Intervjuer med hifi-entusiaster/audiofiler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-21 11:02

Vilket jävla liv. Bara för att det lilla G-ordet råkade nämnas i förbifarten. 8O :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-21 13:29

8O Va, är inte människan en androgyn varelse? 8) :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-21 13:52

Har provat på som hifi-säljare. Vet precis hur det kan vara, skillnaden mellan kvinnor och män i butiken… :roll:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-02-21 13:53

Kul i alla fall att doktorera på audiofiler! Men blir man audiofilie doktor då?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-02-21 14:17

housemicke skrev:vi behöver ingen genusforskning över huvud taget. resurslöseri.

varför jobbar fler män som sopgubbar?
varför jobbar fler män som fiskare?
varför jobbar fler män som brandmän?

varför jobbar fler kvinnor som sjuksköterskor?
varför jobbar fler kvinnor med hästar?
varför jobbar fler kvinnor som frisörer?

jag vet inte, och jag skiter blankt i just varför, jag har inget problem med att det är så, dom som har yrkena har inte heller det, och deras kunder/offer/whatever har inte heller det, det här är en sk "non issue".
genusforskning är en del av cancern som dödar samhället, gör nån nytta istället. 100% irrelevant nonsens om du frågar mig. i framtiden kommer det bli såhär: sverige är ett u-land pga all nonsensforskning som gjort slut på alla pengarna, men vi har tur, för både kvinnorna och männen har det exakt lika jävligt!!

det är väl ok att du tycker så, men varför så upprörd över att andra vill veta orsaken?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-21 14:26

Britt-Gunnar skrev:det är väl ok att du tycker så, men varför så upprörd över att andra vill veta orsaken?

Vad menar du? Finns det en orsak?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2009-02-21 14:32

Hå hum. Jag passar på att citera det jag länkade till på sidan 2. Det rör sig alltså om en delstudie av tre om "Musikteknologins kulturhistoria i Sverige".

Besl. instans: HS
Ämnesområde: Musikvetenskap
Beslutsdat: 2007-10-17
Namn: Björnberg, Alf
Titel: Professor
Kön: Man
Univ./Institution: Göteborgs universitet - Inst för kultur, estetik och medier
Projekttitel: Musikteknologins kulturhistoria i Sverige
Project title: The cultural history of music technology in Sweden
Värdhögskola: Göteborgs universitet
SCB-klassificering: Musikvetenskap, Medie- och kommunikationsvetenskap
Beviljat(SEK):
Bidragsform/Finansieringskälla
Projektbidrag/Vetenskapsrådet, humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
2008 2009 2010
170000 170000 170000

Beskrivning:
Musikteknologins kulturhistoria i Sverige Musikteknologin är lika gammal som mänsklig kultur över huvud taget: även förhistoriska kulturer har lämnat spår i form av ljudredskap, producerade genom bearbetning av föremål ur den fysiska omgivningen. Här används dock termen ”musikteknologi” i en snävare mening för den teknik som gjort det möjligt att överskrida den ursprungliga musiksituationens tidsliga och rumsliga begränsningar: inspelningsteknik och etermedier. Förutsättningarna för dessa teknologier utvecklas i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet, och de får ett brett genombrott under 1900-talets första årtionden. Sedan dess har kontakten med musik för de flesta människor i Sverige i allt större utsträckning skett via sådana medier. Projektets syfte är att studera konsekvenserna av denna teknifiering av musiken under loppet av 1900-talet för musikanvändning, musiklyssning och föreställningar om musik och musikteknologi. Studien berör i första hand svenska förhållanden. Tonvikten ligger på receptionen snarare än produktionen av musik, men framför allt i delstudie 3 berörs också vissa musikproduktionsaspekter. Projektet behandlar alla slags musik i 1900-talets svenska musiksamhälle, såväl konstmusik som folkmusik och populärmusik, eftersom teknikanvändningen inom produktion, distribution och reception av musik under loppet av 1900-talet påverkar hela det musikaliska fältet.

Projektet består av tre delstudier.

I delstudie 1, ”Modernisering, naturalisering och tillägnelse: musikteknologin i vardagen”, studeras de tillvänjningsprocesser som äger rum då människor vänjer sig vid nyintroducerad musikteknologi så att den efterhand blir ett vardagligt redskap för en normal användning av och lyssning till musik. Dessa processer studeras utifrån tre olika perspektiv: a) de olika slags vardaglig användning av teknologiskt förmedlad musik som växer fram under loppet av 1900-talet, b) de idéer, föreställningar och värderingar som förknippas med musikteknologi, och c) de förändringar som det teknifierade musiklyssnandet innebär i människors sätt att lyssna till musik.

I delstudie 2, ”Att växa upp med musikteknologi”, studeras hur kontakten med musikmedier och ljudteknologi har påverkat den musikaliska uppfostran för barn som vuxit upp under olika perioder under loppet av 1900-talet. Här studeras också vilken betydelse tekniskt förmedlad musik har haft för barns och ungdomars egen musikaliska aktivitet.

Delstudie 3, ”Ingenjören och samlaren: musikteknologi och genus” utgår från hypotesen att teknologi i vår kultur generellt förstås som ett manligt område och att detta även gäller musikteknologi. Hur detta har tagit sig uttryck studeras utifrån två olika perspektiv: a) skillnader mellan kvinnors och mäns tillgång till och handhavande av musikteknologi, och b) kvinnors respektive mäns förhållande till samlande av skivor och ljudtekniska apparater.

Projektets material utgörs av olika slags dokument och arkivmaterial, såsom dagspress, veckopress, facktidskrifter, reklambroschyrer, skönlitteratur, musikinspelningar, radio- och TV-program, film etc. Därutöver kommer också ett antal intervjuer att genomföras, dels med personer verksamma inom musikproduktion och medier, dels med ett urval musikanvändare i olika åldrar. Projektet bygger vidare på forskning som de medverkande forskarna tidigare utfört kring musikprogram i TV, musikvideo, radiomusikhistoria, barnskivor och kvinnliga rockmusiker. Det förväntas ge viktiga bidrag till förståelsen av 1900-talets svenska musikhistoria. De historiska förändringar av människors sätt att lyssna till musik som följer av musikens teknifiering kan förväntas ha haft betydelse för förändringar i olika musikgenrers sociokulturella status, och kunskap om dessa förändringar kan också bidra till utvecklingen av olika sätt att analysera musik. Projektet förväntas också ge ökad kunskap om hur uppväxten med musikteknologi fungerat för barn ur olika generationer och om hur allmänna könsrollsmönster i det svenska samhället har tagit sig uttryck på områdena musik och teknologi.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-02-21 14:34

Max_Headroom skrev:
Britt-Gunnar skrev:det är väl ok att du tycker så, men varför så upprörd över att andra vill veta orsaken?

det är väl klart att det finns en orsak till att vissa yrken är kvinno/manns dominerade? eller hur menar du

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-02-21 16:10

petersteindl skrev:Det är roligare att gå på konsert än att hålla på med hifipryttlar.

Transsexuell?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-02-21 16:13

JanBanan skrev:
petersteindl skrev:Det är roligare att gå på konsert än att hålla på med hifipryttlar.

Transsexuell?

Är Marilyn Manson på turné?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-21 17:36

JanBanan skrev:

Transsexuell?

Trevligt att råkas. Jag heter Peter Steindl! 8)

För övrigt är det kul att gå på konserter. I förhållande till den upplevelse som en livekonsert ger med all dess autentiska ambience så låter allt som är återgivet i hemmiljö som en töntig och blek miniatyriserad skrotkopia 8) Lite grand av ett passfoto i förhållande till originalet. Och jag kan med gott samvete säga att jag lyssnat på mången konsert och det mesta inom hifi :)

Jag tror att kvinnor hör denna diskrepans gentemot den autentiska verkligheten och de kan således inte förstå grabbarna som håller på att jämföra apparater och som tycker att det är jätteskillnader. "Ja, ja, låt grabbarna hålla på, jag hör ju i alla fall ingen skillnad", hörs det från andra rummet. Då försöker vissa grabbar övertyga om motsatsen och då tjejen faktiskt hör skillnaden om det nu finns nån så blir grabben glad.... Men faktum kvarstår, autenticitet lyser med sin frånvaro och det vet tjejen men inte audiofilen.

Allt låter ju ungefär likadant i förhållande till autentiskt liveljud. Återgiven hifi är som Kejsarens kläder ungefär. Är man hemma och lyssnar så låter det som man sitter i sitt rum och lyssnar på hifi. Det är en väsentlig skillnad mot att t.ex. sitta i Notre Dame kyrkan och lyssna på orgel och kör där.

Nu relaterar jag till återgiven musik med 2 högtalare i hemmiljö kontra ett inspelat ljud i en akustisk miljö.

Därav tror jag att det finns en stor skillnad på genus vad gäller audiofiler. Kvinnor är därvidlag inte lika lättlurade. De har sina sinnen under kontroll. Ingen audiofilsk ”wishful hearing”. Förr i tiden hette det ljudbögar. Vore det lika mellan genusen skulle det kanske heta ljudflater också 8) , vad vet jag.

Således gäller det att bryta en barriär där återgivet ljud hemma spränger bort väggar och tak och där det egna lyssningsrummet helt löses upp och där inspelningslokalen oavsett storlek klart och tydligt hörs utan någon som helst "logeverkan" från sitt eget rum. Kan man uppnå detta tillsammans med snygga och lättplacerade produkter som pryder hemmet och dessutom är lättillgängliga och enkla att handha och detta till en överkomlig slant så kanske det blir lite "ljudflater" oxå 8) Men det upp till idag anskrämliga återgivna ljudet är stereofonins största ballast. Mer om mina synpunkter kommer så småningom i den där andra för tillfället övergivna tråden :)

MvH
Peter Steindl
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-02-21 17:59

petersteindl skrev:
JanBanan skrev:

Transsexuell?

:lol: :D

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-21 18:56

petersteindl skrev
Jag tror att kvinnor hör denna diskrepans gentemot den autentiska verkligheten och de kan således inte förstå grabbarna som håller på att jämföra apparater och som tycker att det är jätteskillnader. "Ja, ja, låt grabbarna hålla på, jag hör ju i alla fall ingen skillnad", hörs det från andra rummet. Då försöker vissa grabbar övertyga om motsatsen och då tjejen faktiskt hör skillnaden om det nu finns nån så blir grabben glad.... Men faktum kvarstår, autenticitet lyser med sin frånvaro och det vet tjejen men inte audiofilen.

Minns själv att det var som mest frustrerande de gånger då det kom in yngre par (i butiken), där tjejen redan hade bestämt sig för att inte hör skillnaden och grabben stod som fastlåst vid hyllan och tittade på tilltänkt apparat* (så att den hade tillräckligt med finesser). Ingen av dem var beredd att sätta sig för att lyssna! 8O

*Var sedan inte apparaten imponerande nog så skulle det f_n i mig till stooora högtalare!

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-02-21 19:24

profbd skrev:föresten ätr det någon som checkat up sara?

och vad tror ni slutsatsen blir?
att vi som köper stora slutsteg är nevrotiska och inte ficka amma tillräckligt länge :wink:

illa stavad dynga...

vill bara tala om att din kvinnosyn är äcklig, liksom dina skeva formuleringar.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-21 20:05

Britt-Gunnar skrev:
Max_Headroom skrev:

det är väl klart att det finns en orsak till att vissa yrken är kvinno/manns dominerade? eller hur menar du

Nja, det kanske inte finns någon riktigt orsak, utan bara har blivit så.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-02-21 20:55

Ooga booga ooga booga, ooga booga. Ooga booga ooga booga ooga 25 kg slutsteg ooga booga, ooga booga. Ooga booga 500w ooga booga. Ooga booga ooga booga ooga booga, ooga booga basreflexport (hö, hö), ooga ooga. Ooga booga ooga booga ooga, booga booga 135db ooga 25hz. Ooga boooggaaaa!! Ooga, booga booga ooga booga ooga booga. Ooga.

*grunt*

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2009-02-21 21:32

phloam skrev:Ooga booga ooga booga, ooga booga. Ooga booga ooga booga ooga 25 kg slutsteg ooga booga, ooga booga. Ooga booga 500w ooga booga. Ooga booga ooga booga ooga booga, ooga booga basreflexport (hö, hö), ooga ooga. Ooga booga ooga booga ooga, booga booga 135db ooga 25hz. Ooga boooggaaaa!! Ooga, booga booga ooga booga ooga booga. Ooga.

*grunt*

:lol: :lol:
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-02-21 22:21

Max_Headroom skrev:
Britt-Gunnar skrev:
Max_Headroom skrev:

tror du det, dvs att det är en slump?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-21 22:24

Britt-Gunnar skrev:
Max_Headroom skrev:
Britt-Gunnar skrev:
Max_Headroom skrev:

Nä, jag tror orsaken i många fall står att finna i männsikans natur.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-21 22:38

Max_Headroom skrev:
Britt-Gunnar skrev:
Max_Headroom skrev:
Britt-Gunnar skrev:
Max_Headroom skrev:

Nu förstår jag dig inte riktigt.. Man ska inte forska på genus för att svaren står att finna i människans natur? Hur finner man dessa svar? Om inte genom att forska?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-21 23:34

tvett skrev:
Max_Headroom skrev:
Britt-Gunnar skrev:
Max_Headroom skrev:
Britt-Gunnar skrev:
Max_Headroom skrev:

Nu förstår jag dig inte riktigt.. Man ska inte forska på genus för att svaren står att finna i människans natur? Hur finner man dessa svar? Om inte genom att forska?

Det är precis forskat man har gjort för att komma fram till detta. Man har dock haft en annan utgångspunkt och inte isolerat sig till kulturell påverkan som man gör i Sverige.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-21 23:47

perstromgren skrev:
Svante skrev:Alltså det finns gruppegenskaper både för män/kvinnor och genusforskare/icke genusforskare. Ingen av dessa tycker jag ska projiceras ner på enskilda individer.

Jag är helt enig medd dig på den punkten. Troligen övertolkade jag din skepsis. De genusforskare jag känner på Universitetet här i stan har givit mig stor tilltro till forskningen på området, så jag har min bias åt andra hållet.

Aha, det låter ju bra.

Men känner du inte alls igen det där med att man ofta projicerar ner gruppegenskaper på individer när man pratar om genus? Eller, man kan vända på det så här; att många män kan känna sig beskyllda för andra mäns handlingar när det pratas genus?

Alltså jag tycker genusforskning är jätteintressant, det jag är skeptisk emot är hur resultaten används.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-21 23:48

Biologi borde vara rätt ämne att studera, inte genus. Genus är ingen vetenskap, det är möjligtvis sociologi. "beteendevetare"
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2009-02-21 23:50

Max_Headroom skrev:
tvett skrev:
Max_Headroom skrev:
Britt-Gunnar skrev:
Max_Headroom skrev:
Britt-Gunnar skrev:
Max_Headroom skrev:

Det är precis forskat man har gjort för att komma fram till detta. Man har dock haft en annan utgångspunkt och inte isolerat sig till kulturell påverkan som man gör i Sverige.

Nu känner jag mig dum. För jag förstår fortfarande inte. Skulle kulturell påverkan inte ha något med saken att göra? Så att ett yrke är dominerat av ett kön, dvs en viss kultur, påverkar inte dem som växer upp, i kulturen, och väljer yrke?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-22 00:02

OT

Hej Tvett :) Är det Christopher Walken på din nya avatar?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-22 00:21

Nattlorden skrev:Biologi borde vara rätt ämne att studera, inte genus. Genus är ingen vetenskap, det är möjligtvis sociologi. "beteendevetare"

Va?

Varför är biologi mer rätt att studera än sociologi? Alltså, sådär generellt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2009-02-22 00:41

Falkis skrev:
profbd skrev:föresten ätr det någon som checkat up sara?

och vad tror ni slutsatsen blir?
att vi som köper stora slutsteg är nevrotiska och inte ficka amma tillräckligt länge :wink:

illa stavad dynga...

vill bara tala om att din kvinnosyn är äcklig, liksom dina skeva formuleringar.

Har man en "äcklig kvinnosyn" om man ifrågasätter genusforskning??? 8O

Själv reagerar jag kraftigt på all form av diskriminering och har en stark tro på allas lika värde. Men jag ställer mig ändå frågandes till vissa delar av genusforskningen. Får man inte göra det?

/krille

PS: Är det okay att håna folk för deras förmåga att uttrycka sig i skrift? :? (Som exempel kan nämnas att uppskattningsvis 10% av befolkningen lider av dyslexi)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-02-22 11:02

Jag anänder vissa signalord för att snabbt detektera bullshit.
Corporate bullshit detekteras på t ex "personalresurs".
En annan typ av bullshit har signalordet "genus".
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-02-22 11:29

i skrev:Jag anänder vissa signalord för att snabbt detektera bullshit.
Corporate bullshit detekteras på t ex "personalresurs".
En annan typ av bullshit har signalordet "genus".

Använder du hudfärg också som signal när du bedömmer människor?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-02-22 11:47

petersteindl skrev:
JanBanan skrev:

Transsexuell?

För övrigt är det kul att gå på konserter. I förhållande till den upplevelse som en livekonsert ger med all dess autentiska ambience så låter allt som är återgivet i hemmiljö som en töntig och blek miniatyriserad skrotkopia 8) Lite grand av ett passfoto i förhållande till originalet. Och jag kan med gott samvete säga att jag lyssnat på mången konsert och det mesta inom hifi :)

Allt låter ju ungefär likadant i förhållande till autentiskt liveljud. Återgiven hifi är som Kejsarens kläder ungefär. Är man hemma och lyssnar så låter det som man sitter i sitt rum och lyssnar på hifi. Det är en väsentlig skillnad mot att t.ex. sitta i Notre Dame kyrkan och lyssna på orgel och kör där.

Nu relaterar jag till återgiven musik med 2 högtalare i hemmiljö kontra ett inspelat ljud i en akustisk miljö.

Därav tror jag att det finns en stor skillnad på genus vad gäller audiofiler. Kvinnor är därvidlag inte lika lättlurade. De har sina sinnen under kontroll. Ingen audiofilsk ”wishful hearing”. Förr i tiden hette det ljudbögar. Vore det lika mellan genusen skulle det kanske heta ljudflater också 8) , vad vet jag.

Således gäller det att bryta en barriär där återgivet ljud hemma spränger bort väggar och tak och där det egna lyssningsrummet helt löses upp och där inspelningslokalen oavsett storlek klart och tydligt hörs utan någon som helst "logeverkan" från sitt eget rum. Kan man uppnå detta tillsammans med snygga och lättplacerade produkter som pryder hemmet och dessutom är lättillgängliga och enkla att handha och detta till en överkomlig slant så kanske det blir lite "ljudflater" oxå 8) Men det upp till idag anskrämliga återgivna ljudet är stereofonins största ballast. Mer om mina synpunkter kommer så småningom i den där andra för tillfället övergivna tråden :)

MvH
Peter Steindl

Allt var bra, så jag förmår jag inte stryka bort i citatet.

Hursomhelst, jag instämmer!

Grabbar är mycket mer av "det ska gå! jag ska klara av att fixa det perfekta ljudet! Jag är bäst, jag vill imponera!.." Jag [b]har lyckats nu!
Nä, förresten... Nu!..
Jag har världens bästa grejor och det är jätteviktigt för mej...

Finns många undantag, men dock:
Suck...

Jag har vid flera tillfällen ropat in sambon i ljudgrottan.
(Hon brukar inte visa något större spontanintresse, för hobbyn.)

Strmbrg:
Lyssna nu! Visst låter det liksom verklighetstroget?"
Hon sitter framåtlutad i fåtöljen...

Strmbrg:
"Luta dej bakåt, det låter bättre då." (Han avser den exakt framlyssnade sweet-spoten)

Sambon:
"Jag sitter som jag vill..."

Det bästa betyget brukar bli:
"..."
Dvs tystnad och att hon inte går på en gång.

Det vanligaste omdömet brukar vara:
"Det fattas nåt..."
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi