Denons nya audiofil kabel.....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2008-06-18 22:12

Suck. Mythbusters?

MM, fundera lite på hur det jag skriver till dig nu kommer fram rättstavat.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-18 22:30

Bill50x skrev:
Kaffekoppen skrev:Nu undrar jag om Bill inte får ta sig en funderare om han inte försvarar en yrkeskår mer än kabeln i sig ;)

Absolut. Jag försvarar inte alls kabeln, framför allt inte priset. Jag bara tycker det är så tråkigt när reptilhjärnan går igång så fort det finns tillfälle att hoppa på en marknadsförare.

Varför tror du att reptilhjärnan behöver vara ansvarig för att ställa de ansvariga till svars?

Bill50x skrev:Men vanliga cat-kablar, sådana där man köper i 1-meterslängd för 14 spänn, kan ibland vara irriterande dåliga rent mekaniskt. Dra en sådan kabel genom en kabelhärva och låsflärpen är bortsliten, tex. Jag har själv lagt massa tid på felsökning när problemet visade sig vara en kabel med digitala egenskaper, det vill säga den fungerade ibland, ibland inte :-)
Phula är dom också, dom där billiga gråa, skulle gärna betala 50:- till för en sexigare look och stabilare kontakter.

Ehhh... du menar alltså att 14:- + 50:- = >3000:-? Intressant matematik isåfall...

Eller på vilket sätt menar du att det du skrev har något med tråden att göra?

Bill50x skrev:
Jax skrev:
Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.

Nej du. Som ingenjör blir jag förnärmad av detta uttalande.

Denna kabel är ett ytterligt exempel på vad som brukar kallas "management design". Det är slipsbärarna som hittar på vad som ska säljas och talar om för ingenjören vad som ska göras.

Försök inte skydda marknadsförare, de är inte alltid så rumsrena som du påskiner.

Jag skyddar inte marknadsförarna. Jag bara påpekar att det är lite tröttande att de alltid får bära hundhuvudet så fort någon skit når marknaden.

Varför är det tröttande att de ansvariga får bära hundhuvudet? Vem skall annars göra det? Någon som man väljer ut enligt lotteriprincipen kanske, eller kanske den som det var längst sedan att han elle hon fick skulden för något?

Tycker det är vettigare att klandra den som är markndasföringsansvarig, för hur marknadsföringen ser ut. Det är ju den som definierar att något är ormolja.

Bill50x skrev:Att jag menar att det inte är en marknadsförare som konstruerat kabeln ifråga, på vilket sätt gör det dig förnärmad? Att du är en ingenjör betyder väl inte att du är en lika dålig sådan som den som tagit fram Denon-kabeln?

På vilket sätt menar du att det framgår att den ingenjör som tagit fram Denon-kabeln är en dålig ingenjör? Vad är det för fel på kabeln menar du?

Bill50x skrev:Precis som att jag inte är en skitstövel till marknadsförare bara för att det råkar jobba några sådana på Denon.

Vem har påstått något sådant då, eller ens att en (annan) marknadsförare som jobbar på Denon är det?

Det som påståtts är ju bara att den som fablerat ihop just den specifika marknadsföringen tråden handlar om, och gjort kabeln ifråga till en ormoljeprodukt, är att klandra.

Om du vill känna ett kollektivt ansvar för det eller inte får du ju välja själv, ingen har pekat ut dig. Om skon passar så passar den.

Däremot kan jag tycka att en marknadsförare som inte tar avstånd från en bedräglig ormolje-marknadsföring är att klandra lika mycket som en telefonvårdare, en busschaufför eller en ingenjör som inte gör det.

På samma sätt som en både ingenjörer, kockar och mellanstadielärare som inte tar avstånd från dåligt ingenjörsskap (apparater som inte fungerar) är att klandra. I detta fall handlade det inte om kabelns ingenjörsmässiga kvaliteter dock, eftersom ingen så vitt jag har sett har påpekat några sådana. (Eller har jag missat något? :o)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-18 22:55, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-18 22:41

meanmachine skrev:Det blir dock lite hyckleri när man spotta bannor över något som man inte helt objektivt utfört tester på. Har tänkt på det när jag tittat en del på mythbusters... Många gånger måste de ju redan från början veta utgången men för att bli helt trovärdiga måste det ju utföra förfarandet.

Saken är ju den att detta är precis på samma nivå som "om du hoppar från 9e våningen utan något skydd, kommer du slå dig?" nivå. Man får tänka på vad som skickas i tråden och hur.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-18 22:45

Morello skrev:
Jax skrev:
Bill50x skrev:Oavsett vad man tycker om denna kabel. Den är inte konstruerad av en marknadsförare. Så släng inte skit på denna yrkesgrupp för att kabeln finns.

Nej du. Som ingenjör blir jag förnärmad av detta uttalande.

Denna kabel är ett ytterligt exempel på vad som brukar kallas "management design". Det är slipsbärarna som hittar på vad som ska säljas och talar om för ingenjören vad som ska göras.

Försök inte skydda marknadsförare, de är inte alltid så rumsrena som du påskiner.

Avsaknad av slips är dock inget som kännetecknar just ingenjören, även om jingenjörskåren i allmänhet är ganska slaffsigt klädd.

Vidare undrar jag varför det skulle vara en marknadsförare som hittat på detta? Det är väl sannolikt att någon produktstrateg elller liknande hittade på att göra "en exklsuiv TP-kabel" och sedan bett en inköpare att köpa in en kabel med DENON-logga från asien och sedan fick marknadsgubben i uppgift att torgföra skiten.

Det framstår inte som plausibelt att Denon skulle utveckla kabeln själva.

Menar du att Denons produktstrateger inte arbetar på deras marknadsavdelningen? :o

Att det är svårt att veta var ingenjörsinsatsen gjorts håller jag dock med dig om. Det kan till och med vara en kabel som rent tekniskt fanns redan innan (det ingenjärsmässiga arbetet var redan fullbordat) det marknadsstrategiska beslutet om att Denon skulle sälja den.

Jag tror hur som helst att vi är överens om att det ingenjörsmässiga inte har något med ormoljeriet som diskuteras att göra, och att det är ormoljeriet som är nedslående. Men jag kan inte lova att jag reagerar lika hårt som du på att Denon beter sig på det här viset - det vill säga inte kommer att köpa några Denon-apparater i framtiden på grund av det. Även om jag måste erkänna att jag känner en viss besvikelse över att se det hända. Mitt förtroende för deras seriositet är rubbat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-18 22:52

meanmachine skrev:Hehe jo det är ju en bra liknelse. Jag betvivlar inte helt att just den där kabeln kommer att vara lite marig att peka ut i blindtest. Det blir dock lite hyckleri när man spotta bannor över något som man inte helt objektivt utfört tester på. Har tänkt på det när jag tittat en del på mythbusters... Många gånger måste de ju redan från början veta utgången men för att bli helt trovärdiga måste det ju utföra förfarandet.

Nu tror jag nog du tänker lite snett ändå, eller har i varje fall missförstått kritiken som framförts i den här tråden. Den har ju ingenting med Denon-kabelns tekniska egenskaper att göra.

Man behöver därför inte alltid testa en ormoljeprodukt för att det skall finnas fog att kritisera den. Kritiken har ju inget med dess egenskaper att göra - bara med påstående om den i marknadsföringen.

Det man behöver ha testat och verifierat, är bara att andra kablar saknar de antydda förbättringsbehoven, med avseende på ljudkvalitetsparametrar. Har man gjort det så försvinner själva Denon-kabelns egenskaper som en variabel som har något som helst med bedömningen av dess ormoljepotential att göra. Det kan avgöras enbart från vad som påståtts om den i kombination med dess prislapp.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 22:53

Det är alltid bra att läsa på lite innan man svarar, IÖ, det är det som skiljer oss människor från reptilerna ;-)

1) Det var inte jag som kände kollektivt ansvar för min yrkeskår, det var Jax.

2) 14 kronor + 50 kronor blir 64 kronor. Var har du fått 3000 ifrån? Det har jag inte skrivit och det är inte heller vad den numera mycket berömda Denon-kabeln kostar.

3) Vad jag menar med "reptilhjärna" är den del av vår hjärna som går igång utan att vi själva är medvetna om det. Vissa personers reptilhjärna verkar trigga så fort ordet marknadsförare nämns....

4) Ormolja är verkligen inte bara ett marknadsföringspåhitt. Det kan lika gärna vara en ingenjör som hittat på något som denne anser vara revolutionerande - men som för gemene man inte betyder ett skvatt.

5) Du skriver att ingen har klandrat Denon-kabelns ingenjörsmässiga kvaliteter. Men det har man väl indirekt? Jämförelser görs med produkter som kostar mindre än en hundradel och tveksamheten att Denon-labeln levererar något mervärde är stor. Att kabeln fungerar är det väl inget tvivel om men vad menar du att den konstruerande ingenjören kan tänkas hävda som förbättringar över 14-kronorsnivån?

Så IÖ, sluta ta kollektivt ansvar för ingenjörerna. Känn dig stolt över det du kan och när andra ingenjörer producerar skräp - låt det passera.

/ B

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-06-18 22:57

meanmachine skrev:Hehe jo det är ju en bra liknelse. Jag betvivlar inte helt att just den där kabeln kommer att vara lite marig att peka ut i blindtest. Det blir dock lite hyckleri när man spotta bannor över något som man inte helt objektivt utfört tester på. Har tänkt på det när jag tittat en del på mythbusters... Många gånger måste de ju redan från början veta utgången men för att bli helt trovärdiga måste det ju utföra förfarandet.

Grejen är ju den att för vem som helst som är lite bevandrad i de kunskapsområden vi berör här så ter det sig som helt befängt att det *skulle behöva ha någon betydelse*. Det är klart att det skulle kunna vara så att man behöver ha just precis den här kabeln för att överföringen av informationen skall förbli intakt, men då beror det på en fullständing absurt undermålig konstruktion.

Ser man det på det sättet så behövs ingen "provlyssning" eller "test". Sunt förnuft säger att antingen blir man lurad på kabeln eller så är interfacet helt undermåligt konstruerat.

Bara en sådan sak som att man pratar om fördelarna med exotiska flour-dielektrikum och så har man en sketen, simpel platsingjutning av kontaktstiften i billgaste snitt är ju komik på högsta nivå...

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-18 23:21

man kan ju undra hur många de har sålt och i vilken stad?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-18 23:23

Bill50x skrev:Det är alltid bra att läsa på lite innan man svarar, IÖ,

Det är lugnt. Du kan ju göra det i efterhand i stället. ;)

Bill50x skrev:...det är det som skiljer oss människor från reptilerna ;-)

Inte alls. Du är ju människa, trots att det är uppenbart att du behöver läsa på.

Bill50x skrev:1) Det var inte jag som kände kollektivt ansvar för min yrkeskår, det var Jax.

Inte alls. Han reagerade ju bara på att du klandrade oskyldiga ingenjörer. Det har inget med kollektivt ansvar att göra utan bara med empati för de påhoppade.

Det tycktes som om du klandrade någon ingenjör (trots att diskussionen inte handlade överhuvudtaget om kabelns fysikaliska egenskaper) bara för att du kände ett kollektivt ansvar (skuld) för marknadsföringen av kablen. Varför försöka sopa det marknadsföringsmässiga ansvaret under mattan genom att som bländverk klandra oskyldiga ingenjörer? Ansvaret är ju inte ditt, utan de som hittat på den - om du inte känner ett kollektivt ansvar (och således en skuld) för det.

Gör du det? :o

Sluta göra det isåfall! Om du har någon insikt i mekanismerna som får marknadsförare att formulera sådana där verbala ormoljeförpackningar av produkter så tycker jag det hade varit bättre att du försökt förklara varför (vissa) marknadsförare överhuvudtaget ägnar sig åt sådana tilltag - och om du håller med om att det är dåligt så kan du faktiskt ta avstånd ifrån det, istället för att försöka försvara det eller försöka rikta bort fokus mot ingenjörer som inte har med frågan att göra.

Klandra gärna ingenjörer för dålig ingenjörskonst, men bedräglig marknadsföring är, tro det eller ej, en marknadsföringsfråga.

Tycker inte det är orimligare än att jag tar avstånd ifrån ingenjörsmässigt undermåliga produkter, och klandrar de ingenjörer som tagit fram dem. Och iförekommande fall försöker förklara vad det beror på också, även om förklaringen tenderar att bli liknande varje gång (inkompetens).

Bill50x skrev:2) 14 kronor + 50 kronor blir 64 kronor. Var har du fått 3000 ifrån? Det har jag inte skrivit och det är inte heller vad den numera mycket berömda Denon-kabeln kostar.

Jag mindes inte den exakta siffran utan avsåg skriva mer än 3000:-, men >-tecknet föll bort. Har rättat detta. Den kostade visst nästan 5000:-! 8O

Bill50x skrev:3) Vad jag menar med "reptilhjärna" är den del av vår hjärna som går igång utan att vi själva är medvetna om det. Vissa personers reptilhjärna verkar trigga så fort ordet marknadsförare nämns....

Tänker du på din egen? För de andra har väl snarare triggat på ormoljeriet, och klandrat marknadsförarnas oärlighet.

Vem mer än du har reagerat på att just ordet marknadsförare nämnts menar du?

Bill50x skrev:4) Ormolja är verkligen inte bara ett marknadsföringspåhitt. Det kan lika gärna vara en ingenjör som hittat på något som denne anser vara revolutionerande - men som för gemene man inte betyder ett skvatt.

Nej.

Och du är snett ute om du tror att ormolja definieras utifrån subjektiva upplevelser (vad det någon har sagt "betyder för någon annan"). Det har med objektiva osanningar att göra. Ormolja är ormolja även om det finns de som går på det, det vill säga inte förstår bedrägariet. Och något som är sant men som inte betyder ett skvatt för någon oinsatt är INTE ormolja.

Ormolja kan inte bedömas på subjektiva grunder. Däremot är dess framgång beroende av subjektiviteter.

Bill50x skrev:5) Du skriver att ingen har klandrat Denon-kabelns ingenjörsmässiga kvaliteter. Men det har man väl indirekt? Jämförelser görs med produkter som kostar mindre än en hundradel och tveksamheten att Denon-labeln levererar något mervärde är stor.

Ja, det handlar om påståendet att den skulle (kunna) leverera ett mervärde som inte kan existera. Och det har inget men kabeln att göra, bara med påståendet. Kabeln är ju perfekt. Påståendet om mervärdet är inte en fysikalisk egenskap hos kabeln, det är en egenskap hos marknadsföringen.

Bill50x skrev:Att kabeln fungerar är det väl inget tvivel om men vad menar du att den konstruerande ingenjören kan tänkas hävda som förbättringar över 14-kronorsnivån?

Ingenting. Ingen har talat ett knyst om vad någon ingenjör hävdat. Diskussionen handlar om marknadsföringen.

Bill50x skrev:Så IÖ, sluta ta kollektivt ansvar för ingenjörerna. Känn dig stolt över det du kan och när andra ingenjörer producerar skräp - låt det passera.

/ B

Du har kanske svårt att förstå det, men det är mig oändligt främmande att känna något kollektivt ansvar för saker som jag inte orsakat/ställt till med. :lol: Alla är inte som du. Jag är det edfinitivt inte. Tro mig. 8)

Jag känner inget kollektivt ansvar för ingenjörerna, men en empati för alla som utsätts för påhopp från människor som dig. Vad är det som gör att du kastar skit och talar om ingenjörer som producerar skräp, och försöker skylla en lögnaktig marknadsföring på de som konstruerat kabeln? :o

Och vad är det som gör att du inte tror att jag skulle vara kritisk mot ingenjörer som producerar skräp??? Det är som om du inte hade läst ett ord av det som jag skrivit under alla åt i MoLt. :lol: Känner du till någon som varit mera kritisk mot dålig ingenjörskonst än undertecknad? ;)

Dålig ingenjörskost är definitivt att klandra - och få har klandrat dylik mer än jag i offentlig skrift. Men jag klandrar bedräglig marknadsföring också, och tycker det är bedrövligt att se dig försöka skylla även dylik på ingenjörerna. Klandras den som klandras bör.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2008-06-18 23:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-06-18 23:24

Bill50x skrev:Det är alltid bra att läsa på lite innan man svarar, IÖ, det är det som skiljer oss människor från reptilerna ;-)

<snip>

3) Vad jag menar med "reptilhjärna" är den del av vår hjärna som går igång utan att vi själva är medvetna om det. Vissa personers reptilhjärna verkar trigga så fort ordet marknadsförare nämns....

Känner att det är dax för en liten primer i manipulationspsykologi;

Reptilkomplexet influerar de mest basala medfödda beteendena som sexualdrift och "fight and flight". Det är visserligen en del av "det undermedvetna" men....

Den största delen av det sk "undermedvetna" utgörs av limbiska systemet som lagrar känsor och minnesintryck, dvs hur vi *valt* att tolka de upplevelser vi snappat upp genom livet. Limbiska systemet går utmärkt att manipulera medelst ganska enkla medel -inte sällan utnyttjat av marknadsförare.

Reptilkomplexet går egentligen inte att *manipulera*, men det går att *aktivera*, t ex genom att verkligen tänka på och minnas hur det var den där gången du hade magisk, undebar sex...NU...(aha, känner lite heta känslor, gör vi ;))

Det som är spännande med limbiska systemet är att den är så lätt att manipulera (I exemplet ovan påstår jag att det är reptilhjärnan som agerar, men det är det inte. Jag manipulerar limbiska systemet 8) ). I alla fall lägg alla tvivel åt sidan för en minut och prova följande:

Tänk INTE under några som helst omständigheter på Frihetsgudinnant. Nej, seriöst, sluta tänk på frihetsgudinnan! Sluta tänk på frihetsgudinnan säger jag! Slå bort den där mentala bilden av frihetsgudinnan omedelbart!?!

Hur tycker du att det gick att inte tänka på frihetsgudinnan?

Nu; Logiskt tänkande sköts av neocortexen. Det är den enda delen av hjärnan vi behöver för att lista ut att någonting är knas med den här produkten....

/
H

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-06-18 23:47

Vad var det jag inte skulle tänka på sa du?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-18 23:56

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:1) Det var inte jag som kände kollektivt ansvar för min yrkeskår, det var Jax.

Inte alls. Han reagerade ju bara på att du klandrade oskyldiga ingenjörer. Det har inget med kollektivt ansvar att göra utan bara med empati för de påhoppade.

Jadu, gubbe. Jag har inte klandrat några oskyldiga ingenjörer. Jag har bara sagt att de kan vara lika skyldiga som marknadsföraren. Likaså har jag empati för de oskyldiga marknadsförare som hela tiden kollektivt dras i smutsen så fort någon skriver en felaktighet om en produkt. För övrigt har jag inte klandrat några oskyldiga ingenjörer, bara de som är skyldiga till Denon-kabeln. Om du känner ett kollektivt ansvar för dessa är inte mitt problem.

/ B

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2008-06-18 23:58

ni skapar en massa trafik för fra att avlysna
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-06-19 00:03

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:

Jadu, gubbe. Jag har inte klandrat några oskyldiga ingenjörer. Jag har bara sagt att de kan vara lika skyldiga som marknadsföraren. Likaså har jag empati för de oskyldiga marknadsförare som hela tiden kollektivt dras i smutsen så fort någon skriver en felaktighet om en produkt. För övrigt har jag inte klandrat några oskyldiga ingenjörer, bara de som är skyldiga till Denon-kabeln. Om du känner ett kollektivt ansvar för dessa är inte mitt problem.

/ B
Men nog är vi rätt överrens om att den här kabeln inte är prissatt av en ingenjör? ;)

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-06-19 00:27

IngOehman skrev:Vad var det jag inte skulle tänka på sa du?

Vh, iö

Frihetsgudinnan.... Och när jag ändå är i farten så vill jag INTE att du tänker den MAGISKA tanken att du plötsligt KÄNNER innom dig -precis som när du var liten och åt kanelbullar och drack saft och riktigt NJÖT av doften av kanel och nybakade bullar...att du blir tröttare och tröttare och TRÖTTARE....och att du känner en otroligt skön känsla, en känsla som riktigt pulserar i dig...-En känsla som gör att du bara vill GE mig en otroligt bra RABATT på de i32s som jag sa att jag vill köpa och som bara står och jäser och skapar oro hos dig...du känner mer och mer hur du vill bli av med dom...8).

H

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-06-19 00:36

Kaffekoppen skrev:Men nog är vi rätt överrens om att den här kabeln inte är prissatt av en ingenjör? ;)

Fan vet. Med tanke på vad som sägs i den här tråden tror jag snart vad som helst om dom som titulerar sig Ingenjör :D

/ B

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-19 00:41

hevi skrev:
Nu; Logiskt tänkande sköts av neocortexen. Det är den enda delen av hjärnan vi behöver för att lista ut att någonting är knas med den här produkten....

/
H

Min neocortex börjar kännas gammal, jag tror att det är något knas med den. Finns den som refill?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-06-19 00:42

phon skrev:
hevi skrev:

/
H

Min neocortex börjar kännas gammal, finns det en refill nånstans?

Fanns det inte nån refill på systembolaget? :)

PS

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-19 00:47

Kaffekoppen skrev:Men nog är vi rätt överrens om att den här kabeln inte är prissatt av en ingenjör? ;)

Max bjäbbar emot. Prissättnignen är mycket klok. Därför ser jag det inte alls som osannolikt att den är prissatt av en ingenjör.

Däremot tror jag att antalet ingenjörer bland kunderna är starkt begränsat.
Senast redigerad av Max_Headroom 2008-06-19 00:48, redigerad totalt 1 gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-06-19 00:47

Är det den där Neoqvist som är i farten igen? Känns som exakt halva cortexen distar grovt. Lixom överstyrd på nåt sätt.

Kan man sampla in en ny cortex där den gamla satt?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-06-19 00:54

Kaffekoppen skrev:
Bill50x skrev:
IngOehman skrev:

/ B
Men nog är vi rätt överrens om att den här kabeln inte är prissatt av en ingenjör? ;)

Vilket är helt i sin ordning. Problemet med den här typen av bondfångeri är att man skapar en efterfrågan genom att bluffa och således sätts den sunda marknadsekonomin en smula ur spel - om alla konsumenter vore upplysta skulle kabeln försvinna per atuomatik.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-06-19 00:58

phon skrev:
hevi skrev:

/
H

Min neocortex börjar kännas gammal, jag tror att det är något knas med den. Finns den som frefill?

Tyvär, inte vad jag vet. Däremot kan man med fördel odla sin limbiska "mentala trädgård". Det är vad många idrottsmän/kvinnor gör för att prestera bättre. Man kan självmant manipulera sig till att känna vissa känslor vid vissa tillfällen.

Grejen med "känslor" är att när du tänker på en känsla, eller en upplevelse som är förknippad med en viss känsla så framkallar du känslan i fråga och detta framkallar i sig en verklig, fysisk reaktion i din kropp.

Skräckfilmsmusik är ett ypperligt exempel där du förknippar en viss typ av musik med någonting otäckt och det framkallar adrenalinrush, ytlig andning, rodnad etc. utan att någonting otäckt ens hänt. Speciellt absurt är det ju eftersom du *vet* att det bara är film...eller hur?!?

Samma sak gäller ormolja. Om du i din "mentala trädgård" fått inplanterat ett "ogräs" som t ex förknippar silverkablar med ett visst ljud på grund av att någon med lite auktoritet sagt till dig att du skall förknippa det med en viss typ av ljud (gärna känsla eller förnimmelse) så är risken överhängande (överväldigande) att du kommer att fysiskt uppleva detta om du får tydligt förklarat att det är silver i kablaget du lyssnar på. P

Precis som det preparerade pianot i skräckmusiken som signalerar från det undermedvetna att du skall känna rädsla så kommer du fysiskt uppleva skillnad även om det inte finns någon verklig skillnad...

/
H

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-06-19 01:01

phon skrev:Är det den där Neoqvist som är i farten igen? Känns som exakt halva cortexen distar grovt. Lixom överstyrd på nåt sätt.

Kan man sampla in en ny cortex där den gamla satt?

Du känner dig tröttare, och tröttare och...tröttare...NU 8)

H

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-06-19 01:25

Morello skrev:.. om alla konsumenter vore upplysta skulle kabeln försvinna per atuomatik.

Skulle den? Handväskor för 25000 gör inte trotts att man kan få en lika bra eller bättre för några 100-lappar. Varför säljer dyra produkter utan att ge bättre funktion? Jo, dom har en bättre funktion! Dom ger ägaren status.
Folk som köper dyra kablar gör det för att dom kan. Så kan dom plåta sin lilla stereo (den är oftast liten) och lägga ut bilderna på Nätet. Dessutom ger det en "kul-att-ha" känsla.

En skillnad är dock är företag av dyra väskor aldrig har påstått i sin marknadsföring att deras produkter på någt sätt är bättre. LV har aldrig sagt att man får plats med 3 kubikmeter gods i deras svindyra väskor, fast yttermåtten är högst ordinära. Det handlar om livstilsprodukter, i båda fallen. Fast i kabelfallet så vill tillverkaren inte låtsas om det utan apar sig i sin reklam. Men det kanske är en del i upplvelsen det med, reklamen? Köparen av dom dyra kbalarna TROR att alla som inte har råd, tror på reklamet och att det ska höja deras status i audiofil-svängen...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-19 01:27

hevi skrev:En känsla som gör att du bara vill GE mig en otroligt bra RABATT på de i32s som jag sa att jag vill köpa och som bara står och jäser och skapar oro hos dig...du känner mer och mer hur du vill bli av med dom...8).

H

Jag sitter och lyssnar via i32s nu och har innan lyssnat på B&W 802D idag och jag säger bara, höj huslånet eller ta nytt lån, för i32s är värd det. :P
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-06-19 01:37

subjektivisten skrev:
hevi skrev:En känsla som gör att du bara vill GE mig en otroligt bra RABATT på de i32s som jag sa att jag vill köpa och som bara står och jäser och skapar oro hos dig...du känner mer och mer hur du vill bli av med dom...8).

H

Jag sitter och lyssnar via i32s nu och har innan lyssnat på B&W 802D idag och jag säger bara, höj huslånet eller ta nytt lån, för i32s är värd det. :P

Ja, nu är man ju helt plötsligt singel med ny lägenhet så det har redan blitt i32s och Y-2 -åsså har ex:et fixat 6 x A-2...i present... kan man säga annat än världsklass i val av ex?!?). Jag menar ska man lyssan på SpiceGirls och Trio med Bumba så måste man ju ha en seriös rigg...

H

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-19 01:50

Fan det sa du något, ska lyssna på mina två Spice girls vinyler nu.*

*Skojar inte! 8O

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-06-19 01:53

subjektivisten skrev:Fan det sa du något, ska lyssna på mina två Spice girls vinyler nu.*
*Skojar inte! 8O

Fan, här nämner man "sitt ex" och " 6 x A2" i samma mening och du snackar om Spice Girls. Vad har du för prioriteringar, männinska!?!

/
H

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-06-19 01:54

Sorry, blev till mig av den underbara musiken.
Btw, låter rätt bra faktiskt.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2008-06-19 02:01

Jag förlåter dig. Å andra sidan fick hon ett par av mig hopmonterade, tämligen kompetenta stativare av en okänd svensk högtalarkonstruktör av mig (som hon dagligen spelar skiten ur till sina grannars förtret...).

/H

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi