Fråga om F/E-lyssning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-10 17:40

meanmachine skrev:En detalj bara. En förstärkare som färgar lite i basen blir ju underkänd fast i ett blint säg test kanske 90% skulle föredra den hur har man då lyckats med det man vill förmedla. Detta hypotetiskt. Enligt mig skulle det vara av större vikt att hitta ett testförfarande som hjälper lyssnare att finna vad den föredrar snarare än att stansa ut en mall som man vidhåller som mest korrekt och därigenom drar folk vid näsan och kanske (mest troligt) får dem att missa vad de mest verkligt skulle gilla och egentligen vilja ha.

Du har inte förstått än hur dom gör F/E lyssning så varför försöker du inte förstå det istället för tro felaktiga saker?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-10 17:47

Bill50x skrev:
meanmachine skrev:En detalj bara. En förstärkare som färgar lite i basen blir ju underkänd fast i ett blint säg test kanske 90% skulle föredra den hur har man då lyckats med det man vill förmedla. Detta hypotetiskt. Enligt mig skulle det vara av större vikt att hitta ett testförfarande som hjälper lyssnare att finna vad den föredrar snarare än att stansa ut en mall som man vidhåller som mest korrekt och därigenom drar folk vid näsan och kanske (mest troligt) får dem att missa vad de mest verkligt skulle gilla och egentligen vilja ha.

Jag tillhör ju inte dem som ser f/e-lyssningen som den heliga graal som vissa gör. Jag menar tom att det finns vissa logiska svagheter i metoden. Men det hindrar ju inte att jag också ser det positiva med metoden och i detta fallet måste jag försvara den. Vill man (tex) ha lite mer drag i basen så är det ju bara att välja en förstärkare som uppvisar just den tendensen i f/e-lyssningen.

För man kan ju inte bara se f/e-lyssningen svart-vitt, dvs att en apparat är "godkänd" eller "icke godkänd". Man bör ju också ta till sig resultatet lite mer detaljerat så man vet på vilket sätt den presumtiva apparaten har fallerat.

Dessutom ska man aldrig bara lita på vad andra tycker.

/ B
Låter som ett förnuftigt förhållningssätt. Tycker nog vi uppar detta ifall MM missar det.

Sedan vill jag påpeka att MM verkade välja en hypotetisk svaghet, en färgning i basen (är vi ens överrens om numera att färgning inte är något annat än avvikelse från ursprungssignalen?). Han kunde ju likagärna valt någon annan färgning. Nu råkade det bli just den färgningen som hittades på NAD208 ;)

Nu är det ju så som Bill greppat, men MM missat - att man med utgångspunkt från F/E-testningen kan hitta vilken karaktär man än söker - himla praktiskt.

Att sedan Bill har andra synpunkter på metoden och känner annan tveksamhet än jag gör, betyder ju inte att jag klassar F/E-testning som den helige graal :lol: - kommer en bättre metod så väljer man ju såklart den. Och ibland anser man att den inte är applicerbar alls. Då gör man på annat vis.

Måste man göra det svårare än så?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-10 21:34

Det är precis det som F/E-lyssning gör, men som de alternativa metoderna INTE gör.

Men F/E-lyssning får man svar på vad en apparat gör med musiksignalen, och kan bedöma om man gillar det eller inte. Men praktiskt taget all andra lyssningsmetoder som finns, får man bara svar på hur apparaten låter i en kombination av apparater och programmaterial, vars odds att överensstämma med det en specifik person har hemma, är praktiskt taget noll.

Som en trist bieffekt tvingas testaren att i det fallet gissa om hur apparaten låter som enskildhet, och det är inte alls ovanligt att man får läsa att apparater som klinga ljus klinga mörkt (på grund av antingen den kringutsrutning som testaren använt, eller på grund av att de apparater han (hon? Nä, troligen inte) jämfört med, klngar ännu ljusare...). Motsatsen är ungefär lika vanlig. ;)

Kort sagt: Det är precis tvärt emot vad du tror.

Bill50x skrev:Jag tillhör ju inte dem som ser f/e-lyssningen som den heliga graal som vissa gör. Jag menar tom att det finns vissa logiska svagheter i metoden.

"Menar"? Vaddå menar? Kan du inte berätta om de svagheterna då, och lyssna (/läsa) när missförståndet reds ut? Det är ju trist att se samma missförstånd upprepar år efter år, till synes utan hopp om att myntet trillar ned.

Ibland (rätt ofta) ser det ut som om du tycker det är viktigare att du får berätta att något inte är (kan vara) superbra / att det måste ha brister - än att redovisa dem. :(

Det verkar som om det är så viktigt för dig att inget får vara felfritt, att du måste säga nej eller att du reserverar dig, eller att de ser en logisk brist, som en reaktion bara.

Men resten av det du skriver är inte så dumt! Alltså detta.

Bill50x skrev:Men det hindrar ju inte att jag också ser det positiva med metoden och i detta fallet måste jag försvara den. Vill man (tex) ha lite mer drag i basen så är det ju bara att välja en förstärkare som uppvisar just den tendensen i f/e-lyssningen.

För man kan ju inte bara se f/e-lyssningen svart-vitt, dvs att en apparat är "godkänd" eller "icke godkänd". Man bör ju också ta till sig resultatet lite mer detaljerat så man vet på vilket sätt den presumtiva apparaten har fallerat.

Självklart inte!

Jag utmanar härmed alla att hitta ett exempel på att det någonsin i något jag skrivit i samband med F/E-lyssning, funnits någon ordalydelse som ens antytt att vissa apparater blivit "godkända" eller "icke godkända". 8)

När skall myten om att man F/E-testar för att finna sådant tumregeltrams upphöra? :? (Jag är glad att du inte hjälper till att sprida den denna gång.)

Bill50x skrev:Dessutom ska man aldrig bara lita på vad andra tycker.

Jag litar alltid på vad andra tycker. Varför skulle de ljuga med vad de tycker? Det är ju en helt subjektiv sak.

Däremot är det ju självklart att det nästan alltid är helt ointressant vad något tycker för mina egna val. Jag vill ju ha information om de saker jag skall välja bland, inte få veta vad någon tycker.

Tycker för övrigt att det ofta är en brist även när man läser musikrecensioner - alltså att recensenten skriver en himla massa om hur de tycker och vad de känner (och i förekommande fall till och med beskrivningar av deras kroppsliga reaktioner...), men inte skriver just något om hur musiken var/är. :?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-10 21:41

Kaffekoppen skrev:Nu är det ju så som Bill greppat, men MM missat - att man med utgångspunkt från F/E-testningen kan hitta vilken karaktär man än söker - himla praktiskt.

Vilken sorts F/E-test är det du tänker på?

Distorsionmätning? Tonkurvemätning?

Oavsett vilket så håller jag med dig - även om det krävs en del grundkunskap för att veta hur ett mätresultat yttrar sig upplevelsemässigt. Dessutom är det omöjligt att utläsa vilka färgningar man har ur t ex en perfekt tonkurva. Andra egenskaper han ju vara hur dåliga som helst.

Just när man F/E-lyssnar så täcker man däremot in ALLA egenskaper samtidigt. :) Det är en av F/E-lyssningens största fördelar framför andra F/E-tester (närmare bestämt alla mätningar) som bara tittar på en sak i taget, och aldrig kan garantera att det inte är något väsentligt som missas. Men visst går det att dra slutstaser från mätningar också. En bashöjning brukar låta som just en bashöjning, och en distorsion brukar höras den också, även om den är svårare för de flesta, att förutsäga det hörbara resultatet ifrån.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-10 23:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-10 21:41

Dubbelinlägg. :oops:
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-10 23:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-06-10 23:22

IngOehman skrev:I en F/E-lyssning hör man att apparaten bara förljusar en smula, om så är fallet. :)

Vad brukar en sådan förljusning bero på hos en förstärkare?
Är förljusningen oftast justerbar via tonkontrollerna?

Av de F/E tester du genomfört, vilket är vanligast, att en förstärkare förljusar eller förmörkar?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-06-10 23:39

Moment-23 skrev:
IngOehman skrev:I en F/E-lyssning hör man att apparaten bara förljusar en smula, om så är fallet. :)

Är förljusningen oftast justerbar via tonkontrollerna?

Av de F/E tester du genomfört, vilket är vanligast, att en förstärkare förljusar eller förmörkar?

Mycket bra frågor!
Hänger på med en till - Är det vanligt att den ändrar karaktär med ökande uteffekt?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-10 23:56

Moment-23 skrev:

Det varierar, men man kan vara rätt säker på att det beror på linjära fel, eller på olinjära. ;)

Moment-23 skrev:Är förljusningen oftast justerbar via tonkontrollerna?

Om den berodde på linjära fel är den ofta i varje fall partiellt kompenserbar av en vettigt arbetande diskantkontroll.

Moment-23 skrev:Av de F/E tester du genomfört, vilket är vanligast, att en förstärkare förljusar eller förmörkar?

Oj, det var en ovanlig fråga, och jag måste tänka efter noga innan jag vågar svara på den...

Svaret (och här förlitar jag mig på en minnesbild) är nog att det varit något vanligare med förljusning än förmörkning, men skillnaden har inte varit så stor. Det är inte ovanligt med förmörkande förstärkare. I vad avser förljusningarna kan säga att det för det mesta INTE varit förljusningar som funnit sin förklaring i tonkurveeffekter utan oftare har det varit olinjära fenomen som förklarat dem, men visst har sådant som rena diskanthöjningar förekommit också.

Tittar man på hela HiFi-kedjan är det MYCKET vanligare med förljusning än förmörkning dock. Till en del kan det förklaras av att de sällan åtgärdade stereosystemfelen är (fult ehuru linjärt) förljusade.

Men - stereosystemfelen räcker inte på långa vägar att förklara den stora och dominerande övervikt i den förljusande riktningen som jag tyckt mig uppfatta (inte minst på HiFi-mässor). :?

Jag har ingen bra förklaring på varför det är som det är, men en gissning är att det är en konsekvens av att höga frekvenser är svårare att hantera än låga, i varje fall i elektronikled, och att de problem som skapas är ofta är olinjära och komplexa. Jag har tyckt mig märka att om det går snett i en oemotkopplad single end-förstärkare, så resulterar det sällan i samma sorts skränighet. Snarare yttrar sig eventuella svagheter med högfrekvensen som en avrullning i den fallen.

Kort sagt: Vissa koncept är robustare, och kan mäta lite halvdant (stora distorsionssiffror) utan att låta så påfallande illa, medan andra saker till sin nator är känsligare, och MÅSTE uppvisa extremt låg mätmässig förvrängning för att örat skall acceptera apparaterna.

Har man vana att tolka mätningar så ingår dock självklart sådana saker tolkningsmallen. Man kan även uppfinna nya betraktningsvinklar som bättre (än att bara köra på tumregel-ideer som "lägre distorsionssiffra = bättre apparat") motsvarar hörbarhet och/eller kanske rättare - störbarhet.

Jag kan för övrigt inte utesluta att en del av den förljusning som man hittar i HiFi-branschen beror på att det finns en "jaakt på lyster". I synnerhet tycker jag det verkar som om det är det främsta vapnet på mässor.

Ibland undrar jag har det är möjligt att sådana kombinationer av skränghet, ljushet och hög avspelningsvolym kan komma till. Det har hänt att jag bokstavligen behövt fly med händerna för öronen. Jag tror att de flesta hör rätt lika, men alla kan inte inkluderas i "de flesta", det är uppenbart. :) Vissa tycks inte alls uppfatta att vissa saker låter så illa att de MÅSTE spelas svagt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-11 00:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-11 00:05

iö !

Intressant inlägg, tack ! :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-11 01:02

Det brukar ju skrivas ibland om att apparater har testats men att ni inte redovisar alla.
Om det nu är så att F/E-lyssning är en bra metod för att t.ex. hitta en "mustig" förstärkare. Vore det då inte bra om alla förstärkare som testas redovisas så att man kan hitta den mustiga apparaten om det är en sån man söker?

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Greensleeves

Himla fint att testmetoden F/E-lyssning finns..!

Inläggav Greensleeves » 2008-06-11 01:03

IngOehman skrev:... Just när man F/E-lyssnar så täcker man däremot in ALLA egenskaper samtidigt. :) Det är en av F/E-lyssningens största fördelar framför andra F/E-tester (närmare bestämt alla mätningar) som bara tittar på en sak i taget, och aldrig kan garantera att det inte är något väsentligt som missas...

Jag tycker att det är tämligen a) fantastiskt att det finns en testmetod som F/E-lyssning, och att det är b) synd att inte hifi-magasin använder denna metod i sina tester.

Därutöver undrar jag lite nyfiket om vem eller vilka som utarbetade testmetoden F/E-lyssning..?
Med utomordentligt vänlig hälsning från Thomas; en ytterst allmän amatör i ordets djupaste mening.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-06-11 01:07

Harryup !

Du tänker på en med "äpple/nypon- karaktär" ? :D

Edit: Frågetecken.
Senast redigerad av Laila 2008-06-11 01:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Himla fint att testmetoden F/E-lyssning finns..!

Inläggav petersteindl » 2008-06-11 01:08

Greensleeves skrev:
IngOehman skrev:... Just när man F/E-lyssnar så täcker man däremot in ALLA egenskaper samtidigt. :) Det är en av F/E-lyssningens största fördelar framför andra F/E-tester (närmare bestämt alla mätningar) som bara tittar på en sak i taget, och aldrig kan garantera att det inte är något väsentligt som missas...

Jag tycker att det är tämligen a) fantastiskt att det finns en testmetod som F/E-lyssning, och att det är b) synd att inte hifi-magasin använder denna metod i sina tester.

Därutöver undrar jag lite nyfiket om vem eller vilka som utarbetade testmetoden F/E-lyssning..?

:lol: :lol: Håller med, dessutom sätter jag fem spänn på IÖ.

Väl mött
PS

Det skall sägas i skenet av att jag aldrig har varit med om en F/E-lyssning. 8O

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-06-11 04:33

IngOehman skrev:Jag kan för övrigt inte utesluta att en del av den förljusning som man hittar i HiFi-branschen beror på att det finns en "jaakt på lyster". I synnerhet tycker jag det verkar som om det är det främsta vapnet på mässor.

Ibland undrar jag har det är möjligt att sådana kombinationer av skränghet, ljushet och hög avspelningsvolym kan komma till. Det har hänt att jag bokstavligen behövt fly med händerna för öronen. Jag tror att de flesta hör rätt lika, men alla kan inte inkluderas i "de flesta", det är uppenbart. :) Vissa tycks inte alls uppfatta att vissa saker låter så illa att de MÅSTE spelas svagt.

Håller med Ingvar fullständigt. Vill bara tillägga att denna jakt på lyster nog är fullt förståelig mot bakgrund av hur dåliga de flesta ljudkedjor/avkodare/programmaterial är som helhet betraktade. Problemet börjar som bekant redan i inspelningsledet. Den som till äventyrs ifrågasätter detta, behöver bara ta med sig ett par bra mickar och en högklassig portabel recorder samt spela in till exempel en kör eller en stråkensemble och sedan spela upp resultatet på den egna anläggningen hemma.

/BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-11 07:03

Det kan väl likagärna bero på efterbehandlingen av det inspelade materialet :cry:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Himla fint att testmetoden F/E-lyssning finns..!

Inläggav Svante » 2008-06-11 07:42

Greensleeves skrev:Därutöver undrar jag lite nyfiket om vem eller vilka som utarbetade testmetoden F/E-lyssning..?

Den är nog gammal som gatan. Jag skulle tro att IÖ hittade på namnet för att skilja den från andra A/B-tester.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-06-11 07:49

Kaffekoppen skrev:Det kan väl likagärna bero på efterbehandlingen av det inspelade materialet :cry:

Vad det beror på var inte min avsikt varken att kommentera och/eller att analysera eller söka en förklaring till, det gör andra säkerligen mycket bättre. Jag nöjer mig som du ser med att konstatera att det låter illa och att kompensation därför vidtages på sina håll samt att jag förstår det.

Att det säkerligen i många fall med näst intill visshet gränsande sannolikhet låter sämre än bättre efter "efterbehandling" hyser jag dock inget större tvivel om.

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-11 08:15

Jag fastnade nog på formuleringen "inspelningsledet".

Jag anser inte att efterbehandlingen tillhör det och ville bara poängtera att det inte alltid är dåligheter i inspelningsledet som gör att slutresultatet blir sämre än vi många gånger önskar.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-06-11 08:22

Kaffekoppen skrev:Jag fastnade nog på formuleringen "inspelningsledet".

Jag anser inte att efterbehandlingen tillhör det och ville bara poängtera att det inte alltid är dåligheter i inspelningsledet som gör att slutresultatet blir sämre än vi många gånger önskar.

Magnus...

Jag skrev att prolematiken börjar redan i inspelningsledet - inte att den slutar där.

//BB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-11 08:33

Räcker med ett konserthusbesök så kan man med HIFI-öron undra varför det saknas så mycket diskant.
Det ljudet som man har på 15 bänkraden på parkett tror jag det är få som skulle välja att ha hemma om det hade funnits en chans att få det rakt av.
Dom flesta anläggningar i vanliga rum jag har hört spelar ju bas, mellan och diskantregister, få upplevelser av anläggningar där allt bara hör ihop och man pratar i andra mera "musikliknande termer" .

mvh/Harry

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-06-11 08:49

Harryup skrev:Räcker med ett konserthusbesök så kan man med HIFI-öron undra varför det saknas så mycket diskant.
Det ljudet som man har på 15 bänkraden på parkett tror jag det är få som skulle välja att ha hemma om det hade funnits en chans att få det rakt av.

Kan nog ligga en hel del i detta... MEN, jag vill understryka att den i särklass ljuvligaste, skiraste och snyggaste "röst- och s"-ljudsåtergivning jag någonsin upplevt skedde LIVE!

Det var inom parentes i Norrmalmskyrkan i Stockholm (med rätt "torr" akustik). Jag lyssnade på Bach-motetter framförda av 16 chorister, uppställda i parabolform och jag råkade sitta i parabolens fokus!

Avståndet till kören var bara 6 meter... Denna upplevelse slår precis allt jag har hört. En anläggning som ens kommer i närheten när det gäller transparens och upplösning skulle utan tvivel kosta $$$$$$$ ... och inspelningsutrustning kapabel att registrera, det mångdubbla...

//BB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-06-11 08:58

Ja, HiFi-sssssss som kan ge en känslan av att trumhinnan ser ut som en bilruta efter en krock är ganska vanligt och mycket otrevligt. Om Hifi-industrin och livetekniker fortsätter med det lite för ljusa ljudet och för höga ljudvolymer kommer vi om några generationer även kunna kisa med ytteröronen.
Akustiskt förstärkta live-s är något helt annat.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2008-06-11 09:04

Harryup skrev:Ja, HiFi-sssssss som kan ge en känslan av att trumhinnan ser ut som en bilruta efter en krock är ganska vanligt och mycket otrevligt. Om Hifi-industrin och livetekniker fortsätter med det lite för ljusa ljudet och för höga ljudvolymer kommer vi om några generationer även kunna kisa med ytteröronen.
Akustiskt förstärkta live-s är något helt annat.

Suveränt formulerat!! :) //BB

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-11 10:21

Kaffekoppen skrev:Jag fastnade nog på formuleringen "inspelningsledet".

Efterbehandlingen tillhör då avspelningeledet?

Inspelningsledet kanske kan tänkas börja med en artist och sluta med en färdig CD? (eller annat media)

Avspelningsledet börjar med nämnda CD och slutar kanske med lyssnaren.

Eller?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-06-11 10:24

BB skrev:
Harryup skrev:Räcker med ett konserthusbesök så kan man med HIFI-öron undra varför det saknas så mycket diskant.
Kan nog ligga en hel del i detta... MEN, jag vill understryka att den i särklass ljuvligaste, skiraste och snyggaste "röst- och s"-ljudsåtergivning jag någonsin upplevt skedde LIVE!

Å andra sidan har jag fått riktigt otrevliga distupplevelser i örat av både körer, stråkar och tvärflöjt live. Så att diskanten alltid är mjuk och vacker live kan jag inte hålla med om (om det nu var någon som menade det).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-06-11 10:32

Det som försstörts före avspelningsutrustningen kan ju inte återskapas avden nämda. Är det en risig inspelning och en pissig master är det ju kört i alla led. Ibland lägger vi felaktiga resurser. Jag lyssnare hellre på en halvbra anläggning med en mycket bra inspelning än en toppanläggning med en risig inspelning. Känns ibland som vi jagar perfektion på avspelningutrustningen men matar den med crap. Många gåger borde vi konsumenter inte aceptera att det inte finns bättre inspelningar. De kan ju utföra bra inspelningar :) Om de vill.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-11 10:39

meanmachine skrev:Det som försstörts före avspelningsutrustningen kan ju inte återskapas avden nämda. .

Jo, men lite kan man ju pilla på inspelningen.

Förbehandling före avspelning, typ. Svårt med vinyl förstås, men där behövs det inte så ofta. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-06-11 20:58

Tack för bra och utförligt svar!
IngOehman skrev:Jag kan för övrigt inte utesluta att en del av den förljusning som man hittar i HiFi-branschen beror på att det finns en "jaakt på lyster". I synnerhet tycker jag det verkar som om det är det främsta vapnet på mässor.

Vh, iö

Jag har upplevt en del cd spelare som ljusa eller "spetsiga". Kan det vara så att en del tillverkare "fuskar" och gör apparaterna så att de spelar med mer energi i diskanten för att man ska få en illusion av att det låter "klarare"? En sorts fusk transparens alltså?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-06-11 22:47

Moment-23 skrev:Tack för bra och utförligt svar!

Vh, iö

Jag har upplevt en del cd spelare som ljusa eller "spetsiga". Kan det vara så att en del tillverkare "fuskar" och gör apparaterna så att de spelar med mer energi i diskanten för att man ska få en illusion av att det låter "klarare"? En sorts fusk transparens alltså?

Om man är ute efter fusktransparens så borde det väl i lika stor utsträckning gälla för apparater med överdrivet slank bas som apparater med hissad diskant?
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2008-06-12 01:31

Floyd skrev:
Moment-23 skrev:Tack för bra och utförligt svar!

Vh, iö

Om man är ute efter fusktransparens så borde det väl i lika stor utsträckning gälla för apparater med överdrivet slank bas som apparater med hissad diskant?

Mmm, kanske, men jag upplever i alla fall att just en extra portion diskant kan ge en illusion av klarhet och detaljskärpa som egentligen inte skall vara där, därav "fusktransparens" begreppet.
Jag har inte upplevt samma sak med en en slankare bas men det är kanske som du säger.

Jag har för övrigt samma (i mitt tycke mycket prisvärda) förstärkare som du och där är det i alla fall ingen risk för varken hissad diskant eller slank bas, snarare tvärt om på båda punkterna :)

Till denna förstärkare har jag ett par dali ikon 5 som "anses" vara både slanka och "spetsiga" av förståsigpåarna (bla hifi & musik). Det är dock inget jag upplevt utan jag tycker att de spelar tillräckligt djupt och tillräckligt "ospetsigt" tillsammans med NAD:en. Men så är jag ju inte heller någon förståsigpåare så det är kanske därför det funkar för mig? :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi