piP vesus linn 104 versus Linn majik 140

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: piP vesus linn 104 versus Linn majik 140

Inläggav jonasp » 2011-07-02 20:32

petersteindl skrev:
Naqref skrev:
Richard skrev:Min gode vän blev exalterad och bad mig att komma över med piParna, för jämförelse med Linn majik 140, som är stora golvare som låter imponerande stort och bra, ivartfall i hans lyssningsrum, som består av betongväggar med dämpplattor i taket, men helt odämpad bakvägg vid högtalarna, samt bakom huvudet vid lyssningspositionen. Ett baskraftigt rum. Efter lyssnande fram och tillbaka i detta "livliga" rum var vi rörande ense om att linn majik 140 lät bättre- på alla sätt. Större, djupare bas, kraftfullare, roligare. PiP lät bummligare och vassare.

Majik 140 testas i senaste numret av Stereophile. Kanske inte helt imponerande på alla punkter. 8)

Hur menar du? Jag skummade igenom testen och tycker den verkar få jättebra omdöme.

Stereophile skrev:Payoff
I was thrilled with my experience of the Linn Majik 140. It was everything I'd hoped it would be: a speaker that retains all the strengths of Linn's remarkable Majik 109 bookshelf model, but with deeper bass extension, superior dynamic range capability, and a greater sense of ease. My conclusions are summed up in two lines lifted from my listening notes: "No compromises in a $2995/pair speaker." "It doesn't get much better than this for the money."

http://www.stereophile.com/content/linn-majik-140-loudspeaker

MvH
Peter

Frekvensgången är jättekul hos Majik 140. Om man väljer att skratta istället för att gråta alltså...

Bild
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-02 21:12

Richard skrev:
meanmachine skrev:
MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:Annard tycker jag att åyminstone pi60 är ljudligt lik linns souds.. Skulle vara intressant att utföra några tester på detta..
Vilken då?

Jag tycker inte de har nått gemensant "sound" inom Linn...

Linn Keltik hörde jag mycket under en period och jag tycker den var mycket lik Pi60

Medveten om att jag är lite ensam på detta forum att ha den åsiken.

Nej, det är du inte. 8)

Du har helt rätt i detta, Keltik har dock mycket djupare, potentare bas än pi 60 .

Pi 60 tycker jag har en aning naturligare klang vid akustiska instrument, tycker jag. Klangligt låter de iövrigt ganska lika.

Tycker även jag faktiskt att basen var aningen bastantare. i keltik men tordes inte säga det på grund av rädslan för att bli hängd :D

Basen om jag minns rätt i keltik är riktigt bra men minnet sviker då det ju är några år sen sist jag finlyssnade på dem.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-02 21:53

Richard skrev:
Laila skrev:
Richard skrev:
Samma resonans dock, vid 440 Hz....

Är detta den optimala " svängfrekvensen" månne ?

Njae, men det kanske lättar upp "Tune-Dem" om man
har en referens . . . typ, ett A . . . att tuna/stämma
efter . . . inbyggt i högisen så att säga. . . .8)

Kan du kanske utveckla detta ?

Är inte du en professionell(skolad ?) musiker . . . . som
borde veta att just 440Hz(å därikring) är den referens som
de flesta använder vid stämning av sitt/sina instrument.
Det är inte en slump att de mest sålda stämgafflarna
svänger med just denna frekvens som står för/bildar
tonen A440(Hz). 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-02 22:18

...men vad har resonanskänslighet vid 440 Hz något med återgivning genom högtalare att göra ? Man kan väl inte " stämma" en högtalare ?

Eller kan man det ? Minns att det lät " mest stämt" då man lyssnade med exakt rätt moment åtdraget.

Tror minsann IvorIsobarik upplevt detta med sina keltikbaselement, men han kanske kan utveckla detta en smula ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-02 22:46

Tror att du missade/feltolkade den här 8) Richard . . :D 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-03 00:33

Naqref skrev:
petersteindl skrev:
Naqref skrev:
Richard skrev:Min gode vän blev exalterad och bad mig att komma över med piParna, för jämförelse med Linn majik 140, som är stora golvare som låter imponerande stort och bra, ivartfall i hans lyssningsrum, som består av betongväggar med dämpplattor i taket, men helt odämpad bakvägg vid högtalarna, samt bakom huvudet vid lyssningspositionen. Ett baskraftigt rum. Efter lyssnande fram och tillbaka i detta "livliga" rum var vi rörande ense om att linn majik 140 lät bättre- på alla sätt. Större, djupare bas, kraftfullare, roligare. PiP lät bummligare och vassare.

Majik 140 testas i senaste numret av Stereophile. Kanske inte helt imponerande på alla punkter. 8)

Hur menar du? Jag skummade igenom testen och tycker den verkar få jättebra omdöme.

Att den får bra omdöme motsäger väl inte att jag subjektivt kan anse att den inte är helt imponerande på alla punkter? ;)

Jo, men det jag var intresserad av är på vilka punkter du tycker att den d v s högtalaren inte är imponerande enligt det test du hänvisar till. Du sa A och då var jag intresserad av ditt B :) Jag skall kolla igenom testen en gång mer noggrannt. Jag har inte tittat på mätningar ännu.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-03 00:54

Jag upptäckte mätningarna nu och de visar på vissa intressanta egenskaper. 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-03 08:34

petersteindl skrev:Jag upptäckte mätningarna nu och de visar på vissa intressanta egenskaper. 8)

MvH
Peter

:wink: :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-07-03 09:50

Tänk vad olika saker man kan titta efter, mätningarna var det första jag tittade efter :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-03 09:52

Visar mätningarna "svänget"?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-07-03 11:06

Flint skrev:Visar mätningarna "svänget"?

Helt klart. Frekvenskurvan svänger upp och ned härs och tvärs igenom tråden :)

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-07-03 13:36

Richard skrev:Nej, det är du inte. 8)

Du har helt rätt i detta, Keltik har dock mycket djupare, potentare bas än pi 60 .

Pi 60 tycker jag har en aning naturligare klang vid akustiska instrument, tycker jag. Klangligt låter de iövrigt ganska lika.

Definiera gärna vad du menar med att ha helt rätt i detta?

Har ni mätt på bägge modeller i samma rum och på samma sätt? Har ni lyssnat på dem i samma rum och vid samma tillfälle?

Eller menar du bara att just ni två råkar ha samma spekulativt subjektiva åsikt?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-03 13:59

kris10an skrev:

Har ni mätt på bägge modeller i samma rum och på samma sätt? Har ni lyssnat på dem i samma rum och vid samma tillfälle?

Eller menar du bara att just ni två råkar ha samma spekulativt subjektiva åsikt?

Jag kanske kunde skrivit att MM " nog har rätt" i detta. Vi har ju varken lyssnat till båda modellerna i samma rum, vid samma tidpunkt eller ens
jämfört pi60 med Keltik i samma rum. Men jag ( och MM, samt också ivorisobarik) verkar tycka att linn högtalare korrekt uppställda har litet av samma kvaliteter. Man vill lyssna till mera musik, hela tiden.

Att pi 60 spelar musiken på ungefär samma nivå som Keltik och Dynaudio 3.4 är väldigt högt betyg från min sida.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-03 14:04

petersteindl skrev:
Flint skrev:Visar mätningarna "svänget"?

Helt klart. Frekvenskurvan svänger upp och ned härs och tvärs igenom tråden :)

Det är bra! :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-04 11:30

Chansen är nog "ganska" stor att man lätt kan skilja på pi60 och dessa Linn högtalare i ett test.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 11:42

subjektivisten skrev:Chansen är nog "ganska" stor att man lätt kan skilja på pi60 och dessa Linn högtalare i ett test.

Förmodar att du menar "i ett blindtest".

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-07-04 20:29

Flint skrev:
subjektivisten skrev:Chansen är nog "ganska" stor att man lätt kan skilja på pi60 och dessa Linn högtalare i ett test.

Förmodar att du menar "i ett blindtest".

Jo, pi60 har ju ett karakteristiskt utseende, så den är ju svår att dölja :)
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 20:31

Tengil
Nej varför det?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-07-04 21:01

Flint skrev:Tengil
Nej varför det?

Blindtest = man ser inte högtalaren, icke blindtest = man ser högtalaren, om det bara gäller att skilja dem åt, alltså via synen så har pi60 ett ganska karakteristiskt utseende.
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-04 21:25

Richard skrev:
kris10an skrev:

Jag kanske kunde skrivit att MM " nog har rätt" i detta. Vi har ju varken lyssnat till båda modellerna i samma rum, vid samma tidpunkt eller ens
jämfört pi60 med Keltik i samma rum. Men jag ( och MM, samt också ivorisobarik) verkar tycka att linn högtalare korrekt uppställda har litet av samma kvaliteter. Man vill lyssna till mera musik, hela tiden.

Att pi 60 spelar musiken på ungefär samma nivå som Keltik och Dynaudio 3.4 är väldigt högt betyg från min sida.

Nu skriver ju varken du eller jag idensiskt ej åtskiljbart -- utan likheter i stil, karraktär, sätt att fånga lyssnaren. Keltik var en riktigt bra högtalare och dyr tom dyrare än Pi60 så det får väl anses bra betyg för Ino?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2011-07-04 21:25

Haha,var klickar jag på gilla knappen?

PI60 är obesktivligt ful medan keltik är en vacker skapelse,särskilt med sockan på så man slipper se baselementen!

PI60 spelar däremot fint,väldigt mjukt,blåser upp ljudbilden på ett behagligt vis,den är inte lika engagerande som Keltik men ändå en av de högtalare som jag gillar bättre.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-04 22:37

Smaken är verkligen olika. Dom bilder jag sett på keltik så är dom riktigt fula.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-07-04 23:14

Ja att kalla Keltik vackra var nåt nytt. :) Men mäktiga högtalare är det och jag skulle inte tacka nej till ett par. De borde gå att få tag i till hygglig kurs nuförtiden, men det såldes väl kanske inte så många ex?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-04 23:17

Magnuz skrev:Ja att kalla Keltik vackra var nåt nytt. :) Men mäktiga högtalare är det och jag skulle inte tacka nej till ett par. De borde gå att få tag i till hygglig kurs nuförtiden, men det såldes väl kanske inte så många ex?

Keltik har en lika kaotisk design som Pi60 så de är båda usla ideal för den moderna heminredaren men nu är vi ju inga kärringar, hmm utom möjligen Lajla.. :oops: Nåväl ni fattar. Extrema män och lajla gillar ju som regel sånt som inte andra gillar Vilka andra än inbitna tokar kan leva med spånlådor och bara njuta av att det låter bra? :D

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-04 23:22

--
Senast redigerad av Flint 2011-07-04 23:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-07-04 23:22

meanmachine skrev:Keltik har en lika kaotisk design som Pi60 så de är båda usla ideal för den moderna heminredaren men nu är vi ju inga kärringar

Precis. De är snarare onödigt diskreta. Riktiga högtalare är stora som kylskåp. :)

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-07-04 23:32

meanmachine skrev:
Richard skrev:
kris10an skrev:

Nu skriver ju varken du eller jag idensiskt ej åtskiljbart -- utan likheter i stil, karraktär, sätt att fånga lyssnaren. Keltik var en riktigt bra högtalare och dyr tom dyrare än Pi60 så det får väl anses bra betyg för Ino?

Jag reagerade mest på påståendet att den ena högtalaren skulle ha mycket djupare, potentare bas än den andra, och undrade hur ni kommit fram till det.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2011-07-04 23:38

För min del en bedömning baserat på erfarenheter av dem två med alla variabler som existerar och som MIN åsikt.

Har du själv hört keltik så du har några invändningar?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
kris10an

Inläggav kris10an » 2011-07-04 23:51

meanmachine skrev:För min del en bedömning baserat på erfarenheter av dem två med alla variabler som existerar och som MIN åsikt.

Har du själv hört keltik så du har några invändningar?

Nej, jag har aldrig hört Keltik. Men jag har väl heller inte uttalat mig om hur någon av modellerna förhåller sig till varandra? Invändningen gällde som sagt främst hur ni kommit fram till era åsikter. Vilka variabler som format era åsikter är det som existerar alltså?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2011-07-05 19:59

meanmachine skrev:Vilka andra än inbitna tokar kan leva med spånlådor och bara njuta av att det låter bra? :D

De flesta här går fria från positiv hajendplacebo. Jag förutsätter därför att de också går fria från negativ spånskiveplacebo. Att de alltså klarar av att bedöma ljudet enbart beroende på ljudet i sig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi