LTS - marknadsföringskampanj

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-12 18:14

Dahlqvist
Har jag fattat dig rätt att du tycker att skivindustrin enbart konspirerar och förstör för oss stackars musikkonsumenter. Tar bra inspelat ljud och förstör det medvetet för att jävlas.

Gäller det även aparattillverkarna? Att de bygger dynga för att jävlas?

Finns det något inom ljud och musikindustrin som du accepterar?

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-11-13 01:46

Hatten av för Pekka.

Du verkar förstå vad det hela handlar om och allt du skriver här lyfter tråden, tyvärr endast tillfälligt. För andra gör tvärt emot och bara bekräftar det som Flint sagt.

Din lista över 60'tals damerna ser jag fram emot.

/Zalve

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-13 11:42

Flint skrev:Dahlqvist
Har jag fattat dig rätt att du tycker att skivindustrin enbart konspirerar och förstör för oss stackars musikkonsumenter. Tar bra inspelat ljud och förstör det medvetet för att jävlas.

Finns det något inom ljud och musikindustrin som du accepterar?

Jag noterar att du inte har svarat. Det kan ju också uppfattas som ett svar. Eller så har du inte haft tid. Det var ju fredag i går. Kanske var du ute på någon skum klubb och blindtestade någon ny färgnyans från Belt på naglarna.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-11-13 12:14

Du är en riktig skämtare Flint.
Förstår ditt namn och avatar bättre efter den här tråden :)

På tal om att inte svara på frågor... Först kallade du Dahlqvist naiv sen när han frågade dig en motfråga så ställde du en fråga tillbaka om hur han menade i sitt påstående... Borde du inte rimligtvis frågat hur han tänkte innan din ironiska post?

Sen så lyssnar jag gärna på vad du tycker om det han frågade om, jag tror att de flesta har olika åsikter om ljudbearbetning.

Jag är inte LTSare men jag har samma uppfattning som vissa av de verkar ha till shaktistenar och andra svindyra "tweaks"som kostar en förmögenhet och som påverkar ljudet ungefär lika mycket som att flytta högtalaren 1mm, å då tar jag i 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-13 12:25

En delsammafattning.
Jag uppfattar inläggen från LTS-sidan som att ni är nöjda med föreningen och dess funktion. Ideologin och arbetsformen är bra och ingenting behöver ändras på något sätt. Kritikerna känner er helt enkelt inte personligen och får därför en skev bild av er verksamhet. Har jag fattat er rätt?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-13 12:57

Flint skrev:Dahlqvist
Har jag fattat dig rätt att du tycker att skivindustrin enbart konspirerar och förstör för oss
stackars musikkonsumenter. Tar bra inspelat ljud och förstör det medvetet för att jävlas.

- A*nser att Flint fattat rätt samt har en tydlig poäng!
. A*nser att Flint hade goda A*vsikter med denna tråd!
. A*nser det vara synd LTS ej kan ta ngn form av kritik, överhuvudtaget... alls då de
dock tillhör ljus uti esoteriska mörkret & tram$et av vi$$a kallat HiFi, fastän detta "HiFi"
ej ens gör minsta A*nsträngning o leva upp till själva grundfundamentet för just... HiFi!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-13 13:23

Varför konstruerar inte genierna runt f/e-testet ett slutsteg och lanserar på marknaden. Steget skulle kunna kosta så där runt 10 lappar. Kanske kunde det också säljas som byggsats för säg 7 papp. En verklig välljudstjänst till oss konsumenter. Det verkar slöseri med hjärnkapacitet att inte få del av den kunskap som dess herrar besitter.
Eftersom högtalaren heter PIP skulle ju slutsteget kunna heta POFF.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-11-13 14:07

Ett riktigt schysst slutsteg som levererar runt 2*300W RMS i 8ohm med bibehållen låg dist under 0.1% kostar nog ungefär 10 000kr i komponentkostnad om det inte är en digitalförstärkare, att sälja en sån förstärkare för under 20 000 skulle vara rena rama förlusten eftersom konstruktionstid och tillverkning tillkommer 8O

Men då skulle man ju å andra sidan ha en förstärkare som piskar det mesta oavsett pris. :) Sen vill det ju till att en riktigt duktig konstruktör (t.ex Morello) vill viga några månader av sitt liv för att tillverka dito.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-13 14:31

Hej!
Flint skrev:Varför konstruerar inte genierna runt f/e-testet ett slutsteg och lanserar på marknaden.
Steget skulle kunna kosta så där runt 10 lappar. Kanske kunde det också säljas som byggsats...

- A* kan 100% ärligt säga (skriva) att A* garanterat skulle köpa (minst) 1st sådant slutsteg :)!

Mvh A*(vskyr alla som bara snacka men A*ldrig göra, nu är ju i.o.f.s. Hifi faktiskt.se 1st hobbyverksamhet o således till stora delar ursäktad samt
inom HiFiHobbyverksamheten sååå, tillhörA*... juh snackarna
:oops:/8)!)
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-11-13 18:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2004-11-13 14:33

markih skrev:Men Subjektivisten, vad är SANT? Finns det en eller flera sanningar, eller är det sant att inget är sant?

Mer konkret: Är det fel att försöka hävda att 10% dist är mer än 5%? Är det fel att hävda att man kan höra skillnad i ett test med en viss sannolikhet? Är det fel att hävda att en del inte utgår från vilja till reproduktion, medans andra försöker att utgå från reproduktion?

Eller är det bara hur det framförs som är störande?

Vad som är sant? Ja, det KAN ju vara flera svar. Eftersom vi snackar om SUBJEKTIVA upplevelser. Det inte ni förstår är att vissa som jag anser att "hifi - High fidelity" är naturtrogen ljud såsom musik låter IRL. Alltså är jag helt ointresserad av något som "Pelle med mössan" kan mäta sig fram är "helt ofärgad" anläggning om det låter skit när jag spelar mina skivor.

Både jag och du/er utgår från reproduktionen men där går meningarna isär vad som spelar roll. Jag lyssnar fram det jag anser låter som musik och ärtt. Visst, läser även lite data men det är absolut inget som är avgörande för mig.

Vi borde ta en träff där vi spelar samma musik på samma anläggning och där man en och en får ett papper och fylla i vad som tycker om ljudet. Allt möjligt som ljust, mörkt, bra djup, etc.
Skillnaden skulle bli STOR mellan vad folk uppfattar ljudet. Testat samma med polare innan och vi har helt olika syn på mycket.

Men det mest lustiga är att man ser mer lite på oss som är intresserad av få bra ljud genom att lyssna och se vad vi gillar, för vi inte lyssnar på "ofärgat" ljud. Ja, vilken av någons anläggning ger INGEN form av färgning från skiva till öra? Jo,jo, olika storlekar färgning, med ändå färgning av ljudet.

Dahlqvist skrev:När undrade en "LTS:are" senaste varför vissa inte delar deras åsikter?

Hela tiden.

Dahlqvist skrev:Det går att objektivt verifiera utan att vi fäller värdeomdömen som berör vad vi tyckte bättre eller sämre om ljudet. Om man tycker att B&Ws högtalare låter bättre än JBL:s är ett smakomdöme och kan inte vara föremål för någon objektiv kunskap. Om man föredrar rörhäckar framför transitorförstärkare - samma sak: endast du kan välja för dig själv.

Där håller jag med.

Dahlqvist skrev:Vad gäller höga hästar så verkar detta bara ett nedsättande omdöme om de som har verklig kunskap inom något ämne. Det är mycket snack om att "tala ned" så fort det känns att man hamnat i underläge i debatten. Själv tycker jag snacket om "höga hästar" mest handlar om ringaktning för den professionella kunskap som finns på forumet. De flesta har någon form av yrkesexpertis där man kan säga att "så här är det". Att vissa gjort vår hobby till sitt yrke borde stämma till eftertanke och respekt när dessa uttalar sig om sitt yrkesområde.

Kunskap? Ja, men avgörande för min del? NEJ! Spelar ingen roll och "Kalle" suttit 70 år i en källare och filat på den perfekta förstärkaren/stenen/kabeln/d*ldon/whatever, om jag inte anser den passar mig.
Det jag aldrig ser i debatterna är att "el professor la gängo" tar "Los subjektivistos" sida på lika mycket värde eller allvar. "Ja, ni får tycka det låter hur bra ni vill, men det är fel" typ.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-13 14:33

Audiomanikern
Jag skulle också vara spekulant.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-13 15:01

Subjektivisten skrev:Vi borde ta en träff där vi spelar samma musik på samma anläggning och där man en och en får ett papper och fylla i vad som tycker om ljudet. Allt möjligt som ljust, mörkt, bra djup, etc.
Skillnaden skulle bli STOR mellan vad folk uppfattar ljudet. Testat samma med polare innan och vi har helt olika syn på mycket.
Japp och det ser ut ungefär såhär då:
thomas skrev: För ett par veckor sedan lyssnade jag på Johan Lindroos anläggning. Detaljrikt och punktformigt, för att sammanfatta (och man tackar så mycket för Tilapian och kaffe). Tyvärr så kunde vi inte "dra på" volymen speciellt högt.

Ikväll var jag dock hos Morello och kunde vrida på lite. Det var rejält med kraft i Morello's konstruktioner och låg dist. Kul! Rejäl, odistad bas gör det klart mycket roligare att lyssna. Suget ökar efter bättre basar när man hör sånt.
Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2004-11-13 15:57, redigerad totalt 1 gång.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-13 15:15

Raderat

(Raderingsmarkeringen borta så jag kunde inte ta bort inlägget helt)
Senast redigerad av Flint 2004-11-13 16:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-13 16:01

Flint skrev:Varför konstruerar inte genierna runt f/e-testet ett slutsteg och lanserar på marknaden. Steget skulle kunna kosta så där runt 10 lappar.

Jag har redan funderat på det. Men lade snabbt ner idéen eftersom jag gjorde bedömningen att det inte finns någon markand för en sådan produkt.

Själv kan jag inte konstruera ett sådant steg i nuläget, men det finns andra som kan och kan betalas för att göra det. Men som sagt: Marknaden är för liten för att det ska finnas någon ekonomi i det hela.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-13 16:04

Max_Headroom skrev: Marknaden är för liten för att det ska finnas någon ekonomi i det hela.

:? Hur vet du det? Har du gjort en marknadsundersökning eller?(eller är antagandet taget ur luften som vanligt?)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-13 16:09

Max_Headroom skrev:
Flint skrev:Varför konstruerar inte genierna runt f/e-testet ett slutsteg och lanserar på marknaden. Steget skulle kunna kosta så där runt 10 lappar.

Jag har redan funderat på det. Men lade snabbt ner idéen eftersom jag gjorde bedömningen att det inte finns någon markand för en sådan produkt.

Själv kan jag inte konstruera ett sådant steg i nuläget, men det finns andra som kan och kan betalas för att göra det. Men som sagt: Marknaden är för liten för att det ska finnas någon ekonomi i det hela.

Varför ingen marknad. Det verkar ju finnas marknad för det LTS anser vara skräp. Då måste en riktig förstärkare sopa mattan med resten på några månader. Det är inte dyrare att konstruera en bra förstärkare än en dålig. Det behövs bara lite bättre hjärna och det har ju ni LTS-anhängare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-13 16:14

Rydberg skrev:
Max_Headroom skrev: Marknaden är för liten för att det ska finnas någon ekonomi i det hela.

:? Hur vet du det? Har du gjort en marknadsundersökning eller?(eller är antagandet taget ur luften som vanligt?)

Njae, marknadsundersäkning är gjord så att jag helt enkelt undersökt:

- Vad finns på marknaden idag?
- Vad vill vill folk köpa? (kollat på forum på nätet och så för att se vad som går hem is tugorna)
- Hur går snacket i butiker? (Har bara provat några, men när man (dvs jag) nämner att det finns billiga och bra produkter så säger handlaren "njae" och stirrar som om man inte var klok.

Slutsatsen är:

- Tillverkare av slutsteg (och annant också) tillverkar sådan som folk vill ha, och alltså köper. Helt uppenbart så säljer man ju dom grejjor som görs idag. Inget fel (tillräckligt stort) alltså på dagens produkter.

- Många föredrar produkter med en egen karraktär. Dessutom är uppfattningaen "billiga produkter KAN inte vara lika bra som dyra" kraftigt utbredd.

- Ett dyligt slutsteg kommer INTE att vara möjligt att sälja i butik. Varför skulle någon i en butik vilja sälja ett lågkostnadsslutsteg med lite vinst när han kan sälja en mycket dyrare produkt med större marginal.

Alltså: Lite marknad, svårt att nå den marknad som faktiskt finns plus att det är svårt att få ihop pångear att betala utvecklningen på en så billig produkt har gjort att jag hitills gett tusan i att gå vidare med saken. Dessutom har jag personligen inte det startkapital som behövs för att dra igång en dylik verksamhet. En konstruktör måste betalas, prototyp(er) byggas, försäljningskanaler (ännu oklara) byggas upp.

Edit: Det finns idag ett Rotal-steg som borde duga åt dom fletsa. 2x200W, bra ljud, 16000 spänn i sverge borde ge ca 12000 i tyskland. Lite klent med effekt, men ändå ett hyggligt alternativ. Det blir MYCKET svårt att göra en förstärkare med pris på under 10000 med mer effekt och som har samma fina finnish. Ett lågbudgetsteg kommer att tvingas husera i en enekl låda, eftersom det är dyrt med lådor.

Flint skrev:Varför ingen marknad. Det verkar ju finnas marknad för det LTS anser vara skräp. Då måste en riktig förstärkare sopa mattan med resten på några månader.

För att sälja en förstärkare behöver den inte vara bra. Det räcker med att folk tror att den är bra. Och att folk vill ha den. Köplusten kan drivas på rejält med t.ex. flådig design, kraftig låda (som är ganska dyr att tillverka, men inte påverkar ljudet) etc.
Jag upplever misstron mot billiga produkter som mycket stark.

Hur skulle en förstärkare för 10kkr vara lika bra eller bättre än en för 100kkr?

Rent tekniskt och ljudmässigt kan den förståss det. Men om ingen, eller mycket få, potentilla kunder tror på den, så kommer den i alla fall inte gå att sälja, annat ett fåtal.
Enligt mina egena, högst ovetenskapliga berkäningar måste man sälja minst 150 stycken bara för att täcka utvecklingskostanden.
Och då har man alltså fortfarande inte tjänat en enda krona.
Men 150 apparater tror jag blir mycket svårt att släja.

Dessutom: Någon måste ligga ute med pengarna för kosntruktionen, tills dess att man sålt tillräckligt många för att det ska gå ihop. Och det kan ta lång tid.

Ska man få någon ekonomi på ett dyligt projekt måste det nog vara någon som kan konstruera det på fritiden, på skoj, som drar igång det.
Senast redigerad av Max_Headroom 2004-11-13 16:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-13 16:24

Vilket får mig att tänka på min andra hobby.

"Om någon bara kunde tillverka en riktig gitarr värd namnet så skulle jag bli världens bästa gitarrist. Men som det är nu..."

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2004-11-13 16:25

Senast redigerad av Hetsporren 2004-11-17 10:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-11-13 17:21

Flint! Jag tycker att man bör vara rätt säker på att man verkligen kommer sälja ett stort gäng förstärkare innan man lägger ner ett par månaders heltid på att konstruera en.

Det känns som att det skulle vara lite väl naivt att kasta sig in i det utan mer kött på benen, inte för att jag skulle klara av det ens om jag ville :(

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-13 17:39

lazyworm skrev:Flint! Jag tycker att man bör vara rätt säker på att man verkligen kommer sälja ett stort gäng förstärkare innan man lägger ner ett par månaders heltid på att konstruera en.

Det känns som att det skulle vara lite väl naivt att kasta sig in i det utan mer kött på benen, inte för att jag skulle klara av det ens om jag ville :(

Det är snarare naivt att inte satsa. Skillnaden på POFF-800 och en vanlig sk#tförstärkare är att POFF-800 är perfekt. Den är helt färglös och därmed musikaliskt 100% äkta. Den har också så hög effekt att man kan använda den som murbräcka utan att den kippar efter andan. Klart att alla inklusive de 99.9% dumma lyssnarna som icke är LTS-are kan inse fördelen och genast byta bort sitt färgande elände. Efter en provsprängning och en kopp kaffe är affären ett faktum.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-13 18:07

Max_Headroom skrev:

- Vad vill vill folk köpa? (kollat på forum på nätet och så för att se vad som går hem is tugorna)
- Hur går snacket i butiker? (Har bara provat några, men när man (dvs jag) nämner att det finns billiga och bra produkter så säger handlaren "njae" och stirrar som om man inte var klok.

1, Vet du vad som finns på marknaden? Inte troligt att du vet vad prylarna har för prestanda iallafall.

2, Antagligen får du ett stort ramfel när du kollar på nätet, antagligen är vi inte representativt urval.

3, Vad butikerna säger är ju irrelevant, det är ju konsumenternas efterfrågan som styr.

Sen att det måste va dyrt för att vara bra stämmer i många fall 8)

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-11-13 18:17

Hej Flint, vad är det du har hakat upp dig i för ekorrhjul ?
Det är som att begära att Sverker på Plus skulle ha lösningen på alla världsproblem och samtidigt ge tittarna betalt.

Uppskatta att LTS finns som alternativ till mammon istället.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-13 18:28

Rydberg skrev:
Max_Headroom skrev:

1, Vet du vad som finns på marknaden? Inte troligt att du vet vad prylarna har för prestanda iallafall.

Jag känner naturligtvis inte till varenda apparat på marknaden. Men om en tillverkare påstår att ett slutsteg ger 2x100W så antar jag att det är korrekt. Det är bara det att den effekten inte svarar upp mot kraven som jag har.

Rydberg skrev:2, Antagligen får du ett stort ramfel när du kollar på nätet, antagligen är vi inte representativt urval.

Det är riktigt, vi är inte ett representativt urval. Köpbenägenheten hos "vanligt folk" torde vara lägre.

Rydberg skrev:3, Vad butikerna säger är ju irrelevant, det är ju konsumenternas efterfrågan som styr.

Inte bara. Butiken måste ju kunna tjäna några pengar på produkterna som säljs, annars går dom ju i konkurs. Om man nu har sagt max 10kkr kommer handlaren inte att tjäna många kronor per såld apparat. Men en person som är beredd att köpa ett slutsteg för 10kkr är med stor sannolikhet också beredd att köpa ett dyrare, som kan ge bättre marginaler. Alltså ser man som handlare till att tala väl om dom dyrare produkterna, som ger mer flis, och uttala sig mindre positivt om billigare alternativ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-13 18:32

mattepatte skrev:Hej Flint, vad är det du har hakat upp dig i för ekorrhjul ?
Det är som att begära att Sverker på Plus skulle ha lösningen på alla världsproblem och samtidigt ge tittarna betalt.

Uppskatta att LTS finns som alternativ till mammon istället.

Och jag som uppfattar tjatet om transparens som ett evigt hack i skivan. Tänk så fel man kan ha. Klart, 20-25års tjatande är ju ingen evighet. Du kanske har rätt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2004-11-13 18:35

M_H> Det är väl så att kvalitet och prestanda kostar helt enkelt, även om du med flera ständigt försöker hävda motsatsen. Bygg steget för 5000 istället då så har ju säljaren en jädra marginal! :wink:

Vid närmare eftertanken skulle jag vilja ha en bil med motorprestanda som en Ferrari, lastkapacitet som en Volvo 940 och pris som en Lada.

Om lyckas ta fram ett slutsteg som motsvarar min drömbil med det låga priset kan jag garantera att du kommer sälja mååånnggaa förstärkare. Intresset bland vanlig männsikor är rätt stort så fort man berättar lite vad det handlar om 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-11-13 18:40

Intresset bland vanligt folk faller ifrån ytterst fort när prislappen tar sig över 2995:- Det är min uppfattning från alla "normala" vänner jag har. Att få upp dem från 2995:- för hela anläggningen till 2995:- per komponent är ett paradigmskifte. 10000:- kräver hifitokar. Annars är det bara designfreaks eller de som vill köpa sig status som köper typ B&O som lägger så mycket pengar. Och de bryr sig knappt ens om att den kan spela bara den ser bra ut i vardagsrummet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-11-13 18:44

Rydberg: Det är nog tanken om att inte lyckas göra den 100% transparent som håller tillbaka bygget :wink:

Som sagt,,, Klart att marknaden finns.
Varför letar folk efter ICE moduler, för att göra egna kraftfulla förstärkare, till ett bra pris :?:

/Z

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-11-13 18:46

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-11-13 18:52

iffe skrev:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=566 :D

Blev den klar/färdig/slutförd/testad/utvärderad?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi