Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Kaffekoppen skrev:Nu undrar jag om Bill inte får ta sig en funderare om han inte försvarar en yrkeskår mer än kabeln i sig
Absolut. Jag försvarar inte alls kabeln, framför allt inte priset. Jag bara tycker det är så tråkigt när reptilhjärnan går igång så fort det finns tillfälle att hoppa på en marknadsförare.
Bill50x skrev:Men vanliga cat-kablar, sådana där man köper i 1-meterslängd för 14 spänn, kan ibland vara irriterande dåliga rent mekaniskt. Dra en sådan kabel genom en kabelhärva och låsflärpen är bortsliten, tex. Jag har själv lagt massa tid på felsökning när problemet visade sig vara en kabel med digitala egenskaper, det vill säga den fungerade ibland, ibland inte
Phula är dom också, dom där billiga gråa, skulle gärna betala 50:- till för en sexigare look och stabilare kontakter.
Bill50x skrev:Jax skrev:Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.
Nej du. Som ingenjör blir jag förnärmad av detta uttalande.
Denna kabel är ett ytterligt exempel på vad som brukar kallas "management design". Det är slipsbärarna som hittar på vad som ska säljas och talar om för ingenjören vad som ska göras.
Försök inte skydda marknadsförare, de är inte alltid så rumsrena som du påskiner.
Jag skyddar inte marknadsförarna. Jag bara påpekar att det är lite tröttande att de alltid får bära hundhuvudet så fort någon skit når marknaden.
Bill50x skrev:Att jag menar att det inte är en marknadsförare som konstruerat kabeln ifråga, på vilket sätt gör det dig förnärmad? Att du är en ingenjör betyder väl inte att du är en lika dålig sådan som den som tagit fram Denon-kabeln?
Bill50x skrev:Precis som att jag inte är en skitstövel till marknadsförare bara för att det råkar jobba några sådana på Denon.
meanmachine skrev:Det blir dock lite hyckleri när man spotta bannor över något som man inte helt objektivt utfört tester på. Har tänkt på det när jag tittat en del på mythbusters... Många gånger måste de ju redan från början veta utgången men för att bli helt trovärdiga måste det ju utföra förfarandet.
Morello skrev:Jax skrev:Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.
Nej du. Som ingenjör blir jag förnärmad av detta uttalande.
Denna kabel är ett ytterligt exempel på vad som brukar kallas "management design". Det är slipsbärarna som hittar på vad som ska säljas och talar om för ingenjören vad som ska göras.
Försök inte skydda marknadsförare, de är inte alltid så rumsrena som du påskiner.
Avsaknad av slips är dock inget som kännetecknar just ingenjören, även om jingenjörskåren i allmänhet är ganska slaffsigt klädd.
Vidare undrar jag varför det skulle vara en marknadsförare som hittat på detta? Det är väl sannolikt att någon produktstrateg elller liknande hittade på att göra "en exklsuiv TP-kabel" och sedan bett en inköpare att köpa in en kabel med DENON-logga från asien och sedan fick marknadsgubben i uppgift att torgföra skiten.
Det framstår inte som plausibelt att Denon skulle utveckla kabeln själva.
meanmachine skrev:Hehe jo det är ju en bra liknelse. Jag betvivlar inte helt att just den där kabeln kommer att vara lite marig att peka ut i blindtest. Det blir dock lite hyckleri när man spotta bannor över något som man inte helt objektivt utfört tester på. Har tänkt på det när jag tittat en del på mythbusters... Många gånger måste de ju redan från början veta utgången men för att bli helt trovärdiga måste det ju utföra förfarandet.
meanmachine skrev:Hehe jo det är ju en bra liknelse. Jag betvivlar inte helt att just den där kabeln kommer att vara lite marig att peka ut i blindtest. Det blir dock lite hyckleri när man spotta bannor över något som man inte helt objektivt utfört tester på. Har tänkt på det när jag tittat en del på mythbusters... Många gånger måste de ju redan från början veta utgången men för att bli helt trovärdiga måste det ju utföra förfarandet.
Bill50x skrev:Det är alltid bra att läsa på lite innan man svarar, IÖ,
Bill50x skrev:...det är det som skiljer oss människor från reptilerna
Bill50x skrev:1) Det var inte jag som kände kollektivt ansvar för min yrkeskår, det var Jax.
Bill50x skrev:2) 14 kronor + 50 kronor blir 64 kronor. Var har du fått 3000 ifrån? Det har jag inte skrivit och det är inte heller vad den numera mycket berömda Denon-kabeln kostar.
Bill50x skrev:3) Vad jag menar med "reptilhjärna" är den del av vår hjärna som går igång utan att vi själva är medvetna om det. Vissa personers reptilhjärna verkar trigga så fort ordet marknadsförare nämns....
Bill50x skrev:4) Ormolja är verkligen inte bara ett marknadsföringspåhitt. Det kan lika gärna vara en ingenjör som hittat på något som denne anser vara revolutionerande - men som för gemene man inte betyder ett skvatt.
