meanmachine skrev:En detalj bara. En förstärkare som färgar lite i basen blir ju underkänd fast i ett blint säg test kanske 90% skulle föredra den hur har man då lyckats med det man vill förmedla. Detta hypotetiskt. Enligt mig skulle det vara av större vikt att hitta ett testförfarande som hjälper lyssnare att finna vad den föredrar snarare än att stansa ut en mall som man vidhåller som mest korrekt och därigenom drar folk vid näsan och kanske (mest troligt) får dem att missa vad de mest verkligt skulle gilla och egentligen vilja ha.
Det är precis det som F/E-lyssning gör, men som de alternativa metoderna INTE gör.
Men F/E-lyssning får man svar på vad en apparat gör med musiksignalen, och kan bedöma om man gillar det eller inte. Men praktiskt taget all andra lyssningsmetoder som finns, får man bara svar på hur apparaten låter i en kombination av apparater och programmaterial, vars odds att överensstämma med det en specifik person har hemma, är praktiskt taget noll.
Som en trist bieffekt tvingas testaren att i det fallet gissa om hur apparaten låter som enskildhet, och det är inte alls ovanligt att man får läsa att apparater som klinga ljus klinga mörkt (på grund av antingen den kringutsrutning som testaren använt, eller på grund av att de apparater han (hon? Nä, troligen inte) jämfört med, klngar ännu ljusare...). Motsatsen är ungefär lika vanlig.

Kort sagt: Det är precis tvärt emot vad du tror.
Bill50x skrev:Jag tillhör ju inte dem som ser f/e-lyssningen som den heliga graal som vissa gör. Jag menar tom att det finns vissa logiska svagheter i metoden.
"Menar"? Vaddå menar? Kan du inte berätta om de svagheterna då, och lyssna (/läsa) när missförståndet reds ut? Det är ju trist att se samma missförstånd upprepar år efter år, till synes utan hopp om att myntet trillar ned.
Ibland (rätt ofta) ser det ut som om du tycker det är viktigare att du får berätta att något inte är (kan vara) superbra / att det
måste ha brister - än att redovisa dem.
Det verkar som om det är så viktigt för dig att inget får vara felfritt, att du måste säga nej eller att du reserverar dig, eller att de ser en logisk brist, som en reaktion bara.
Men resten av det du skriver är inte så dumt! Alltså detta.
Bill50x skrev:Men det hindrar ju inte att jag också ser det positiva med metoden och i detta fallet måste jag försvara den. Vill man (tex) ha lite mer drag i basen så är det ju bara att välja en förstärkare som uppvisar just den tendensen i f/e-lyssningen.
För man kan ju inte bara se f/e-lyssningen svart-vitt, dvs att en apparat är "godkänd" eller "icke godkänd". Man bör ju också ta till sig resultatet lite mer detaljerat så man vet på vilket sätt den presumtiva apparaten har fallerat.
Självklart inte!
Jag utmanar härmed alla att hitta ett exempel på att det någonsin i något jag skrivit i samband med F/E-lyssning, funnits någon ordalydelse som ens antytt att vissa apparater blivit "godkända" eller "icke godkända".
När skall myten om att man F/E-testar för att finna sådant tumregeltrams upphöra?

(Jag är glad att du inte hjälper till att sprida den denna gång.)
Bill50x skrev:Dessutom ska man aldrig bara lita på vad andra tycker.
Jag litar alltid på vad andra tycker. Varför skulle de ljuga med vad de tycker? Det är ju en helt subjektiv sak.
Däremot är det ju självklart att det nästan alltid är helt ointressant vad något tycker för mina egna val. Jag vill ju ha information om de saker jag skall välja bland, inte få veta vad någon tycker.
Tycker för övrigt att det ofta är en brist även när man läser musikrecensioner - alltså att recensenten skriver en himla massa om hur de tycker och vad de känner (och i förekommande fall till och med beskrivningar av deras kroppsliga reaktioner...), men inte skriver just något om hur musiken var/är.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).