Mest överskattade/uppskrivna högtalarna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2010-12-21 12:01

DVD-ai skrev:Jag måste snarare hela tiden passa mig så jag INTE ska bottna piPs, oavsett om jag kör delat eller inte... och hört dom 120Hz delat och då är det samma visa, sitta och vakta... (fast lite högre går det ju att spela)

i16s är inte heller några problem att bottna delade, i32 hade jag lätt bottnat då jag lyssnade på dom, om det inte vore för att RB1090 inte hade mer att ge just då utan plattan va i mattan och gick inte att höja mer... :( :lol:

Du måste spela sjukt jävla starkt alltså. När jag bodde i hus så tryckte jag ibland på som en dåre med Drum 'n' Bass (jag har i28 och 4 baslådor med en 15"are i varje) och ingenting var någonsin i närheten av att bottna, vad jag kunde höra. Klart, dynamiskt, rent ljud hur starkt jag än spelade.
Och 32orna går att spela med i alla fall dubbelt så starkt som 28orna...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 12:06

UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:Det enda i min skivsamling där piP bottnade ur var något spår av E-type där basen motionerades väldigt friskt.

Men du körde väl delat?

Jag patar självfallet om när jag körde utan att dela. Med delat till basar kan jag köra E-type så de behövs njurbälte. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-21 12:26

De är visserligen inte särskilt vare sig omskrivna, eller uppskrivna här på Faktiskt. Men vid några sammanhang har jag hört/läst närmast lysriska omdömen om dessa högtalare. Och de passar inte alls mitt klangidéal. Och de kostar dessutom över hundra tusen kr. Så i "min bok" är de klart överskattade. THIEL CSnågonting heter de.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-21 12:27

DVD-ai skrev:i16s är inte heller några problem att bottna delade, i32 hade jag lätt bottnat då jag lyssnade på dom, om det inte vore för att RB1090 inte hade mer att ge just då utan plattan va i mattan och gick inte att höja mer... :( :lol:

Jag skulle vilja ha en högtalare som kan bottna hur mycket den vill utan att gå sönder, så att jag kan ligga på gränsen och när den bottnat så sänker jag bara :D

Hur stor lokal har du egentligen?
Vad spelar du för musik på den volymen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 12:32

Max_Headroom skrev:
DVD-ai skrev:Jag måste snarare hela tiden passa mig så jag INTE ska bottna piPs, oavsett om jag kör delat eller inte... och hört dom 120Hz delat och då är det samma visa, sitta och vakta... (fast lite högre går det ju att spela)

i16s är inte heller några problem att bottna delade, i32 hade jag lätt bottnat då jag lyssnade på dom, om det inte vore för att RB1090 inte hade mer att ge just då utan plattan va i mattan och gick inte att höja mer... :( :lol:

Du måste spela sjukt jävla starkt alltså. När jag bodde i hus så tryckte jag ibland på som en dåre med Drum 'n' Bass (jag har i28 och 4 baslådor med en 15"are i varje) och ingenting var någonsin i närheten av att bottna, vad jag kunde höra. Klart, dynamiskt, rent ljud hur starkt jag än spelade.

jag kan ju inte garantera att jag hade bottnat i32s, efter som steget inte ville leverera kräm nog just då för att genomföra det hela, så jag "fick alldrig testa"... :P
men vist va det högt, jätte roligt va det och skulle gärna ha spelar ytterligare högre om det varit möjligt... 8) Vet inte vad jag ska svara... kan bara säga att jag inte har några problem med att bottna någon av dom nämda högtalarna, i16s va jag löjligt nära många gånger hemma i mitt 12kvm rum, men då va mitt Emotiva XTA-2 ute och tuggade rött mest hela tiden...

Här av det SVS subbarna som sa ifrån först, dom började att låta illa (bröla) i 20hz läget (om jag mins rätt) när vi spelade på denna volym.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 12:33

DVD-ai skrev:i16s är inte heller några problem att bottna delade, i32 hade jag lätt bottnat då jag lyssnade på dom, om det inte vore för att RB1090 inte hade mer att ge just då utan plattan va i mattan och gick inte att höja mer... :( :lol:

Du verkar spela lika vansinneshögt som Ola-68... :lol:

Jag har rejäla stomvibrationer i huset som riskerar att spräcka putsen på fasaden långt innan mina i28 ens skulle komma i riskzonen för att bottna.
´
jag har hittils inte stött på någon HiFi högtalare som jag inte varit nära/ eller har bottnat, "när jag är på det där humöret" en bidragande orsak är att jag lyssnar ganska mycket på en musikstil som heter "dubstepp" och som mer eller mindre bygger på välldigt generösa och högupplösta/ detaljerade basslingor med välldigt skönt komponerade stycken. detta sätter dock mycket stora krav på högtalarna's mekaniska spelrum... 8)

Jag skulle vilja ha en högtalare som kan bottna hur mycket den vill utan att gå sönder, så att jag kan ligga på gränsen och när den bottnat så sänker jag bara :D

Du kanske skall kika på PA-system istället... :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 12:36

sprudel skrev:

Hur stor lokal har du egentligen?

Detta va inte hos mig utan hos en vän, som har i32s och 2 st SVS subbar modell värsta modellen. rummet är väll kanske ca 30kvm totalt och skustikreglerat/ titat av Ingvar.

Det va allt från tung Vikingametal till Infekterade svamper, till Live inspelningar med Jazz och sedan lite Dubstepp 8)
Allt kördes på +7 på recivern, och ibland va vi uppe på någonstans +10 eller över, gick inte att höja mer i alla fall... Men detat va framför allt till Rock och Elektronisk musik som vi spelade så. det är en trevlig känsla när man liksom blir fysiskt misshandlad av "trumsettet" :twisted: och "ingen kan höra dig skrika" :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-12-21 12:45

Nattlorden skrev:
UnholyRishna skrev:
Nattlorden skrev:Det enda i min skivsamling där piP bottnade ur var något spår av E-type där basen motionerades väldigt friskt.

Men du körde väl delat?

Jag patar självfallet om när jag körde utan att dela. Med delat till basar kan jag köra E-type så de behövs njurbälte. :mrgreen:

Då verkar du inte ha spelat särskilt högt enligt mina standarder i alla fall! :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 12:46

Nattlorden skrev:

Du verkar spela lika vansinneshögt som Ola-68... :lol:

Jag har rejäla stomvibrationer i huset som riskerar att spräcka putsen på fasaden långt innan mina i28 ens skulle komma i riskzonen för att bottna.
´
jag har hittils inte stött på någon HiFi högtalare som jag inte varit nära/ eller har bottnat, "när jag är på det där humöret" en bidragande orsak är att jag lyssnar ganska mycket på en musikstil som heter "dubstepp" och som mer eller mindre bygger på välldigt generösa och högupplösta/ detaljerade basslingor med välldigt skönt komponerade stycken. detta sätter dock mycket stora krav på högtalarna's mekaniska spelrum... 8)

Du kanske skall kika på PA-system istället... :wink:

Haha, ja kanske det, vet bara att om jag tycker att det låter "rätt" och jag är på det humöret så verkar det inte finnas någon direkt övre gräns för hur högt jag vill spela... 8O

PA...Det låter bara så sjukt tråkigt i jämförelse, klart inte värt att nergradera sig så... :( Nee, jag lever heldre på gränsen !
Men i32 i detta fina rummet gav mig blodad tand, hade jag den uppsättnignen skulle jag nog fan vara nöjd (tvinga mig själv !), och sedan installera någon typ av säkring på kabeln som megränsar nivån så att man inte kan spela sid döv eller spela sönder något... :lol:

Då kan man välja att man inte ska kunna spela högre än till en vis gräns och får hålla sig till det, och det är då inte risken för att spela sönder något som sätter stopp utan ett medvetet val för sitt eget bästa... det är absolut inte bar att spela så högt som vi gjorde, i alla fall inte ofta eller alldeles för länge (tror vi höll oss till måttliga 6h i rad på ungefär denna volym konstant... :mrgreen: )

Men man får ju passa på när man har chansen att spela riktigt vidrigt jäkla tok högt utan att störa någon och utan att älda högtalare...

Hmm i68es vore kanske något... 6st då alltså ståendes i en ring runt.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 12:52

Nattlorden skrev:
UnholyRishna skrev:

Men du körde väl delat?

Delade du piP vid 80hz då ? det måste varit >120hz !
Inte ens då tycker jag att det går att spela så pass högt med dom att någon njurbälte skulle behövas. Tycker det går att få dom att bottna välldigt lätt med 120hz delning... :? (väldigt lätt är ju om jag utgår från jämförelse med i16s och med mina personliga preferenser av vad jag anser vara "lätt" eller "svårt" och hur jag ser på skillnaden mellan ganska högt, högt, väldigt högt jätte högt och löjligt högt. då är väll piP delade vid 120Hz någonstans på skalan "ganska högt" sedan bottnar dom och det låter som pistolskott. Det är inge roligt :roll:
80hz delning kvalar inte ens in här... Det spelar "trevligt" skulle man ju kunan kalla det och piP/piPs o-delade spelar "helt ok"

Allt detta dedömt i ett 12kvm rum med allt mellan 1-2m lyssningsavstånd 8)

men sedan så ska ju tillägas att jag välldigt sällan spelar sådär jätte högt, för det mesta har jag musik så ganska låg volym... men ibland får jag någon konstig släng liksom... så jag är inte någon "måste vara högt annars kan det vara" lyssnare som kör full macka för jämnan.
Senast redigerad av DVD-ai 2010-12-21 12:57, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-12-21 12:57

Ja, du måste verkligen sjukt högt David... Jag har aldrig bottnat mina pi60 varken ensamma eller i par med bs60. Och jag har spelat mkt starkt med musik med mkt konfladder...

Jag fick bs60 att bete sig lite oroväckande en gång med ett starkt bassvep som nådde ner till 10Hz, men de bottnade inte.

Den mesta musik jag lyssnar på kommer jag aldrig i närheten av något överstyrningsbeteende med dock. Grannarna blir som galna ljusår innan nåt bottnar eller börjar dista kraftigt.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 13:04

Fick ofta profundusP-4 att låta riktigt dåligt (komprimerat och "utan kontroll") förut, samma med ProfundusX-2 som verkligen va i klenaste laget för några "frispel" (passande ord ! :D )

lustiga är att med piPs så har jag alldriv varit inärheten av detta, och anlednignen till det är att jag är mer försiktig med som små på något vis och att dom bottnar så illa. det bara smäller och för ett jäkla liv så det är inge kul när det händer... Sitter för tillfället ganska nöjd med piPs faktiskt, behöver inte ha några "frispel" nu när jag har så klena grejer som ändå inte klarar av det. Kanske borde hålla mig till piPs !
med fetare grejer så tar jävulen över mig :twisted:
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 13:05

Inser nu att tråden skenat iväg i OT och lägger mig i disskussionen om hur vida högt är högt eller om det bara är början 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-21 13:07

Max_Headroom skrev:

sprudel skrev:Hur stor lokal har du egentligen?

Det där frågorna är relevanta. Personligen är jag inte i närheten av att steka mina piP, tycker de låter sämre över en viss nivå och varför då kräma på ytterligare? Den nivån är ändå över vad övriga familjemedlemmar brukar acceptera. Har 22 m2 men det är öppet till andra rum, minst 33 m2 och upp till 120 m2 om alla dörrar är öppna (och det är oftast fallet). Över ca 300 Hz vill jag inte ha mera nivå någonsin. Under fattas det en del i nivå.

Om nu någon lyckas bottna i16s delade med basar, har ni över huvudtaget kollat hörseln? Vilken typ av musik kan man "njuta" av på den nivån utan att få hörselskador? Hur ser rummen ut? Är oftast en bidragande orsak till att det låter otrevligt vid lite högre nivåer. Själv är jag nöjd om anläggningen klarar en symfoniorkester på något som påminner om original ljudnivå. Om den nivån skulle ligga 10 dB vad som kan upplevas i verkligheten skulle jag inte ligga sömlös för det! Hemma hos mig är det tystare än vad det brukar vara i konsertsalarna, jag får alltså med hela dynamiken även om jag inte ligger på samma absoluta nivå. Fanns också en beskrivning i de gamla Stereo-HiFi-Handböckerna, att effektbehovet dubblades med en lyssanre till. Jag tror ocks att man höjer lite för tillkommande lyssnare, liksom för att "störnivån" höjs med någon brevid en själv....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 13:24

DVD-ai skrev:Delade du piP vid 80hz då ? det måste varit >120hz !

90Hz

Inte ens då tycker jag att det går att spela så pass högt med dom att någon njurbälte skulle behövas. Tycker det går att få dom att bottna välldigt lätt med 120hz delning... :? (väldigt lätt är ju om jag utgår från jämförelse med i16s och med mina personliga preferenser av vad jag anser vara "lätt" eller "svårt" och hur jag ser på skillnaden mellan ganska högt, högt, väldigt högt jätte högt och löjligt högt. då är väll piP delade vid 120Hz någonstans på skalan "ganska högt"

Ditt "ganska högt" är nog mitt "blir lomhörd efteråt om man spelar längre än 10 min på den volymen".

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-21 13:39

När man läser vissa inlägg så undrar man varför vissa vill ha mer än 50 watt när dom aldrig spelar så högt att dom använder speciellt mycket effekt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-21 13:52

Ja, det är lite märkligt att många tror de gör av med mängder av effekt. Det går att undersöka och till mångas förvåning är det inte så många Watt som går åt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 14:00

Jag snittar nog 0,5-1w i medel effekt, peak på 10-15w :)

oftast spelar jag antagligen mindre än 0,5w i medel och mindre än 5w i peak... nu räknat med piPs o-delat !
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-21 14:04

RogerGustavsson skrev:Om nu någon lyckas bottna i16s delade med basar, har ni över huvudtaget kollat hörseln? Vilken typ av musik kan man "njuta" av på den nivån utan att få hörselskador?

För egen del så är det modern "bastung" musik som ofta är rätt så dynamiskt komprimerad, som sätter gränsen. Vanlig musik, det vill säga musik med naturlig klang och dynamisk, så blir det svårt att överstyra högtalarna. Jag försökte med Rickie lee jones men när försteget var i "bott", så överstyrde aldrig 1090 (vad jag såg), så verka i32s inte ha några problem med ljudtrycket men mina öron sa ifrån långt innan.

Men med mer bastung och dynamiskt komprimerad musik så är det en helt annan sak. En intressant låt är Trentemøller - Vamp. Den kan många testa sina system med. Den låter hyffsat rent för att ha ett crest på endast 9,7 db! Något som är väldigt intressant är att den är extremt bastung för sidosystemet. Jag gjorde ett test där jag lät delningen vara som vanligt men stängde av slutsteget till basarna, jag ville helt enkelt mäta vad i32s peta ur sig när den används delat. Det visade sig att skillnaden mellan dBA och dBC var runt 20 dB!! Det vill säga, om sidosystemet spelade i okej 80 dBA så petade den ut ca 100 dBC och räknar man om det så blir det ca 110 dBC @1 meter med ultralåg crest = hård belastning för elementen.
Gör jag samma test med Rickie lee jones, som har mer naturligt klang, så är det knappt någon skillnad mellan mellan dBC och dBA.

Då är det lätt att förstå varför vissa behöver så mycket mer headroom än andra.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2010-12-21 14:10

Om man mäter med XTZ grunkan, mäter man dba eller dbc?

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 14:49

subjektivisten skrev:När man läser vissa inlägg så undrar man varför vissa vill ha mer än 50 watt när dom aldrig spelar så högt att dom använder speciellt mycket effekt.

För att man vill bara vill nyttja 1% av effektresurserna normalt sett?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-21 14:54

subjektivisten skrev:
RogerGustavsson skrev:Om nu någon lyckas bottna i16s delade med basar, har ni över huvudtaget kollat hörseln? Vilken typ av musik kan man "njuta" av på den nivån utan att få hörselskador?

För egen del så är det modern "bastung" musik som ofta är rätt så dynamiskt komprimerad, som sätter gränsen. Vanlig musik, det vill säga musik med naturlig klang och dynamisk, så blir det svårt att överstyra högtalarna. Jag försökte med Rickie lee jones men när försteget var i "bott", så överstyrde aldrig 1090 (vad jag såg), så verka i32s inte ha några problem med ljudtrycket men mina öron sa ifrån långt innan.

Men med mer bastung och dynamiskt komprimerad musik så är det en helt annan sak. En intressant låt är Trentemøller - Vamp. Den kan många testa sina system med. Den låter hyffsat rent för att ha ett crest på endast 9,7 db! Något som är väldigt intressant är att den är extremt bastung för sidosystemet. Jag gjorde ett test där jag lät delningen vara som vanligt men stängde av slutsteget till basarna, jag ville helt enkelt mäta vad i32s peta ur sig när den används delat. Det visade sig att skillnaden mellan dBA och dBC var runt 20 dB!! Det vill säga, om sidosystemet spelade i okej 80 dBA så petade den ut ca 100 dBC och räknar man om det så blir det ca 110 dBC @1 meter med ultralåg crest = hård belastning för elementen.
Gör jag samma test med Rickie lee jones, som har mer naturligt klang, så är det knappt någon skillnad mellan mellan dBC och dBA.

Då är det lätt att förstå varför vissa behöver så mycket mer headroom än andra.

Klart att Trentemøller - Vamp tar kål även på piP...
This beat is deadly.. made my neighbors develop insanity
Skillnaden mellan A- och C-vägning är stor!

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-12-21 15:58

RogerGustavsson skrev:
This beat is deadly.. made my neighbors develop insanity
Skillnaden mellan A- och C-vägning är stor!

Bild

Sedan brukar det finnas ett läge som heter "Lin" och som inte är filtrerad alls.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-12-21 17:27

Jag har i varje fall mig veterligen inte lyckats bottna mina i16s, men jag har
fått mitt steg att varna för klippning ett par gånger. Det är för mig ej njutbart
att lyssna vid dessa nivåer, undantaget ett par gånger när man når klimax
på förpärlan och har fått sig en del innanför västen.

Summer Passing

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-21 17:41

Nattlorden skrev:För att man vill bara vill nyttja 1% av effektresurserna normalt sett?

Varför det? Finns väl ingen anledning alls om man aldrig kommer använda större delen av effekten?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-12-21 17:48

subjektivisten skrev:
Nattlorden skrev:För att man vill bara vill nyttja 1% av effektresurserna normalt sett?

Varför det? Finns väl ingen anledning alls om man aldrig kommer använda större delen av effekten?

Jag tror att du argumenterar med någon som har bryggkopplade 208-or till ett par piP. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-21 19:18

hehe jag vet ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 20:27

subjektivisten skrev:

Räcker det kommer en peak som ligger 20dB högre någon gång, så behövs det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 20:28

Morello skrev:Jag tror att du argumenterar med någon som har bryggkopplade 208-or till ett par piP. 8)

Hade. Nu har jag EN 208a till i28.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-21 21:22

Nattlorden skrev:Räcker det kommer en peak som ligger 20dB högre någon gång, så behövs det.

20 dB högre än vad? Om du aldrig spelat så pip låtit illa så spelar du helt enkelt för lågt att behöva sån effekt. Sen, vad fixar en bryggad 208? 2000 watt? Då har pip gått sönder sedan länge.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi