Hifi myter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-06 16:37

subjektivisten skrev:En av dom konstigaste myterna är väl ett rummet inte spelar så stor roll...

Var det inte en känd konstruktör som hävdade att man skulle behöva klä in hela sitt vardagsrum med gullfiber för att en "vanlig" högtalare skulle låta lika bra som hans? Dessutom var hans konstruktioner gjorda för att spela i "vanliga" vardagsrum.

Kanske har byggnadstekniken och valet av byggnadsmaterial påverkats till det sämre de senaste 25-30åren?

/Jocke

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 16:58

Att säga att rummet inte spelar något speciell roll är lika sant som att rummet/duken inte spelar någon roll utan det är endast projektorn som spelar roll. En bra projektor funkar prefekt i ett helvitt rum direkt på en svartmålad duk. :D
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 16:58

Britt-Gunnar skrev:8O

Var det mig du svara eller?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2008-07-06 17:07

subjektivisten skrev:
Britt-Gunnar skrev:8O

Var det mig du svara eller?

Han reagerade kanske på din felskrivning: "För du kan inte både äta kakan och äta den." ;)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-07-06 17:20

Oj :oops:
Låter det stå kvar. 8)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-06 19:50

Jocke skrev:Var det inte en känd konstruktör som hävdade att man skulle behöva klä in hela sitt vardagsrum med gullfiber för att en "vanlig" högtalare skulle låta lika bra som hans? Dessutom var hans konstruktioner gjorda för att spela i "vanliga" vardagsrum.

Ingen.

Däremot har det funnits en marknadsföring som har gjort gällande att det varit konstruktörens uppfattning.

Jag talade med honom om det, och fick veta två saker, en jag inte visste och en jag visste i förväg.

Det jag inte visste var att han faktiskt inte hade sagt det, utan bara accepterat att det skrevs i marknadsföringen (men han kommenterade att han inte var marknadsföringskunnig utan lämnade sådana bedömningar om hur en marknadtill andra).

Det jag visste var att han inte alls tyckte att "vanliga högtalare" låter bra i rum klädda med gullfiber. ;) Så kan man ju tycka att reklamkampanjen på så vis var lite underlig. :o Men som sagt, det var inte hans ord på riktgt. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-06 21:28

Va? Inte sant! Men, jag har ju mina 51-or i ett rum utan gullfiber! :roll: :wink:

/J

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-06 23:43

IngOehman skrev:
Jocke skrev:Var det inte en känd konstruktör som hävdade att man skulle behöva klä in hela sitt vardagsrum med gullfiber för att en "vanlig" högtalare skulle låta lika bra som hans? Dessutom var hans konstruktioner gjorda för att spela i "vanliga" vardagsrum.
...
Det jag visste var att han inte alls tyckte att "vanliga högtalare" låter bra i rum klädda med gullfiber. ;) Så kan man ju tycka att reklamkampanjen på så vis var lite underlig. :o Men som sagt, det var inte hans ord på riktigt. :)

Men hur kan man låta någon tala i ens egen sak utan att vara överens om innehållet? Hur kan en person med Carlssons integritet inte förvissa sig om att det som marknadsförs med hans namn sker i enlighet med hans egna uppfattningar?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-07-06 23:54

Han ville kanske sälja sina högtalare ? :)

ps vad känner du till om "Carlssons integritet" ? ds.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-07 09:20

Laila skrev:ps vad känner du till om "Carlssons integritet" ? ds.

Bara hörsägen.

/ B

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-07 09:28

För att hålla oss on topic... Då är det alltså en myt som vi kan avfärda! Man behöver inte klä in sitt vardagsrum med gullfiber om man inte har Carlssonhögtalare! :wink:

/Jocke

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-07-07 14:43

KarlXII skrev:Men hur var det egentligen egentligen med det där med sameness och fonogrammen? Jag förstår inte vad du menar.

Utan att svara för IÖ så är begreppet "sameness" för mig en bra beskrivning på det som inträffar med en färgande (eller på annat sätt distorderande) anläggning.

Ett par högtalare jag hade en gång (med metalldiskanter) hade litet konstigheter för sig i diskantregistret. Det hördes mest vid återgivning av kvinnoröster, där S-ljuden lät konstiga och onaturliga. Vid musikåtergivning i övrigt lät det inte konstigt eller direkt onaturligt, men det var något i klangen hos diskantrika instrument där högtalarna bidrog med en sorts klanglig signatur. Och oavsett om man lyssnade på hi-hater i rockgrupper, eller klockspel i symfoniorkester, så fanns det något i diskantklangen som man kände igen. =sameness

Jag har också haft förstärkare som bidragit med litet extra varm "gosighet" till musiken. När man väl lagt märke till detta, så åtefann man denna gosighet på alla skivor. =sameness

Utan att veta något om min nuvarande anläggnings transparens, så saknar den i vart fall tydliga betoningar i något register. Det gör att vissa skivor låter hårt och ansträngt i diskanten - andra inte alls. Och vissa skivor låter gosigt och varmt - och andra inte alls. =ingen sameness

Typ.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-07-07 15:10

MichaelG skrev:...

Utan att veta något om min nuvarande anläggnings transparens, så saknar den i vart fall tydliga betoningar i något register. Det gör att vissa skivor låter hårt och ansträngt i diskanten - andra inte alls. Och vissa skivor låter gosigt och varmt - och andra inte alls. =ingen sameness

Typ.

Jag fattar ung hur du menar även om jag inte intresserat mig för begreppet förr. Man kan ju reflektera över om det alltid är negativt. Man vill ju kunna lira sina plattor!

/Jocke

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-07-07 15:39

Jocke skrev:Jag fattar ung hur du menar även om jag inte intresserat mig för begreppet förr. Man kan ju reflektera över om det alltid är negativt. Man vill ju kunna lira sina plattor!

/Jocke

Jag uttryckte mig nog otydligt (ser jag när jag läser i efterhand). Sameness för mig är när anläggningen/rummet har en färgning eller betoning av något slag som känns igen vid återgivning av helt olika inspelningar. Skillnaden mellan inspelningarna återges alltså inte fullt ut.

Om anläggningen/rummet bidrar till att ge återgivningen en hård/grumlig/varm/basig/bumlig/matt eller whatever karaktär, så känns denna karaktär igen oavsett inspelning.

Frånvaron av sådan karaktär gör att olika inspelningar låter mer olika. Och tycker jag - generellt låter det "bättre".

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-07 19:09

Håller definitivt med, samtidigt som jag tycker att det finns en del skillnader
mellan vissa färgningar och andra.

Vissa gör saker mera lika varandra, medan andra bibehåller skillnaderna,
men "förskjuter karaktären" i någon riktning.

Även de senare är på ett sätt något som introducerar samness (eftersom
färgningen som sådan ju pålitligt blir en gemensam egenskap på allt man
hör - det vill säga kan identifiers på allt eller nästan allt programmaterial)
men ändå utan att minska skillnaderna på programmaterialet, eller på de
färgningar som andra delar i kedjan ställer till med.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-07-07 22:13

IngOehman skrev:Vissa gör saker mera lika varandra, medan andra bibehåller skillnaderna,
men "förskjuter karaktären" i någon riktning.

Jo men det tycker jag mig också ha märkt! Exempelvis att vissa smärre justeringar av högtalarplaceringen kan bidra till en subtil - men ändå fullt märkbar - förändring av klangkaraktären, utan att jag får en känsla av "sameness".

Om jag däremot placerar högtalarna så att en tydlig puckel - eller dal - uppstår i basen, så går detta igenom i allt material på ett sådant sätt att det uppstår störande likheter mellan olika inspelningar.

Då tänker jag spontant att graden av sameness är något som beror på felets storlek. Men samtidigt har jag haft högtalare och även förstärkare med - hörbart - små felaktigheter som ändå blivit påfrestande när man väl uppmärksammat dessa. Fast dessa fel kanske var större än jag trodde...

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-09 13:40

Dogm.

Musik i hemmet skall spelas på hifi-grejer.

Låt mig förklara, jag har spenderat lite tid i olika musikstudios. En professionell miljö där man arbetar med ljud dagarna i ända. Tidigare har studio prylar varit antingen svindyra (Neumann) och bra eller ganska dyra och dåliga (typ porta studios). Den senaste tidens globalisering och digitalisering har dock förändrat detta radikalt, prisbillighet råder. Både vad det gäller studiomonitorer, ljudkort, mixerbord och datorprogram, mjukvarusyntar, ”you name it”.

Så när en kollega till mig ville skaffa lite seriöst välljud till sin Apple för 2000 - 3000 kr hade varit runt hos några radio handlare blev hon hänvisad till olika micro-system. Jag bad henne istället att provlyssna några billigare studiomonitorer från t.ex. ESI och hon blev frälst. För närfältslyssning har hon en anläggning som drar ryggraden ur radiohandlarnas mickro-system. Plus att man slipper en liten blinkande fyrkantig robot som alla sladdar skall in och ut igenom.

Jag menar på att det är svårt att sätta ihop en hifi-anläggning (nypris) som spöar Dynaudio BM5A MkII (6,9 tums bas) för 8200 kr.

Min mening är att det är en skam att hifi-musik utelämnar ”no nonsens” studioljudkort (dom valde Creativ, hurra) när de testar USB-dac:ar. Typ Focusrite eller m-audio. Här får du dessutom en AD i världsklass om du vill rippa vinyl eller mäta högtalare.

Om det är någon som inte förstår vad jag menar så kan dom räkna förhållandet mellan aktiva högtalare med studio-ambitioner kontra passiva högtalare i sin hifi-butik.

Här finns en guldgruva (om det är välljud man är ute efter) för den som vågar sig in i musikaffären istället för att gå till hifi-butiken.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-07-09 15:02

Ja det är klart det är en dogm att musik i hemmet skall spelas på hifi-prylar (om det nu finns någon sådan uppfattning spridd :o).

Den skall förstås i möjligaste mån spelas på musikinstrument! ;)

Lämplig taffelmusik till middagen framförs t ex av en stråkkvartett, som man därtill kan bjuda på rester efteråt som delbetalning. När man själv är mätt på både mat och musik är ju stråkkvartetten troligen hungrig. Mycket praktiskt.

Annars kan man ju med fördel musicera själv också, men endast med stort besvär om det skall ske samtidigt som man äter middag.

Vh, iö

matson

Inläggav matson » 2008-07-09 15:23

peetwa skrev:Dogm.

Musik i hemmet skall spelas på hifi-grejer.

Låt mig förklara, jag har spenderat lite tid i olika musikstudios. En professionell miljö där man arbetar med ljud dagarna i ända. Tidigare har studio prylar varit antingen svindyra (Neumann) och bra eller ganska dyra och dåliga (typ porta studios). Den senaste tidens globalisering och digitalisering har dock förändrat detta radikalt, prisbillighet råder. Både vad det gäller studiomonitorer, ljudkort, mixerbord och datorprogram, mjukvarusyntar, ”you name it”.

Så när en kollega till mig ville skaffa lite seriöst välljud till sin Apple för 2000 - 3000 kr hade varit runt hos några radio handlare blev hon hänvisad till olika micro-system. Jag bad henne istället att provlyssna några billigare studiomonitorer från t.ex. ESI och hon blev frälst. För närfältslyssning har hon en anläggning som drar ryggraden ur radiohandlarnas mickro-system. Plus att man slipper en liten blinkande fyrkantig robot som alla sladdar skall in och ut igenom.

Jag menar på att det är svårt att sätta ihop en hifi-anläggning (nypris) som spöar Dynaudio BM5A MkII (6,9 tums bas) för 8200 kr.

Min mening är att det är en skam att hifi-musik utelämnar ”no nonsens” studioljudkort (dom valde Creativ, hurra) när de testar USB-dac:ar. Typ Focusrite eller m-audio. Här får du dessutom en AD i världsklass om du vill rippa vinyl eller mäta högtalare.

Om det är någon som inte förstår vad jag menar så kan dom räkna förhållandet mellan aktiva högtalare med studio-ambitioner kontra passiva högtalare i sin hifi-butik.

Här finns en guldgruva (om det är välljud man är ute efter) för den som vågar sig in i musikaffären istället för att gå till hifi-butiken.

Hmm, vänta nu lite.

Aktiva Dynaudio för 8 papp kontra en komplett anläggning för samma pengar blir ju lite konstigt att jämföra. Passiva högtalare samt en förstärkare för 8 papp går ju att få till någorlunda, men det beror ju helt på vilka förutsättningar som gäller för att veta vad någon kan tänkas föredra framför något annat.
Designmässigt brukar studioutrustning sällan framkalla några spontana applåder från mitt håll. Kanske finns det någon mer som tycker som jag? Det kanske till och med finns någon som tycker att designen kan vara värd ett pristillägg?

Vh

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2008-07-09 17:51

matson skrev:Dogm.

Hmm, vänta nu lite.

Aktiva Dynaudio för 8 papp kontra en komplett anläggning för samma pengar blir ju lite konstigt att jämföra. Passiva högtalare samt en förstärkare för 8 papp går ju att få till någorlunda, men det beror ju helt på vilka förutsättningar som gäller för att veta vad någon kan tänkas föredra framför något annat.

Vh

Kanske. Men om man ser anläggnigen som RCA in, ljud ut så går det visst att göra jämförelsen. Sen kan man ju dess utom tänka sig att killarna på dynaudio har petat i en förstärkeri som passar elementen rätt bra. Sen slipper men hela förstärkeriet i vardagsummet (som inte brukar orsaka handklapp och spontandans hoss kvinnfolket). Det räcker med en snygg CD och ett par snidiga kablar. Det är inget tvång att köpa en sådan anläggning. Jag menar bara på att det oftast inte ens tas med i beräkningen när det gäller att lysna på musik hemma. Strykfula är dom ju inte heller. Begagnat marknade börjar komma igång ordentligt oxå.

Bild

Själv gillar jag rör så jag har mina monitorer som dator, kökshögtalare och när jag gör musik.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-07-09 19:19

MichaelG skrev:
Jocke skrev:Jag fattar ung hur du menar även om jag inte intresserat mig för begreppet förr. Man kan ju reflektera över om det alltid är negativt. Man vill ju kunna lira sina plattor!

/Jocke

Jag uttryckte mig nog otydligt (ser jag när jag läser i efterhand). Sameness för mig är när anläggningen/rummet har en färgning eller betoning av något slag som känns igen vid återgivning av helt olika inspelningar. Skillnaden mellan inspelningarna återges alltså inte fullt ut.

Om anläggningen/rummet bidrar till att ge återgivningen en hård/grumlig/varm/basig/bumlig/matt eller whatever karaktär, så känns denna karaktär igen oavsett inspelning.

Frånvaron av sådan karaktär gör att olika inspelningar låter mer olika. Och tycker jag - generellt låter det "bättre".

Jag köper inte resonemanget fullt ut ändå. Om en anläggning låter "gosigt", som tex engelska högtalare ofta gjorde på 80-talet och tidigare, så är det ändå så att skillnaderna mellan olika fonogram finns där. Det kan låta vasst och eländigt även i en gosig högtalare.

Men jag har kanske skrivit det tidigare, det beror mycket på vilken typ av färgning man har. Självklart är det så att om ens högtalare inte har någon återgivning över 5 kHz så kommer skillnader i fonogrammen över denna gräns inte att höras. Men rena frekvensgångsavvikelser inom rimliga förhållanden kommer inte att påverka eventuella skillnader mellan fonogrammen överhuvudtaget.

Även det du kallar för bumlighet kommer med vissa "tunna" skivor snarare kännas rätt, medan mer korrekt utförda fonogram kommer låta just bumligt.

/ B

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-07-10 23:01

Bill50x skrev:Jag köper inte resonemanget fullt ut ändå.

Det vet jag inte om jag gör heller. :wink: Jag vet bara att jag har haft vissa fel på anläggningen under årens lopp som - när jag uppmärksammat dem - varit en plåga oavsett inspelning.

Ett av de värre som jag drar mig till minnes var ett par högtalare med tydliga lådresonanser i högbasområdet. Redan när man hade örat någon decimeter från lådans sida hördes resonansen tydligare än det som kom från elementen. Några meter ifrån och rakt framifrån hördes naturligtvis inte resonansen så tydligt. Men den fanns där och störde precis allt jag spelade! Jag kom till rätta med problemet genom att asfaltera lådan in- och utvändigt. Resonansen försvann inte, men den "smetades" ut på ett större register och blev på så sätt betydligt mer harmlös.

Men jag håller med om att andra rimliga förändringar i exempelvis frekvensåtergivningen inte behöver bidra till sameness. Så vi är nog på det hela taget ganska överens. :D

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2008-07-11 00:04

Jag ser sameness både som ett fel och en tillgång.
Bor man i lägenhet så kanske ett par trötta ESL-63 (duckar) kan vara bra, låter vackert och med en dynamik som inte upprör grannarna (eller ägaren heller :-)).
Så där kan en lite tam elektrostat vara perfekt för vissa och i en del uppställningar med Gradientbasar etc låta väldigt bra för alla, dvs för en lyssnare i mitten.
Så sameness kan även vara utstrålning om man är flera som skall lyssna. Medans en stor dynamik kan vara en plågsam sameness i en lägenhet då det inte går att spela högt skulle vara en icke samness när samma anläggning får spela i en ostörd miljö.
Jag skulle vilja skilja på en samness som beror på ett direkt fel som irriterrar och ett milt fel som lika gärna skulle kunna uppstå om man bytte plats i konsertsalen.

mvh/Harry

Föregående

Återgå till Generellt om hifi