Audio-tronic´s efterföljare.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-19 02:07

patrikf skrev:CHC, jag misstänkliggör inte din person, bara ditt nick :wink: . Endast EN person kan känna sig misstänkliggjord....

Det är här det brister i din logik patrikf. Du har inte begripit att en användare/ägare eller förutvarande ägare av det system du hoppar på, kanske blir NÅGOT konfunderad över vad du håller på med. Att ta ett önskemål från en sådan användares sida att meddela en avvikande åsikt till intäkt för att vederbörande då med automatik(?) måste vara en "marknadsaktör" är ju fullständigt barockt.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-19 02:18

CHC, dina kraftiga reaktioner på att jag tror att du är en VISS person får mig inte direkt att tvivla på min övertygelse.
Om jag uppträdde helt anonymt på ett forum och inte ville bli igenkänd och någon gjorde det ändå, och gissade rätt, så skulle jag reagera som dig kanske!

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-19 02:23

Jag låser dessa båda trådar tills i morgon och hoppas att berörda parter via oss redaktörer kan reda ut det här i morgon via pm eller dylikt. Detta ordkrig leder ingenstans.
Jag hoppas kunna låsa upp dom sen igen.

Kan alla berörda parter lugna ner sig och inte starta nya trådar om samma fråga tills vi löst detta.

Mvh.
Alexi

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2004-04-19 13:10

Jag hoppas nu att detta ska vara löst och har därför låst upp trådarna igen.

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-04-19 13:48

patrikf:
CHC, dina kraftiga reaktioner på att jag tror att du är en VISS person får mig inte direkt att tvivla på min övertygelse.

eller ett alternativt scenario:
pseudocitat:
CHC, avsaknad av kraftiga reaktioner från din sida på att jag tror att du är en VISS person får mig inte direkt att tvivla på min övertygelse.

Lite som argumentation eller bevisföring från häxprocesser.
Ursäkta Patrik, det var bara en kommentar om din argumentation.
Dimitri

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-19 14:39

Hej!

KonspirationsteoretiskA* kan med visst fog misstänka att CHC nog i själva verket är A*!
(Alt Jorma el sladd ;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-19 14:47

Eller så kanske det är patrikf som bråkar med sig själv? :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-19 15:03

Audiomanikern skrev:Hej!

KonspirationsteoretiskA* kan med visst fog misstänka att CHC nog i själva verket är A*!
(Alt Jorma el sladd ;))

Mvh A*

A*re you sure its not the opposite way? :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-19 15:23

Saliga äro de fåkunniga :wink:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-19 16:13

CHC skrev:

(Alt Jorma el sladd ;))

Mvh A*

- A*ntagligen (inte, eller... :??)

Mvh A*(mbivalentikern))

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-20 02:00

Audiomanikern skrev:
CHC skrev:

(Alt Jorma el sladd ;))
Mvh A*

- A*ntagligen (inte, eller... :??)

Mvh A*(mbivalentikern))

Men... kanske spegelvända kusiner då? :wink:

Mvh /CHC

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-20 03:26

Nattlorden skrev:Eller så kanske det är patrikf som bråkar med sig själv? :lol:

Hej på Nattlorden! :wink:

Det var en intressant teori du har! :lol:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-20 17:20

Ok, eftersom ingen verkar ha mer fakta att komma med sammanfattar jag det hela såhär långt. Högtalarkonstruktören Bosse Bengtsson ska enligt en hemsida lansera ett nytt koncept för att eliminera långa banddiskanters tillkortakommanden. I diskussionen som har förts här har inget framkommit som pekar på att en viss egenskap hos kantupphängningen skulle inverka på den imperfekta energiomvandlingen, som resulterar i IM- distortion. Förståelse för detta förutsätter insikt i hur signalomvandlingen går till). De förklarande figurerna, och texten på hemsidan tyder på att konstruktören inte har den insikten.
Högtalarna i fråga låter säkert MYCKET trevligt, men kan omöjligen göra anspråk på att vara korrekta återgivare.
Ett egenskap som inte får underskattas är att diskantpanelerna även kan tjänstgöra som infravärmare under ruggiga lyssningskvällar :wink:

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-20 19:02

HÄXPROCESSEN, del II

Fri transponering av patrikf’s senaste inlägg, (ovan)

”Ok, eftersom ingen (inklusive jag själv), har några fakta i målet tar jag, (patrikf) mig friheten att sammanfatta enligt följande:

En högtalarkonstruktör ska enligt en hemsida lansera ett nytt koncept för att eliminera långa banddiskanters tillkortakommanden.

Då vi här på forumet som jag tidigare nämnde, ingenting vet, vare sig om patentansökan eller andra väsentliga parametrar har jag, (patrikf), trots detta, känt det som en viktig uppgift att göra mig till tolk för mötet, och har därvid, för allas räkning kommit fram till att eftersom det i den diskussion som har förts här, (fortfarande utan någon som helst kännedom om den aktuella patentansökningen), inte har framkommit något som pekar på att en viss egenskap hos kantupphängningen på något sätt skulle kunna inverka på den imperfekta energi-omvandlingen, (som resulterar i förskräcklig IM-distortion!) så har konstruktören fel och jag (patrikf) har rätt.

Att Isidor med sin kompetens visserligen har haft invändningar och påpekat att ett långt band redan utan den av konstruktören åberopade konstruktionen kan uppvisa extremt låg distortion, d.v.s. mindre än 0,015 % kan jag tyvärr inte ta någon hänsyn till i sammanhanget. Jag tycker 0,015 % distortion eller mindre, är förskräckligt!

Oavsett vad konstruktören har hittat på, så pekar det på bristande insikt om hur signalomvandling går till. Det krävs en man av min kaliber, (med erfarenhet som vicevärd) för full insikt.

(I min iver att kullkasta konstruktörens teorier, hittade jag en gammal ansökan som visserligen visade sig vara en helt annan ansökan, men jag har ju redan förklarat för mötet att jag har problem med att läsa det där babblandet så det måste ni begripa, i synnerhet som det var skrivet på knagglig engelska).

De förklarande figurerna, och texten på hemsidan tyder på att konstruktören inte har mina insikter. Tur att Ni har mig som en slumrande resurs! På tal om det: Har Ni sätt mina egenhändigt korrekt hopsnickrade DIY-kabinett? Att somliga antyder att det blir stora problem med lober på grund av avstånden mellan mina basar, tyder bara på bristande insikter från Er sida.

Till sist vill jag bara säga till mötet: Högtalarna i fråga låter säkert MYCKET trevligt, men kan omöjligen göra anspråk på att vara korrekta återgivare, det säger ju sunda hantverkarförnuftet…!

Jag tycker också det är viktigt att påpeka att även om de där diskantpanelerna kan tjänstgöra som infravärmare under ruggiga lyssningskvällar, så är mina kabinett ett strå vassare: De kan tjänstgöra som utedass med bekväm plats för 4 (!) personer. Där kan vi sitta o mysa och dra i våra med-audiofiler de mest fantastiska skrönor, skönt uppvärmda av de tidigare omnämnda infravärme-avstrålande banden!" :wink:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-04-20 19:25

Oj, oj, oj!

Känns som det sista inte är sagt än... :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-20 19:33

Ja, svaret blir tack för dagens skratt! Jag uppskattar det ovanligt kreativa inlägget faktiskt. Lite rörande och gulligt :) . Det kan vara bra att ta ett steg ifrån den gravallvarliga debatten som trots allt bara handlar om leksaker för vuxna.
Jag är tyvärr inte hoppfull att nån revolutionerande ny information på det tekniska området angående problemen som tagits upp går att frambringa.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-20 19:39

patrikf skrev: ...den imperfekta energiomvandlingen, som resulterar i IM- distortion.

Hej, kan du förklara lite mer ingående om detta? Förstår inte riktigt..

(för vi kan väl inte sluta tråden här?? :wink: )

edit: kanske har missat nån förklaring... men det är ju en hel del trams i tråden som gör att det är lätt att gå vilse :wink: )

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-04-20 20:00

Hej!

Men för eller senare måste ju något nytt inom högtalarteknologins
avsomnade
evolutionsprocess komma, så varför inte... ett nytt koncept för långa banddiskanter :D!

(Hoppas, hoppas, hoppas, hoppas ;))

Mvh A*

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-20 20:03

patrikf skrev: ...den imperfekta energiomvandlingen, som resulterar i IM- distortion.

norman skrev:Hej, kan du förklara lite mer ingående om detta? Förstår inte riktigt..

DET, min ädle vapenbroder norman är du långt ifrån ensam om. Det kanske vore bättre med presens än imperfekt? :D

norman skrev:(för vi kan väl inte sluta tråden här?? :wink: )

Självklart inte! Jag är just nu väldigt nära att skåda ljuset! :wink:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-20 20:06

Kortfattat om energiomvandlingen Norman:
Den elektriska signalen omvandlas till mekanisk rörelse som sedan avstrålar som akustisk energi
av av den mekanisk rörelsen är det dock inte 100% som omvandlas till akustisk energi
Den energi som är kvar i bandet och orsakar IM.
I ett vanligt konelement avleder man den energin genom en flexibel upphängning.
Eftersom ett bandelement praktiskt taget saknar mekanisk styvhet kommer en eventuell flexibel upphängning (som omskrivs på BB:s hemsida) att ha MYCKET liten betydelse.

PS: Om man redan på förhand bestämt sig för att en viss teknik är perfekt kan det vara svårt att ta till sig information kastar en skugga på den. Ett tips: " Kill your darlings!"DS.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-20 20:25

norman skrev: Hej, kan du förklara lite mer ingående om detta? Förstår inte riktigt..

norman,

Här kan du se hur en av de i bandteknik lite mer insatta ser på saken.
:wink:

CLASSICAL RIBBON LOUDSPEAKERS
by RICHARD SEQUERRA
(Återinfört efter tidigare radering)

Dick Sequerra has been in the forefront of producing loudspeakers ever since the introduction, in 1976, of the first T-1 ribbon speaker. The T-1 has become the reference standard for ribbon speakers. MIT, Bell Labs, Bruel & Kjoer are among the prestigious institutions now using the T-1.

HISTORY AND DEVELOPMENT
The ribbon loudspeaker is quite old as a concept, and was developed by European Acoustic Laboratories after the First World War. The ribbon microphone is essentially the same device used in reverse. The microphone has, of course, been used for decades in extremely high quality recording and broadcasting. Unfortunately, the principal realization of the ribbon loudspeaker was limited by the 1920’s magnetic technology ( It would have required an enormous field coil and an equally large dc power supply, which in total would have equaled the size of the largest bookshelf speakers, to have generated a sufficiently strong magnetic field.) Ribbon loudspeakers were, therefore, shelved in the late 1930’s when the introduction of high flux permanent magnets presented the possibilities for their practical development.

RIBBON DESCRIPTION AND THEORY
Fundamental physics support the ribbon as the most perfect type of transducer. A thin ribbon of aluminum is suspended in a powerful transverse magnetic field. The signal current passes through the current and magnetic field. The electromagnetic circuit has complete control over ribbon motion. The sound is projected by the ribbon itself. The ribbon serves both as voice coil and diaphragm. Every part of the ribbon is driven directly and simultaneously without any energy storage.
The ribbon loudspeaker improves the performance of speaker systems for the following reasons:
(1) Having no resonant color of its own when it is added to any loudspeaker system, it functions only as a high speed range extender.
(2) Its speed of response, and almost infinite acceleration and deceleration, permit it to maintain the leading edge or ictus of musical sounds and their harmonics.
(3) Its extremely low intermodulation and FM distortion permits it to maintain mid-range musical tone and harmonic structure without corruption.
(4) Being non-dispersive in the time domain, no addition or subtraction to the harmonics of music are produced.

It might further be useful to point out the advantages of a ribbon loudspeaker from a theoretical point of view:
(1) It is a true FORCE OVER AREA DEVICE. (It is electrically and acoustically equivalent to an IDEAL transformer. No other transducer is so simply represented.)
(2) It is an extremely low mass device. (Equivalent to 1 wave length of air at 14 kHz.)
(3) It is capable of the highest efficiency known in direct radiator transducers. (It’s losses are purely resistive.)
(4) It has a high rate of Young’s modulus.
(5) It has an extremely wide, flat frequency response (2 kHz through 100 kHz.)
(6) It has extremely low distortion. (Particularly: Intermodulation and Frequency Modulation.)
(7) Its reliability is equal to the cone transducer or better.

DEFINING SPATIAL DIMENSIONS
One characteristic of the ribbon speaker is its ability to faithfully reproduce supersonic signals extending to 100 kHz. What is the importance of these frequencies when the maximum upper range of human hearing does not extend beyond 20 kHz in the healthiest of circumstances?
One of the ear’s most important characteristics is termed intermodulation detection response. This is human’s ability to detect and resolve “difference tones” produced by frequencies above the range of hearing. In music when a note is produced, it is never a single pure tone but a harmonically related series of tones called forments. These forments do not arbitrarily stop at 20 kHz but continue into the supersonics at decreasing intensity. The ear demodulates these supersonics as interleaving difference forments which belong to normally perceived tones. These existing difference forments help us to define spatial dimensions, image and air; the perceived reality and ambiance of the world around us.

COMPARISON TO OTHER PLANAR SPEAKERS
Favorable comparisons of ribbon speakers extend beyond that with the ubiquitous cone speakers. A fundamental difference contributing to the improved performance of a ribbon speaker over planar speakers is that other planar speakers use plastic as the medium the voice coil is attached to. JVC, EMIT, Apature, Panasonic and Magnepans fall into this category. The innate qualities of stretched plastic result in energy storage, beaming and distortion. A good comparison is a drum, in which an elastic material is stretched over a surface and clamped at the perimeters, much like a non-ribbon planar. The sound produced from the center of the speaker or drum precedes that from the edge, resulting in beaming.
The tendency of elastic material is to continue to move, thus storing energy, resulting in smeared transients. Because the voice coil in non-ribbon planar tweeters is not suspended in a uniform magnetic field, but is adjacent to the magnetic field, non-linear motion of the voice coil results.

SUMMARY The ribbon loudspeakers are superior to other transducers because all design factors are correct. Other high range extenders do not blend easily when added to loudspeaker systems because they add their own distortion by transient smearing, energy and non-linear response. The quality of materials used in ribbon speakers has the ability to “clean up” and “open up” not only the extreme highs, but also the middle tones without adding any distortion. The addition of a pair of ribbon loudspeakers to any quality speaker system is the most cost effective way to improve the performance of a loudspeaker system.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-20 20:27

patrikf skrev:Den elektriska signalen omvandlas till mekanisk rörelse som sedan avstrålar som akustisk energi
av av den mekanisk rörelsen är det dock inte 100% som omvandlas till akustisk energi
Den energi som är kvar i bandet och orsakar IM.

PS: Om man redan på förhand bestämt sig för att en viss teknik är perfekt kan det vara svårt att ta till sig information kastar en skugga på den. Ett tips: " Kill your darlings!"DS.

Kan börja med att säga att jag inte bestämt mig för nånting, jag vill veta hur saker funkar helt enkelt.

Förklaringen ovan säger mig tyvärr ingenting... Hur har du kommit fram till detta?
(Hur kan energi som inte avges akustiskt ge distbidrag till den akustiska signalen?)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-04-20 20:31

Varför skulle det bli IM-dist p g a det? Det kan ge tokurveförändringar helt klart men IM-dist? Kanske klarnar betydligt om du snabbredovisar vad du menar med IM-dist.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-20 20:31

CHC: texten du la in förklarar ju bara banddiskanten på en förenklad teori. Bandet drivs ju inte av en homogen kraft över hela ytan och man får visst resonanser i bandet högt upp i frekvens o.s.v.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-20 20:35

En bra idé kanske kan vara att strunta i de färdiga teorier som finns på nätet av anhängare och motståndare till banddiskanter och räkna med vanlig klassisk fysik på hur det funkar (tillsammans med mätningar så man vet att man räknar rätt)

Dock en anings mer tidsödande... :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-04-20 20:37

F=B x i x l ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-20 20:38

norman skrev:CHC: texten du la in förklarar ju bara banddiskanten på en förenklad teori. Bandet drivs ju inte av en homogen kraft över hela ytan och man får visst resonanser i bandet högt upp i frekvens o.s.v.

I längdriktningen är kraften homogen. I tvärriktningen blir fältet något svagare mot mitten av magnetgapet men detta är noll och platt intet i jämförelse med de olinjäriteter som förekommer i andra teknologier... den "fulländade" elektrostaten undantagen. :roll:

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2004-04-20 20:40

Norman, jag menade absolut inte att du bestämt dig för någonting!

Användarvisningsbild
CHC

Inläggav CHC » 2004-04-20 20:43

Nattlorden skrev:F=B x i x l ?

Nattlorden: Ligger mycket i det.

Varför blir man så glad när man ser din mysiga lilla Avatar dyka upp? :wink:

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-04-20 20:46

patrikf skrev:Norman, jag menade absolut inte att du bestämt dig för någonting!

Trodde jag inte riktigt heller, ville bara klarlägga då man nog kan misstänka att jag är en anings partisk då jag är lite insnöad på att bygga korta banddiskanter... :wink:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi