Blue skrev:Nattlorden: Jag har INTE sagt att neutralt = dåligt. Vad jag försöker säga är att alla har sina individuella preferenser och att man inte har FEL bara för att man föredrar ett ljud som av teknikern/hifinissen skulle beskrivas som "färgat". Låter det bra för den personen så kan han väl få vara näjd med det?
Nehej... men du sätter i alla fall balansen i hur du uttrycker dig som att det vore mer sannolikt att det låter dåligt än att det låter bra. Och den sortens förutfattad mening måste jag reagera på, för att får det stå oemotsagt kan folk börja tro på det som en sanning.
Har _aldrig_ i någon post hindrat någon att få vara nöjd med det som de trivs med. Om du läst mina poster så borde du redan vara väl förtrogen med det, för det har jag skrivit så många ggr nu.
Med mitt högtalarexempel ville jag visa att "mer neutralt" inte alltid betyder "bättre" för den som står inför valet.
Nej, inte alltid. Däremot är min ståndpunkt att det _oftare_ är så än motsatsen.
Slutligen: Egentligen blir väl begreppet "neutral" mest intressant/minst ointressant när det gäller högtalare (och rum) eftersom det är det som generellt har störst inverkan på det ljudmässiga slutresultatet? När det gäller elektronik (för att inte tala om kablar) handlar det oftast om relativt små skillnader klangmässigt, men när det gäller högtalare kan även den okunnige höra stora skillnader.
Varför upprör du dig i så fall om det inte har någon egentlig betydelse enligt dig?
Och så kan jag ju nämna att jag personligen har elektronik och kablage som knappast kan påstås vara särskilt "färgande" i jämförelse, utan snarare "neutral". Med högtalare och placering/möblering "färgar" jag sedan ljudet så som jag vill att det ska låta. Om någon annan kör på en riktigt gräddig rörstärkare och softa och varma högtalare till det, eller nåt, och tycker detta "icke-neutrala" ljud känns rätt så kan jag omöjligen tycka att det är något fel i det.
Nej, det gör inte jag heller... men det verkar ju som dessa människor inte kan låta bli att gång på gång klaga på oss som söker så neutral återgivning som möjligt för att vi tycker det låter bättre. Det hade varit trevligt om vi också kan få ha vår smak och synsätt utan att ständigt bli, om jag spetsar till ordvalet lite, "påhoppade".