Bill50x skrev:5) Du skriver att ingen har klandrat Denon-kabelns ingenjörsmässiga kvaliteter. Men det har man väl indirekt? Jämförelser görs med produkter som kostar mindre än en hundradel och tveksamheten att Denon-labeln levererar något mervärde är stor.
Bill50x skrev:Att kabeln fungerar är det väl inget tvivel om men vad menar du att den konstruerande ingenjören kan tänkas hävda som förbättringar över 14-kronorsnivån?
Bill50x skrev:Så IÖ, sluta ta kollektivt ansvar för ingenjörerna. Känn dig stolt över det du kan och när andra ingenjörer producerar skräp - låt det passera.
/ B
Bill50x skrev:Det är alltid bra att läsa på lite innan man svarar, IÖ, det är det som skiljer oss människor från reptilerna
<snip>
3) Vad jag menar med "reptilhjärna" är den del av vår hjärna som går igång utan att vi själva är medvetna om det. Vissa personers reptilhjärna verkar trigga så fort ordet marknadsförare nämns....
IngOehman skrev:Bill50x skrev:1) Det var inte jag som kände kollektivt ansvar för min yrkeskår, det var Jax.
Inte alls. Han reagerade ju bara på att du klandrade oskyldiga ingenjörer. Det har inget med kollektivt ansvar att göra utan bara med empati för de påhoppade.
Men nog är vi rätt överrens om att den här kabeln inte är prissatt av en ingenjör?Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:1) Det var inte jag som kände kollektivt ansvar för min yrkeskår, det var Jax.
Inte alls. Han reagerade ju bara på att du klandrade oskyldiga ingenjörer. Det har inget med kollektivt ansvar att göra utan bara med empati för de påhoppade.
Jadu, gubbe. Jag har inte klandrat några oskyldiga ingenjörer. Jag har bara sagt att de kan vara lika skyldiga som marknadsföraren. Likaså har jag empati för de oskyldiga marknadsförare som hela tiden kollektivt dras i smutsen så fort någon skriver en felaktighet om en produkt. För övrigt har jag inte klandrat några oskyldiga ingenjörer, bara de som är skyldiga till Denon-kabeln. Om du känner ett kollektivt ansvar för dessa är inte mitt problem.
/ B
IngOehman skrev:Vad var det jag inte skulle tänka på sa du?
Vh, iö
Kaffekoppen skrev:Men nog är vi rätt överrens om att den här kabeln inte är prissatt av en ingenjör?
hevi skrev:
Nu; Logiskt tänkande sköts av neocortexen. Det är den enda delen av hjärnan vi behöver för att lista ut att någonting är knas med den här produkten....
/
H
phon skrev:hevi skrev:
Nu; Logiskt tänkande sköts av neocortexen. Det är den enda delen av hjärnan vi behöver för att lista ut att någonting är knas med den här produkten....
/
H
Min neocortex börjar kännas gammal, finns det en refill nånstans?
Kaffekoppen skrev:Men nog är vi rätt överrens om att den här kabeln inte är prissatt av en ingenjör?
Kaffekoppen skrev:Men nog är vi rätt överrens om att den här kabeln inte är prissatt av en ingenjör?Bill50x skrev:IngOehman skrev:Bill50x skrev:1) Det var inte jag som kände kollektivt ansvar för min yrkeskår, det var Jax.
Jadu, gubbe. Jag har inte klandrat några oskyldiga ingenjörer. Jag har bara sagt att de kan vara lika skyldiga som marknadsföraren. Likaså har jag empati för de oskyldiga marknadsförare som hela tiden kollektivt dras i smutsen så fort någon skriver en felaktighet om en produkt. För övrigt har jag inte klandrat några oskyldiga ingenjörer, bara de som är skyldiga till Denon-kabeln. Om du känner ett kollektivt ansvar för dessa är inte mitt problem.
/ B
phon skrev:hevi skrev:
/
H
Min neocortex börjar kännas gammal, jag tror att det är något knas med den. Finns den som frefill?
phon skrev:Är det den där Neoqvist som är i farten igen? Känns som exakt halva cortexen distar grovt. Lixom överstyrd på nåt sätt.
Kan man sampla in en ny cortex där den gamla satt?
Morello skrev:.. om alla konsumenter vore upplysta skulle kabeln försvinna per atuomatik.
hevi skrev:En känsla som gör att du bara vill GE mig en otroligt bra RABATT på de i32s som jag sa att jag vill köpa och som bara står och jäser och skapar oro hos dig...du känner mer och mer hur du vill bli av med dom....
H
subjektivisten skrev:hevi skrev:En känsla som gör att du bara vill GE mig en otroligt bra RABATT på de i32s som jag sa att jag vill köpa och som bara står och jäser och skapar oro hos dig...du känner mer och mer hur du vill bli av med dom....
H
Jag sitter och lyssnar via i32s nu och har innan lyssnat på B&W 802D idag och jag säger bara, höj huslånet eller ta nytt lån, för i32s är värd det.
subjektivisten skrev:Fan det sa du något, ska lyssna på mina två Spice girls vinyler nu.*
*Skojar inte!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot], Magnus_L och 17 gäster