:Chris_Lymme skrev:Teknisk utbildning är lika värdelös som all annan utbildning innan den omsätts i praktiken och därigenom sublimeras av erfarenhet.
Givetvis är det så att man kompletterar sin kunskap med erfarenheter men att kalla utbildningen värdelös är rent trams.
Kaffekoppen skrev:Jag tycker det känns som om det är massa sunkig prestige i samtalet och väldigt lite försök att lyssna och resonera sakligt.
Känns inte som ni ens funderar på frågeställningen längre utan positionerar er.
Din kommentar om min uppgift som ordförande är ju liktydig med debatterandet.
Vilket fullständigt obota löjligt inlägg.
det är ju ren mumbojumbo, helt i stil med dina senaste inlägg
Din hobby verkar således vara att skriva nonsensinlägg.
Bill50x skrev:Jax skrev:Chris_Lymme skrev:Teknisk utbildning är lika värdelös som all annan utbildning innan den omsätts i praktiken och därigenom sublimeras av erfarenhet.
Se det så här... Utbildning/kunskap är ganska värdelös innan den används. Kunskap som används tillsammans med erfarenhet är givetvis ännu bättre. Men det är väl inget nytt? Inte betyder det kunskapsförakt heller.
/ B
meanmachine skrev:Kunskap utan erfarenhet är stendöd.
Jax skrev:Jag tycker det är lite hyckleri att sitta och skriva vetenskapsföraktande inlägg på ett forum med sin dator över internet, något som inte hade varit möjligt utan vetenskap.
Jax skrev:meanmachine skrev:Kunskap utan erfarenhet är stendöd.
Du läste alltså inte vad jag skrev trots att jag skrev så lite.
Kunskap kompletteras med erfarenhet.
Bättre så?
Utan kunskap har man inget att stå på när man skaffar sig erfarenhet. Erfarenheter ger dig observationer av verkligheten men utan kunskaperna kan du inte förklara dem (eller åtminstone försöka förklara).
Jag tycker det är lite hyckleri att sitta och skriva vetenskapsföraktande inlägg på ett forum med sin dator över internet, något som inte hade varit möjligt utan vetenskap.
Jax skrev:Utan kunskap har man inget att stå på när man skaffar sig erfarenhet. Erfarenheter ger dig observationer av verkligheten men utan kunskaperna kan du inte förklara dem (eller åtminstone försöka förklara).
Det finns olika typer av kunskap, varav erfarenhetsmässigt baserad kunskap - empirisk - är en. Teoretisk kunskap är en annan. De är inte motpoler utan kompletterar varandra fint.meanmachine skrev:Kunskap utan erfarenhet är stendöd.
meanmachine skrev:Erfarehet skapar kunskap! Likaväl som kuskap ger en plattform för att tolka och placera erfarenheten.
Jax skrev:Ditt exempel med Newton är bra, han observerade ett fallande äpple och fick fram sin ekvation. Utan de kunskaper han hade innan dess hade han nog fortfarande funderat eller lagt fram någon irrlära som glömts i historien.
MaVeRiC skrev:Har anställt många "skolepågar" som efter ett par veckor fattat
att utbildningen de fått, bara var början på en "utbildning" som
varar hela deras yrkesverksamma liv. De kan bara det som står
i skolboken och det är inte mycket ... Jag var likadan, när jag släpptes
på grönbete.
Utbildningen är bara grunden och i vissa sammanhang bara ett
sätt att skilja agnarna från vetet. När vi vet vem som kan lära sig
lär vi dem vad de behöver veta. Så resonerar man på min planet.![]()
Maveric
Jax skrev:Risken är stor att erfarenheter skapar irrläror om man inte har kunskap nog att avgöra vad som är rimliga förklaringar på de observationer man gör. Jag ser exempel på detta dagligen på diverse forum, hififorum i synnerhet.
Chris_Lymme skrev:I forumsvängen stöter man ofta på en eller flera av nedanstående typer:
(1) Mätnissar, som inte mäter själva men tycker att andra ska göra det för att inte vara oseriösa.
(2) Blindtestförespråkare som inte blindtestar själva men tycker att andra ska göra det för att inte vara oseriösa.
(3) Neutralitetsivrare som inte har neutrala anläggningar men tycker att andra ska ha det för att inte vara oseriösa.
Den bristande logiken i deras hålling framgår klart och tydligt.
MaVeRiC skrev:Men det är ganska löjligt när en 25 åring kommer o slår sin utbildning
i huvudet på en 50 åring, som har minst 25års längre erfarenhet av
att lyssna till musik och på långt fler anläggningar. Det är en mycket
trist utveckling för Hifi'n som hobby, när man måste vara utbildad för
att tas på allvar i ett hifi forum.
Maveric
Bill50x skrev:Jax skrev:Risken är stor att erfarenheter skapar irrläror om man inte har kunskap nog att avgöra vad som är rimliga förklaringar på de observationer man gör. Jag ser exempel på detta dagligen på diverse forum, hififorum i synnerhet.
Själv ser jag relativt ofta hur välutbildade ingenjörer inte använder de kunskaper de faktiskt har. Själv har jag enbart 9-årig grundskola samt internationell marknadsföring på IHM som min dokumenterade utbildning. Ändå står jag och utbildar högutbildade ingenjörer och elektronikkonstruktörer i ett tekniskt ämne dom borde behärska.
Min kunskap kommer från erfarenhet, praktiska mätningar, samtal med dom som verkligen kan - och ett genuint intresse.
/ B
meanmachine skrev:Bill50x skrev:Min kunskap kommer från erfarenhet, praktiska mätningar, samtal med dom som verkligen kan - och ett genuint intresse.
Kanske ett vass intellekt!
subjektivisten skrev:MaVeRiC skrev:Men det är ganska löjligt när en 25 åring kommer o slår sin utbildning
i huvudet på en 50 åring, som har minst 25års längre erfarenhet av
att lyssna till musik och på långt fler anläggningar. Det är en mycket
trist utveckling för Hifi'n som hobby, när man måste vara utbildad för
att tas på allvar i ett hifi forum.
Maveric
Det kan vara en 10 åring som slår en 80 åring på huvudet för att hans slutsats av hans erfarenheter är felaktigt. Fel är fel, oavsett ålder, kön, längd, hårfärg, etc.
Användare som besöker denna kategori: Conan, Roadrunner och 20 gäster