av I-or » 2023-10-23 13:29
Det är många inlägg ovan som tar upp hur komplicerat det är att mäta för att ge en heltäckande bild av de ljudande egenskaperna för diverse utrustning. Jag håller inte med om detta. Sedan den digitala mättekniken gjorde sitt intåg för ca 35 år sedan har även de mest komplicerade delarna, högtalare och lyssningsrum, kunnat hanteras på ett bra sätt, men som vanligt gäller att man måste mäta relevanta egenskaper.
För elektronik räcker det med att mäta frekvensgång, distorsion/brus/störningar och i förekommande fall uteffekt, medan man för högtalare klarar sig alldeles utmärkt med frekvensgång, spridning och distorsion. Lyssningsrummet kan karakteriseras via en mätning av impulssvaret i kombination med fönstring och en del enkla geometriska betraktelser.
Ljudåtergivingsområdet är väl beforskat sedan länge. Detta betyder naturligtvis inte att vi känner till precis allt i minsta detalj, men jag skulle vilja påstå att det i stort sett i alla frågor har rått vetenskaplig konsensus i minst 30 år.
Nedan följer en liten beskrivning av hur subjektiva intryck kan kopplas till mätresultat (vissa intryck beror av en kombination av mätresultaten):
Mätresultat - Subjektiva intryck - Audiofilbeskrivning
Frekvensgång - klang, tydlighet, slagkraft - snabbhet, värme, tyngd, luftighet, rytm, sväng, lyssningsglädje, musikalitet, mikrodetaljer
Spridning/rumsreflektioner - ljudsceneri, insvepning, lyssningspositionsberoende, mindre klangpåverkan - rumslighet, närvarokänsla, öppenhet, luftighet
Distorsion/brus/störningar - renhet, tydlighet, ljudtryckskapacitet, slagkraft - klarhet, dynamik, snabbhet, rytm, sväng, mikrodetaljer
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik