Hi-Fi klubben gör blindtest!?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-04-05 00:07

Att ni bara orkar bry er !

Osäkerhet ? :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-04-05 04:57

Laila skrev:Att ni bara orkar bry er !

Osäkerhet ? :D

Vill du läsa något riktigt roligt?

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=192658

Du lär känna igen vissa namn som även finns här och helt otroliga påstående om LTS, vissa personer mm som är pinsamt dåligt underbyggda. Där kan man verkligen säga "att ni orkar". Noll koll maffian är igång.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 07:21

Ja, där använder visst Chris Lymme ett effektivt retoriskt knep. Funkar varje gång 8)

Edit: Fast vad tusan bryr jag mig för? Chris måste ju få använda vilka metoder han vill för att få fram sitt budskap.
Senast redigerad av Kaffekoppen 2008-04-05 10:43, redigerad totalt 1 gång.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2008-04-05 09:19

Kaffekoppen skrev:Standarden säger faktiskt 100m med UTP, men jag har kört 120m utan signaldegradering ;)

Mina böcker säger 100m men ca 95m i verkligheten. 120m är ju skit bra :D

UrSv skrev:
Alltså, varför skulle de köra TCP/IP eller UDP? Det är ju en proprietär dataöverföring för ljud & bild. Vad har det med vanliga nätverksprotokoll att göra? Jag förstår inte varför man skulle grylla till det med nätverksprotokoll för datanätverk. Om det är nåt annat än vanlig TP nätverkskabel (dvs typ HDMI eller brandsladd) så går den kanske inte att direkt ersätta med en vanlig TP-kabel varken impedansmässigt eller kopplingsmässigt. Att den är värd betydligt mindre än 5kSEK är det ju dock ingen tvivel om i min mening.

TCP/IP och UDP är vanliga nätverksprotokoll, utan dem så blir det svårt för hifi maskinen att prata med nätverket.
Det är också därför man har protokoll så att alla ska prata samma språk och datan ska till rätt maskin.

Att direkt ersätta går ju inte men tänka vad häftigt om alla hemets apparater använde ethernet och tp-kabel för kommunikation. Allt skulle vara kompatibelt med varandra. Streama HD film direkt till tvn, ljudet till recivern och en internt klocka buffrar upp datan så den synkas.
Och TCP/IP garanterar dig om inte 100 så 99.9% av datan.

Nu tycker jag inte om trådlöst men nya standarden verkar mycket bättre så det är möjligt att man kan skita i alla kablar om allt körde wifi ethernet.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 09:43

Denons kabel är inte för anslutning till nätverk, det är en patchkabel mellan olika enheter, om jag förstått det rätt. Tror inte det är TCP/IP som körs..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-04-05 10:11

Kaffekoppen skrev:Denons kabel är inte för anslutning till nätverk, det är en patchkabel mellan olika enheter, om jag förstått det rätt. Tror inte det är TCP/IP som körs..

Precis. Tror inte heller det är något nätverksprotokoll.
Däremot har man inbyggd ethernet för vanliga Tcp/ip men det är ju en annan sak.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2008-04-05 10:50

Hej Bengt!

Det är sådana kablar m.m som får mig att bli intresserad! :wink:
Hade det inte stått Denon på den så hade jag nog testat den.
Vill ha ett högre "placebo" märke på kabeln för detta pris! :D
Mvh
Kenth

BengtO skrev:Peter, det finns väl suspekta produkter hos ett flertal butiker, men vissa är väl värre än andra.

Detta tycker jag är en klockren jävla idiot-grej, som får mig att aldrig vilja välja hifiklubben eller Denon

http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... _meter.htm

Du behöver i princip bara en vanlig datornätverkskabel för att kunna använda DenonLink men precis som när det gäller andra kabeltyper finns det extra ljudkvalitet att hämta om du väljer en kvalitetsprodukt som är optimerad för ändamålet.

Jag vill ha blindtest mot denna! http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=3226

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2008-04-05 10:58

Kaffekoppen skrev:Denons kabel är inte för anslutning till nätverk, det är en patchkabel mellan olika enheter, om jag förstått det rätt. Tror inte det är TCP/IP som körs..

ah, i stand corrected.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2008-04-05 11:01

Hej Peter!

Du sålde ju själv Peter, Belt tejp på Ljudbutiken, betyder det att du lurade mig och alla mina vänner när du sålde prylar till oss. 8O
Jag som trodde att du var seriös! Hmm! nu kan man inte rekommendera dig heller längre.
Din moddade Rega RB arm kallad "Moth" fick jag t ex betala mer för än orginalet. Dina fantastiska silvertrafon (riia steg) av märket Fidelity research var ju bäst i hela världen, är de inte det längre. :oops:
Mina skivspelare Systemdec 900E med Rega RB 300 arm och Pink Triangel med Helius arm skulle ju "krossa" Linn LP12 med hästlängder.
Därför köpte jag dem ju av dig. :cry:

Nu sitter jag med en Linn LP12 spelare i senaste versionen har jag hittat rätt nu?

Mvh
Kenth

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-04-05 11:38

Eh...
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-05 13:18

Hej majjen04 :)

Eftersom jag inte har sålt Peter Belts grejjer och inte heller Fidelity Research silvertrafos och inte heller Moth så undrar jag om du menar någon annan än jag? Jag sålde Ljudbutiken 1986 och då till Johan Serner. Är det så att du köpte dessa saker efter våren 1986? Ett annat alternativ är att du köpte dessa saker före 1980. Ett tredje alternativ är att du köpte inbyten men jag ställer mig tveksam till det.

Peter Belts grejer sålde Josef Svalander på den tiden. :lol: Jag förstår inte hur du kan få det till att jag har sålt Peter Belts grejjer? Möjligtvis kanske vi hade nån tejpsnutt vid visst tillfälle om någon kund absolut ville köpa eller prova. Bengan och jag var av den meningen att folk skulle få prova själv och jag tycker fortfarande så. Men jag kommer faktiskt inte ihåg om vi sålde belt tejp. Ska fråga Bengan. Folk fick ju i så fall prova själv hemma och lämna tillbaks och få pengarna åter men något sådant har mig veterligen aldrig hänt och jag ställer mig tveksam till det hela. Jag kan inte påminna mig om att jag köpt Belt av Svalander Audio, dessutom vet jag att jag åkte runt till beltare och de-beltade hemma hos dem. Det är mitt minne av belt.

Fidelity Research silvertrafos vet jag inget om. Möjligtvis sålde Glotta eller Thore Wallenstrand sådana transformatorer. FR gjorde en tung tonarm i rostfritt stål men Ljudbutiken under min tid sålde inte Fidelity Research silvertrafos. Tonarmen hade beteckningen FR 64 och fanns i olika längder. Jag ägde själv en sådan under en tid och mestadels var den monterad på Luxmans stora spelare med vacuumsug. Tonarmen var så tung att det blev problem med buckliga skivor oavsett pickup. Efter Luxman blev det Pink Triangle för min del. Jag provade många skivspelarkombinationer på den tiden. Även FR arm på pink. 8)

Nåväl, du nämner Moth. Det fanns ett engelskt företag som hette Moth Marketing som då fick lysande recensioner i England för sina modifieringar på Rega, men jag har inget minne att vi sålde dessa. Vi sålde Helius tonarmar, Systemdek skivspelare och Pink Triangle. Efter det att jag sålde Ljudbutiken så fortsatte Ljudbutiken med att sälja dessa. Det kanske också var efter min tid som något dyligt köptes av dig? Silvertrasformatorer för MC pickuper hade vi men de var av märket Audio Note.
Systemdec 900E existerar inte och har aldrig existerat. Det fanns Systemdek och den lilla runda Systemdek 2 med möjligtvis ett litet s efter 2 d v s Systemdek 2s. Däremot fanns det en pickup av märket Goldring som hade beteckningen 900E. E står för elliptisk nål. Vi föredrog dock 920 IGC med van den Hul nål och därför sålde vi inte så många 900E. Goldring 900E var vårt direkta svar på Grados billiga pickup och på Linn Basik pickup som vi tyckte var förskräcklig. Den var inte snäll mot vinylen.

Pink Triangle skivspelarna som vi sålde på 80 talet jämfördes med Linn Sondek som fanns på 80-talet. Och du köpte då en Pink Triangle :)

Du skriver att du nu har en Linn LP12 spelare i senaste versionen d v s modell 2008.

Congratulations, det vore ju förmätet om den inte vore bättre än en 22 till 24 årig gammal Pink. Förresten, hur mycket kostar din nya Linn LP12 spelare i senaste versionen?

En annan sak, du skriver detta
Pink Triangel med Helius arm skulle ju "krossa" Linn LP12 med hästlängder.
Därför köpte jag dem ju av dig. :(
men köpte du verkligen Pink för att den skulle krossa eller var det inte så att Pink faktisk krossade Linn? Det var ju du som valde att köpa Pink istället för Linn. Jag bara undrar? Tydligen lyckades i alla fall inte Linn butiken att övertyga dig då om motsatsen men nu har du en ny Linn av senaste version :D Jag gråter inte för det. :wink: :) Pink Triangle finns inte längre som företag och service lär vara svårt men Ljudtema är de som importerade Pink efter min tid som importör och de kanske kan hjälpa.

Majjen04:
Om du anser att du nu har hittat rätt så undrar jag varför du i så fall behöver fråga mig om du hittat rätt?

Om du inte vet om du har hittat rätt varför söker du då svar hos mig? Har inte de som sålde Linn Sondek kunnat svara på det? :o

Jag förstår inte ditt inlägg. :?: Men det kanske inte är mig du menar.

Du skriver
Hmm! nu kan man inte rekommendera dig heller längre.

Du skriver heller, det finns tydligen andra som du inte kan rekommendera? Samt, jag undrar en sak till, du skriver längre? Det betyder ju i så fall att du har rekommenderat mig ända fram tills nu. Om du kände dig missnöjd med grejjerna, varför har du i så fall rekommenderat mig? Om du kände dig nöjd med grejerna tills nu så har jag en viss förståelse för det du skriver därför att det yttrar en besvikelse eftersom du uppfattar det som att jag skulle säga annorlunda idag mot då. Dock undrar jag om det inte rör sig om ett missförstånd? Ditt resonemang stämmer inte in på mig då jag hade Ljudbutiken.

Om det fortfarande är så att du inte kan rekommendera mig på grund av orsakerna du skrev så är det beklagligt men det är din privata ensak som jag inte lägger mig i, men jag undrar vem du egentligen menar? Jag känner mig nämligen inte träffad.

Jag säjer som shifts: Eh...

Väl mött :)
Peter Steindl

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-04-05 14:28

Bengan ringde mig nyss och jag dryftade mitt och majjen04s inlägg. Jag återkommer med mer info. :)

Väl mött
Peter Steindl

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2008-04-05 15:03

Hej Peter!

Jag köpte både Systemdeken och pinken av dig år 85!
FRT64 heter trafon jag köpte av dig, året var 79-80.
Tejpen förklarade du med att man skulle sätta den i 3 mm breda och 4 mm långa remsor på förstärkarens, skivspelaren vänstra sida etc!
Detta sade du ironiskt, du gav dessa till mig och en kamrat som köpte en Beg. Revox B77 helt gratis! :lol:
Systemdeken heter 900E, med separat motorstyrning. Den hade en Rega 250 eller 300 moddad arm (Moth) skillnaden var bla en grön punkt på motvikten.
Hmm lade du inte märke till mina smiles!
Gillade dig på 80-talet har således ej något mot dig nu heller.
Vad min LP12:a kostade nu, hmm vill jag själv inte ens tänka på.
Jag köpte Pinken, dels för att den var bra, dels snyggare än LP12:a samt att du inte tillhörde "sekten" som då styrde på High Fidelity.
Det är också sant att man kunde lämna tillbaks prylarna till dig om du är missnöjd.

Du var en av få seriösa handlare på 80-talet, och Ljudbutiken i denna tappning näms med respekt än idag av mig samt mina vänner.
Mvh
Kenth

petersteindl skrev:Hej majjen04 :)

Eftersom jag inte har sålt Peter Belts grejjer och inte heller Fidelity Research silvertrafos och inte heller Moth så undrar jag om du menar någon annan än jag? Jag sålde Ljudbutiken 1986 och då till Johan Serner. Är det så att du köpte dessa saker efter våren 1986? Ett annat alternativ är att du köpte dessa saker före 1980. Ett tredje alternativ är att du köpte inbyten men jag ställer mig tveksam till det.

Peter Belts grejer sålde Josef Svalander på den tiden. :lol: Jag förstår inte hur du kan få det till att jag har sålt Peter Belts grejjer? Möjligtvis kanske vi hade nån tejpsnutt vid visst tillfälle om någon kund absolut ville köpa eller prova. Bengan och jag var av den meningen att folk skulle få prova själv och jag tycker fortfarande så. Men jag kommer faktiskt inte ihåg om vi sålde belt tejp. Ska fråga Bengan. Folk fick ju i så fall prova själv hemma och lämna tillbaks och få pengarna åter men något sådant har mig veterligen aldrig hänt och jag ställer mig tveksam till det hela. Jag kan inte påminna mig om att jag köpt Belt av Svalander Audio, dessutom vet jag att jag åkte runt till beltare och de-beltade hemma hos dem. Det är mitt minne av belt.

Fidelity Research silvertrafos vet jag inget om. Möjligtvis sålde Glotta eller Thore Wallenstrand sådana transformatorer. FR gjorde en tung tonarm i rostfritt stål men Ljudbutiken under min tid sålde inte Fidelity Research silvertrafos. Tonarmen hade beteckningen FR 64 och fanns i olika längder. Jag ägde själv en sådan under en tid och mestadels var den monterad på Luxmans stora spelare med vacuumsug. Tonarmen var så tung att det blev problem med buckliga skivor oavsett pickup. Efter Luxman blev det Pink Triangle för min del. Jag provade många skivspelarkombinationer på den tiden. Även FR arm på pink. 8)

Nåväl, du nämner Moth. Det fanns ett engelskt företag som hette Moth Marketing som då fick lysande recensioner i England för sina modifieringar på Rega, men jag har inget minne att vi sålde dessa. Vi sålde Helius tonarmar, Systemdek skivspelare och Pink Triangle. Efter det att jag sålde Ljudbutiken så fortsatte Ljudbutiken med att sälja dessa. Det kanske också var efter min tid som något dyligt köptes av dig? Silvertrasformatorer för MC pickuper hade vi men de var av märket Audio Note.
Systemdec 900E existerar inte och har aldrig existerat. Det fanns Systemdek och den lilla runda Systemdek 2 med möjligtvis ett litet s efter 2 d v s Systemdek 2s. Däremot fanns det en pickup av märket Goldring som hade beteckningen 900E. E står för elliptisk nål. Vi föredrog dock 920 IGC med van den Hul nål och därför sålde vi inte så många 900E. Goldring 900E var vårt direkta svar på Grados billiga pickup och på Linn Basik pickup som vi tyckte var förskräcklig. Den var inte snäll mot vinylen.

Pink Triangle skivspelarna som vi sålde på 80 talet jämfördes med Linn Sondek som fanns på 80-talet. Och du köpte då en Pink Triangle :)

Du skriver att du nu har en Linn LP12 spelare i senaste versionen d v s modell 2008.

Congratulations, det vore ju förmätet om den inte vore bättre än en 22 till 24 årig gammal Pink. Förresten, hur mycket kostar din nya Linn LP12 spelare i senaste versionen?

En annan sak, du skriver detta
Pink Triangel med Helius arm skulle ju "krossa" Linn LP12 med hästlängder.
Därför köpte jag dem ju av dig. :(
men köpte du verkligen Pink för att den skulle krossa eller var det inte så att Pink faktisk krossade Linn? Det var ju du som valde att köpa Pink istället för Linn. Jag bara undrar? Tydligen lyckades i alla fall inte Linn butiken att övertyga dig då om motsatsen men nu har du en ny Linn av senaste version :D Jag gråter inte för det. :wink: :) Pink Triangle finns inte längre som företag och service lär vara svårt men Ljudtema är de som importerade Pink efter min tid som importör och de kanske kan hjälpa.

Majjen04:
Om du anser att du nu har hittat rätt så undrar jag varför du i så fall behöver fråga mig om du hittat rätt?

Om du inte vet om du har hittat rätt varför söker du då svar hos mig? Har inte de som sålde Linn Sondek kunnat svara på det? :o

Jag förstår inte ditt inlägg. :?: Men det kanske inte är mig du menar.

Du skriver
Hmm! nu kan man inte rekommendera dig heller längre.

Du skriver heller, det finns tydligen andra som du inte kan rekommendera? Samt, jag undrar en sak till, du skriver längre? Det betyder ju i så fall att du har rekommenderat mig ända fram tills nu. Om du kände dig missnöjd med grejjerna, varför har du i så fall rekommenderat mig? Om du kände dig nöjd med grejerna tills nu så har jag en viss förståelse för det du skriver därför att det yttrar en besvikelse eftersom du uppfattar det som att jag skulle säga annorlunda idag mot då. Dock undrar jag om det inte rör sig om ett missförstånd? Ditt resonemang stämmer inte in på mig då jag hade Ljudbutiken.

Om det fortfarande är så att du inte kan rekommendera mig på grund av orsakerna du skrev så är det beklagligt men det är din privata ensak som jag inte lägger mig i, men jag undrar vem du egentligen menar? Jag känner mig nämligen inte träffad.

Jag säjer som shifts: Eh...

Väl mött :)
Peter Steindl

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-04-05 15:27

majjen04 skrev:Detta sade du ironiskt, du gav dessa till mig och en kamrat som köpte en Beg. Revox B77 helt gratis! :lol:

<snip>

Du var en av få seriösa handlare på 80-talet, och Ljudbutiken i denna tappning näms med respekt än idag av mig samt mina vänner.
Mvh
Kenth
Skulle Peter vara skojfrisk och ironisk???? Nu är jag säker på att du pratar om fel Peter ;)

Glädjer mig att vi kan räkna upp Ljudbutiken som en seriös handlare under den tiden!

Själv var jag väl mest på Ljudkällaren jag... i Göteborg

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2008-04-06 23:40

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2012-08-21 08:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Greensleeves

Lite om energi, trivialiteter och allsköns osäkerhet...

Inläggav Greensleeves » 2008-04-07 15:38

Laila skrev:Att ni bara orkar bry er !

Vissa av oss kan uppbåda energi till de mest triviala ting... i själva verket tycks det som om det här existerar någon slags outtalad naturlag:

Ju trivialare, desto bättre.

Laila skrev:... Osäkerhet ? :D

Jo det ska gudarna veta att vi är!

:D :D :D
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi