av _Fredrik_ » 2010-09-12 21:34
För att sammanfatta mina synpunkter i ämnet, nu när jag lugnat ner mig lite. Jag tror att fler än en sub är bättre i alla fall, om man bortser från ekonomiska aspekter. Det blir nog ytterst sällan sämre med mutipla basar, men Sanjuro här på forumet har kommit fram till att med en viss setup hemma hos honom, så blev det bäst med EN bas. Jag tror han hade två så han flyttade ihop dom så mycket som det gick.
Det är lite korkat att generalisera och säga att det inte går att få ett system att låta homogent och med jämn basrespons i ett rum. Dock kräver detta väldigt bra akustiska förutsättningar av rummet. Jag köper resonemanget att det i ett "vanligt" rum nästan alltid är bättre med flera basar vilket också gör att bassystemet kan spela högre utan att börja låta dåligt. Det jag vände mig mot i första hand var uttalanden om att det inte någonsin gick att få till det bra med en sub, för det gör det.
Vissa kanske undrar om mina krav är lågt ställda, eller att jag rentav inte har någon erfarenhet av bra och jämn basåtergivning, men det har jag. Jag har gjort så pass många mixar i dessa en-suwoofer-rum så att om rummet skulle vara felaktigt i basområdet hade detta märkts väldigt tydligt i tex Europa Sounds biomix, som väldigt många filmer mastras och mixas i. I rum där basen är ojämn eller resonant tenderar man att bli för försiktig med mängd bas samt vad man lägger i LFE-kanalen.
Jag har även mycket erfarenhet av riktigt pissig basåtergivning, nämligen hemma hos mig, i vår 60-talslägenhet som är byggd av tokbetong, jag har haft sån jävla problem med alla pucklar och det mesta av min tid med anläggningen jag har hemma har gått till att få till basen, jag har testat lite med svanås basabsorbent V4 för att mildra gigantpuckeln jag har vis 61 Hz, men har fått bäst resultat med 4 st profundusbasar som jag placerat runt så inihelvete tills jag hittat en lösning som funkar både estetiskt och akustiskt. Det är långt ifrån bra nån annanstans än vid lyssningsplats, men ok där man sitter och lyssnar. Bor man i betonglägenhet så blir man allergisk mot baspucklarna, så jag vet vad jag ska lyssna efter.
Hifi Is Great Everyday