Moderator: Redaktörer
Bohembengt skrev:Så här ser det ut hemma hos mig. Jag bor i en bostadsrätt (Radhus 1plan) Nu har jag dock fått påtryckningar från bostadsrättsföreningen om att sänka volymen. Själv tycker jag inte att jag spelar särskilt högt, och vill inte sänka .... då letar jag hellre ny lägenhet.
Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.
aisopos skrev:Svante skrev:Hm, det där bara går ju inte att låta bli att rita ett ekvivalentschema till. C1 & M1 är originalväggen. C2 & M2 är den nya väggen. C3 är kaviteten mellan dem. p är ljudtrycket i din lägenhet och Q är volymflödet som levereras in i grannens lägenhet.
Här kan man se att vid resonans mellan C1/M1 så är väggen akustiskt transparent. I verkligheten finns det förstås resistanser också i serie och de kommer att stå för hela dämpningen vid resonans. Man ser också, att om C2/M2 är avstämd till samma frekvens som C1/M1 så blir genomsläppligheten stor till kaviteten C3 vid samma frekvens. Det är, precis som Phon säger inte bra.
Man kan också se att för låga frekvenser bildar C2/C3 en spänningsdelare. C2 ska alltså vara liten (=styv) och C3 ska vara stor (= ha stor volym, dvs avståndet mellan väggarna spelar in) om dämpningen ska bli stor.
Och när jag tänker mer på det, så funderar jag på om serieresonanskrets är rätt, kanske ska vara parallellresonans.
Eller kanske inte, nära noll Hz är kanske transmissionen väldigt låg ...
aisopos skrev:Ingen som hade svar på min fråga:
Om Svantes figur, om m= massa och c = compliance
Och visst är compliance ett mått på fjädringsmjukhet?
Kronkan skrev:Förutsättningar: Basen svårast. Reglar och gips mellan lägenheterna. Två skivor i varje vägg. Däremellan någon form av ull samt reglar av okänd typ. Åtminstone för mig. Grannen klagar på högt ljud. Bohembengt vill inte skruva ner volympotten. Inte på några villkor trots att ordförande knackat på och pratat om saken.
Begränsning: Åtgärder går bara att göra på frågandes sida. Allt annat är en dröm. ( Min egen dröm är uppfylld såsom att min absolut närmaste granne är mkt gammal man som hör dåligt och därför själv höjer ljudet på radio och tv. Vilket dränker mitt inkommande ljud:)
Metod: Reflektera in energin igen i lägenheten i första hand. Om möjligt öka absorptionen.
Spekulation: Viktigast faktorn är gipsskivorna på Bohemsbengts sida. Den totala styvheten är nog den faktor som påverkar mest. Vågen återkastas till Bohembengts med något höjande effekt på volymen i hans lägenhet speciellt i basen i vissa frekvenser.
Alternativ 1: Budget ekonomiskt och arbetsmässigt. Limma på ett extra lager gips.
Alternativ 2. Regla upp med speciella reglar. Sätt på 3 lager gips som limmas och ha någon form av absorberande material inne i väggen.
http://www.norgips.se/produkter/stalpro ... 1,1884.htm
Själv har jag aldrig spikat på reglar av stål med något undantag. Så där ingen erfarenhet. Men lever ihop med ett Popsnöre som fått Depeche Mode på hjärnan. Lite bastungt hemma just nu. Alla resonanser sätt igång samtidigt. Jag får väl prata med ordföranden.
Johan_Lindroos skrev:För övrigt vill jag försiktigt antyda att samtliga dina åtgärdsförslag (även efterföljande inlägg), förvisso kreativa och avsedda att föröka hjälpa till, är tämligen meningslösa. Jag skriver detta mest för att andra personer som läser denna tråd inte ska börja göra egna hembyggen i försök att ljudisolera med ingen verkan som följd. Så ta inte illa upp, please.
För övrigt är merparten av inläggen i denna tråd total nonsens, så att ingen ska ta denna tråd som råd för hur man bör ljudisolera.
Bohembengt skrev:
Bilden verkar inte vilja uppdateras men det gula är iaf mina 2 högtalare
Så här ser det ut hemma hos mig. Jag bor i en bostadsrätt (Radhus 1plan) Nu har jag dock fått påtryckningar från bostadsrättsföreningen om att sänka volymen. Själv tycker jag inte att jag spelar särskilt högt, och vill inte sänka .... då letar jag hellre ny lägenhet.
Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.Taket är duktak. Grannen har klagat främst på Basljud men även volymen.
Nu till frågan... Tror ni det kommer hjälpa med att bara regla upp en till innervägg utanpå den gamla, isolera med glasull och sen 2 till gips plattor?.
Eller kan det vara bättre att sätta upp nytt tak? Kanske både och? Vill inte lägga mer än 10-30KKr vill helst komma så billigt undan som möjligt.
Kanske vanliga Basabsorbenter?
Vill gärna att det ska bli så tyst som möjligt för grannen. och att jag ska kunna lyssna på musik med mkt/lite bas utan att det ska spela någon roll.
Johan_Lindroos skrev:Kronkan skrev:Förutsättningar: Basen svårast. Reglar och gips mellan lägenheterna. Två skivor i varje vägg. Däremellan någon form av ull samt reglar av okänd typ. Åtminstone för mig. Grannen klagar på högt ljud. Bohembengt vill inte skruva ner volympotten. Inte på några villkor trots att ordförande knackat på och pratat om saken.
Begränsning: Åtgärder går bara att göra på frågandes sida. Allt annat är en dröm. ( Min egen dröm är uppfylld såsom att min absolut närmaste granne är mkt gammal man som hör dåligt och därför själv höjer ljudet på radio och tv. Vilket dränker mitt inkommande ljud:)
Metod: Reflektera in energin igen i lägenheten i första hand. Om möjligt öka absorptionen.
Spekulation: Viktigast faktorn är gipsskivorna på Bohemsbengts sida. Den totala styvheten är nog den faktor som påverkar mest. Vågen återkastas till Bohembengts med något höjande effekt på volymen i hans lägenhet speciellt i basen i vissa frekvenser.
Alternativ 1: Budget ekonomiskt och arbetsmässigt. Limma på ett extra lager gips.
Alternativ 2. Regla upp med speciella reglar. Sätt på 3 lager gips som limmas och ha någon form av absorberande material inne i väggen.
http://www.norgips.se/produkter/stalpro ... 1,1884.htm
Själv har jag aldrig spikat på reglar av stål med något undantag. Så där ingen erfarenhet. Men lever ihop med ett Popsnöre som fått Depeche Mode på hjärnan. Lite bastungt hemma just nu. Alla resonanser sätt igång samtidigt. Jag får väl prata med ordföranden.
Är du medveten om att tråden är från 2008?
För övrigt vill jag försiktigt antyda att samtliga dina åtgärdsförslag (även efterföljande inlägg), förvisso kreativa och avsedda att föröka hjälpa till, är tämligen meningslösa. Jag skriver detta mest för att andra personer som läser denna tråd inte ska börja göra egna hembyggen i försök att ljudisolera med ingen verkan som följd. Så ta inte illa upp, please.
För övrigt är merparten av inläggen i denna tråd total nonsens, så att ingen ska ta denna tråd som råd för hur man bör ljudisolera.
aisopos skrev:Johan_Lindroos skrev:För övrigt vill jag försiktigt antyda att samtliga dina åtgärdsförslag (även efterföljande inlägg), förvisso kreativa och avsedda att föröka hjälpa till, är tämligen meningslösa. Jag skriver detta mest för att andra personer som läser denna tråd inte ska börja göra egna hembyggen i försök att ljudisolera med ingen verkan som följd. Så ta inte illa upp, please.
Men så bra då.
Då får du vänligen istället beskriva hur man bör ljudisolera.
Kronkan skrev:Johan! Mår du inte riktigt bra?
Personligen har jag aldrig framställt mig som expert inom de ämnen som behandlas normalt inom Faktiskt. Utan mera en glad amatör som försöker förstå saker och ting. Som gärna också provar.
I denna tråd ser jag inte att du bidragit med något sakligt inlägg. Utan mera lite allmänt gnabb.
Jag har länkat till olika sidor där byggindustrin beskriver sin produkter eller ger anvisningar för olika konstruktionsdetaljer. För några inlägg sedan hänvisade jag till Träguiden och den sida där de ger förslag på en lägenhetsskiljande vägg.
Här deras innehållsförteckning:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/Pag ... px?id=5947
Här är sidan som jag länkade till (lägenhetsavskiljande vägg - Principskiss)
http://www.traguiden.se/TGtemplates/pop ... tPage=5947
I denna text står det följande:
”Ljudisoleringen kan förbättras genom att en stomljudsisoleringslist monteras mellan golvregel och syll, alternativt undergolv. Väggens ljudisolering är avhängig av väggens massa och ytskiktens svängningsegenskaper. För att ytterligare förbättra ljudisoleringsegenskaperna är det lämpligt att komplettera med ännu en gipsskiva eller liknande. Genom att väggen på så sätt får större massa får man bättre ljudisoleringsegenskaper”.
Träguiden/lägenhetsavskiljande vägg/principskiss
Så långt som jag förstår exempelvis Svantes inlägg överensstämmer det bra med vad som är den beskrivning som Träguiden gör. Svantes inlägg innehåller dock mera i sin analys eller systembeskrivning. Han för ett resonemang om kavitetens storlek. Detta är något som jag själv skulle vilja veta mera om. Vilken typ av samband ger detta. Ingen elak fråga utan det kan säkert vara rätt men förstår inte de fysiska sambanden.
Själv har jag resonerat helt i överensstämmelsen med Träguidens råd och anvisningar. Alltså fler gipsskivor bidrar till att mera av energin återgår till rummet där det kom från och inte passerar väggen in till grannen.
Men nu tycker jag att du har något att bevisa.
Om jag har fel går inte världen under för det. Men om svensk byggindustri ger fel råd och anvisningar är det ju något som bör påtalas.
Så nu kan du ju skriva om hur det verkligen är.
Perfector skrev:Bohembengt skrev:
Så här ser det ut hemma hos mig. Jag bor i en bostadsrätt (Radhus 1plan) Nu har jag dock fått påtryckningar från bostadsrättsföreningen om att sänka volymen. Själv tycker jag inte att jag spelar särskilt högt, och vill inte sänka .... då letar jag hellre ny lägenhet.
Väggen mellan mig och grannen är enbart 2 gipsskivor + isolering + 2 gipsskivor.Taket är duktak. Grannen har klagat främst på Basljud men även volymen.
Nu till frågan... Tror ni det kommer hjälpa med att bara regla upp en till innervägg utanpå den gamla, isolera med glasull och sen 2 till gips plattor?.
Eller kan det vara bättre att sätta upp nytt tak? Kanske både och? Vill inte lägga mer än 10-30KKr vill helst komma så billigt undan som möjligt.
Vill gärna att det ska bli så tyst som möjligt för grannen. och att jag ska kunna lyssna på musik med mkt/lite bas utan att det ska spela någon roll.
Äggkartongliknande isolering kan dämpa akustikreflexer väldigt mycket. Om du bygger en extravägg kan du ha det i mellanrummet mellan väggarna. Sen kan man fundera lite runt vågländer. Upp till Ca: 300 Hz är det omöjligt att höra varifrån ljudet kommer. Det är därför man kan ha en basmodul nästan var som helst i rummet utan att det stör.
Prova en rundvandring i bostaden och kolla var det uppstår resonanser som "växer" och placera någon form av dämpskärm på lämplig plats, det kan hjälpa. sista utväg är kanske att ge grannen en flaska whiskey att trösta sig med eller bjuda in honom och provlyssna.![]()
Men börja med en decibelmeter och kolla nivån på ljudet. Man har trots allt rätt att andas utan att grannarna ska klaga.
Är det för oisolerat mellan bostäderna kan man klaga hos byggnadsnämnden som då kan tvinga byggherren att åtgärda. I alla fall kunde man det förr, men som samhället degenererat vet jag inte ifall det går idag.
Liten eftersläpning. Bly/gummimattor är ju väldigt effektiva att dämpa rörelser i en låda (högtalarlåda). Kanske kan du klä väggen med det fast det är ganska kostsamt kan jag tro. Och sedan måla eller tapetsera över så det blir snyggt
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:Bohembengt skrev:
Äggkartongliknande isolering kan dämpa akustikreflexer väldigt mycket. Om du bygger en extravägg kan du ha det i mellanrummet mellan väggarna. Sen kan man fundera lite runt vågländer. Upp till Ca: 300 Hz är det omöjligt att höra varifrån ljudet kommer. Det är därför man kan ha en basmodul nästan var som helst i rummet utan att det stör.
Prova en rundvandring i bostaden och kolla var det uppstår resonanser som "växer" och placera någon form av dämpskärm på lämplig plats, det kan hjälpa. sista utväg är kanske att ge grannen en flaska whiskey att trösta sig med eller bjuda in honom och provlyssna.![]()
Men börja med en decibelmeter och kolla nivån på ljudet. Man har trots allt rätt att andas utan att grannarna ska klaga.
Är det för oisolerat mellan bostäderna kan man klaga hos byggnadsnämnden som då kan tvinga byggherren att åtgärda. I alla fall kunde man det förr, men som samhället degenererat vet jag inte ifall det går idag.
Liten eftersläpning. Bly/gummimattor är ju väldigt effektiva att dämpa rörelser i en låda (högtalarlåda). Kanske kan du klä väggen med det fast det är ganska kostsamt kan jag tro. Och sedan måla eller tapetsera över så det blir snyggt
Har du oxå missat att frågan är från 2008?
Likaså här vill jag kraftigt avråda andra läsare att prova något av ovanstående åtgärdsförslag eftersom de är antingen verkningslösa eller försämrar ljudisoleringen.
Johan_Lindroos skrev:1) Den specifika frågan ställdes 2008. Gammal fråga således som jag inte anser behöver diskuteras mer.
Johan_Lindroos skrev:Kronkan skrev:Johan! Mår du inte riktigt bra?
Personligen har jag aldrig framställt mig som expert inom de ämnen som behandlas normalt inom Faktiskt. Utan mera en glad amatör som försöker förstå saker och ting. Som gärna också provar.
I denna tråd ser jag inte att du bidragit med något sakligt inlägg. Utan mera lite allmänt gnabb.
Jag har länkat till olika sidor där byggindustrin beskriver sin produkter eller ger anvisningar för olika konstruktionsdetaljer. För några inlägg sedan hänvisade jag till Träguiden och den sida där de ger förslag på en lägenhetsskiljande vägg.
Här deras innehållsförteckning:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/Pag ... px?id=5947
Här är sidan som jag länkade till (lägenhetsavskiljande vägg - Principskiss)
http://www.traguiden.se/TGtemplates/pop ... tPage=5947
I denna text står det följande:
”Ljudisoleringen kan förbättras genom att en stomljudsisoleringslist monteras mellan golvregel och syll, alternativt undergolv. Väggens ljudisolering är avhängig av väggens massa och ytskiktens svängningsegenskaper. För att ytterligare förbättra ljudisoleringsegenskaperna är det lämpligt att komplettera med ännu en gipsskiva eller liknande. Genom att väggen på så sätt får större massa får man bättre ljudisoleringsegenskaper”.
Träguiden/lägenhetsavskiljande vägg/principskiss
Så långt som jag förstår exempelvis Svantes inlägg överensstämmer det bra med vad som är den beskrivning som Träguiden gör. Svantes inlägg innehåller dock mera i sin analys eller systembeskrivning. Han för ett resonemang om kavitetens storlek. Detta är något som jag själv skulle vilja veta mera om. Vilken typ av samband ger detta. Ingen elak fråga utan det kan säkert vara rätt men förstår inte de fysiska sambanden.
Själv har jag resonerat helt i överensstämmelsen med Träguidens råd och anvisningar. Alltså fler gipsskivor bidrar till att mera av energin återgår till rummet där det kom från och inte passerar väggen in till grannen.
Men nu tycker jag att du har något att bevisa.
Om jag har fel går inte världen under för det. Men om svensk byggindustri ger fel råd och anvisningar är det ju något som bör påtalas.
Så nu kan du ju skriva om hur det verkligen är.
Tack för att du är orolig över min hälsa.
Felet här är att du rekommenderar en tilläggsisolering på en vägg som redan var en dubbelväggskonstruktion, vilket är en lösning som inte är bra.
Jag har ingen som helst kritik mot dig som person och vill inte att du ska tolka det som det. Jag vill bara att ANDRA läsare inte ska börja bygga saker enligt dina förslag för att de är felaktiga helt enkelt.
Perfector skrev:
Orkar inte ens bemöta surmulenheten.
Men som högtalarbyggare har jag nog provat det mesta som kan dämpa eller påverka ljudet. Den som inte provar kan inte veta.
Apropå gamla trådar. Moderatorn kanske ska börja sila ut dom som är överåriga då?
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:
Men som högtalarbyggare har jag nog provat det mesta som kan dämpa eller påverka ljudet. Den som inte provar kan inte veta.
Apropå gamla trådar. Moderatorn kanske ska börja sila ut dom som är överåriga då?
Med högtalarbygge så spelar det ju liksom ingen roll att experimentera, et drabbar ju ingen fattig så att säga. Däremot med byggnadskonstruktioner vill jag avråda till att experimentera lite hipp som happ. Dels kan önskan om förbättrad ljudisolering utebli eller rent av bli sämre. Alltså ett bra sätt att kasta pengar i sjön. Ett annan orsak är att om man bor i lägenhet så (oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt) så får man inte göra saker hur som helst utan fastighetsägarens tillstånd.
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:
Med högtalarbygge så spelar det ju liksom ingen roll att experimentera, et drabbar ju ingen fattig så att säga. Däremot med byggnadskonstruktioner vill jag avråda till att experimentera lite hipp som happ. Dels kan önskan om förbättrad ljudisolering utebli eller rent av bli sämre. Alltså ett bra sätt att kasta pengar i sjön. Ett annan orsak är att om man bor i lägenhet så (oavsett om det är hyresrätt eller bostadsrätt) så får man inte göra saker hur som helst utan fastighetsägarens tillstånd.

Suomela skrev:Ljudöverföring mellan olika utrymmen rör fler ting än bara direkt anslutande vägg.
/Suomela
Kronkan skrev:Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:
Det är stor skillnad mellan en hyres och bostadsrätt. I en bostadsrätt äger man inte sin bostad utan är medlem i ekonomisk förening där du har rätt att utnyttja din bostad. Det finns sedan stadgar som reglerar vad som är föreningens respektive medlemmens skyldigheter. Regelsystemet är helt olika med en hyresrätt.
I en bostadsrätt har medlemmen underhållsansvar för mängder av saker i sin egen lägenhet. Kan i detalj skilja sig mellan olika föreningar eftersom det kan finnas skillnad mellan stadgarna och praxis. Praxis kan uppstå genom att en ekonomisk förening är skyldig att behandla alla lika.
Såsom inre underhåll räknas nog oftast tak, golv och väggar. Vid första överlåtelsen har ju föreningen stor ansvar att allt är som det är tänkt, Även buller nämns av boken, Bostadsrätt – Ekonomi, skatt och juridik för föreningen och medlemmarna, 2002. Men sedan är skicket en fråga mellan köpare och säljare.
Om nu någon limmar upp en extra gipsskiva på en vägg för att reducera buller så är det helt en fråga för bostadsrättsinnehavaren. Större saker som att riva normala innerväggar skriver man att sådant torde man fråga föreningen om. Så innerväggar är medlemmens ansvar. I vissa fall torde man fråga. Starkare är inte föreningens ställning i sådana fall. Jag har varit ordförande i en bostadsrättsförening. Vilket tyvärr innebär att man måste läsa på juridiken. Det finns nog mängder av exempel där en enskild medlem kommer till annan ståndpunkt än styrelsen. Till slut handlar det om juridik.
Var gränsen mellan ytterväg och innevägg går är nog inte exakt formulerat. Men i ett badrum torde det ingå tätskiktet som ansvar för medlemmen.
Men att sätta upp ett extra lager gips när man tapetserar torde vara helt utan konsekvenser. Att däremot regla upp en extra vägg utanför den existerande har nog inte juridiken någon tanke om. Lite roligt när nästa ägare av bostadsrätten begär en ommätning av lägenheten. Detta kan jag inte förutse. Man har frivilligt minskat ytan. Avgiften är ju per kvadratmeter. Så säger nog alla stadgar. Men detta löser vi ju inte på Faktiskt.
Men tillbaka till ursprungsfrågan. Vad i de åtgärder som jag spekulerat i kan ha negativa effekter på buller i form av överhörning mellan lägenheter.
Lite konkret alltså. Vet inte vad det är för bana du (Johan) springer på?
Källa: Björn Lundén & Ulf Svensson, Sjunde upplagan, Bostadsrätt, Ekonomi, skatt och juridik för föreningen och medlemmarna, 2002
Johan_Lindroos skrev:Detta är allvarliga saker som jag inte vill att läsare på Faktiskt ska tro att saker och ting blir bra bara för att ha läst sig till råd från icke-kunniga forumtips. Särskilt i denna tråd finns mängder av rena felaktigheter (ett fåtal saker kan vara korrekta men då vid specifika fall), då är det bättre att läsare inte litar på NÅGONTING skrivet i denna tråd.
Användare som besöker denna kategori: gonkius, Majestic-12 [Bot] och 25 gäster