Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Vad krävs det för system om man vill återge 7 hz @ 115dB @ 3-4 meter under 10% THD?
I ett rum? Gissningsvis någonstans runt 4-8 stycken bra 15".
subjektivisten skrev:Borde det inte vara viktigt att veta att det inte är dist man hör?
Med reservation för att jag bara simulerat i Basta baserat på information om prestanda från mätningar här så skulle jag säga ca 55 st LMS 5400 Ultra 18" i 500L lådor, på 3,5m avstånd. Jag kan ha tänkt fel någonstans men det var ingen dålig siffra detsubjektivisten skrev:Vad krävs det för system om man vill återge 7 hz @ 115dB @ 3-4 meter under 10% THD?
LasseA skrev:Med reservation för att jag bara simulerat i Basta baserat på information om prestanda från mätningar här så skulle jag säga ca 55 st LMS 5400 Ultra 18" i 500L lådor, på 3,5m avstånd. Jag kan ha tänkt fel någonstans men det var ingen dålig siffra detsubjektivisten skrev:Vad krävs det för system om man vill återge 7 hz @ 115dB @ 3-4 meter under 10% THD?
steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Borde det inte vara viktigt att veta att det inte är dist man hör?
Jag vet inte, örat är i min erfarenhet inte särskilt känsligt för dist vid dessa frekvenserna.
subjektivisten skrev:Borde det inte vara viktigt att veta att det inte är dist man hör?
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Borde det inte vara viktigt att veta att det inte är dist man hör?
Jag vet inte, örat är i min erfarenhet inte särskilt känsligt för dist vid dessa frekvenserna.
Så andratons, tredjetons dist spelar ingen större roll då?
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Borde det inte vara viktigt att veta att det inte är dist man hör?
Jag vet inte, örat är i min erfarenhet inte särskilt känsligt för dist vid dessa frekvenserna.
Så andratons, tredjetons dist spelar ingen större roll då?
subjektivisten skrev:Ditt inlägger ger inget där. 21 tonen kan höras också.
subjektivisten skrev:Mätningar är inte identiska så dom säger inte mycket.
petersteindl skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Vad krävs det för system om man vill återge 7 hz @ 115dB @ 3-4 meter under 10% THD?
I ett rum? Gissningsvis någonstans runt 4-8 stycken bra 15".
Det ser ut som ett bra svar.
subjektivisten skrev:Är dom identiska? Ser dom likadana ut?
Visa i basta att du håller elementen under 10% THD vid 7 hz @ 3-4 meter @ 115 dB.
Hmm.. Blir lite omständigt men jag kan försöka.. Finns säkert en massa fel i mina beräkningar, slutresultatet talar för detsteveo1234 skrev:LasseA skrev:Med reservation för att jag bara simulerat i Basta baserat på information om prestanda från mätningar här så skulle jag säga ca 55 st LMS 5400 Ultra 18" i 500L lådor, på 3,5m avstånd. Jag kan ha tänkt fel någonstans men det var ingen dålig siffra detsubjektivisten skrev:Vad krävs det för system om man vill återge 7 hz @ 115dB @ 3-4 meter under 10% THD?
Skulle du vilja förklara hur du kommer fram till den siffran?
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Ingvar: Det var ett långt inlägg. Jag läste det som att vi är överens om att det finns filmer med fullt utstyrd signal långt under 10hz.
Edit: Glömde svara på den där frågan:
Det finns inget skäl för dig att dra den slutsatsen - att vi skulle är överens
om det alltså. Jag känner inte till något exempel på någon film som är fullt
utstyrd vid frekvenser långt under 10 Hz. I det svaret underförstår jag att
vi delar definition på "fullt utstyrd", alltså att en nivå som motsvarar när en
sinusformad vågform tangerar klippning.
Däremot kan jag självklart bekräfta att det är fysikaliskt möjligt (men inte
särskilt troligt) att det kan finnas en sådan film. Mediet som sådant har ju
ingen spärr för det, lika lite som det hindrar någon att lägga en fullt utstryd
20 kHz från filmens start till slut, trots att det obönhörligen skulle kosta
nästan alla anläggningars diskanter livet.
Fullt utstyrd betyder i sammanhanget att signalen har så hög amplitud som den kan ha i det valda formatet. Beroende på vad du menar med "långt under 10hz" så kommer här tre direkt från minnet:
Fucking irene - black hawk down (7hz)
jordexplosionen - Hitchhikers guide to the galaxy (3hz)
Den i tråden tidigare nämnda Inside, se själv bilderna för att få mer info.
steveo1234 skrev:IngOehman skrev:steveo1234 skrev:EDIT: I övrigt får du nog läsa om mitt inlägg. Jag skriver ingenting om THX eller att det finns "inträdesbiljetter" för att få lov att diskutera någonting alls.
Du får nog läsa om mitt inlägg (utan att göra dina alldeles egna tilllägg)
om du tror dig ha sett att jag skulle ha antytt att DU skulle ha skrivit någt
om THX.![]()
Jag vet att du inte skrev något om THX. Jag läste ditt inlägg nämligen.
T ex detta:steveo1234 skrev:Första personen som kommenterar att signalen "måste kommit med av misstag" får en virtuell tegelsten i ansiktet.
Det var därför jag berättade om THX för dig - eftersom du verkade ha
glömt bort eller inte kände till THX inverkan på filmproduktionerna. Men
varifrån du har fått det att jag skulle ha skrivit något som påstår eller
antyder att du skulle ha skrivit något om THX, vet jag inte.
Jag VET utmärkt väl vad du skrev. Och utöver att du INTE skrev något
om THX (eller något som antydde att du var medveten om på vad sätt
THX kommer in i ekvationen - däremot flera saker som antydde motsat-
sen) så skrev du detta:steveo1234 skrev:Kan vi nu lägga ner debatten hur kapabel anläggning som behövs för att återge filmspår?
Och detta:steveo1234 skrev:115db vid lyssningsplats upp till 80hz är och förblir rätt svar. Att diskutera i termer av transparenta förstärkare med mera är meningslöst innan anläggningen når upp till de grundläggande kraven.
Och som jag skrev i mitt svar till dig, så (här i nya varianter):
1. NEJ! Vi bör inte lägga ned debatten. Den bör vi lägga ned när alla som
deltar i den är överens om allt det som är objektivt.
2. Nej, det är inte meningslöst att diskutera även om man inte nått upp
till din definition av "de grundläggande kraven". Det är meningsfullt att
diskutera dessa saker - helt förutsättningslöst. Vad någon anläggning har
nått upp till för krav, har ingenting med diskussionen att göra alls.
Utöver det så har jag heller inte påstått att DU skrivit något om några in-
trädesbiljetter. Inte heller har jag skrivit något om några inträdesbiljetter.
Det enda jag kan se som påminner om det, är ditt: "Att diskutera i termer
av transparenta förstärkare med mera är meningslöst innan anläggningen
når upp till de grundläggande kraven.
Och jag håller som sagt INTE med dig om detta. Diskussionen är menings-
full om den kan leda till något som är av värde/mening för någon, och så är
det - oavsett om man befinner sig före eller efter det att "anläggningen når
upp till de grundläggande kraven" (vilken anläggning det du är du talar om).
Håller, som jag hoppas du också har förstått, inte ens med dig om vad som
konstituerar "de grundläggande kraven".
Menar att det inte ens kan finnas några sådana, utan att man först klargör
vilka förutsättningar det är som skapar kraven ifråga.
Menar för övrigt (detta är inte en kommentar till något du skrivit, utan en
utvidgning av diskussionen) att det är viktigt att skilja mellan vad en an-
läggning "tål" och vad/hur samma anläggning återger. En anläggning måste
tåla det man skall ha den till (det skulle jag därför kunna tänka mig att kalla
för ett grundläggande krav).
Men hur den "skall" återge ljudsignalerna, det MÅSTE vara en fråga om defi-
nitioner. Och det du kallar "de grundläggande kraven" saknar så vitt jag har
sett både en sådan definition OCH solida argument för någon definition.
Vad jag avsåg med mitt inlägg var primärt att visa detta. Alltså att visa att
svaren kanske inte är fullt så enkla som det i förstone kan se ut som...
Några av nycklarna till hur stor "vidd" svaren måste vara, kan man hitta om
man tittar på hur THX-normen ser ut, andra nycklar finns i vår hörsels sätt
att arbeta.
Men det finns åtskilligt flera nycklar än så, som man måste ta hänsyn till,
om man vill formulera ett oantastligt svar på vilka krav som finns i både det
almänna och det enskilda fallet.
Vh, iö
Alrighty, då formulerar jag om mig: Vidare debatt tycker jag är meningslös tills det kommer något argument som riktar sig mot att en anläggning behöver kunna återge 115db över hela LFE på lyssningsplats för att klara av att återge en film på rätt nivå (refnivå)
LasseA skrev:Sen var det bara att slå på roomgain och öka antalet element och lådstorlek proportionellt till output når 115 vid 7Hz.
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Ingvar: Det var ett långt inlägg. Jag läste det som att vi är överens om att det finns filmer med fullt utstyrd signal långt under 10hz.
Edit: Glömde svara på den där frågan:
Det finns inget skäl för dig att dra den slutsatsen - att vi skulle är överens
om det alltså. Jag känner inte till något exempel på någon film som är fullt
utstyrd vid frekvenser långt under 10 Hz. I det svaret underförstår jag att
vi delar definition på "fullt utstyrd", alltså att en nivå som motsvarar när en
sinusformad vågform tangerar klippning.
Däremot kan jag självklart bekräfta att det är fysikaliskt möjligt (men inte
särskilt troligt) att det kan finnas en sådan film. Mediet som sådant har ju
ingen spärr för det, lika lite som det hindrar någon att lägga en fullt utstryd
20 kHz från filmens start till slut, trots att det obönhörligen skulle kosta
nästan alla anläggningars diskanter livet.
Fullt utstyrd betyder i sammanhanget att signalen har så hög amplitud som den kan ha i det valda formatet. Beroende på vad du menar med "långt under 10hz" så kommer här tre direkt från minnet:
Fucking irene - black hawk down (7hz)
jordexplosionen - Hitchhikers guide to the galaxy (3hz)
Den i tråden tidigare nämnda Inside, se själv bilderna för att få mer info.
Ingen av de tre är fullt utstyrda vid de låga frekvenserna.
Och ingen av de tre kan heller förmodas vara avsedda att
återges med bandbredd understigande 20 Hz - eftersom
standarden inte föreskriver återgivning av de subsoniska
frekvenserna.steveo1234 skrev:IngOehman skrev:steveo1234 skrev:EDIT: I övrigt får du nog läsa om mitt inlägg. Jag skriver ingenting om THX eller att det finns "inträdesbiljetter" för att få lov att diskutera någonting alls.
Du får nog läsa om mitt inlägg (utan att göra dina alldeles egna tilllägg)
om du tror dig ha sett att jag skulle ha antytt att DU skulle ha skrivit någt
om THX.![]()
Jag vet att du inte skrev något om THX. Jag läste ditt inlägg nämligen.
T ex detta:steveo1234 skrev:Första personen som kommenterar att signalen "måste kommit med av misstag" får en virtuell tegelsten i ansiktet.
Det var därför jag berättade om THX för dig - eftersom du verkade ha
glömt bort eller inte kände till THX inverkan på filmproduktionerna. Men
varifrån du har fått det att jag skulle ha skrivit något som påstår eller
antyder att du skulle ha skrivit något om THX, vet jag inte.
Jag VET utmärkt väl vad du skrev. Och utöver att du INTE skrev något
om THX (eller något som antydde att du var medveten om på vad sätt
THX kommer in i ekvationen - däremot flera saker som antydde motsat-
sen) så skrev du detta:steveo1234 skrev:Kan vi nu lägga ner debatten hur kapabel anläggning som behövs för att återge filmspår?
Och detta:steveo1234 skrev:115db vid lyssningsplats upp till 80hz är och förblir rätt svar. Att diskutera i termer av transparenta förstärkare med mera är meningslöst innan anläggningen når upp till de grundläggande kraven.
Och som jag skrev i mitt svar till dig, så (här i nya varianter):
1. NEJ! Vi bör inte lägga ned debatten. Den bör vi lägga ned när alla som
deltar i den är överens om allt det som är objektivt.
2. Nej, det är inte meningslöst att diskutera även om man inte nått upp
till din definition av "de grundläggande kraven". Det är meningsfullt att
diskutera dessa saker - helt förutsättningslöst. Vad någon anläggning har
nått upp till för krav, har ingenting med diskussionen att göra alls.
Utöver det så har jag heller inte påstått att DU skrivit något om några in-
trädesbiljetter. Inte heller har jag skrivit något om några inträdesbiljetter.
Det enda jag kan se som påminner om det, är ditt: "Att diskutera i termer
av transparenta förstärkare med mera är meningslöst innan anläggningen
når upp till de grundläggande kraven.
Och jag håller som sagt INTE med dig om detta. Diskussionen är menings-
full om den kan leda till något som är av värde/mening för någon, och så är
det - oavsett om man befinner sig före eller efter det att "anläggningen når
upp till de grundläggande kraven" (vilken anläggning det du är du talar om).
Håller, som jag hoppas du också har förstått, inte ens med dig om vad som
konstituerar "de grundläggande kraven".
Menar att det inte ens kan finnas några sådana, utan att man först klargör
vilka förutsättningar det är som skapar kraven ifråga.
Menar för övrigt (detta är inte en kommentar till något du skrivit, utan en
utvidgning av diskussionen) att det är viktigt att skilja mellan vad en an-
läggning "tål" och vad/hur samma anläggning återger. En anläggning måste
tåla det man skall ha den till (det skulle jag därför kunna tänka mig att kalla
för ett grundläggande krav).
Men hur den "skall" återge ljudsignalerna, det MÅSTE vara en fråga om defi-
nitioner. Och det du kallar "de grundläggande kraven" saknar så vitt jag har
sett både en sådan definition OCH solida argument för någon definition.
Vad jag avsåg med mitt inlägg var primärt att visa detta. Alltså att visa att
svaren kanske inte är fullt så enkla som det i förstone kan se ut som...
Några av nycklarna till hur stor "vidd" svaren måste vara, kan man hitta om
man tittar på hur THX-normen ser ut, andra nycklar finns i vår hörsels sätt
att arbeta.
Men det finns åtskilligt flera nycklar än så, som man måste ta hänsyn till,
om man vill formulera ett oantastligt svar på vilka krav som finns i både det
almänna och det enskilda fallet.
Vh, iö
Alrighty, då formulerar jag om mig: Vidare debatt tycker jag är meningslös tills det kommer något argument som riktar sig mot att en anläggning behöver kunna återge 115db över hela LFE på lyssningsplats för att klara av att återge en film på rätt nivå (refnivå)
Jag har inga invändningar mot att du har den åsikten.
Men, du har redan fått riktigt med argument och jag hoppas sålunda
att du har uppfattat att anläggningen inte behöver (skall inte, kan man
rent av påstå) återge med full amplitud i infra-området. Så jag hoppas
att du tycker att debatten nu är meningsfull?
- - - - -
Därmot behöver anläggningen TÅLA även det som finns under 20 Hz, på
den nivå man vill vrida upp volymen till.
Men bassystemet behöver alltså bara kunna återge 20 - 80 Hz (och då
är det -6 dB, nota bene, som åsyftas, i båda riktningarna) med 115 dB
på lyssningsplats mitt i passbandet. Sedan finns det ju om man skall
vara noga, ytterligare en komplicerande osäkerhet i sammanhanget, näm-
ligen att det finns två förekommande uppgifter om referensnivån: -18 dB
och -20 dB.
Jag är inte säker man jag tror att den förstnämnda är den vanligare upp-
giften, vilket ger en maxnivå om 85 + 18 + 10 = 113 dB.
Det kan nämnas att den ursprungliga THX-normen för hemmabiografer
bara krävde 110 dB i LFE-registret.
Men 115 dB är absolut den nivå jag förespråkar som ett minimum för den
som vill vara säker på att kunna spela alla fonogram på referensnivå. Och
några dB mera skadar inte heller. Hur stort bassystem med kräver beror
dock även på rummet.
Vh, iö
- - - - -
PS. En intressant och ofta förbisedd sak, är annars att toppsystemet fak-
tiskt behöver klara 113/115 dB strax ovanför 80 Hz - eftersom LFE-kanalen
ju sträcker sig högre än 80 Hz. Det KAN vara ett större problem. I varje
fall om vi håller diskussione på det teoretiska planet så är det till och med
vanligen en större begränsning.
På grund av det sätt som ljudläggningarna oftast sker så är det dock säll-
synt att det är det dominerande praktiska problemet.
subjektivisten skrev:Nja, du hävdar att dom ger någon form av bevis, jag ser inte det. Det bevisar inte om det är hörbart/märkbart mot säg -1 dB vid 16-18 hz. Du bevisar inte om disten. Du bevisar inte på vilken nivå han spelade.
Som sagt, vore intressant med blindtest med ett bra subsonic filter.
subjektivisten skrev:steveo1234, Jag säger inte att det inte är en omöjlighet, men kalla mig skeptisk. Jag vill gärna undersöka det men då måste ju kraven vara sån att man inte undersöker något annat än just infraljudet och vart gränserna går.
steveo1234 skrev:Jag sammanfattar här då det börjar bli långa inlägg:
1. Hur långt ifrån 0´an ligger de klippen? Mindre än 3db vill jag minnas. I alla praktiska avseende vad gäller återgivning så är det samma som fullt utstyrt. Nivån i BHD är dessutom ett medvetet val som du förhoppningsvis känner till vid det här laget.
steveo1234 skrev:2. Vilken standard säger att gränsen börjar vid 20hz?
steveo1234 skrev:THX ultra menar att basarna i ett Ultra system ska klara typ -6db eller så, men, det är ju helt irrelevant.
steveo1234 skrev:Frågan är ju, hur mixar studios och de mixar våldsamt mycket lägre och bryr sig inte det minsta om vad THX tycker om det. Att följa THX´s rekommendationer i frågan är att medvetet bygga ett system med allvarliga brister.
steveo1234 skrev:3 Jag kan inte dra mig till minnes att jag läst ett enda argument för att LFE-återgivaren ska klara mindre än vad insignalen kräver. Vill du sammanfatta dem eller visa mig inlägget där jag kan läsa om dem?
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Jag sammanfattar här då det börjar bli långa inlägg:
1. Hur långt ifrån 0´an ligger de klippen? Mindre än 3db vill jag minnas. I alla praktiska avseende vad gäller återgivning så är det samma som fullt utstyrt. Nivån i BHD är dessutom ett medvetet val som du förhoppningsvis känner till vid det här laget.
Njae, om du åsyftar mixaren som skaffade sig ett gigantiskt lyssningssystem
för att kunna höra mixen, så känner jag till det, men jag hoppas du inte tror
att han väntade sig att det skulle höras så på några biografer?
Nästan motsatsen till vad du har deklarerat alltså.
petersteindl skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Vad krävs det för system om man vill återge 7 hz @ 115dB @ 3-4 meter under 10% THD?
I ett rum? Gissningsvis någonstans runt 4-8 stycken bra 15".
Det ser ut som ett bra svar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster