Hmm batterikablar... Man kanske borde börja sälja batterier av audiofil-kvalité! Naturligtvis med guldhölje.
Sorry, det har varit på tapeten på 80 talet. Kaneda, Hiraga. bl.a.
Dimitri[/quote]
Moderator: Redaktörer
Rydberg skrev:Nordost tror jag, AQ har ju tom ett system som ska medverka att man kommer runt inspelningsproblematiken. Finns säkert fler, skulle tro de flesta faktisktJohan_Lindroos skrev:Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?
Johan_Lindroos skrev:Rydberg skrev:Nordost tror jag, AQ har ju tom ett system som ska medverka att man kommer runt inspelningsproblematiken. Finns säkert fler, skulle tro de flesta faktisktJohan_Lindroos skrev:Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?
Varför jag frågar är att det vore (i alla fall för mig) ganska korkat av en tillverkare att nämna att deras kablage ändrar prestanda över tiden. Då vill man ju som konsument hellre ha kablage som har konstant prestanda. Det är ju inget som nödvändigtvis säger att det skulle bli bättre prestanda med tiden, det kan ju lika gärna bli sämre. I vilket fall som helst så tror jag ändå inte på att det går att höra skillnad på "inspelade" kablar jämfört med "nya", förutsatt att de är normalt dimensionerade och inte innehåller skumma grejor. Jag skulle gärna studera någon raport som studerat det sakligt isåfall. Som det är nu är det bara en väldans massa tyckande av många som inte är riktigt trovärdiga, det är mitt intryck.
Johan_Lindroos skrev:Rydberg skrev:Nordost tror jag, AQ har ju tom ett system som ska medverka att man kommer runt inspelningsproblematiken. Finns säkert fler, skulle tro de flesta faktisktJohan_Lindroos skrev:Är det någon som vet vilka kablagefabrikanter som förespråkar "inspelning" av sina egna produkter?
Varför jag frågar är att det vore (i alla fall för mig) ganska korkat av en tillverkare att nämna att deras kablage ändrar prestanda över tiden. Då vill man ju som konsument hellre ha kablage som har konstant prestanda. Det är ju inget som nödvändigtvis säger att det skulle bli bättre prestanda med tiden, det kan ju lika gärna bli sämre. I vilket fall som helst så tror jag ändå inte på att det går att höra skillnad på "inspelade" kablar jämfört med "nya", förutsatt att de är normalt dimensionerade och inte innehåller skumma grejor. Jag skulle gärna studera någon raport som studerat det sakligt isåfall. Som det är nu är det bara en väldans massa tyckande av många som inte är riktigt trovärdiga, det är mitt intryck.
Mats du kanske ska precisera de delar du tycker är flummiga så att vi vet.mats skrev:Tycker det är trist att de kör med flummiga förklaringar, för det är ju inga billiga Siba saker de säljer dom där fina herrarna från Nordost etc
Jag har testat ECO-3 med både okänd och för mig välkänd musik, samma skillnader har jag iaktagit vid båda tillfällena (Inte inräknat lyssning med 588:an som inte verkar påverkas alls)Johan_Lindroos skrev:Rydberg, här kommer en enkel kul test för dig och andra som man kan göra hemma.
Ta en helt ny låt som du aldrig hört förut.
Lyssna en gång.
-Du hör nu låten för första gången och noterar mestadels melodin.
Lyssna igen.
-Nu kommer du att höra nya saker som musikerna spelar.
Lyssna igen en tredje gång.
-Nu kanske du börjar lyssna efter saker som vad sångaren sjunger. Du hör ännu mer detaljer av musikens innersta. Det låter bättre och bättre skule man kuna säga.
O.sv.
Nu till själva poängen. Om man växlar utrustning mellan sådana här lyssningsseanser, så kan det ge väldigt förvirrande intryck, t.ex om man går från billig till dyrare och dyrare utrustning. Detta råkar man ofta ut när man går till en butik och de ska dema något, det är ofta okänd musik som råkar hamna i avspelningsapparaten. Det är lite av ett försäljartrick skulle man kunna säga.
Använd därför musik som man känner väl till och växla fram och tillbaka många gånger. Denna förklaringsmodell skulle kunna förklara många iakktagelser som folk pratar om såsom t.ex. sprejning med olika vätskor (som ju är svår att gå tillbaks till ursprungsutförandet), nedkylning av skivor, "inspelning", uppvärmningseffekter (kan dock finnas på riktigt), överhuvudtaget sådana saker som är svåra att växla tillbaks till ett ursprungsläge.
Jo det är härligt flummiga "förklaringar" som presenteras. Hur som helst verkar massindoktineringen spritt sig över hela världen, på alla ställen som kablar diskuteras säger alla dessutom att man ska spela in dem. Så tillhör man den gruppen som "tror" på inspelning av kablar är man inte ensam iallafall (själv tror jag varken eller, jag har inte testat på ett sådant sätt att jag känner mig det minsta övertala för varken det ena eller det andra.)
mats skrev:Jag tänkte på det du saJo det är härligt flummiga "förklaringar" som presenteras. Hur som helst verkar massindoktineringen spritt sig över hela världen, på alla ställen som kablar diskuteras säger alla dessutom att man ska spela in dem. Så tillhör man den gruppen som "tror" på inspelning av kablar är man inte ensam iallafall (själv tror jag varken eller, jag har inte testat på ett sådant sätt att jag känner mig det minsta övertala för varken det ena eller det andra.)
Att säga att du inte hade en egen åsikt är ljusår från att säga att du är dum, ellerhur!!!mats skrev:Nu skall du inte vara dum, herr Rydberg. Min intelligens är rätt så högInte i detta området men ... är trött på att folk tror jag är dum, bara för att man är logiskt intelligensbefriad.
Johan_Lindroos skrev:Hello Max. Det enda sättet att testa torde ju vara att köpa två par kablar och spara det ena paret för framtiden för att kunna jämföra om ett år eller så. Jag har aldrig hört talas om någon som gjort så, har du?
Rydberg skrev:Solida saker kan väl ändra sig (menar inte kablar ju st nu). Man cryobehandlar ju bland annat stål/järnDIYamps skrev: Att kopparledaren i sej ändras är utesluten eftersom det är ett solitt material, kan det verkligen hända nått med isoleringen som ska va hörbart?
Ondjultomte skrev:Rydberg skrev:Solida saker kan väl ändra sig (menar inte kablar ju st nu). Man cryobehandlar ju bland annat stål/järnDIYamps skrev: Att kopparledaren i sej ändras är utesluten eftersom det är ett solitt material, kan det verkligen hända nått med isoleringen som ska va hörbart?
Cryobehandlar????
Kryo behandlingen avsåg järn (INTE KOPPAR) som var ett direkt svar på "Att kopparledaren i sej ändras är utesluten eftersom det är ett solitt material". Det jag reagerade på vad förklaringen "solitt material", därför kom jag in på crybehandling av järn. Är det så jävla svårt att läsa innantill???Morello skrev:Debatten känns igen. Är det inte rimligt att, innan man spekulerar i metallstrukturens eventuella förändring, ta fasta på hurvida kabelns elektriska egenskaper förändras av "inbränning" och/eller behandling medelst kryogeniskt badVad vi vet är att typiska kablars olinjäritet renderar en distorsion vid audiofrekvenser som är mindre än -140dB (0.00001%). Om denna distorsion, i förekommande fall, förändras en tiopotens är det knappast relevant.
Rydberg skrev:WOW, du måste du ju veta allt, så braOndjultomte skrev:Jag har de senaste 3 år läst om "stål" på KTH (materialvetenskap) så jag är väl förtrogen med metallers fasomvandlingar.
Användare som besöker denna kategori: Eri och 13 gäster