Måste man bränna in en ny kabel, eller är det bara snack?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

dimitri

Inläggav dimitri » 2004-06-01 19:15

Norman:
Hmm batterikablar... Man kanske borde börja sälja batterier av audiofil-kvalité! Naturligtvis med guldhölje.

Sorry, det har varit på tapeten på 80 talet. Kaneda, Hiraga. bl.a.
Dimitri[/quote]

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2004-06-01 20:05

Dimitri: :-) tusan...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-02 15:06

Rydberg skrev:
Johan_Lindroos skrev:Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?
Nordost tror jag, AQ har ju tom ett system som ska medverka att man kommer runt inspelningsproblematiken. Finns säkert fler, skulle tro de flesta faktiskt

Varför jag frågar är att det vore (i alla fall för mig) ganska korkat av en tillverkare att nämna att deras kablage ändrar prestanda över tiden. Då vill man ju som konsument hellre ha kablage som har konstant prestanda. Det är ju inget som nödvändigtvis säger att det skulle bli bättre prestanda med tiden, det kan ju lika gärna bli sämre. I vilket fall som helst så tror jag ändå inte på att det går att höra skillnad på "inspelade" kablar jämfört med "nya", förutsatt att de är normalt dimensionerade och inte innehåller skumma grejor. Jag skulle gärna studera någon raport som studerat det sakligt isåfall. Som det är nu är det bara en väldans massa tyckande av många som inte är riktigt trovärdiga, det är mitt intryck.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-02 16:02

Johan_Lindroos: Lustigt att du näner detta med att det inte nödvändigtvis blir bättre med inbrända kablar (och det gäller även förstärkare, CDs mm). Jag har inte läst om en käft som påstår att det blir sämre med tiden, grejjorna låter alltid bättre efter ett antal timmar (ju dyrare grunka desto längre tid tycks det).

Och hur *** kommer man ihåg hur något lät för 100 timmar sedan när förmågan att höra saker och ting förändras dels över dagen, men också från dag till dag. Saker som tillvänjning t.ex. avfärdas i princip alltid av dom som hör skillnad på inbränningen. Skillnaden är ju SÅ stor.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-02 16:34

Hello Max. Det enda sättet att testa torde ju vara att köpa två par kablar och spara det ena paret för framtiden för att kunna jämföra om ett år eller så. Jag har aldrig hört talas om någon som gjort så, har du? Antagligen är väl de flesta för otålmodiga och kopplar in det andra paret kablar till något annat istället. Likaså verkar det vara ganska ovanligt att folk kör med samma sorts kablage rakt igenom hela anläggningen. Folk verkar blanda ganska friskt har jag märkt! Kanske beror det på att det är lite av nyhetens behag med kablar, man köper beggat, ny modell, eller dyl(?).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-02 17:44

Johan_Lindroos skrev:
Rydberg skrev:
Johan_Lindroos skrev:Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?
Nordost tror jag, AQ har ju tom ett system som ska medverka att man kommer runt inspelningsproblematiken. Finns säkert fler, skulle tro de flesta faktiskt

Varför jag frågar är att det vore (i alla fall för mig) ganska korkat av en tillverkare att nämna att deras kablage ändrar prestanda över tiden. Då vill man ju som konsument hellre ha kablage som har konstant prestanda. Det är ju inget som nödvändigtvis säger att det skulle bli bättre prestanda med tiden, det kan ju lika gärna bli sämre. I vilket fall som helst så tror jag ändå inte på att det går att höra skillnad på "inspelade" kablar jämfört med "nya", förutsatt att de är normalt dimensionerade och inte innehåller skumma grejor. Jag skulle gärna studera någon raport som studerat det sakligt isåfall. Som det är nu är det bara en väldans massa tyckande av många som inte är riktigt trovärdiga, det är mitt intryck.

Det är ju jättesmart av Nordost att påstå att deras kablar förändras med tiden, eftersom samma firma även torgför "kabelinbrännare" :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-02 17:57

Johan_Lindroos skrev:
Rydberg skrev:

Jo det är härligt flummiga "förklaringar" som presenteras. Hur som helst verkar massindoktineringen spritt sig över hela världen, på alla ställen som kablar diskuteras säger alla dessutom att man ska spela in dem. Så tillhör man den gruppen som "tror" på inspelning av kablar är man inte ensam iallafall :lol: (själv tror jag varken eller, jag har inte testat på ett sådant sätt att jag känner mig det minsta övertala för varken det ena eller det andra.)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-06-02 18:34

Rydberg, här kommer en enkel kul test för dig och andra som man kan göra hemma.

Ta en helt ny låt som du aldrig hört förut.

Lyssna en gång.
-Du hör nu låten för första gången och noterar mestadels melodin.

Lyssna igen.
-Nu kommer du att höra nya saker som musikerna spelar.

Lyssna igen en tredje gång.
-Nu kanske du börjar lyssna efter saker som vad sångaren sjunger. Du hör ännu mer detaljer av musikens innersta. Det låter bättre och bättre skule man kuna säga.

O.sv.

Nu till själva poängen. Om man växlar utrustning mellan sådana här lyssningsseanser, så kan det ge väldigt förvirrande intryck, t.ex om man går från billig till dyrare och dyrare utrustning. Detta råkar man ofta ut när man går till en butik och de ska dema något, det är ofta okänd musik som råkar hamna i avspelningsapparaten. Det är lite av ett försäljartrick skulle man kunna säga.

Använd därför musik som man känner väl till och växla fram och tillbaka många gånger. Denna förklaringsmodell skulle kunna förklara många iakktagelser som folk pratar om såsom t.ex. sprejning med olika vätskor (som ju är svår att gå tillbaks till ursprungsutförandet), nedkylning av skivor, "inspelning", uppvärmningseffekter (kan dock finnas på riktigt), överhuvudtaget sådana saker som är svåra att växla tillbaks till ett ursprungsläge.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-02 18:49

Tycker det är trist att de kör med flummiga förklaringar, för det är ju inga billiga Siba saker de säljer dom där fina herrarna från Nordost etc
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-02 20:07

mats skrev:Tycker det är trist att de kör med flummiga förklaringar, för det är ju inga billiga Siba saker de säljer dom där fina herrarna från Nordost etc
Mats du kanske ska precisera de delar du tycker är flummiga så att vi vet.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-02 20:09

Johan_Lindroos skrev:Rydberg, här kommer en enkel kul test för dig och andra som man kan göra hemma.

Lyssna en gång.

Lyssna igen.

-Nu kanske du börjar lyssna efter saker som vad sångaren sjunger. Du hör ännu mer detaljer av musikens innersta. Det låter bättre och bättre skule man kuna säga.

O.sv.

Nu till själva poängen. Om man växlar utrustning mellan sådana här lyssningsseanser, så kan det ge väldigt förvirrande intryck, t.ex om man går från billig till dyrare och dyrare utrustning. Detta råkar man ofta ut när man går till en butik och de ska dema något, det är ofta okänd musik som råkar hamna i avspelningsapparaten. Det är lite av ett försäljartrick skulle man kunna säga.

Använd därför musik som man känner väl till och växla fram och tillbaka många gånger. Denna förklaringsmodell skulle kunna förklara många iakktagelser som folk pratar om såsom t.ex. sprejning med olika vätskor (som ju är svår att gå tillbaks till ursprungsutförandet), nedkylning av skivor, "inspelning", uppvärmningseffekter (kan dock finnas på riktigt), överhuvudtaget sådana saker som är svåra att växla tillbaks till ett ursprungsläge.
Jag har testat ECO-3 med både okänd och för mig välkänd musik, samma skillnader har jag iaktagit vid båda tillfällena (Inte inräknat lyssning med 588:an som inte verkar påverkas alls)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-02 20:32

Jag tänkte på det du sa
Jo det är härligt flummiga "förklaringar" som presenteras. Hur som helst verkar massindoktineringen spritt sig över hela världen, på alla ställen som kablar diskuteras säger alla dessutom att man ska spela in dem. Så tillhör man den gruppen som "tror" på inspelning av kablar är man inte ensam iallafall (själv tror jag varken eller, jag har inte testat på ett sådant sätt att jag känner mig det minsta övertala för varken det ena eller det andra.)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-02 20:46

mats skrev:Jag tänkte på det du sa
Jo det är härligt flummiga "förklaringar" som presenteras. Hur som helst verkar massindoktineringen spritt sig över hela världen, på alla ställen som kablar diskuteras säger alla dessutom att man ska spela in dem. Så tillhör man den gruppen som "tror" på inspelning av kablar är man inte ensam iallafall (själv tror jag varken eller, jag har inte testat på ett sådant sätt att jag känner mig det minsta övertala för varken det ena eller det andra.)

Jag preciserade ju inte att det var Nordost som var flummiga :wink:

Trodde du hade tänkt själv denna gången eller hade en egen åsikt :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2004-06-02 20:53

Nu skall du inte vara dum, herr Rydberg. Min intelligens är rätt så hög :evil: Inte i detta området men ... är trött på att folk tror jag är dum, bara för att man är logiskt intelligensbefriad.

Nja inte bara det men på något sätt så får jag upp gubben från Göteborg. Han ni vet som säljer dammsugarmunstycke på tvshop.. Ta tex dom där upphängmanickerna som man skall hålla upp kablarna för att de inte skall vibrera för mycket. Har läst folk ber dom som har sådana att förklara och genast svamlar det ut i konstiga förklaringar osv osv.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-02 21:04

mats skrev:Nu skall du inte vara dum, herr Rydberg. Min intelligens är rätt så hög :evil: Inte i detta området men ... är trött på att folk tror jag är dum, bara för att man är logiskt intelligensbefriad.
Att säga att du inte hade en egen åsikt är ljusår från att säga att du är dum, ellerhur!!!
Senast redigerad av Rydberg 2004-06-02 21:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-06-02 21:10

Johan_Lindroos skrev:Hello Max. Det enda sättet att testa torde ju vara att köpa två par kablar och spara det ena paret för framtiden för att kunna jämföra om ett år eller så. Jag har aldrig hört talas om någon som gjort så, har du?

Ja, faktiskt (.se)! Och personen i fråga hörde tydlig skillnad vid lyssningstest (som givetvis inte gjordes blint eller med ABX). Så om någon skillna förelåg är tyvärr omöjkligt att bedömma. Kan funnits, kanske inte. Eftersom ingen vettig testning gjorde får vi aldrig veta. Men folk har håliit på och testat i alla fall.

Men jag har aldrig hört talats om någon som upplevt försämringar vid inspelning. Det bir alltid bättre. Tillvänjning tycker jag låter som en rimlig förklaring.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-06-02 22:33

[quote="Johan_Lindroos"]Rydberg, här kommer en enkel kul test för dig och andra som man kan göra hemma.

Lyssna en gång.

Lyssna igen.

quote]

detta är ju klockrent bevis för att även skivor måste spelas in. Inte bara själva skivan, utan den unika skiv/lyssnar-kombinationen. Synd att det är så annars kunde man gjort sig en förmögenhet på att sälja förinspelade skivor till högt pris.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-06-02 22:46

Min hjärna bränns in varje dag. :lol:

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-06-03 19:33

Rydberg skrev:
DIYamps skrev: Att kopparledaren i sej ändras är utesluten eftersom det är ett solitt material, kan det verkligen hända nått med isoleringen som ska va hörbart?
Solida saker kan väl ändra sig (menar inte kablar ju st nu). Man cryobehandlar ju bland annat stål/järn

Cryobehandlar???? :)

Du menar nog att man snabb kyler stål ibland för att få fullständig martensitisk omvandling (Mf) , men man får samma omvandling fast inte i lika stor grad om man kyler det i vatten(ofta iaf)

Detta gäller också bara efter att man har austenitiserat stålet runt 400-600C ungefär lite beroende på kolhalt bla.
så det är inte vesäntligt i detta fall med kablar.

Däremot kan metaller "åldras" det sker en viss relaxering av spänningarna i kornen. Detta påverkar dock inte elektriska ledningsförmågan. Det är det enda som kan påverka metallen hos kablar i dessa arbetstemperatur (ca 20C) , om vi nu bortser från korrosion förståss. Fast då har man ju problem av en helt annan rang :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-03 22:09

Ondjultomte skrev:
Rydberg skrev:
DIYamps skrev: Att kopparledaren i sej ändras är utesluten eftersom det är ett solitt material, kan det verkligen hända nått med isoleringen som ska va hörbart?
Solida saker kan väl ändra sig (menar inte kablar ju st nu). Man cryobehandlar ju bland annat stål/järn

Cryobehandlar???? :)

INFO SHEET - CRYO TREATMENT

WHAT IS IT?

Cryo treatment of metal involves controlled cooling below 0° C in order to alter the material microstructure, and enhance its strength and wear properties. Hardened alloy steel parts are particularly responsive to this treatment, as are carburised gears and shafts. Aluminium alloys can also be stress relieved by a process known as "up-hill quenching" from sub-zero temperatures, without the loss of strength normally associated with high temperature stress relieving processes.

Most alloyed steels are rarely fully hardened during normal heat treatment processes, leaving microstructural areas of untransformed austenite (a soft, low strength phase). Cold treatment of steels involves the controlled cooling of the metal to below the 100% martensite (a hard, high strength phase) transformation temperature. After a critical dwell time at this temperature, the metal is reheated slowly to above room temperature for a stress relief treatment. Simply ... the material structure is "blue printed" or optimised to give a resultant structure that satisfies the metallurgical requirements of the alloy.

Stress relief of aluminium alloys involves cycling the part above and below room temperature. No microstructural changes are involved in the process. Stress relief is important for parts subjected to cyclic loading (eg. conrods and pistons), or exposed to corrosive environments such as marine atmospheres.

WHAT ARE THE BENEFITS?

Depending on the alloy composition and the prior hardening cycles, the benefits are increased strength, greater dimensional stability or microstructural stability, improved wear resistance, and relief of residual stress. Hardened steels also have fewer tendencies to develop grinding cracks.

Tool steels and carburised gears exhibit improved wear resistance increases between 18% and 560%, depending on the prior hardening cycles.

Cryo treatment and shot peening of gears from a high performance drag racing motorcycle gearbox allowed for an increase in output capability of 200% without pitting or wear of the teeth. The reduction in heat associated with deformation of the gear teeth also resulted in power gains to the rear wheel. In another case cryo treatment and shot peening of a Group A Touring Car differential set allowed the differential to operate at up to 190 degrees C (cooling pump failure) for over 5 hours without evidence of metal flow on the teeth, or cracking. Cryo treatment has also been used successfully in Group A and Group N rally car gearboxes, to extend the life of factory gearbox components. Even the humble Volkswagen, Ozzie 4 speeds and Mini gearbox's have benefited from cryo treatment followed by shot peening.

Cast iron disc brake rotors for race cars have responded well to cryo treatment, with customers reporting easier brake pad bedding periods, and an increase in life before cracking of the working surfaces. Our personal experience on the F1 roadracing sidecar has also supported these benefits.

The Mazda rotary engine brigade have benefited from cryo treatment of all cast iron rotor seals. Experience has shown that the engines can be tuned to higher power outputs without premature failure of the otherwise brittle cast iron apex seals.

Valve train components that benefit from cryo treatment includes valves, lifters, rockers (especially those Cortina OHC), and retainers.

Uphill quenching of aluminium alloys can result in a reduction of residual stresses in the metal of between 25% and 83% depending on the alloy and the temper condition. The reduction of residual stresses in the material increases the load bearing capacity of the part.

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-06-03 22:55

heh, det är nog bara kabel tillverkare som kan skriva så mycket *crap* om de mest grundläggande inom materialvetenskap :)
(fast det handlade väl inte om material i kablar längre?)

De kallade det vid ett häftigt namn cryo nånting, härdning är den vedertagna beteckningen och om det behövs bättre kylmedium än saltvatten beror på hur TTT diagrammet ser ut för legeringen.

I den där texten står det bara precis det jag skrev, fast de blandade ut det med massa ord för att det skulle se bättre ut.

De härdar, men jag vet inte riktigt vad vi talar om nu, skall de ha deras metal slitstark?, kanske skall bygga ett extra tunt lastbilsflak? Det kan väl inte röra metallen i kablar längre? då borde man inte vilja härda så mycket, man måste ju kunna böja sina högtalarkablar, måste vara tillräckligt duktila,sega

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-03 23:07

Det var ingen kabeltillverkare som hade skrivit det där :?

Kyler man järn till väldigt låg temperatur (flytand kväve) förändras strukturen, trodde det var välkännt :?: Det som "kabelflummare" vill göra är att cryobehandla koppar och det finns inget som visar att det går att behandlar koppar så.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-04 03:06

Det finns många trådar om detta på diverse bilforum. Min polare (som kör den silvriga M3:an på ringen) var involverad i debatten. Jag vill minnas att just bromsskivor inte vann något på kryogeniskt bad. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-06-04 11:35

Rydberg, i min hast trodde jag att det var relaterat till tråden, dvs om kablar, därav min starka reaktion. Dessutom används lite väl "populärisktiska" eller häftiga benämningar för saker och ting som inte är vanligt inom vetenskapen, utan som man kan tänka sig att "kabeltillverkare" och andra som sysslar(inte alla förståss) med pseudovetenskap använder.

Jag har de senaste 3 år läst om "stål" på KTH (materialvetenskap) så jag är väl förtrogen med metallers fasomvandlingar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-06-04 13:09

Undran: Varför skulle kristallerna i koppar vara immuna till förändring vid nedfrysning?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-04 16:58

Ondjultomte skrev:Jag har de senaste 3 år läst om "stål" på KTH (materialvetenskap) så jag är väl förtrogen med metallers fasomvandlingar.
WOW, du måste du ju veta allt, så bra

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-04 17:08

Debatten känns igen. Är det inte rimligt att, innan man spekulerar i metallstrukturens eventuella förändring, ta fasta på hurvida kabelns elektriska egenskaper förändras av "inbränning" och/eller behandling medelst kryogeniskt bad 8) Vad vi vet är att typiska kablars olinjäritet renderar en distorsion vid audiofrekvenser som är mindre än -140dB (0.00001%). Om denna distorsion, i förekommande fall, förändras en tiopotens är det knappast relevant. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-06-04 17:19

Morello skrev:Debatten känns igen. Är det inte rimligt att, innan man spekulerar i metallstrukturens eventuella förändring, ta fasta på hurvida kabelns elektriska egenskaper förändras av "inbränning" och/eller behandling medelst kryogeniskt bad 8) Vad vi vet är att typiska kablars olinjäritet renderar en distorsion vid audiofrekvenser som är mindre än -140dB (0.00001%). Om denna distorsion, i förekommande fall, förändras en tiopotens är det knappast relevant. 8O
Kryo behandlingen avsåg järn (INTE KOPPAR) som var ett direkt svar på "Att kopparledaren i sej ändras är utesluten eftersom det är ett solitt material". Det jag reagerade på vad förklaringen "solitt material", därför kom jag in på crybehandling av järn. Är det så jävla svårt att läsa innantill??? :(

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-06-04 17:28

Rydberg,

Jag syftade inte direkt på dina inlägg, utan på debatten i största allmänhet. :wink: Min bisats kunde lika gärna ha handlat om batteri-kablar, olika sorters plast eller något annat, som ofta anförs som hållbara argument för att kablar skulle låta helt annorlunda 8) Jag ville bara belysa det faktum att kablar har extremt låg distorsion. Dessutom förminskas dist-bidragen eftersom kabeln serie-impedans är avsevärt mindre än lasten den skall driva. En svag modulation av impedansen ger alltså ett ännu svagare bidrag i överföringskaraktäristikans nämnare. Nämnaren kommer alltså innehålla en term som är många tioptenser större än den andra termen som uppvisar en ytterst svag modulation.

Så här:

A=Zl / (Zl + r)

Det inses lätt att om Zl är ett par tioptenser större än r, kommer bidraget från r att kunna försummas och därmed också den modulation som strömmen ger på r. 8) Eller hur R? :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2004-06-04 17:51

Rydberg skrev:
Ondjultomte skrev:Jag har de senaste 3 år läst om "stål" på KTH (materialvetenskap) så jag är väl förtrogen med metallers fasomvandlingar.
WOW, du måste du ju veta allt, så bra

:roll:

ja va ska man svara på det tro.

Jag ville bara veta vad härdning har med kablar att göra :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi