Martin Logan, varför generellt så dåliga omdömen på faktisk?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2011-01-10 09:43

115-120 dB i frekvensomfånget A-BHz
skulle kräva XYZÅ kW?
respektive XYZ Ampere?

Att någonting låter mycket/starkt subjektivt kan lika gärna vara Dist/mellanregister

Egenheten hos höga och breda element blir liten Sweetspot,
vilket i vissa fall kan vändas till en fördel.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-10 09:56

Goldfinger skrev:
Nattlorden skrev:
Fast nu är du på faktiskt.se nu, och då räcker "ganska kristisk" till någonstans i mittfåran om ens det.

Ursäkta, men det där var väl mer än lovligt fånigt?
Vad har du för koll på hur känsliga andra forummedlemmar är vad gäller återgivning? Mycket trist mästrande!

Hur vore det med en kurs i humor?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-01-10 10:20

Har i tråden fått några frågor som jag härmed hoppas besvara.

Blev mycket diskussion om max ljudtryck nu, och vill därför förtydliga att min kritik INTE gäller det. (har ju som jag skrev tidigare inte spelat superhögt så jag vill inte uttala mig om just det) - MEN de ML jag hört uppfyller inte mina krav på förmåga att återge rockmusik. Låter snyggt o fint men det blir inge drag då makrodynamik inte är elektrostater starka sida.
Detta gäller även QUAD men det har jag överseende med då de är så pass lysande bra på andra sätt.
Har hört Quad med rör, transistorer - både med Quads egna förstärkare o andra. (inkl 63orna med&utan Gradientsubbar)
Och jag gillar dem lika mycket oavsett modell o drivning.

Jag störs inte av liten sweetspot heller, tycker de fyller rummet med musik på ett mycket bra sätt. Visst blir det bättre utanför sweetspot men det är ju inte dåligt utanför.

Quad engagerar och får mig att vilja fortsätta lyssna, ML o andra paneler har inte gjort det hittills, de låter bara snyggt. Blir liksom en "låta mysigt laidback återhållsam dimma" som läggs över all musik.
På rockmusik blir skillnaden väldigt tydlig.
Metallica ska tex inte låta puttenuttigt som Beach Boys, de ska låta arga o agressiva. Svårare än så är det inte.
Hoppas dock kunna komma hem till någon där ML låter fantastiskt!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-01-10 10:29

Sportbilsentusiasten skrev:

Blev mycket diskussion om max ljudtryck nu, och vill därför förtydliga att min kritik INTE gäller det. (har ju som jag skrev tidigare inte spelat superhögt så jag vill inte uttala mig om just det) - MEN de ML jag hört uppfyller inte mina krav på förmåga att återge rockmusik. Låter snyggt o fint men det blir inge drag då makrodynamik inte är elektrostater starka sida.
Detta gäller även QUAD men det har jag överseende med då de är så pass lysande bra på andra sätt.
Har hört Quad med rör, transistorer - både med Quads egna förstärkare o andra. (inkl 63orna med&utan Gradientsubbar)

Jag störs inte av liten sweetspot heller, tycker de fyller rummet med musik på ett mycket bra sätt. Visst blir det bättre utanför sweetspot men det är ju inte dåligt utanför.

Quad engagerar och får mig att vilja fortsätta lyssna, ML o andra paneler

har inte gjort det hittills, de låter bara snyggt. Blir liksom en "låta mysigt
laidback återhållsam dimma" som läggs över all musik.

Metallica ska tex inte låta puttenuttigt som Beach Boys, de ska låta arga o agressiva. Svårare än så är det inte.

Richard skrev:

Jag har haft nöjet att få lyssna till de nyare Martin Logan panelerna-de med aktiv subbas integrerad. Och enligt min mening så låter de nu mycket
övertygande, med både mikro och makrodynamik. Jag tycker att de tre märken som imponerat på mig den senaste tiden är just Martin Logan, Ino samt Linn, med den nyaste högtalareserien.

Haken med Martin Logan är kanske priset- men jag skulle nog överväga ett par om 60000:- skulle spenderas.Åtminstone lyssna noggrant och jämföra.

Rockmusik är inte längre någon akilleshäl, tycker jag....[quote][/quote]
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2011-01-10 12:19

subjektivisten skrev:Igen, vad någon upplever som låg dist så kan någon uppleva det som hög dist. CLX ger inget ljudtryck överhuvudtaget, enligt mig.
Jag ställer mig ytterst tveksam till att Summit skulle kunna fixa några 115-120 dB.

Då skulle jag vilja påstå att du inte hört dem under rätt förutsättningar :)

Jag har suttit å lirat infected på dessa på höga volymer utan några problem alls. Rent och snyggt lät det.

OCH jag har full koll på hur det låter när högtalaren komprimerar eller distar. Detta gör inte ML Clx om den får rätt förutsättningar :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-10 13:15

sportbilsentusiasten skrev:Har i tråden fått några frågor som jag härmed hoppas besvara.

Ljudtrycksförmångan hänger ihop med låg dist och kompression på "vanlig" volym. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-10 13:17

Beakungen skrev:Då skulle jag vilja påstå att du inte hört dem under rätt förutsättningar :)

Jag har suttit å lirat infected på dessa på höga volymer utan några problem alls. Rent och snyggt lät det.

OCH jag har full koll på hur det låter när högtalaren komprimerar eller distar. Detta gör inte ML Clx om den får rätt förutsättningar :)

Så du menar dom skulle dista mindre i en annan lokal?
Som sagt, vi får inse att vi tycker olika och antagligen upplever dist olika. För min del så ger inte CLX speciellt mycket över 80-85 dB av värde.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-01-10 16:36

Richard skrev:Jag har haft nöjet att få lyssna till de nyare Martin Logan panelerna-de med aktiv subbas integrerad. Och enligt min mening så låter de nu mycket
övertygande, med både mikro och makrodynamik. Jag tycker att de tre märken som imponerat på mig den senaste tiden är just Martin Logan, Ino samt Linn, med den nyaste högtalareserien.

Haken med Martin Logan är kanske priset- men jag skulle nog överväga ett par om 60000:- skulle spenderas.Åtminstone lyssna noggrant och jämföra.

Rockmusik är inte längre någon akilleshäl, tycker jag....

Vilken ML-modell var det du hörde? (så jag kan leta upp o kolla..)
Men även äldre har ju aktiv sub, har jag förstått det som.

Har du hört Quad, intryck?

Vilka av Linns nya talare har du hört o gillar? Även Artikulat/Klimax 320/350? Jag är inte en fan av dessa. (dock prisvärda beggade för de som gillar dom)
Och Akurate 242 har blivit riktigt bra först i generation3, lite återhållssamma i gen1.
Men Akurate 212 och Komri = yes!!!
Och Majik 140, bra först med tillbehörsfoten, ...däremot Majik 109 = hyfsat billig o mycket prisvärd.
Komponent 110 = asbra för inga pengar alls, finns beggade för några tusingar! Men de sakras HELT bas och dynamik.

Så både ris o ros mao. Åtminståne jag gillar inte allt från en tillverkare då olika talare ofta är avsedda för olika kundgrupper (o budget)!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-10 17:13

sportbilsentusiasten skrev:Åtminståne jag gillar inte allt från en tillverkare då olika talare ofta är avsedda för olika kundgrupper (o budget)!

Om alla modeller inte i princip låter väldigt lika inom dess kapacitetsområde, så kan man ju dra lite slutsatser av vad som är viktigast för tillverkaren...

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-01-10 17:37

Förstår vad du syftar på, men det finns väl inget behov av syrlighet här.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-10 18:15

Richard skrev:Sportbilsentusiasten skrev:

Quad engagerar och får mig att vilja fortsätta lyssna, ML o andra paneler

har inte gjort det hittills, de låter bara snyggt. Blir liksom en "låta mysigt
laidback återhållsam dimma" som läggs över all musik.

Richard skrev:

Jag har haft nöjet att få lyssna till de nyare Martin Logan panelerna-de med aktiv subbas integrerad. Och enligt min mening så låter de nu mycket

Hej Richard och Sportbilsenusiasten!
säkert bra med aktiv derivning men kör allt med rör - kt 88 rör. Samma röd som Quad kör med i sin värsting. Det är ett strömstarkt rör framtagit på 50-talet. Det hände något positivt i basen med dessa rör.

För mig så öppnade snarare rören en hel del rock för mig. Exempelvis så började jag tycka om rolling stones. Inte allt men fann att en del lät riktigt bra. Tyngd och närvaro.

Vad anläggningen är rikgtigt bra på är tung elektronika typp Infected muschroom och Krafwerk. Förmåga till stark bas samtidigt som den separarer alla klanger fullständigt. Det blir övertygande.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-10 18:54

Rör till elektrostater som ML lär kunna påverka frekvensgången/"klangen" klart hörbart.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-01-10 19:13

sportbilsentusiasten skrev:
Richard skrev:Jag har haft nöjet att få lyssna till de nyare Martin Logan panelerna-de med aktiv subbas integrerad. Och enligt min mening så låter de nu mycket

Vilken ML-modell var det du hörde? (så jag kan leta upp o kolla..)
Men även äldre har ju aktiv sub, har jag förstått det som.

Har du hört Quad, intryck?

Vilka av Linns nya talare har du hört o gillar? Även Artikulat/Klimax 320/350? Jag är inte en fan av dessa. (dock prisvärda beggade för de som
gillar dom)

Och Akurate 242 har blivit riktigt bra först i generation3, lite återhållssamma i gen1.
Men Akurate 212 och Komri = yes!!!
Och Majik 140, bra först med tillbehörsfoten, ...däremot Majik 109 = hyfsat billig o mycket prisvärd.
Komponent 110 = asbra för inga pengar alls, finns beggade för några tusingar! Men de sakras HELT bas och dynamik.

Så både ris o ros mao. Åtminståne jag gillar inte allt från en tillverkare då olika talare ofta är avsedda för olika kundgrupper (o budget)!

De Martin Logan jag hört är med en aktiv 8-tummade i basen. Kommer inte ihåg namnet på den.

Quad har jag aldrig tyckt låtit speciellt bra-litet dynamikfattigt utan "djävlar anamma" och allmänt tråkigt på speciellt rockmusik. Min bror äger majik 140 och den låter väldigt bra i hans rum. Linn komponent 110 tror jag inte jag hört, men väl 104 i mitt eget rum och den hade ingen suck mot MuPPs faktiskt, och såklart helt chanslös mot piP. Detta förvånade min bror
mycket då han lyssnade.... Och resulterade i att han sålde sina 104:or.

Jag har inte hört majik 140 i mitt eget rum- men jag anar att de inte skulle låta speciellt övertygande hos mig. De verkar beroende av stöd från väggen bakom högtalaren.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-01-10 19:50

subjektivisten skrev:Rör till elektrostater som ML lär kunna påverka frekvensgången/"klangen" klart hörbart.

Vad är dina erfarenheter? Vad tycker du att köra trafolöst?
Ger trissor typ Quad 405 eller 33 en optimal drivning eller blir det bättre med en NAD208. Min erfarenhet är inte att rörförstärkare fungerar på ett visst sätt utan att det finns en ganska stor spridning men ihop med en elktrostat så låter även en trissor ganska olika.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-10 19:52

Inte heller Magneplanar är speciellt lyckade för tex hård rockmusik.
Inte enligt min mening åtminstone.

Det blir liksom för "prydligt".

Nu gör det inte så mycket, eftersom jag sällan lyssnar på sådan musik som de inte "funkar" så bra för.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-10 19:58

Mina 8 baslådor blev inte 100 för hårdrock innan jag fick i infrakortet. 8)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-01-10 21:32

Strmbrg skrev:Inte heller Magneplanar är speciellt lyckade för tex hård rockmusik.

Nu gör det inte så mycket, eftersom jag sällan lyssnar på sådan musik som de inte "funkar" så bra för.

Håller med, varken Quad, Magnepan eller Logan´s CLS/CLX är optimala för den typen av musik där ett fetare sound passar bättre.

subjektivisten skrev:Rör till elektrostater som ML lär kunna påverka frekvensgången/"klangen" klart hörbart.

SoundLab driver ofta sina gigantiska skärmar med Athmaspere så helt fel lär det väl inte vara.
ML visade också sina "Statement" med stackade VTL Wotans i NY minns jag.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-11 01:31

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:Inte heller Magneplanar är speciellt lyckade för tex hård rockmusik.

Håller med, varken Quad, Magnepan eller Logan´s CLS/CLX är optimala för den typen av musik där ett fetare sound passar bättre.

SoundLab driver ofta sina gigantiska skärmar med Athmaspere så helt fel lär det väl inte vara.
ML visade också sina "Statement" med stackade VTL Wotans i NY minns jag.

Det finns ju panelhögtalare som enbart drivs av paneler. Det finns också sådana som kombinerar panelerna med "vanliga" högtalare i basen. Så har jag det där två åttor tar hand ljudet under 400 htz. Så är ju ML:s normala lösning. Också möjligheter till aktiv drift med ca 200 watt i effektsteget. Känsligheten på högtalarna ligger på öcer 90 db. I prkaitken driver jag dock både slutsteg och försteg enbart med rör.

Medans Strmbrgs anläggning enbart bestående av paneler (känslighet 86 db) samt en relativt effektsvag singelend.

JAg är säker på att mellanregister och diskant är helt fantastiskt men att nivån som går att spela i praktiken är begränsad till under disconivå.
Samt att basen blir något vek. Men här kan man tala om att högtalarna försvinner. Så tror jag det är hemma hos Strmberg.
Vet inte om han har triodkoppling men en sådan koppling blir något mera laidback. Men vi pratar kanske en halvmeter tillbaka. Tror också att disten är vad jag kallar harmonisk. Detta gör det finns en tendens att ljudet blir något mjukare.

KT 88 rör kan kopplas på olika sätt men hemma hos går det nästan enbart i s k ultralinärt läge. Lite mer aggresivt ljud och effektstarkare. Flyttar fram ljudet något. KT 88 röret är också ett strömstarkt rör. Disconivå går att få fram. Men kanske inte riktigt lika skimrande toner som hos herr Strmberg.

Så uppfattar jag några av alla möjliga skillnader.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-01-11 01:58

Panelguy skrev: . . .
Håller med, varken Quad, Magnepan eller Logan´s CLS/CLX är optimala för den typen av musik där ett fetare sound passar bättre. . . .

Ä re så jäkligt asså, en viss högis för en flöjtkonsert, o en annan
för typ opera, en ny för jazz, en för Vikingara etc. etc.

Vore de inte bättre med en typ av högis som låter ok på
all sorts musik . . vet att det var nåra "vinylexperter" som
tyckte att man borde byta puppa mellan i princip varje platta . .?

Jädringen . . . man skulle kanske ha en stärkare, en Cd-spelare
en kabel, en vinylare(med olika puppor) en högis, för varje
musikstil . . . . många pryttlar blir de . . . 8O :roll: :wink: :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Martin Logan, varför generellt så dåliga omdömen på fakt

Inläggav IngOehman » 2011-01-11 03:40

BellsnWhistles skrev:Jag kan inte peka ut något speciellt inlägg men rent allmänt verkar folk på detta forumet tycka att Martin Logans hybridelektrostater är rätt ointressanta. Eller?
Nåväl, jag kunde inte låta bli att köpa ett par SL3 (kanske 15 år gamla?)för ett tag sedan, för att prova.. :lol: Länge sedan jag hade dipoler senast (Magnepan då).
Djupt imponerad!
Jag har ägt högtalare från Ino i 20 år, vilka anses vara relativt ofärgade, och jag prioriterar själv ofärgad och neutral återgivning. Dessutom gillar jag att spela högt. Ordentligt.
Dessa Sl3 låter i mina öron alldeles utmärkt, går rejält djupt basen och kan spela rent avsevärt mycket högre än jag trodde. Och med ok punch i magen på sådan musik.
Till och med så jag kanske nästan skulle kunna vara nöjd själv... (de är avsedda för familje/vardgsrumsbruk, de tunga prylarna står in der keller).
Dessutom är de ju rätt snygga, ju! Halvt genomskinliga.
Bild
(Inte min men likadan).
Visserligen kanske de kräver en del kräm, jag har åtskilliga hundra watt till förfogande, men det gick att spela rätt ok med en gammal Pioneer integrerad specad till kanske 2x65W@8 Ohm eller något också.

Ingen störande "hot spot" heller, dessutom gör ju dipolarbetssättet att man får en viss allmänspridning på ljudet.
Så, vad har jag missat?
Eller alla andra?
Riktigt bra återgivning för rimliga pengar skulle jag vilja säga.*

*Ok, det krävs nog rejäl förstärkare kanske, och sen vill dom gärna stå lite längre från bakvägg än vanligare lådhögtalare. Men ändå...

Nu brukar jag ju aldrig "recensera" andras högtalare, men ibland så tar
jag chansen att säga något positivt, när jag har något sådant att säga,
och jag hoppas ingen skall tolka detta inlägg som något annat, även
om jag startar med gamla erfarenheter, som kanske inte var så himla
positiva alla gånger.

Jag har lyssnat på ML av rätt många olika årgångar, i rätt många olika
miljöer, de senaste kanske 25 åren (är det rent av 30? Jag tror i varje
fall att det var 30 år sedan jag hörde talas om dem) och har även haft
möjlighet att mäta på några olika modeller.

Kan väl säga att jag fått lite olika intryck av dem, men har även tyckt
mig uppfatta rätt tydliga gemensamma nämnare. Talar nu uteslutande
om högtalare producerade ett bra tag före 2000, och allihopa har varit
passiva och har haft dynamisk bas i rätt så liten sluten låda.

Jag har uppfattat dem allihopa som havande rätt så tydliga karaktärer;
bullrig och entonig bas med dålig utsträckning, dålig integration med de
övre registren, och därtill en hel del karaktärer även även i (den undre
delen av) de övre registren, framförallt i form av rätt svåra resonanser
i röstområdet (säg 100 - 500 Hz).

- - -

Men - senaste två åren har jag hört flera uppställningar som imponerat
mycket! Med ML-högtalare alltså.

Allra mest imponerad blev jag hemma hos en av LTS tvenne mötesledare,
Lasse Carlsson. Hans stora ML-högtalare spelade nämligen både artiku-
lerat, öppet, dynamiskt, rent och faktiskt rejält högt också! (jag tror inte
att jag tar i om jag säger att det var realistisk SO-nivå vid FFF, det vill
säga uppåt sisådär 105 dB som starkast på lyssningsplats).

Det jag hörde sorterar definitivt bland de (subjektivt) bästa 5%en av alla
anläggningar som jag har hört.

Nu minns jag inte i detalj (och det är för sent att ringa och fråga nu) vad
för övriga apparater som ingick i kedjan, och jag minns ju inte heller vad
det var för modell av ML-högtalarna, men effektförstärkeriet var någon
stor rörförstärkare i varje fall.

Jag kan väl nämna att även Clas Johan Lindroos närvarade vid detta till-
fälle och även han blev mycket positivt överraskad.

- - -

Jag kan inte svara på om skälet till den övertygande presentationen låg
mest i några stora förändringar från tidigare modeller (men jag tror att
de måste ha presterat bra mycket bättre än det jag mätt på i ML-väg
tidigare i varje fall, vilket dock har varit rätt gamla grejjor) eller om det
handlar om en sällsynt god anpassning mellan de olika i kedjan ingående
delarna (inklusive rummet, som var ganska kalt).

Men jag är rätt säker på att en rätt så stor del låg i att dessa ML preste-
rade på en mycket högre nivå än i synnerhet de äldre jag hört. Men helt
oavsett skäl så lät det imponerande bra!

Själva den rumsliga presentationen och den trots allt rätt lilla sötfläcken
och sen några små saker till, var kanske inte riktigt min tekopp - men
människor är ju olika och alla delar ju inte varken just de krav som jag
ställer, eller mina önskemål - så jag skulle utan att blinka råda alla som
har budgeten och som kan tänka sig att ha så pass stora lådor stående
och spelandes en bit ut i rummet, att ge ML av modernt datum, i varje
fall de som jag fick höra, en chans.

Nu så bryr väl just jag mig ju inte så mycket om utseendet på högtalare
heller - men eftersom de här ju bör stå långt ut på golvet så blir det ju
lite viktigare än vanligt, och jag tycker nog att de är rätt så snygga också!

Om de sedan passar för just den som läser detta, måste ju var och en
själv avgöra. Vet dock inte vem eller vilka affärer som kan dema dem på
ett rättvisande sätt, men det vet säkert någon annan.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-01-13 09:41, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-01-11 08:43

Martin Logan visade sin första modell 1982, http://www.martinlogan.com/learn/martin ... istory.php Många av de tidigare modellerna led av entonig bas, inte minst den "rena" elektrostaten CLS, som hade en markerad membranresonans runt 50 Hz och en vid 160 Hz i själva träramen. Jämförelse med Quad ESL-63 var väl inte så där positiv... Finns lite tester sammanfattade, http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/650 Figur 5 och 6 tycker jag säger en del, http://www.stereophile.com/content/mart ... asurements Vet inte om senare utgåvor av CLS blev markant bättre, har bara hört den version som testades 1987. Den böjda elektrostatpanelen har ju en del nackdelar, asymmetrisk drivning av membranet inte minst, och det är svårt att få den lika bredbandig som de plana panelerna då membranutslagen får hållas nere. Martin Logan verkar undan för undan ha flyttat upp delningsfrekvensen mellan de dynamiska basarna och elektrostatpanelerna. Kanske för att bli av med problemen i elektrostatens lägre register?

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-11 14:29

Hej IÖ och Roger!
Läste med stor behållning era inlägg. Riktigt roligt (för mig) att IÖ tyckte att en modern ML var lyssningsvärd. Har aldrig lyssnat på en gammal ML så där är jag helt utan erfarenhet. Så kriikten mot gamla ML kan ju vara helt berättigade. Dock lyssnat på Quad i min ungdom som väl är orsaken till att jag numera har en elektrostat dock med baslåda under 400 htz.

Men som jag tidigare sagt har jag mina ML på halva rekommenderade avståndet men istället absorberat bakom och i hörn men inte inte i mitten. Detta är delvis framlyssnat. Tidiga/första reflexen påverkar i vår mening negativt. Lätt att lyssna genom att det är lätt att testa med lös absorbent som tas bort under test.

Men så frågan om rock i seriös anläggning. Höjer jag bilradion rejält (BMW) så låter vissa låtar riktigt bra. Inte bra som det låter hemma. Men bra som rock/pop.

Några direkta problem med anpassningen av bas och övriga register upplever jag inte idag i min anläggning mer än att basen troligtvis är något höjd i nivå.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-01-11 15:04

Laila skrev:
Panelguy skrev: . . .
Håller med, varken Quad, Magnepan eller Logan´s CLS/CLX är optimala för den typen av musik där ett fetare sound passar bättre. . . .

Ä re så jäkligt asså, en viss högis för en flöjtkonsert, o en annan
för typ opera, en ny för jazz, en för Vikingara etc. etc.

Många högtalare blir det.... :D

IngOehman skrev:Allra mest imponerad blev jag hemma hos en av LTS tvenne mötesledare,
Lasse Karlsson. Hans stora ML-högtalare spelade nämligen både artiku-
lerat, öppet, dynamiskt, rent och faktiskt rejält högt också!
Vh, iö

Vore intressant att höra vilka ML det var som imponerade så pass. De senare modellerna har varit mindre till formatet jämfört med äldre modeller som Monolith, kan det ha varit Prodigy?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-01-11 22:38

Nu har jag kollat saken!

Högtalarna var ett par ML Prodigy (angiven känslighet 91 dB per 2,83 volt),
effektförstärkaren var en VAC PA-160, triodkopplad, vilket betyder 2*60 W
(det går även att UL- eller pentodkoppla), och försteget var VAC PA-1 mk2.

Högtalarna kostade om jag förstod det rätt ~148 000:- (2001?), försteget
18 000$ (1997?) och slutsteget lika mycket (18 000$).

Detta om jag förstod det rätt under en tid då dollarn tidvis stod rätt högt,
det vill säga över 10:-. Med importavgifter torde alltså förstärkarna tillsam-
mans hamna på kanske 450 000:- och med högtalarna så blir det väl då i
runda slängar 600 000:-.

Ett snabbt överslag ger vid handen att 2*60 W och 91 dB känslighet ju bör
räcka för ~105 dB på lyssningsplats. Kan även nämna att systemets ägare
även lyssnat på flera dyrare ML-system - men menar att dessa utan någon
tvekan är de mest lyckade och mest välljudande, alltså även jämfört med
de som kostar många gånger mera. Jag misstror honom inte.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-11 22:57

De skulle man kunna tänka sig lyssna någon gång på. Stereophilemätningarna var inte pjåkiga heller.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2011-01-12 00:04

En större VAC-rigg har jag lyssnat på när Johan på HiFi-Huset i Örebro hade sina egna monoblock, försteg och DAC från nämnda företag uppkopplade med Thiel CS6 (eller var det 7), lät makalöst bra :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-01-12 00:44

IngOehman skrev:Nu har jag kollat saken!

Vh, iö

Har ju ingen sådan dyrhifi. Om jag förstår saken rätt så kan VAC PA 160 utrustas med KT 88 eller KT 66. Samma rör som Quad använder. Finns också på de Audio Space som jag har. Audio Space erbjuder samma sak som VAC gör d v s att anläggnignen kan köras i olika driftslägen. Många modeller också med varibel motkoppling. Dock ej mina monoblock. Men prisbilden blir en helt annan med kinesiska grejer.

Den söta ton som du tidigare nämner kan ju bero på att VACen drevs i triodläge. I ultralinjärt så blir det mera punch i de lägre regionerna.

Så har jag lyssnat på rock i bilradion på absolut högsta volym. Sidopanelerna riktgt skakade. Kanske för låg i basen men det skriker på riktigt bra. Blri så att säga rock. Orkar inte vrida upp nivå så högt hemma för att se om det går att skapa samma skrikiga ljudvägg. Men antagligen inte. Och inte går det att spela lika högt hemma som i bilen.

Användarvisningsbild
Cosman

Inläggav Cosman » 2011-01-13 02:01

Kronkan skrev:
IngOehman skrev:Nu har jag kollat saken!

Vh, iö

Har ju ingen sådan dyrhifi. Om jag förstår saken rätt så kan VAC PA 160 utrustas med KT 88 eller KT 66. Samma rör som Quad använder. Finns också på de Audio Space som jag har. Audio Space erbjuder samma sak som VAC gör d v s att anläggnignen kan köras i olika driftslägen. Många modeller också med varibel motkoppling. Dock ej mina monoblock. Men prisbilden blir en helt annan med kinesiska grejer.

Den söta ton som du tidigare nämner kan ju bero på att VACen drevs i triodläge. I ultralinjärt så blir det mera punch i de lägre regionerna.

Så har jag lyssnat på rock i bilradion på absolut högsta volym. Sidopanelerna riktgt skakade. Kanske för låg i basen men det skriker på riktigt bra. Blri så att säga rock. Orkar inte vrida upp nivå så högt hemma för att se om det går att skapa samma skrikiga ljudvägg. Men antagligen inte. Och inte går det att spela lika högt hemma som i bilen.

Skit i bilen!! :)

IngOehman har (nästan) rätt (jag blir IMPONERAD av Ditt minne, Ingvar...!!!) --> Min anläggning består således av ett par ML Prodigy inköpta nya 2002, "drivet" är ett par VAC monoblock PA160, föris VAC CPA-1 Mk II, CD Pioneer 668, mm! Slutstegen kan köras i triod (vilket jag gör), UltraLinear samt Pentodkopplat, såklart. Fn utrustade med KT88, men kan alltså även ställas in för KT66 och EL34, mm! De har även variabel återkoppling i sex steg, samt manuell inställning av BIAS!

...och bara för att ni INTE ska KRÄKAS på "idioter" som köper alltför DYRA (men BRA) förstärkare, så kan jag påpeka att jag köpte mina begagnade av en vän, för AVSEVÄRT under 100' kkr för hela rasket, 2006! :)

Högtalarna är utrustade med 2 x 10" basar, en framåtriktad med metallkon och en bakåtriktad med fiberkon, båda aktiva (dvs ingen slavbas). Dock inga förstärkare i högtalarna, som i nyare modeller från ML, utan det är slutstegen som driver hela rasket (förutom den obligatoriska elektroniken för panelerna, såklart...) Tack och lov..!!! Delningsfq är 200Hz -- om jag inte minns fel...

Den nyare modell som ngn far efter är antagligen ML Summit / Summit X, de har mindre panel och 2 x 8" basar, varav den ena är riktad nedåt och de har aktiv förstärkning av dessa! ...MEN i mitt tycke så är dessa KLART mindre BRA än Prodigy!! ....fast lika dyra som mina var en gång...!!! :)

...och det är rätt - som ngn annan beskrev - jag har EXAKT SAMMA förstärkeri, som en uppenbarligen gemensam kamrat i Örebro, Johan L på HiFi-huset (som jag har känt sedan 1978!!!)!!! Han spelar (spelade?) f.ö. på ett par Thiel 7.2!

För de som finner det intressant, så kan Ni vara välkomna hem till mig och lyssna -- jag kan kontaktas här via faktiskt.se OCH även via LTS hemsida, för som IngOehman påpekade så är jag ena "halvan" av LTS mötessektion!!

Väl mött på vägen mot nya ljudtekniska höjder!!!

// Lars C

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-13 07:24

Välkommen Lars :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-01-13 10:31

subjektivisten skrev:Välkommen Lars :)

Instämmer!

Skulle mycket gärna lyssna till ditt system Lars.
Efter att ha läst tråden igen verkar kraftiga rörsteg o ML gå bra ihop - o det vill man ju gärna bekräfta genom egen lyssning. :D
Vart bor du så man kan planera in en resa i framtiden?

När det gäller termen "aktiva basar" kanske jag har en annan uppfattning om termen än vad som är vanligt, men för mig innebär aktiva högtalare att det finns ett aktivt filter INNAN slutsteget som driver baselementet. Ofta är delningsfilter/slutsteg inbyggda i högtalarlådan.
(enl mig; passivt filter finns EFTER slutsteget som matar högtalaren och det är det vanligaste sättet att driva högtalare)

Slavbas är väl ett element som inte är elektriskt inkopplat, eller?

Så jag har förstått (kanske fel) att vissa ML drivs passivt i mellan/diskant o aktivt i basen. Dvs externt slutsteg driver mellan/diskant (=själva panelen) och ett inbyggt steg driver basarna.
Är det så?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi