2-ch skrev:Piotr skrev:Om en producent har ett kontrollrum som mäter rakt ner i basen och mixar/mastrar för balans i det rummet, tror du då att ett hissat rum låter naturligt?
Dina raka enkla förklaringar svider till lite. Jag som jobbat så hårt med min house curve och allt
Jag lyfter på hatten.
Jäsiken vad ni förenklar!
Om ni reducerar det mycket komplicerade sammanhanget till något sådant där, och alla andra gör det också, så resulterar det ju bara i att de flesta fonogram kommer att skruvas sönder (för att kompenseras för controllrummen) och oddsen för att något kommer att låta naturligt, blir ju superdåligt.
Min åsikt (ja åsikt) är den följande:
1. Vilken tonkurva man bör ha på lyssningsplats beror på VAR i rummet lyssningsplatsen är, och hur rummet "är" även i övrigt. Storleken kommer också in. Och tur är det, för vore det inte så så skulle ekvationen vara olösbar.
2. Om en tekniskt rak totalljudskurva rattats in i kontrollrummet, och det leder till att man måste tillgripa eq för att få inspelningar gjorda med raka kulor att klinga naturligt* så borde det vara en väckarklocka...
3. Den som inte tror på eller håller med om punkterna 1 och 2, bör fråga sig själv om han eller hon tror/anser/tycker att musikinstrumenten borde ha eq:ats i live-sammanhang (när det går inte, men hypotetiskt) för att anpassas till vad man sitter och lyssnar på dem? För jag kan försäkra att en spektralmätning med mätmikrofon från olika positioner även i en s k "akustisk lokal" ger olika kurvor...
Min uppfattning är att man bara kan svara på dessa frågor efter att man kontemplerat vad tvåkanalsstereofonisk återgivning av musik egentligen är för något.
Jag tar avstånd ifrån både påståendet att tonkurvan på lyssningsplats skall vara rak i basen, och att den skall vara bashöjd.
Det är bara två försök till tumregler.
Hur den psykoakustiskt raka tonkurvan korrelerar till den tekniskt mätbara, det kan man mäta, och det blir olika från fall till fall, och tittar man på det statistiskt, så blir normalkurvan lite bashöjd, men det betyder inte att det är ett generellt mål. Det är bara en statistisk konsekvens, av rummens övriga egenskaper.
Hur det skall se ut i det enskilda fallet, finns det inga tumregelsvar på. Det måste man räkna ut, och input för beräkningen är en noggrann granskning av rummet.
Vh, iö
- - - - -
*Om det inte leder till några eq-åtgärder, så kan man fråga sig varför åtgärder mot inspelningens klangen som görs med tekniska hjälpmedel - baserat på ett sådant kontrollrum, kommer in som argument? Det borde ju vara ett argument bara om man hävdar att det rakt mätande kontrollrummet gör att man upplever att man måste eq:a inspelningen.

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).