Moderator: Redaktörer
För att göra alla människor glada här i världen borde vi därför uppfinna en FÄRGARE!
EngelholmAudio skrev:
Verkar inte vara nån som läst så jag är så pass grinig att jag lägger in detta igen.
Hej och tack för kommentar. Du som ställer några direkta tillbakafrågor till mig svarar jag (även om jag självklart uppskattar alla andras trevliga kommentarer på mitt "inlägg i repris".markih skrev:EA!
Bra att du lade in inlägget igen, det skrivs ju febrilt för närvarande och en hel del missas...
Du har en väsentlig poäng med att framhäva begränsningarna, eller kanske förutsättningarna är ett bättre ord, för olika tester. Jag tycker att jag har försökt göra detta med t ex FAQ'n, men märkligt nog tycks rätt många missa detta?Kanske du är av en annan åsikt?
Naqref skrev:Bill50x skrev:En miljon flugor kan inte ha fel - ät skit
Det är ju ett argument men vill du verkligen stå för det imorgon om någon frågar dig på jobbet exempelvis?
Det gäller alla här: Fundera på om ni verkligen vill bli påminda om de argument som framförs här av er. Eftersom vi inte kommer ta bort dem så kommer de att finnas kvar antingen öppet eller i vårt förråd alternativ i minnet hos de som har hunnit läsa dem.
markih skrev:Hej Bill!
Bill50x: "Förklara då för mig hur man detekterar en färgning i testobjektet som ligger utanför referensanläggningens frekvensomfång?"
Om färgningen ligger utanför frekvensomfånget hör man den inte, men det har liksom inte med testmetodik att göra. Problemet kvarstår även vid vanlig 'öppen lyssning'![/b]
markih skrev:Ditt påstående om att man kan testa fram apparater lika bra som referensen håller inte riktigt, varken
principiellt eller praktiskt. Om detta skulle gälla skulle det vara snudd på omöjligt att göra framsteg
överhuvudtaget, -den svagaste länken skulle alltid sätta ribban!
Men den är inte 100% fool-proof som vissa hävdar,
Helt rätt D-man! Det finns nog inga tester som är 100% proof.dimitri skrev:Bill50x skriverMen den är inte 100% fool-proof som vissa hävdar,
Det är inte viktigt vad "vissa" hävdar. Däremot är det väsentligt vad LTS hävdar. LTS har, vad jag uppfattat, aldrig hävdat att F/E test skulle vara allenarådande. De (LTS) tycks alltså inse begränsningar.
Således: F/E test är bara ett test. Och inget annat.
Finns det ett bättre test? Fram med det då!
Nej, det är inte 100% fool-proof. Finns det ett sådant test?
Dimitri
EngelholmAudio skrev:
Återigen - det intressanta (enligt mig) är att nån lyssnat, jämfört och enligt Fridefors väljer båda *lätt* en annan maskin istället för den "transparanta". Den andra där ljudet subjektivt uppskattas mer. Maskin (HD) som inte är superdyr eller ens uppskriven i pressen...En rekommenderad produkt från LTS som köpts, kanske i fel tro, och som vid jämförelse inte uppskattades.
Så enkelt är det nog...
jonasp skrev:Håller helt och hållet med. Men det gör inte LTS till fascistoida monster som är så
ondskefulla att de måste bekämpas till varje pris innan de utplånar hela världen.
Nu ska inte vara allt för hårda mot Hotspur.
Han agerar så gott han förmår
Dimitri
det intressanta (enligt mig) är att nån lyssnat, jämfört och enligt Fridefors väljer båda *lätt* en annan maskin istället för den "transparanta". Den andra där ljudet subjektivt uppskattas mer. Maskin (HD) som inte är superdyr eller ens uppskriven i pressen...En rekommenderad produkt från LTS som köpts, kanske i fel tro, och som vid jämförelse inte uppskattades.
delta i debatten
Lägg ned och inse istället att det finns folk som inte ger ett skit för era sanningar och hellre använder sina egna öron!
Hotspur är som alla andra "öppna" lyssnare livrädd för blinda tester.
Hotspur är som alla andra "öppna" lyssnare
Bill50x skrev:markih skrev:Hej Bill!
Bill50x: "Förklara då för mig hur man detekterar en färgning i testobjektet som ligger utanför referensanläggningens frekvensomfång?"
Om färgningen ligger utanför frekvensomfånget hör man den inte, men det har liksom inte med testmetodik att göra. Problemet kvarstår även vid vanlig 'öppen lyssning'![/b]
Visst har det med testmetodik att göra, för du kan alltid välja apparater med (för mitt enkla exempel/resonemang) tillräckligt stort frekvensomfång, för att täcka in vad som "behövs" för en riktig bedömning. Men just i detta konstruerade exempel kan man INTE utvärdera en apparat vars ofullkomligheter ligger utanför referensens frekvensområde. Det kan naurligtvis finnas andra brister i en referensanläggning som också maskerar ett testobjekts verkliga jag. Sådant ska ingenjörer och tekniker kunna svara på bättre än jag som enbart har en teoretisk/logisk invändning mot f/e-testen. Men jag kan tänka mig transientåtergivning och dynamik som två sådana områden.
Att en sk "vanlig" lyssning lider av samma brist är inget argument för bristerna i f/e-testen.
Jag har inget emot f/e-testen som sådan, den fyller sin funktion tillsammans med andra bedömningar, till exempel mätningar och "vanlig" lyssning. Men den är inte 100% fool-proof som vissa hävdar, och den är inte oberoende av referensanläggningens kvalité.
/ B
Men kanske är Hotspur rädd
Audiomanikern skrev:markih skrev:Ditt påstående om att man kan testa fram apparater lika bra som referensen håller inte riktigt, varken
principiellt eller praktiskt. Om detta skulle gälla skulle det vara snudd på omöjligt att göra framsteg
överhuvudtaget, -den svagaste länken skulle alltid sätta ribban!
- HållA* inte med om då det bevisligen varit möjligt att göra framsteg, överhuvudtaget! A*lltså, A*nser
större vikt bör läggas vid referensen(#1) i synnerhet då F/E ger den egenskapen av Á*bsolut Transparens
(p.g.a. att referensen(#1) i tidigare F/E visat sig vara ofärgande (... då referensen(#2) användes))
Jo A* vet F/E inte går ut på o jämföra Testobjekt med Referens men d.s. är trots allt svaghet A*nser
man ej förringa bör! Betydligt bättre bristerna bekänns så dessa då ifrån F/E kan arbetas bort, eller hur!
Mvh A*( som ställa sig skeptisk till om orden verkligen... väga tyngre ifall... typsnittet görs grövre?)
Så fort någon inte håller med kallar du dem för fundamentalister, fascister och allt möjligt annat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster