Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hur ska jag bli vän med Grannen? Innervägg? Tips Tack

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-04 13:47

LAeqT 25 dB kan väl bli ca 95 dB vid 20 Hz enligt (ISO 226:2003) och det kanske man uppfattar?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-04 17:56

Förutsättningar: Basen svårast. Reglar och gips mellan lägenheterna. Två skivor i varje vägg. Däremellan någon form av ull samt reglar av okänd typ. Åtminstone för mig. Grannen klagar på högt ljud. Bohembengt vill inte skruva ner volympotten. Inte på några villkor trots att ordförande knackat på och pratat om saken.

Begränsning: Åtgärder går bara att göra på frågandes sida. Allt annat är en dröm. ( Min egen dröm är uppfylld såsom att min absolut närmaste granne är mkt gammal man som hör dåligt och därför själv höjer ljudet på radio och tv. Vilket dränker mitt inkommande ljud:)

Metod: Reflektera in energin igen i lägenheten i första hand. Om möjligt öka absorptionen.

Spekulation: Viktigast faktorn är gipsskivorna på Bohemsbengts sida. Den totala styvheten är nog den faktor som påverkar mest. Vågen återkastas till Bohembengts med något höjande effekt på volymen i hans lägenhet speciellt i basen i vissa frekvenser.

Alternativ 1: Budget ekonomiskt och arbetsmässigt. Limma på ett extra lager gips.
Alternativ 2. Regla upp med speciella reglar. Sätt på 3 lager gips som limmas och ha någon form av absorberande material inne i väggen.

http://www.norgips.se/produkter/stalpro ... 1,1884.htm

Själv har jag aldrig spikat på reglar av stål med något undantag. Så där ingen erfarenhet. Men lever ihop med ett Popsnöre som fått Depeche Mode på hjärnan. Lite bastungt hemma just nu. Alla resonanser sätt igång samtidigt. Jag får väl prata med ordföranden.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-04-05 06:24

Men som många redan varit inne på i den här vällagrade tråden, så är ju risken överhängande att några dB hit och dit knappast kommer att blidka den lättstörda äldre damen på andra sidan väggen. Mina förslag på alternativ kommer då att bli:

- Sänk ljudet på stereon
- Försök sen komma överens med tanten om ett "schema" för när det kan spelas och när det ska vara tyst
- Funkar inte ovanstående och du fortfarande vill kunna krana på, så leta nytt boende

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-04-05 07:44

Jag håller med conan här.

Det kan bli dyrt helt i onödan. Jag har några paralleller där jag själv försökt ljudisolera bort problem. I ett fall lyckades jag ljudisolera ner nivån i ett apparatskåp till mindre nivå än ventilationsljudet i lokalen. Då var jag själv nöjd och tyckte då att "det här blev väl bra va?"
Svaret blev då istället att "jo visst, ljudnivån är ju lägre, men det är en speciell frekvens som stör mig"
Omöjligt att vinna mot vissa personer, och dessutom jobb rätt ner i toan.

Nu vet jag ju inte hur det låter hos din granne eller hur högt du spelar. Det kan ju hjälpa med att isolera men du får väl försöka känna in det själv - alltså, finns det en chans att din granne blir nöjd eller inte?

Jag har ett extremt exempel också där en hyresvärd fick lov att flytta på en hel fiberanslutningspunkt (ingen aktiv utrustning) på grund av en klagande pensionär. Först var det för mycket strålning. Sen när det inte gick att mäta så blev det ljudnivå istället. Jag var själv inne och lyssnade, det var bland de tystaste rummen jag varit med om. Paret började sedan diskutera tidningsartiklar och hur länge de hade bott där osv. Hyresvärden fick kalla fötter och flyttade hela dragningen till en annan del av huset (inte billigt).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-05 11:31

Självklart kan Bohembengt ändra sitt beteende och sänka volymen. Kan ju också dämpa basen med EQ eller på annat sätt få kontroll på exempelvis stående vågor.
Jag har tidigare varit ordförande i en liten bostadsrättsförening, vilket ju var en ganska trevlig sysselsättning. Fanns självklart, för mig, stora nackdelar också. Man förväntades också vara ordningsman. Styrelsen ville också att de regelsystem som gäller skulle hållas. Så till slut ville jag enbart vara en icke offentlig person i mitt eget hem. Så jag lämnade uppdraget. Att vara ordningsman roade mig definitivt inte.

En granne kan ju reagera på exempelvis hög musik vilket ju är en helt subjektiv bedömning från början. Utan ha undersökt statistiskt frågan är många fastigheter undermåliga, enligt min uppfattning, gällande överhörning mellan lägenheter. Det finns två typer av störningar som man brukar ta upp. Dels är det stegljud eller ”trumljud”. Det är direkt påverkan på stommen som riskerar att föras vidare. Dels är det luftburna vågor som på olika sätt kan nå mellan olika lägenheter.
Om musik i volym motsvarande en köksfläkt tränger in i mitt hem så är det definitivt ett problem för mig. Då också snart för min granne. Hur man skall lösa en sådan situation kan det ju finnas många åsikter om. I viss mån en ren bedömningsfråga. Spelar personen vad som kan kallas ohemult högt.

Samma problem skulle för mig uppstå om någon klagar för att jag spelar högt. I båda fallen så inkräktas mitt yttersta privata område antingen med oönskade störningar eller så begränsas sådant som jag uppskattar i livet.
I båda fallen skulle jag definitivt fundera över vilka byggtekniska åtgärder som skulle kunna göras med rimliga insatser. Själv har jag gjort enkla åtgärder på fönster och ytterdörr mot trapphuset för att hindra inkommande ljud och även i viss mån för att få ner störningarna ut också. Men eftersom egentligen enda grannen som jag har är lägenheterna under är det ytterst svårt att göra något enkelt mer än att sätta på mjuka fötter på högtalarna.

Men jag har ju en ytterst tung och bärande konstruktion i betong och inte en stomme i trä med gipsskivor.

Därför har jag framfört vad jag tror är den enklaste åtgärden. En extra pålimmad gipsskiva. Handlar inte om frekvens utan om att kasta tillbaka maximalt av energin in i den egna lägenheten. Samt i någon mån dämpa bort röresleenergin. Sedan det mera komlicerade att använda de specialla reglarna som finns och därefter 3 lager av limmad gips. Detta är ju vad jag tror kan vara bästa sättet. Så långt räcker min kompetens Men det kan ju finnas andra som faktiskt vet bättre.

Lyssnar nu på den färgade och de då i Hollywood svartlistade Lena Horn
https://www.youtube.com/watch?v=cKRO528G_os

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-05 12:17

Rummets bredd m 4,50 Meter
Gjort en snabb kalkylering av vilka eventuella tryckmaxima som finns vid väggen mot grannen. Exemplet är 4,5 meter bredd. Sedan ett exempel på rörabsorbenter som skulle försöka begränsa detta tryckmaxima. Har aldrig gjort sådana absorbenter, bara två Helmholtz. Alltså dessa frekvenser trycker mest på väggen.

Resonansfrekvens 1:a 38 Hz
Resonansfrekvens 2:a 76 Hz
Resonansfrekvens 3:e 115 Hz

Längden på 1:a röret m 2,3 Meter
Längden på 2:a röret m 1,13 Meter
Längden på 3:e röret m 0,75 Meter

Korrigerad längd på 1:a röret m 2,11 Meter
Korrigerad längd på 2:a röret m 1,04 Meter
Korrigerad längd på 3:e röret m 0,70 Meter

Diameter på 1:a röret ca cm 0,34 0,30 Meter
Diameter på 2:a röret ca cm 0,21 0,20 Meter
Diameter på 3:e röret ca cm 0,16 0,10 Meter

Typ, som - 60 säger idag. Tillhör en annan försvinnande kultur.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-05 12:32

Ingen som hade svar på min fråga:
Om Svantes figur, om m= massa och c = compliance

Och visst är compliance ett mått på fjädringsmjukhet?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-05 19:25

Ja, Svante var är du? Själv är jag inte någon fysiker. Men det finns en riktigt gammalt tekniskt gymnasium som skvalpar omkring. 45 år sedan så skvalpet har lugnat sig.
Compliance är ett begrepp som jag själv översätter med följsamhet. Stötte på det i undervisning då som ett begrepp som handlar om hur få en patient att följa ordinationen. Detta forskas det på.
Ett materials compliance blir då hur väl det följer de krafter som det utsätts för. Är det eftergivet kommer energin in i materialet och kommer så att säga ut på andra sidan om det är en skiva. Är det däremot stelt så studsar energin/vågen däremot mot materialet och i detta fall in mot samma lägenhet där det kom.
Dämpning är ett materials förmåga att omvandla rörelseenergin till värme. Detta sker också i väggen. Men andelen energi som omvandlas till värme är mindre i basområdet än i mellanregistret och i diskanten. Därför hörs basen mera i grannens lägenhet normalt sett.
Massa är bra för att det gör ett material styvare eller som wikipedia skriver:
”Massa är en fysikalisk storhet som anger ett objekts materieinnehåll. Massa utövar gravitation och påverkar därigenom andra omgivande massor och elektromagnetisk strålning (orsakar en förändring av den lokala rumtiden). Massa betyder också tröghet, egenskapen att utöva ett rörelsemotstånd med avseende på en påverkande kraft och bestämmer den acceleration kraften orsakar. Dessa två egenskaper hos massan kallas ibland den tunga massan respektive den tröga massan”.
Så långt min enkla förståelse. En tung och styv vägg återkastar energin till rummet.
Här en beskrivning av en träreglad vägg.
http://www.traguiden.com/TGtemplates/po ... tPage=5947
Det som inte uppmärksammats tidigare är vikten av att ha en fog mellan golv och vägg/tak som gör att det är helt luftätt mellan lägenheten och hålrummet inne i vägen. Även andra möjligheter till kontakt i exempelvis elinstallationer skulle man kunna uppmärksamma.

……………………………………………………………………………….
Bara för att uppmärksamma att i ett rum så är det ju vissa frekvenser som påverkar en vägg mer. Därför gav jag tidigare exempel på detta.
I detta fall så är det nog så olyckligt att det är andra frekvenser som påverkar negativt i lyssningspostionen. Men det finns ju inga mått i den annars så goda ritningen så det är ju svårt att säga exakt.

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Ett annat råd är att spela country typ Johnny Cash. Ett lugnt framåtskridande musik utan våldsam bas eller andra besvärligheter.
https://www.youtube.com/watch?v=wEV58ztuihs

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-05 22:14

Bohembengt skrev:Så här ser det ut hemma hos mig. Jag bor i en bostadsrätt (Radhus 1plan) Nu har jag dock fått påtryckningar från bostadsrättsföreningen om att sänka volymen. Själv tycker jag inte att jag spelar särskilt högt, och vill inte sänka .... då letar jag hellre ny lägenhet.
Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.

Hmm, man kan undra om det inte är föreningens sak att se till att isoleringen mellan lägenheterna fyller normerna, och det där kan väl inte vara riktigt normalt. 4 gipsskivor kan man ju nästan kliva rakt igenom.

För att dämpa, bygg ett regelverk med någon centimeters avstånd till väggen fyll med isolering sedan på med plyfa och gips. Avståndet är viktigt så att man inte får genomledning, dina reglar ska alltså INTE ligga an mot väggen.

Ställ högtalarna mjukt.

Är det betongplatta?

Är grannens lägenhet till höger i bild? Isf står ena högtalaren alldeles intill grannväggen, det verkar svårt att möblera annorlunda, men det vore nog bättre ur störsynpunkt om inte högtalaren stod alldeles intill väggen.

Fast det är ju bara vad jag tror, alltihop.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-05 22:16

Nämen oj, svarade jag just på en sex år gammal fråga... Hoppsan. :oops:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-05 22:26

aisopos skrev:
Svante skrev:Hm, det där bara går ju inte att låta bli att rita ett ekvivalentschema till. C1 & M1 är originalväggen. C2 & M2 är den nya väggen. C3 är kaviteten mellan dem. p är ljudtrycket i din lägenhet och Q är volymflödet som levereras in i grannens lägenhet.

Bild

Här kan man se att vid resonans mellan C1/M1 så är väggen akustiskt transparent. I verkligheten finns det förstås resistanser också i serie och de kommer att stå för hela dämpningen vid resonans. Man ser också, att om C2/M2 är avstämd till samma frekvens som C1/M1 så blir genomsläppligheten stor till kaviteten C3 vid samma frekvens. Det är, precis som Phon säger inte bra.

Man kan också se att för låga frekvenser bildar C2/C3 en spänningsdelare. C2 ska alltså vara liten (=styv) och C3 ska vara stor (= ha stor volym, dvs avståndet mellan väggarna spelar in) om dämpningen ska bli stor.

Och när jag tänker mer på det, så funderar jag på om serieresonanskrets är rätt, kanske ska vara parallellresonans.

Eller kanske inte, nära noll Hz är kanske transmissionen väldigt låg ... :oops:

aisopos skrev:Ingen som hade svar på min fråga:
Om Svantes figur, om m= massa och c = compliance

Och visst är compliance ett mått på fjädringsmjukhet?

Jo, serieresonans är nog rätt. Vid en viss frekvens som motsvarar skivans grundmod blir den väldigt lättrörlig och det blir mycket flöde genom väggen. Skivan har förstås fler moder, men det finns inte med i min enkla modell.

Och c är komplians, och mäts i m/N. m är massa. Hmm, eller egentligen är det nog akustiska impedanser i schemat, ja, vilket gör att det är akustisk komplians som har enheten m^5/N och akustisk massa med enheten kg/m^4, men de enheterna är hopplösa att förstå.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-06 00:11

Kronkan skrev:Förutsättningar: Basen svårast. Reglar och gips mellan lägenheterna. Två skivor i varje vägg. Däremellan någon form av ull samt reglar av okänd typ. Åtminstone för mig. Grannen klagar på högt ljud. Bohembengt vill inte skruva ner volympotten. Inte på några villkor trots att ordförande knackat på och pratat om saken.

Begränsning: Åtgärder går bara att göra på frågandes sida. Allt annat är en dröm. ( Min egen dröm är uppfylld såsom att min absolut närmaste granne är mkt gammal man som hör dåligt och därför själv höjer ljudet på radio och tv. Vilket dränker mitt inkommande ljud:)

Metod: Reflektera in energin igen i lägenheten i första hand. Om möjligt öka absorptionen.

Spekulation: Viktigast faktorn är gipsskivorna på Bohemsbengts sida. Den totala styvheten är nog den faktor som påverkar mest. Vågen återkastas till Bohembengts med något höjande effekt på volymen i hans lägenhet speciellt i basen i vissa frekvenser.

Alternativ 1: Budget ekonomiskt och arbetsmässigt. Limma på ett extra lager gips.
Alternativ 2. Regla upp med speciella reglar. Sätt på 3 lager gips som limmas och ha någon form av absorberande material inne i väggen.

Själv har jag aldrig spikat på reglar av stål med något undantag. Så där ingen erfarenhet. Men lever ihop med ett Popsnöre som fått Depeche Mode på hjärnan. Lite bastungt hemma just nu. Alla resonanser sätt igång samtidigt. Jag får väl prata med ordföranden.

Är du medveten om att tråden är från 2008?

För övrigt vill jag försiktigt antyda att samtliga dina åtgärdsförslag (även efterföljande inlägg), förvisso kreativa och avsedda att föröka hjälpa till, är tämligen meningslösa. Jag skriver detta mest för att andra personer som läser denna tråd inte ska börja göra egna hembyggen i försök att ljudisolera med ingen verkan som följd. Så ta inte illa upp, please.

För övrigt är merparten av inläggen i denna tråd total nonsens, så att ingen ska ta denna tråd som råd för hur man bör ljudisolera.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-06 09:07

Johan_Lindroos skrev:För övrigt vill jag försiktigt antyda att samtliga dina åtgärdsförslag (även efterföljande inlägg), förvisso kreativa och avsedda att föröka hjälpa till, är tämligen meningslösa. Jag skriver detta mest för att andra personer som läser denna tråd inte ska börja göra egna hembyggen i försök att ljudisolera med ingen verkan som följd. Så ta inte illa upp, please.

För övrigt är merparten av inläggen i denna tråd total nonsens, så att ingen ska ta denna tråd som råd för hur man bör ljudisolera.

Men så bra då.
Då får du vänligen istället beskriva hur man bör ljudisolera.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-06 10:46

Bohembengt skrev:Bild

Bilden verkar inte vilja uppdateras men det gula är iaf mina 2 högtalare

Så här ser det ut hemma hos mig. Jag bor i en bostadsrätt (Radhus 1plan) Nu har jag dock fått påtryckningar från bostadsrättsföreningen om att sänka volymen. Själv tycker jag inte att jag spelar särskilt högt, och vill inte sänka .... då letar jag hellre ny lägenhet.
Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.Taket är duktak. Grannen har klagat främst på Basljud men även volymen.
Nu till frågan... Tror ni det kommer hjälpa med att bara regla upp en till innervägg utanpå den gamla, isolera med glasull och sen 2 till gips plattor?.
Eller kan det vara bättre att sätta upp nytt tak? Kanske både och? Vill inte lägga mer än 10-30KKr vill helst komma så billigt undan som möjligt.
Kanske vanliga Basabsorbenter?
Vill gärna att det ska bli så tyst som möjligt för grannen. och att jag ska kunna lyssna på musik med mkt/lite bas utan att det ska spela någon roll.

Äggkartongliknande isolering kan dämpa akustikreflexer väldigt mycket. Om du bygger en extravägg kan du ha det i mellanrummet mellan väggarna. Sen kan man fundera lite runt vågländer. Upp till Ca: 300 Hz är det omöjligt att höra varifrån ljudet kommer. Det är därför man kan ha en basmodul nästan var som helst i rummet utan att det stör.
Prova en rundvandring i bostaden och kolla var det uppstår resonanser som "växer" och placera någon form av dämpskärm på lämplig plats, det kan hjälpa. sista utväg är kanske att ge grannen en flaska whiskey att trösta sig med eller bjuda in honom och provlyssna. :)
Men börja med en decibelmeter och kolla nivån på ljudet. Man har trots allt rätt att andas utan att grannarna ska klaga.
Är det för oisolerat mellan bostäderna kan man klaga hos byggnadsnämnden som då kan tvinga byggherren att åtgärda. I alla fall kunde man det förr, men som samhället degenererat vet jag inte ifall det går idag.

Liten eftersläpning. Bly/gummimattor är ju väldigt effektiva att dämpa rörelser i en låda (högtalarlåda). Kanske kan du klä väggen med det fast det är ganska kostsamt kan jag tro. Och sedan måla eller tapetsera över så det blir snyggt
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-06 11:37

Johan_Lindroos skrev:
Kronkan skrev:Förutsättningar: Basen svårast. Reglar och gips mellan lägenheterna. Två skivor i varje vägg. Däremellan någon form av ull samt reglar av okänd typ. Åtminstone för mig. Grannen klagar på högt ljud. Bohembengt vill inte skruva ner volympotten. Inte på några villkor trots att ordförande knackat på och pratat om saken.

Är du medveten om att tråden är från 2008?

För övrigt vill jag försiktigt antyda att samtliga dina åtgärdsförslag (även efterföljande inlägg), förvisso kreativa och avsedda att föröka hjälpa till, är tämligen meningslösa. Jag skriver detta mest för att andra personer som läser denna tråd inte ska börja göra egna hembyggen i försök att ljudisolera med ingen verkan som följd. Så ta inte illa upp, please.

Johan! Mår du inte riktigt bra?

Personligen har jag aldrig framställt mig som expert inom de ämnen som behandlas normalt inom Faktiskt. Utan mera en glad amatör som försöker förstå saker och ting. Som gärna också provar.
I denna tråd ser jag inte att du bidragit med något sakligt inlägg. Utan mera lite allmänt gnabb.
Jag har länkat till olika sidor där byggindustrin beskriver sin produkter eller ger anvisningar för olika konstruktionsdetaljer. För några inlägg sedan hänvisade jag till Träguiden och den sida där de ger förslag på en lägenhetsskiljande vägg.
Här deras innehållsförteckning:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/Pag ... px?id=5947
Här är sidan som jag länkade till (lägenhetsavskiljande vägg - Principskiss)
http://www.traguiden.se/TGtemplates/pop ... tPage=5947

I denna text står det följande:
”Ljudisoleringen kan förbättras genom att en stomljudsisoleringslist monteras mellan golvregel och syll, alternativt undergolv. Väggens ljudisolering är avhängig av väggens massa och ytskiktens svängningsegenskaper. För att ytterligare förbättra ljudisoleringsegenskaperna är det lämpligt att komplettera med ännu en gipsskiva eller liknande. Genom att väggen på så sätt får större massa får man bättre ljudisoleringsegenskaper”.
Träguiden/lägenhetsavskiljande vägg/principskiss

Så långt som jag förstår exempelvis Svantes inlägg överensstämmer det bra med vad som är den beskrivning som Träguiden gör. Svantes inlägg innehåller dock mera i sin analys eller systembeskrivning. Han för ett resonemang om kavitetens storlek. Detta är något som jag själv skulle vilja veta mera om. Vilken typ av samband ger detta. Ingen elak fråga utan det kan säkert vara rätt men förstår inte de fysiska sambanden.

Själv har jag resonerat helt i överensstämmelsen med Träguidens råd och anvisningar. Alltså fler gipsskivor bidrar till att mera av energin återgår till rummet där det kom från och inte passerar väggen in till grannen.

Men nu tycker jag att du har något att bevisa.
Om jag har fel går inte världen under för det. Men om svensk byggindustri ger fel råd och anvisningar är det ju något som bör påtalas.

Så nu kan du ju skriva om hur det verkligen är.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-06 11:52

aisopos skrev:
Johan_Lindroos skrev:För övrigt vill jag försiktigt antyda att samtliga dina åtgärdsförslag (även efterföljande inlägg), förvisso kreativa och avsedda att föröka hjälpa till, är tämligen meningslösa. Jag skriver detta mest för att andra personer som läser denna tråd inte ska börja göra egna hembyggen i försök att ljudisolera med ingen verkan som följd. Så ta inte illa upp, please.

Men så bra då.
Då får du vänligen istället beskriva hur man bör ljudisolera.

1) Den specifika frågan ställdes 2008. Gammal fråga således som jag inte anser behöver diskuteras mer.

2) Hela tråden genomsyras av många ganska rubbade förslag på hur man ska ljudisolera. Jag vill förtydliga att läsare av tråden inte ska tro att man ska följa ett enda av dessa förslag eftersom olika boenden har olika väggkonstruktioner som behöver åtgärdas på olika sätt. Sådant kan tas reda på genom att på plats genomföra adekvata ljudisoleringsmätningar, som jag inte rekommenderar att ha som hobbysyssla.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-06 11:58

Kronkan skrev:Johan! Mår du inte riktigt bra?

Personligen har jag aldrig framställt mig som expert inom de ämnen som behandlas normalt inom Faktiskt. Utan mera en glad amatör som försöker förstå saker och ting. Som gärna också provar.
I denna tråd ser jag inte att du bidragit med något sakligt inlägg. Utan mera lite allmänt gnabb.
Jag har länkat till olika sidor där byggindustrin beskriver sin produkter eller ger anvisningar för olika konstruktionsdetaljer. För några inlägg sedan hänvisade jag till Träguiden och den sida där de ger förslag på en lägenhetsskiljande vägg.

”Ljudisoleringen kan förbättras genom att en stomljudsisoleringslist monteras mellan golvregel och syll, alternativt undergolv. Väggens ljudisolering är avhängig av väggens massa och ytskiktens svängningsegenskaper. För att ytterligare förbättra ljudisoleringsegenskaperna är det lämpligt att komplettera med ännu en gipsskiva eller liknande. Genom att väggen på så sätt får större massa får man bättre ljudisoleringsegenskaper”.

Så långt som jag förstår exempelvis Svantes inlägg överensstämmer det bra med vad som är den beskrivning som Träguiden gör. Svantes inlägg innehåller dock mera i sin analys eller systembeskrivning. Han för ett resonemang om kavitetens storlek. Detta är något som jag själv skulle vilja veta mera om. Vilken typ av samband ger detta. Ingen elak fråga utan det kan säkert vara rätt men förstår inte de fysiska sambanden.

Själv har jag resonerat helt i överensstämmelsen med Träguidens råd och anvisningar. Alltså fler gipsskivor bidrar till att mera av energin återgår till rummet där det kom från och inte passerar väggen in till grannen.

Om jag har fel går inte världen under för det. Men om svensk byggindustri ger fel råd och anvisningar är det ju något som bör påtalas.

Tack för att du är orolig över min hälsa.

Felet här är att du rekommenderar en tilläggsisolering på en vägg som redan var en dubbelväggskonstruktion, vilket är en lösning som inte är bra.

Jag har ingen som helst kritik mot dig som person och vill inte att du ska tolka det som det. Jag vill bara att ANDRA läsare inte ska börja bygga saker enligt dina förslag för att de är felaktiga helt enkelt.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-06 12:02

Perfector skrev:

Så här ser det ut hemma hos mig. Jag bor i en bostadsrätt (Radhus 1plan) Nu har jag dock fått påtryckningar från bostadsrättsföreningen om att sänka volymen. Själv tycker jag inte att jag spelar särskilt högt, och vill inte sänka .... då letar jag hellre ny lägenhet.
Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.Taket är duktak. Grannen har klagat främst på Basljud men även volymen.
Nu till frågan... Tror ni det kommer hjälpa med att bara regla upp en till innervägg utanpå den gamla, isolera med glasull och sen 2 till gips plattor?.
Eller kan det vara bättre att sätta upp nytt tak? Kanske både och? Vill inte lägga mer än 10-30KKr vill helst komma så billigt undan som möjligt.
Vill gärna att det ska bli så tyst som möjligt för grannen. och att jag ska kunna lyssna på musik med mkt/lite bas utan att det ska spela någon roll.

Äggkartongliknande isolering kan dämpa akustikreflexer väldigt mycket. Om du bygger en extravägg kan du ha det i mellanrummet mellan väggarna. Sen kan man fundera lite runt vågländer. Upp till Ca: 300 Hz är det omöjligt att höra varifrån ljudet kommer. Det är därför man kan ha en basmodul nästan var som helst i rummet utan att det stör.
Prova en rundvandring i bostaden och kolla var det uppstår resonanser som "växer" och placera någon form av dämpskärm på lämplig plats, det kan hjälpa. sista utväg är kanske att ge grannen en flaska whiskey att trösta sig med eller bjuda in honom och provlyssna. :)
Men börja med en decibelmeter och kolla nivån på ljudet. Man har trots allt rätt att andas utan att grannarna ska klaga.
Är det för oisolerat mellan bostäderna kan man klaga hos byggnadsnämnden som då kan tvinga byggherren att åtgärda. I alla fall kunde man det förr, men som samhället degenererat vet jag inte ifall det går idag.

Liten eftersläpning. Bly/gummimattor är ju väldigt effektiva att dämpa rörelser i en låda (högtalarlåda). Kanske kan du klä väggen med det fast det är ganska kostsamt kan jag tro. Och sedan måla eller tapetsera över så det blir snyggt

Har du oxå missat att frågan är från 2008?

Likaså här vill jag kraftigt avråda andra läsare att prova något av ovanstående åtgärdsförslag eftersom de är antingen verkningslösa eller försämrar ljudisoleringen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-06 12:06

Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:

Har du oxå missat att frågan är från 2008?

Likaså här vill jag kraftigt avråda andra läsare att prova något av ovanstående åtgärdsförslag eftersom de är antingen verkningslösa eller försämrar ljudisoleringen.

Orkar inte ens bemöta surmulenheten.
Men som högtalarbyggare har jag nog provat det mesta som kan dämpa eller påverka ljudet. Den som inte provar kan inte veta.
Apropå gamla trådar. Moderatorn kanske ska börja sila ut dom som är överåriga då? :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-06 12:33

Johan_Lindroos skrev:1) Den specifika frågan ställdes 2008. Gammal fråga således som jag inte anser behöver diskuteras mer.

Varför då? Finns det ett bäst före datum på trådar? Ska vi ha en funktion i forumet som låser alla trådar automatiskt efter 1 vecka?

Jag lyfte tråden (ja, det är jag som är den skyldige) för att jag, just idag, vill lära mig mer om detta.
För min del kunde tråden ha fått vara från 1800-talet om så vore.

Du skulle glädja mig enormt ifall du ville dela med dig lite av dina kunskaper i ämnet. Vare sig dom är allmänt hållna tumregler/modeller/formler osv, eller något applicerbart på den ursprungliga frågan eller något annat specialfall.

Du får gärna skriva ner något, lite eller mycket.
Det är givetvis också fritt för dig att skriva arga inlägg eller att tråden borde låsas, om det är det enda du vill bidra med.

Det går ju också att starta en tråd som inte startar med en fråga om ett speciellt fall, om du tycker det känns bättre för att avhandla generella principer.
Ja det är kanske t.o.m bättre.
Jag är tacksam över vad du än skriver, men mest glädjer du mig ifall jag kan öka min egen kunskap samtidigt. :)

edit:
Själv har jag tyvärr knappt något att bidra med, utan mest bara frågor ... :oops:

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-06 13:19

Johan_Lindroos skrev:
Kronkan skrev:Johan! Mår du inte riktigt bra?

Tack för att du är orolig över min hälsa.

Felet här är att du rekommenderar en tilläggsisolering på en vägg som redan var en dubbelväggskonstruktion, vilket är en lösning som inte är bra.

Jag har ingen som helst kritik mot dig som person och vill inte att du ska tolka det som det. Jag vill bara att ANDRA läsare inte ska börja bygga saker enligt dina förslag för att de är felaktiga helt enkelt.

Jag delade jag in mitt inledande förslag så här:
……………………………………………………………………………………………………………………………………….
”Förutsättningar: Basen svårast. Reglar och gips mellan lägenheterna. Två skivor i varje vägg. Däremellan någon form av ull samt reglar av okänd typ. Åtminstone för mig. Grannen klagar på högt ljud. Bohembengt vill inte skruva ner volympotten. Inte på några villkor trots att ordförande knackat på och pratat om saken.

Metod: Reflektera in energin igen i lägenheten i första hand. Om möjligt öka absorptionen”.
……………………………………………………………………………………………………………..

Så skrev jag tidigare.
Så långt som jag förstått förutsättningarna handlar det inte om en vägg med dubbla och åtskilda reglar. Två skivor gips på varje sida. Och en (1) regel av okänd typ. Det är klart att det skulle gå och fråga föreningens styrelse omkring vad det finns för kunskap och dokumentation om hur vägen är konstruerad. Men det är ju inte aktuellt eftersom frågan är från 2008. Idag bara teoretiskt intresse. Så jag trodde jag var tydlig. Men kan ju uppenbart bli tydligare. Därfö :
Jag förutsätter i mitt resonemang att det är en vägg med endast en regel med två lager gips på varje sida samt isolering instoppad.
Jag försöker få igång en dialog kring vad det är som verkar. Min tes är att viktigaste faktorn är gipset och dess totala massa. Absortion har mindre betydelse men skall inte räknas bort. Kan säkert ökas något genom användandet av något elastiskt lim.
Sedan att de eventuella och nya regelsystemet inte har en hård koppling till den gamla väggen och dess regelssystem. Sedan att man ser till att det är hyggligt luftätt.
Inget av förslagen är på något sätt annorlunda än de i Träguiden.
Tyvärr har jag dock inte hittat något komplett mätning av hur olika frekvenser påverkas av en träväggar.

Så för mig har du fortfarande något av bevisa. På vilket sätt har byggmaterialindustrin fel? Om jag var otydlig när jag lite galet beskrev ”projektets förutsättningar” så hoppas att mina förutsättningar nu är klarare.

Frågan om buller från utsidan och överhörning mellan lägenheter är en viktig fråga som ju glöms bort. Vid försäljning av bostäder skall vi enligt lag numera redovisa energiåtgången per ytenhet. Men vem redovisar att lägenheten är tyst eller att grannen hörs. Det är ju sånt som vi som boende kan irritera oss. Det kan också hämma oss i att spela musik i något högre volym.
Det är vetenskapligt bevisat att buller påverkar vår hälsa
http://miljoforskning.formas.se/sv/Numm ... var-halsa/
Buller och dödlighet
http://www.ecoprofile.se/thread-890-Tra ... -aret.html

För mig är både musik och tystnad viktigt.
Bara delvis har jag kunnat lösa tystnaden. I min och Popsnörets lägenhet har vi lyckats bäst. Det är en mycket tyst lägenhet. Den kommer förhoppningsvis bli ännu någon dB tystare när vi får vårt nya ventilationssystem. Vi kommer att få någon form av referensanläggning. Vi har gjort åtgärder på våra kopplade treglasfönster. Dock följer dessa åtgärder inte helt de rekommendationer som finns. Men har nu provat utan att det blir fuktproblem vilket ju inte är bra.
Buller är oönskade ljud.
Vad gör du för förslag om någon vill minska överhörning mellan lägenheter? En del av oss bor ju så.

Lustig nog är vi betydligt mera bullerstörda vid vårt lilla sommarviste.

Men du framför ju inget egentligt i sak. Kom ut på banan!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-06 13:27

Perfector skrev:
Men som högtalarbyggare har jag nog provat det mesta som kan dämpa eller påverka ljudet. Den som inte provar kan inte veta.
Apropå gamla trådar. Moderatorn kanske ska börja sila ut dom som är överåriga då? :-)

Med högtalarbygge så spelar det ju liksom ingen roll att experimentera, et drabbar ju ingen fattig så att säga. Däremot med byggnadskonstruktioner vill jag avråda till att experimentera lite hipp som happ. Dels kan önskan om förbättrad ljudisolering utebli eller rent av bli sämre. Alltså ett bra sätt att kasta pengar i sjön. Ett annan orsak är att om man bor i lägenhet så (oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt) så får man inte göra saker hur som helst utan fastighetsägarens tillstånd.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-06 14:35

Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:

Med högtalarbygge så spelar det ju liksom ingen roll att experimentera, et drabbar ju ingen fattig så att säga. Däremot med byggnadskonstruktioner vill jag avråda till att experimentera lite hipp som happ. Dels kan önskan om förbättrad ljudisolering utebli eller rent av bli sämre. Alltså ett bra sätt att kasta pengar i sjön. Ett annan orsak är att om man bor i lägenhet så (oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt) så får man inte göra saker hur som helst utan fastighetsägarens tillstånd.

Det är stor skillnad mellan en hyres och bostadsrätt. I en bostadsrätt äger man inte sin bostad utan är medlem i ekonomisk förening där du har rätt att utnyttja din bostad. Det finns sedan stadgar som reglerar vad som är föreningens respektive medlemmens skyldigheter. Regelsystemet är helt olika med en hyresrätt.
I en bostadsrätt har medlemmen underhållsansvar för mängder av saker i sin egen lägenhet. Kan i detalj skilja sig mellan olika föreningar eftersom det kan finnas skillnad mellan stadgarna och praxis. Praxis kan uppstå genom att en ekonomisk förening är skyldig att behandla alla lika.
Såsom inre underhåll räknas nog oftast tak, golv och väggar. Vid första överlåtelsen har ju föreningen stor ansvar att allt är som det är tänkt, Även buller nämns av boken, Bostadsrätt – Ekonomi, skatt och juridik för föreningen och medlemmarna, 2002. Men sedan är skicket en fråga mellan köpare och säljare.

Om nu någon limmar upp en extra gipsskiva på en vägg för att reducera buller så är det helt en fråga för bostadsrättsinnehavaren. Större saker som att riva normala innerväggar skriver man att sådant torde man fråga föreningen om. Så innerväggar är medlemmens ansvar. I vissa fall torde man fråga. Starkare är inte föreningens ställning i sådana fall. Jag har varit ordförande i en bostadsrättsförening. Vilket tyvärr innebär att man måste läsa på juridiken. Det finns nog mängder av exempel där en enskild medlem kommer till annan ståndpunkt än styrelsen. Till slut handlar det om juridik.
Var gränsen mellan ytterväg och innevägg går är nog inte exakt formulerat. Men i ett badrum torde det ingå tätskiktet som ansvar för medlemmen.
Men att sätta upp ett extra lager gips när man tapetserar torde vara helt utan konsekvenser. Att däremot regla upp en extra vägg utanför den existerande har nog inte juridiken någon tanke om. Lite roligt när nästa ägare av bostadsrätten begär en ommätning av lägenheten. Detta kan jag inte förutse. Man har frivilligt minskat ytan. Avgiften är ju per kvadratmeter. Så säger nog alla stadgar. Men detta löser vi ju inte på Faktiskt.
Men tillbaka till ursprungsfrågan. Vad i de åtgärder som jag spekulerat i kan ha negativa effekter på buller i form av överhörning mellan lägenheter.

Lite konkret alltså. Vet inte vad det är för bana du (Johan) springer på?

Källa: Björn Lundén & Ulf Svensson, Sjunde upplagan, Bostadsrätt, Ekonomi, skatt och juridik för föreningen och medlemmarna, 2002

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-06 16:21

Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:

Om jag orkade skulle jag svara att det handlar om ljudmiljön åxå när man bygger högtalare. Inte bara om lådan , men jag ser att du inte kan resonera i ett bredare perspektiv och därför avstår jag från att vidare kommentera han som silar mygg och sväljer kameler.

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2014-04-06 16:40

Ljudöverföring mellan olika utrymmen rör fler ting än bara direkt anslutande vägg.

Bild

/Suomela

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-06 18:11

Suomela skrev:Ljudöverföring mellan olika utrymmen rör fler ting än bara direkt anslutande vägg.

Bild

/Suomela

Måste väl vara en helt riktig kommentar. Spridningen av energin/ljudet sker inte enbart genom den direkt angränsande väggen.
Den flankningen av ljudet runt den lägenhetsskiljande väggen beror på en del saker. Fortfarande på Träguiden finns det information som jag bedömer är saklig.
Här lite om flankningen
http://www.traguiden.se/TGtemplates/pop ... tPage=1018
Här lite om vad olika antal gipskivor betyder samt vilken betydelse som isoleringen har. I bästa fall betyder varje gipsskiva 6 dB mindre buller. Men mindre om det är genomgående reglar. Denna sida handlar om dimensioneringen av väggar. Denna snarare stöder väldigt mycket som är skrivit i tråden. Så långt som jag bedömer saken.

Men trådstartarens exempel är lite oklar och han säkerligen lämnat både fora och lägenhet. Men exemplet tar sin utgångspunkt i ett färdigbyggt hus där åtgärderna är begränsade.
Men här vikten av att det är tätt.
När man tar bort lister när man lägger golv eller tapetserar så kan man ju kolla tätheten mot golv och angränsande väggar.

Denna sista länk är användbar. Den handlar ju också om hur vi kan öka fönsters och dörrars förmåga att stå emot inträngande buller. I mitt fall också utträngande sådant.

I mitt eget fall så har relativt enkla åtgärder på fönster varit ytterst värdefullt. Det var inte så att det var ett dån från trafiken. Snarare ett avlägset sus. Nu ställer vinkylen till större elände. Så det kan bli.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-04-06 22:22

Här är en en examensarbetesrapport från chalmers som långt ifrån ger oss alla svar.
http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 162852.pdf

Men lite om bl.a. hur reduktionstal R'w räknas ut finns det. Kan vara bra att veta för att förstå gipsskivetillverkarnas typkonstruktioner.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-07 10:37

Kronkan skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Perfector skrev:

Det är stor skillnad mellan en hyres och bostadsrätt. I en bostadsrätt äger man inte sin bostad utan är medlem i ekonomisk förening där du har rätt att utnyttja din bostad. Det finns sedan stadgar som reglerar vad som är föreningens respektive medlemmens skyldigheter. Regelsystemet är helt olika med en hyresrätt.
I en bostadsrätt har medlemmen underhållsansvar för mängder av saker i sin egen lägenhet. Kan i detalj skilja sig mellan olika föreningar eftersom det kan finnas skillnad mellan stadgarna och praxis. Praxis kan uppstå genom att en ekonomisk förening är skyldig att behandla alla lika.
Såsom inre underhåll räknas nog oftast tak, golv och väggar. Vid första överlåtelsen har ju föreningen stor ansvar att allt är som det är tänkt, Även buller nämns av boken, Bostadsrätt – Ekonomi, skatt och juridik för föreningen och medlemmarna, 2002. Men sedan är skicket en fråga mellan köpare och säljare.

Om nu någon limmar upp en extra gipsskiva på en vägg för att reducera buller så är det helt en fråga för bostadsrättsinnehavaren. Större saker som att riva normala innerväggar skriver man att sådant torde man fråga föreningen om. Så innerväggar är medlemmens ansvar. I vissa fall torde man fråga. Starkare är inte föreningens ställning i sådana fall. Jag har varit ordförande i en bostadsrättsförening. Vilket tyvärr innebär att man måste läsa på juridiken. Det finns nog mängder av exempel där en enskild medlem kommer till annan ståndpunkt än styrelsen. Till slut handlar det om juridik.
Var gränsen mellan ytterväg och innevägg går är nog inte exakt formulerat. Men i ett badrum torde det ingå tätskiktet som ansvar för medlemmen.
Men att sätta upp ett extra lager gips när man tapetserar torde vara helt utan konsekvenser. Att däremot regla upp en extra vägg utanför den existerande har nog inte juridiken någon tanke om. Lite roligt när nästa ägare av bostadsrätten begär en ommätning av lägenheten. Detta kan jag inte förutse. Man har frivilligt minskat ytan. Avgiften är ju per kvadratmeter. Så säger nog alla stadgar. Men detta löser vi ju inte på Faktiskt.
Men tillbaka till ursprungsfrågan. Vad i de åtgärder som jag spekulerat i kan ha negativa effekter på buller i form av överhörning mellan lägenheter.

Lite konkret alltså. Vet inte vad det är för bana du (Johan) springer på?

Källa: Björn Lundén & Ulf Svensson, Sjunde upplagan, Bostadsrätt, Ekonomi, skatt och juridik för föreningen och medlemmarna, 2002

Visst, det är lite skillnad med bostadsrätt och hyresrätt, det håller jag med dig om utan att vi går in på detaljer här, så vi kan ju skippa mer om den dskuissionen kanske.

Angående att smacka upp gipsskivor lite hipp som happ:

I bästa fall ger det en liiiiiten ljudisoleringsförbättrande effekt, OM man har känndeom om väggens konstruktion och VET vad man håller på med.

I många fall ger en extra gipsskiva NOLL förbättring, då de flesta lite äldre hus har lägenhetssklijande betong- eller tegelväggar.

I värsta fall ger egna experiment med gipsskivor rent KATASTROFALA följder. (det är därför jag möjligen av dig och andra uppfattas som "jobbig"/"sur"/"vad har jag för problem?" o.s.v.) Jag vill helt enkelt få folk att förstå att det är inte "bara" att göra lite "hembygga-vägg lite hur som helst". Exempel: Jag har vid flertal tillfällen då jag tdigare jobbade som akustikkonsult gjort ljudisoleringsmätningar vid om- och nybyggnation av fastigheter. Du ANAR inte hur dåligt det ibland kunde ha blivivt på grund av sådana förslag som du med flera har föreslagit. Ett exempel: Jag har varit med om undertak av ett lager gips som blev som ett enormt "trumskinn" kan vi kalla det. Helt normala stegljud från lägenheten ovanför lät som om om folk typ HOPPADE på golvet, det dånade och man undrade vad det var frågan om. Stegljudsisoleringen mätte extremt dåligt. M.m.

Detta är allvarliga saker som jag inte vill att läsare på Faktiskt ska tro att saker och ting blir bra bara för att ha läst sig till råd från icke-kunniga forumtips. Särskilt i denna tråd finns mängder av rena felaktigheter (ett fåtal saker kan vara korrekta men då vid specifika fall), då är det bättre att läsare inte litar på NÅGONTING skrivet i denna tråd.
:idea:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-07 16:00

Angående att smacka upp gipsskivor lite hipp som happ:

I bästa fall ger det en liiiiiten ljudisoleringsförbättrande effekt, OM man har känndeom om väggens konstruktion och VET vad man håller på med.

I många fall ger en extra gipsskiva NOLL förbättring, då de flesta lite äldre hus har lägenhetssklijande betong- eller tegelväggar.

I värsta fall ger egna experiment med gipsskivor rent KATASTROFALA följder. (det är därför jag möjligen av dig och andra uppfattas som "jobbig"/"sur"/"vad har jag för problem?" o.s.v.) Jag vill helt enkelt få folk att förstå att det är inte "bara" att göra lite "hembygga-vägg lite hur som helst". Exempel: Jag har vid flertal tillfällen då jag tdigare jobbade som akustikkonsult gjort ljudisoleringsmätningar vid om- och nybyggnation av fastigheter. Du ANAR inte hur dåligt det ibland kunde ha blivivt på grund av sådana förslag som du med flera har föreslagit. Ett exempel: Jag har varit med om undertak av ett lager gips som blev som ett enormt "trumskinn" kan vi kalla det. Helt normala stegljud från lägenheten ovanför lät som om om folk typ HOPPADE på golvet, det dånade och man undrade vad det var frågan om. Stegljudsisoleringen mätte extremt dåligt. M.m.

Detta är allvarliga saker som jag inte vill att läsare på Faktiskt ska tro att saker och ting blir bra bara för att ha läst sig till råd från icke-kunniga forumtips. Särskilt i denna tråd finns mängder av rena felaktigheter (ett fåtal saker kan vara korrekta men då vid specifika fall), då är det bättre att läsare inte litar på NÅGONTING skrivet i denna tråd.
:idea:[/quote]
Tror det var där nånstans jag föreslog flyttbar dämpskiva för att minska resonanser i rummet, men det var nog ingen som såg :-) Då blir det ingen miljöpåverkan som inte k an åtgärdas. Lev väl

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-04-07 21:58

Johan_Lindroos skrev:Detta är allvarliga saker som jag inte vill att läsare på Faktiskt ska tro att saker och ting blir bra bara för att ha läst sig till råd från icke-kunniga forumtips. Särskilt i denna tråd finns mängder av rena felaktigheter (ett fåtal saker kan vara korrekta men då vid specifika fall), då är det bättre att läsare inte litar på NÅGONTING skrivet i denna tråd.
:idea:

...fast i brist på riktiga akustikkonsulter måste man ju ändå få diskutera. Jag tror att ingen litar på allt som står på Faktiskt. Och givetvis måste den som ger sig in i ett bygge förstå att det inte finns några garantier för att man har läst på ett forum.

Angående extravägg utanför en för dåligt ljudisolerad vägg av gips mellan två lägenheter; jag har en kompis som hade just det, han satte upp en extravägg utan kontakt och blev nöjd. Att dela av väggar så att de två ytorna inte står i mekanisk kontakt med varandra är väl en klassiker?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi