Moderator: Redaktörer
Vad jag förstår så hör vi rätt så lika ändå.
Goldfinger skrev:Det är det jag skulle säga att vi inte gör, möjligen i ett vanligt hörseltest men vid lyssning av tex ett musikstycke med stor informationsmängd är det fler sinnen än just hörseln som spelar in.
Laila skrev:Undrar om trådskaparen "Diskotant", har någon kommentar, till trådens utveckling ?
IngOehman skrev:soundbrigade skrev:Jag tror författaren menade att det han hör inte är det samma som du hör.
Jag tror författaren inte förstår återgivningsbegreppet, utan lever i ett halvsovande töcken, en illusion utan klarsyn, där en hifi-apparat BARA kan vara en "skapare av ljud" som subjektivt behöver utvärderas, och som bara kan utvärderas subjektivt.
Det är tyvärr väldigt vanligt med så inskränkta världsbilder.
Och då blir det lätt så, att fokus hamnar på en helt irrelevant fråga - nämligen om själva "upplevelsen" är lika hos olika människor, med en antydning om att olika uppleveser indikerar olika behov.
Den tokfokusen saknar ju helt relevans, eftersom det inte finns något som säger att upplevelsen skall vara det heller. Varför skulle man eftersträva det, när den inte är det live?
Vh, iö
Diskotant skrev: Mina egna preliminära reflektioner och slutsatser är:
- De faktiska skillnaderna som kan uthöras vid blindtester av bra komponenter förefaller ganska små och subtila medan de skillnader vissa individer upplever vid öppna tester kan vara mångfalt större t.o.m. då sannolikt inga verkliga skillnader överhuvudtaget förekommit. Hur och om denna insikt är väsentlig eller värdefull vet jag inte riktigt. En fråga är om de små faktiska skillnaderna kan vara så små att deras främsta betydelse är som placebo? Hör jag verkligen skillnad mellan den inbyggda DAC:en i min Denon och min Benchmark-DAC, eller inbillar jag mig att det låter hörbart bättre vid min vardagslyssning eftersom jag vet att en subtil skillnad existerar?
sportbilsentusiasten skrev:Tillägg.
Glöm inte bort att personer värderar skillnader olika.
En kan tycka det var en stor skillnad, en annan försumbar skillnad.
sportbilsentusiasten skrev:En annan tanke, menar du att samma person tenderar att värdera skillnader olika i blida kontra öppna tester?
subjektivisten skrev:Goldfinger skrev:Det är det jag skulle säga att vi inte gör, möjligen i ett vanligt hörseltest men vid lyssning av tex ett musikstycke med stor informationsmängd är det fler sinnen än just hörseln som spelar in.
Har du någon studie som visar detta med? Det jag läst verkar säger emot dig.
Diskotant skrev:Jag undrade snarare huruvuda en skillnad som kan detekteras vid koncentrerade blindtester med nivåkalibrering och förhållandevis snabba växlingar mellan A och B även kan detekteras med samma signifikans om man inte nivåkalibrerar utan sitter och justerar volymen fritt (vilket jag antar är mera "vardagsnära") respektive om lyssningstillfällena ligger tidsmässigt längre ifrån varandra. Eller med andra ord: hur betydelsefulla eller ens detekterbara är de tydligen ofta subtila skillnaderna mellan olika välkonsturerade apparater i verkligheten?
sportbilsentusiasten skrev:ok hänger med.
Lika intressant är "andra hållet". Dvs en skillnad i öppna tester alt användande i verkligheten, hur blir den i blinda? Upplevs skillnaden mindre, lika eller större.
Etc...
Diskotant skrev:
Mina egna preliminära reflektioner och slutsatser är:
- De faktiska skillnaderna som kan uthöras vid blindtester av bra komponenter förefaller ganska små och subtila medan de skillnader vissa individer upplever vid öppna tester kan vara mångfalt större t.o.m. då sannolikt inga verkliga skillnader överhuvudtaget förekommit. Hur och om denna insikt är väsentlig eller värdefull vet jag inte riktigt. En fråga är om de små faktiska skillnaderna kan vara så små att deras främsta betydelse är som placebo? Hör jag verkligen skillnad mellan den inbyggda DAC:en i min Denon och min Benchmark-DAC, eller inbillar jag mig att det låter hörbart bättre vid min vardagslyssning eftersom jag vet att en subtil skillnad existerar?
- Några inlägg (Svante och Subjektivisten) har framfört att små fel adderas ihop i ljudåtergivningskedjan. Det låter(!) ju logiskt, men liksom phloam är jag skeptisk till hur stor denna felsumma kan vara i praktiken (DAC + försteg + slutsteg) så länge det handlar om bra och felfria komponenter. Har det gjorts några blindtester av detta?
Diskotant skrev:
En delfråga var hur stora de praktiska skillnaderna är mellan "bra" apparater, dvs hur lätt det är att urskilja blind- eller f/e-testade skillnader vid okalibrerade tester och/eller vid långa lyssningspauser. Det har inte kommit något konkret svar på den frågan.
Diskotant skrev:
Mina egna preliminära reflektioner och slutsatser är:
Diskotant skrev:
- Några inlägg (Svante och Subjektivisten) har framfört att små fel adderas ihop i ljudåtergivningskedjan. Det låter(!) ju logiskt, men liksom phloam är jag skeptisk till hur stor denna felsumma kan vara i praktiken (DAC + försteg + slutsteg) så länge det handlar om bra och felfria komponenter. Har det gjorts några blindtester av detta?
Diskotant skrev:- Merparten av inläggen berör imho inte topic som jag avsett den, utan kan snarare kategoriseras som "kabeltjäbbel" provocerat av topic. Att delta i den diskussionen känns ointressant och tycks bara leda till frustration, personangrepp och ont blod. Den för mig intressanta, men Off-Topic, frågan är VARFÖR det blir så.
Svante skrev:Alltså, om du visste svaret, hur skulle det se ut? Jag tror inte att frågan är möjlig att svara på kvantitativt (det är ju en kvantitativ fråga, eller hur?) eftersom lätthet inte låter sig mätas med siffror.
Svante skrev:Jag skrev nånstans tidigare i tråden att skillnaderna som upptäcks i F/E-lyssning ofta är så små att de inte skulle upptäckas utan möjlighet till snabb växling (eller nåt). Närmare än så går det nog inte att beskriva.
Svante skrev:Varför det blir käbbel? För att olika personer har olika upplevelser och att man har svårt att skilja på upplevelse och fakta. Man har svårt att tro att en upplevelse kan vara felaktig. Det kan också vara så att man inte vågar lita på sina öron och leta vidare när man inte hittade felet i den första mätningen, eller att man litar för blint på mätningar av andra.
Diskotant skrev:Svante skrev:Alltså, om du visste svaret, hur skulle det se ut? Jag tror inte att frågan är möjlig att svara på kvantitativt (det är ju en kvantitativ fråga, eller hur?) eftersom lätthet inte låter sig mätas med siffror.
Alltså, jag tänker mig något i den här stilen:
1. Vid F/E-lyssning kunde 12 av 12 lyssnare detektera skillnad.
2. Vid ett kalibrerat blindtest med snabba växlingar kunde 9 av 12 lyssnare detektera skillnad. Av dessa 9 ansågs skillnaden vara av storleksordningen Z på en skala från 1 till 10. Av de 9 ansåg Y att skillnaden var sådan att A lät bättre än B. Beskrivningar av skillnaden inkluderade "lorum ipsum...".
3. Vid ett blindtest utan ljudnivåkalibrering kunde X av 12 detektera skillnad.
4. Vid ett blindtest utan ljudnivåkalibrering samt 2 timmars paus mellan varje lyssning kunde Y detektera skillnad.
Diskotant skrev:Svante skrev:Varför det blir käbbel? För att olika personer har olika upplevelser och att man har svårt att skilja på upplevelse och fakta. Man har svårt att tro att en upplevelse kan vara felaktig. Det kan också vara så att man inte vågar lita på sina öron och leta vidare när man inte hittade felet i den första mätningen, eller att man litar för blint på mätningar av andra.
Hoppsan! Käbbel heter det ju och inte tjäbbel som jag skrev. Sorry. Kabelkäbbel.
Undrar varför evolutionen resulterat i att vi försetts med såväl inbillningsförmåga som benägenhet att tro på obevisade och otroliga påståenden. Nån biolog här?
Svante skrev:Kort sagt, det är ruskigt svårt att mäta upplevda skillnader och ännu svårare att förmedla resultaten på ett väldefinierat sätt.
Svante skrev:Förmodligen finns det en evolutionistisk fördel i att vara eniga och att följa flocken.
Diskotant skrev:Svante skrev:Kort sagt, det är ruskigt svårt att mäta upplevda skillnader och ännu svårare att förmedla resultaten på ett väldefinierat sätt.
Låt mig göra ett antagande att i ett blindtest utan nivåkalibrering INGEN kan höra någon signifikant skillnad mellan säg Denon 2105, NAD 208, Rotel 1090 och Bryston XYZ, men det är som sagt bara en förmodan. Skulle vara kul att veta om och hur fel man ligger.
Diskotant skrev:Svante skrev:Förmodligen finns det en evolutionistisk fördel i att vara eniga och att följa flocken.
Tror man kallar det gruppevolution. Känns för mig som en sannolik förklaringsmodell. Om jag minns rätt finns det inga vetenskapliga belägg för gruppevolutionshypotesen (vilket inte innebär att den är felaktig såklart).
soundbrigade skrev:IngOehman skrev:soundbrigade skrev:Jag tror författaren menade att det han hör inte är det samma som du hör.
Jag tror författaren inte förstår återgivningsbegreppet, utan lever i ett halvsovande töcken, en illusion utan klarsyn, där en hifi-apparat BARA kan vara en "skapare av ljud" som subjektivt behöver utvärderas, och som bara kan utvärderas subjektivt.
Det är tyvärr väldigt vanligt med så inskränkta världsbilder.
Och då blir det lätt så, att fokus hamnar på en helt irrelevant fråga - nämligen om själva "upplevelsen" är lika hos olika människor, med en antydning om att olika uppleveser indikerar olika behov.
Den tokfokusen saknar ju helt relevans, eftersom det inte finns något som säger att upplevelsen skall vara det heller. Varför skulle man eftersträva det, när den inte är det live?
Vh, iö
Hur var det tyskarna sa .... Mann mussen nicht glauben, aber wissen. Om vi omger oss med massa antagande och föreställningar som bara baseras på vår egen "världsbild" blir nog det mesta fel.
Jag tycker visst författaren sammanfattar saker och ting väldigt bra, nämligen att han tycker förstärkaren (i detta fallet) låter bra medan andra har andra upplevelser. Och hade det inte varit så hade vi väl suttit med Linn- eller Yakimaskrot alle man.
Svante skrev:Diskotant skrev:Svante skrev:Kort sagt, det är ruskigt svårt att mäta upplevda skillnader och ännu svårare att förmedla resultaten på ett väldefinierat sätt.
Låt mig göra ett antagande att i ett blindtest utan nivåkalibrering INGEN kan höra någon signifikant skillnad mellan säg Denon 2105, NAD 208, Rotel 1090 och Bryston XYZ, men det är som sagt bara en förmodan. Skulle vara kul att veta om och hur fel man ligger.
UTAN nivåkalibrering?
Det tror jag inte, då rör det sig bara om att man har haft tur när man har ställt nivåerna. Om man inte nivåkalibrerar får man troligen nivåavvikelser på någon halv dB eller så och då kan en ganska stor del av folk detektera den.
...men det är ju rätt ointressant.
Diskotant skrev:Undrar varför evolutionen resulterat i att vi försetts med såväl inbillningsförmåga som benägenhet att tro på obevisade och otroliga påståenden. Nån biolog här?
Svante skrev:Diskotant skrev:Svante skrev:Förmodligen finns det en evolutionistisk fördel i att vara eniga och att följa flocken.
Tror man kallar det gruppevolution. Känns för mig som en sannolik förklaringsmodell. Om jag minns rätt finns det inga vetenskapliga belägg för gruppevolutionshypotesen (vilket inte innebär att den är felaktig såklart).
Nu känner jag inte till begreppet gruppevolution, men nog 17 måste någon ha visat att det är gynnsamt för tex lejon att jaga i flock?
Diskotant skrev:Svante skrev:Diskotant skrev:Svante skrev:Kort sagt, det är ruskigt svårt att mäta upplevda skillnader och ännu svårare att förmedla resultaten på ett väldefinierat sätt.
UTAN nivåkalibrering?
Det tror jag inte, då rör det sig bara om att man har haft tur när man har ställt nivåerna. Om man inte nivåkalibrerar får man troligen nivåavvikelser på någon halv dB eller så och då kan en ganska stor del av folk detektera den.
...men det är ju rätt ointressant.
Då uttrycker jag mig dåligt. Jag menar att lyssnaren fritt justerar volymen under lyssning på båda komponenterna (att varje lyssning börjar knäpptyst), inte att man statiskt ställt in volymen på ett ungefär.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster