Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Dahlqvist
Har jag fattat dig rätt att du tycker att skivindustrin enbart konspirerar och förstör för oss stackars musikkonsumenter. Tar bra inspelat ljud och förstör det medvetet för att jävlas.
Gäller det även aparattillverkarna? Att de bygger dynga för att jävlas?
Finns det något inom ljud och musikindustrin som du accepterar?
Flint skrev:Dahlqvist
Har jag fattat dig rätt att du tycker att skivindustrin enbart konspirerar och förstör för oss
stackars musikkonsumenter. Tar bra inspelat ljud och förstör det medvetet för att jävlas.
Gäller det även aparattillverkarna? Att de bygger dynga för att jävlas?
Flint skrev:Varför konstruerar inte genierna runt f/e-testet ett slutsteg och lanserar på marknaden.
Steget skulle kunna kosta så där runt 10 lappar. Kanske kunde det också säljas som byggsats...
markih skrev:Men Subjektivisten, vad är SANT? Finns det en eller flera sanningar, eller är det sant att inget är sant?
Mer konkret: Är det fel att försöka hävda att 10% dist är mer än 5%? Är det fel att hävda att man kan höra skillnad i ett test med en viss sannolikhet? Är det fel att hävda att en del inte utgår från vilja till reproduktion, medans andra försöker att utgå från reproduktion?
Eller är det bara hur det framförs som är störande?
Dahlqvist skrev:När undrade en "LTS:are" senaste varför vissa inte delar deras åsikter?
Dahlqvist skrev:Det går att objektivt verifiera utan att vi fäller värdeomdömen som berör vad vi tyckte bättre eller sämre om ljudet. Om man tycker att B&Ws högtalare låter bättre än JBL:s är ett smakomdöme och kan inte vara föremål för någon objektiv kunskap. Om man föredrar rörhäckar framför transitorförstärkare - samma sak: endast du kan välja för dig själv.
Dahlqvist skrev:Vad gäller höga hästar så verkar detta bara ett nedsättande omdöme om de som har verklig kunskap inom något ämne. Det är mycket snack om att "tala ned" så fort det känns att man hamnat i underläge i debatten. Själv tycker jag snacket om "höga hästar" mest handlar om ringaktning för den professionella kunskap som finns på forumet. De flesta har någon form av yrkesexpertis där man kan säga att "så här är det". Att vissa gjort vår hobby till sitt yrke borde stämma till eftertanke och respekt när dessa uttalar sig om sitt yrkesområde.
Japp och det ser ut ungefär såhär då:Subjektivisten skrev:Vi borde ta en träff där vi spelar samma musik på samma anläggning och där man en och en får ett papper och fylla i vad som tycker om ljudet. Allt möjligt som ljust, mörkt, bra djup, etc.
Skillnaden skulle bli STOR mellan vad folk uppfattar ljudet. Testat samma med polare innan och vi har helt olika syn på mycket.
thomas skrev: För ett par veckor sedan lyssnade jag på Johan Lindroos anläggning. Detaljrikt och punktformigt, för att sammanfatta (och man tackar så mycket för Tilapian och kaffe). Tyvärr så kunde vi inte "dra på" volymen speciellt högt.
Ikväll var jag dock hos Morello och kunde vrida på lite. Det var rejält med kraft i Morello's konstruktioner och låg dist. Kul! Rejäl, odistad bas gör det klart mycket roligare att lyssna. Suget ökar efter bättre basar när man hör sånt.
Flint skrev:Varför konstruerar inte genierna runt f/e-testet ett slutsteg och lanserar på marknaden. Steget skulle kunna kosta så där runt 10 lappar.
Max_Headroom skrev: Marknaden är för liten för att det ska finnas någon ekonomi i det hela.
Max_Headroom skrev:Flint skrev:Varför konstruerar inte genierna runt f/e-testet ett slutsteg och lanserar på marknaden. Steget skulle kunna kosta så där runt 10 lappar.
Jag har redan funderat på det. Men lade snabbt ner idéen eftersom jag gjorde bedömningen att det inte finns någon markand för en sådan produkt.
Själv kan jag inte konstruera ett sådant steg i nuläget, men det finns andra som kan och kan betalas för att göra det. Men som sagt: Marknaden är för liten för att det ska finnas någon ekonomi i det hela.
Rydberg skrev:Max_Headroom skrev: Marknaden är för liten för att det ska finnas någon ekonomi i det hela.
Hur vet du det? Har du gjort en marknadsundersökning eller?(eller är antagandet taget ur luften som vanligt?)
Flint skrev:Varför ingen marknad. Det verkar ju finnas marknad för det LTS anser vara skräp. Då måste en riktig förstärkare sopa mattan med resten på några månader.
lazyworm skrev:Flint! Jag tycker att man bör vara rätt säker på att man verkligen kommer sälja ett stort gäng förstärkare innan man lägger ner ett par månaders heltid på att konstruera en.
Det känns som att det skulle vara lite väl naivt att kasta sig in i det utan mer kött på benen, inte för att jag skulle klara av det ens om jag ville
Max_Headroom skrev:
Njae, marknadsundersäkning är gjord så att jag helt enkelt undersökt:
- Vad finns på marknaden idag?
- Vad vill vill folk köpa? (kollat på forum på nätet och så för att se vad som går hem is tugorna)
- Hur går snacket i butiker? (Har bara provat några, men när man (dvs jag) nämner att det finns billiga och bra produkter så säger handlaren "njae" och stirrar som om man inte var klok.
Rydberg skrev:Max_Headroom skrev:
Njae, marknadsundersäkning är gjord så att jag helt enkelt undersökt:
- Vad finns på marknaden idag?
- Vad vill vill folk köpa? (kollat på forum på nätet och så för att se vad som går hem is tugorna)
- Hur går snacket i butiker? (Har bara provat några, men när man (dvs jag) nämner att det finns billiga och bra produkter så säger handlaren "njae" och stirrar som om man inte var klok.
1, Vet du vad som finns på marknaden? Inte troligt att du vet vad prylarna har för prestanda iallafall.
Rydberg skrev:2, Antagligen får du ett stort ramfel när du kollar på nätet, antagligen är vi inte representativt urval.
Rydberg skrev:3, Vad butikerna säger är ju irrelevant, det är ju konsumenternas efterfrågan som styr.
mattepatte skrev:Hej Flint, vad är det du har hakat upp dig i för ekorrhjul ?
Det är som att begära att Sverker på Plus skulle ha lösningen på alla världsproblem och samtidigt ge tittarna betalt.
Uppskatta att LTS finns som alternativ till mammon istället.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster