Morello skrev:[...]vilket är oerhört lite och en sådan förstärkare blir direkt ohanterbar.
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:[...]vilket är oerhört lite och en sådan förstärkare blir direkt ohanterbar.
lech skrev:Men dom driver en spik om det behövs !
MVH
Lech
Morello skrev:Att speca ett effektsteg är förenat med ganska mycket tyckande.
1. Hur låg impedans skall vi kunna driva och till vilken nivå?
2. Hur knepig signal skall förstärkas och hur länge?
Tex: Skall vi kunna driva 2 ohm med fyrkantsignal vid 50% av maximalt sving under låt oss anta 12 timmar?
En sådan övning generar cirka 1250 W värme plus viloförlust.
Om vi tillåter 60 grader på flänsen och omgivande temperatur är 30 måste vi ha en kylare med den termiska resistansen 0,025 K/W, vilket är oerhört lite och en sådan förstärkare blir direkt ohanterbar.
Amit skrev:Själv röstade jag för 100W och tänkte nog mest på optimeringen pris/prestanda. Jag har märkt att jag nästan alltid klarar mig med ca: 50W, fast så vill jag ha lite marginal.
Hur vore det med en serie små monoblock om 50W eller så (PA9)? Vore kul att kunna bygga ett eget, skräddarsytt system (4.0 4.1 5.1 7.1 t.ex.) allt efter behovet.
Amit
HolographicAudio™ skrev:IngOehman skrev:Jag har inga invändningar mot den strategin.
Det gör förvisso att det slutsteget blir lite biffigare än det hade
behövt göras för att kunna leverera 2*500 W i en normal högtalar-
impedans, men det kanske trots allt är en förnuftig ide av flera skäl.
Det kommer ju också göra det väldigt bra på att driva stora bas-
system, eftersom man då kan utnyttja dess watt-potential, genom
att t ex parallellkoppla flera basmoduler per kanal.
Skall slutsteget bryggat kunna driva normala högtalare alltså med
normal impedans och rimliga marginaler behöver det klara 3 ohm
minimpedans bryggat, det vill säga 1,5 ohm obryggat.
Det betyder faktiskt att det kan driva hela 8 stycken profundus-
moduler!(4 per kanal.)
Då klarar det nog Callistos högtalare också, med bravur. För det är
väl bara i diskanten de går under 1,5 ohm?
Vh, iö
Njae, vi avser nog att dra gränsen vid 2 Ohm och låta skyddskretsarna gå in vid ca 1,8 Ohm. Men vi får se vad de praktiska proven utvisar, kanske kan vi sänka gränsen lite
Morello skrev:Man kan tänka sig att strömbegränsaren inte bara kikar på ström, utan på momentan spänning.Man kan ju även tänka sig att det finns en tidskonstant involverad. Detta skriver jag rent allmänt. Det handlar inte om någon specifik produkt.
Naqref™ skrev:
HolographicAudio™ skrev:Om en audioproducent överväger att ta fram ett slutsteg, vilken effektnivå anser du då vara mest lämplig?
Max_Headroom skrev:HolographicAudio™ skrev:Om en audioproducent överväger att ta fram ett slutsteg, vilken effektnivå anser du då vara mest lämplig?
Jag tycker det på marknaden saknas slutsteg i storleken 2x250W, typ, och som vanligt folk har råd med. Vi snackar under 15000 nytt och då i en tjusig låda[s](=19" rack)[/s].
Kaffekoppen skrev:Hela fronten agerar kylfläns
IngOehman skrev:Om det är 2 ohm (1,8) bryggat du talar om, så talar vi ju om 1 ohm
(0,9) obryggat, och det borde vara okej även för att klara de allra
värsta impedansmonstren.
Vh, iö
Ragnwald skrev:Morello skrev:Man kan tänka sig att strömbegränsaren inte bara kikar på ström, utan på momentan spänning.Man kan ju även tänka sig att det finns en tidskonstant involverad. Detta skriver jag rent allmänt. Det handlar inte om någon specifik produkt.
Frågan är väl då vad man egentligen vinner på att bryggkoppla ett sådant steg? Handlar väl om rejäla prestandakompromisser, för att tillgodose bryggivrarna.
Köp fler slutsteg i stället och gynna svensk företagsamhet.
Morello skrev:
1. Man vinner valmöjlighet.![]()
2. Fler steg som inte går att brygga ger inte mer amplitud eller tänkte du brygga kanal 1 i steg A med kanal 1 i steg B?.
Morello skrev:Tycker det förs en del minst sagt märkliga resonemang i tråden.
1., En strömbegränsare ingriper vid en viss ström; inte en specifik impedans. Kan avslöja att den begränsare som finns i kommande steg från Holographic är mer "intelligent" än så, dvs den har mer än en parameter att kika på.![]()
2. Av 1 följer att att det går bra att driva mycket låga impedanser, men inte till full amplitud, dvs "kuben" (amplitud kontra last och fas) får ett sluttande tak. Vad är problemet?
3. Möjlighet till bryggning kan jag aldrig se som negativt - bara positivt eftersom det ger möjlighet att just bryggkoppla. Kanske är det inte alltid lämpligt att bryggkoppla, men med kunskap om slutsteg och last kan man fatta ett vettigt beslut. Den elektronik som krävs för att bryggkoppla kostar faktiskt fikapengar sett till vad slutsteget i sin helhet kostar att konstruera och producera.
Lazyworm skrev:En nackdel är väl att den inte kommer gå att brygga
Fördelarna är högre effekt med samma matning å att man
får ner de jämna "gubbarna" (läs övertoner) lite om halvorna har bra symmetri.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster