Moderator: Redaktörer
Goldfinger skrev:Nattlorden skrev:
Fast nu är du på faktiskt.se nu, och då räcker "ganska kristisk" till någonstans i mittfåran om ens det.
Ursäkta, men det där var väl mer än lovligt fånigt?
Vad har du för koll på hur känsliga andra forummedlemmar är vad gäller återgivning? Mycket trist mästrande!
subjektivisten skrev:Igen, vad någon upplever som låg dist så kan någon uppleva det som hög dist. CLX ger inget ljudtryck överhuvudtaget, enligt mig.
Jag ställer mig ytterst tveksam till att Summit skulle kunna fixa några 115-120 dB.
sportbilsentusiasten skrev:Har i tråden fått några frågor som jag härmed hoppas besvara.
Blev mycket diskussion om max ljudtryck nu, och vill därför förtydliga att min kritik INTE gäller det. (har ju som jag skrev tidigare inte spelat superhögt så jag vill inte uttala mig om just det) - MEN de ML jag hört uppfyller inte mina krav på förmåga att återge rockmusik. Låter snyggt o fint men det blir inge drag då makrodynamik inte är elektrostater starka sida.
Beakungen skrev:Då skulle jag vilja påstå att du inte hört dem under rätt förutsättningar![]()
Jag har suttit å lirat infected på dessa på höga volymer utan några problem alls. Rent och snyggt lät det.
OCH jag har full koll på hur det låter när högtalaren komprimerar eller distar. Detta gör inte ML Clx om den får rätt förutsättningar
Richard skrev:Jag har haft nöjet att få lyssna till de nyare Martin Logan panelerna-de med aktiv subbas integrerad. Och enligt min mening så låter de nu mycket
övertygande, med både mikro och makrodynamik. Jag tycker att de tre märken som imponerat på mig den senaste tiden är just Martin Logan, Ino samt Linn, med den nyaste högtalareserien.
Haken med Martin Logan är kanske priset- men jag skulle nog överväga ett par om 60000:- skulle spenderas.Åtminstone lyssna noggrant och jämföra.
Rockmusik är inte längre någon akilleshäl, tycker jag....
sportbilsentusiasten skrev:Åtminståne jag gillar inte allt från en tillverkare då olika talare ofta är avsedda för olika kundgrupper (o budget)!
Richard skrev:Sportbilsentusiasten skrev:
Har i tråden fått några frågor som jag härmed hoppas besvara.
Blev mycket diskussion om max ljudtryck nu, och vill därför förtydliga att min kritik INTE gäller det. (har ju som jag skrev tidigare inte spelat superhögt så jag vill inte uttala mig om just det) - MEN de ML jag hört uppfyller inte mina krav på förmåga att återge rockmusik. Låter snyggt o fint men det blir inge drag då makrodynamik inte är elektrostater starka sida.
Detta gäller även QUAD men det har jag överseende med då de är så pass lysande bra på andra sätt.
Har hört Quad med rör, transistorer - både med Quads egna förstärkare o andra. (inkl 63orna med&utan Gradientsubbar)
Och jag gillar dem lika mycket oavsett modell o drivning.
Jag störs inte av liten sweetspot heller, tycker de fyller rummet med musik på ett mycket bra sätt. Visst blir det bättre utanför sweetspot men det är ju inte dåligt utanför.
Quad engagerar och får mig att vilja fortsätta lyssna, ML o andra paneler
har inte gjort det hittills, de låter bara snyggt. Blir liksom en "låta mysigt
laidback återhållsam dimma" som läggs över all musik.
På rockmusik blir skillnaden väldigt tydlig.
Metallica ska tex inte låta puttenuttigt som Beach Boys, de ska låta arga o agressiva. Svårare än så är det inte.
Richard skrev:
Jag har haft nöjet att få lyssna till de nyare Martin Logan panelerna-de med aktiv subbas integrerad. Och enligt min mening så låter de nu mycket
övertygande, med både mikro och makrodynamik. Jag tycker att de tre märken som imponerat på mig den senaste tiden är just Martin Logan, Ino samt Linn, med den nyaste högtalareserien.
Haken med Martin Logan är kanske priset- men jag skulle nog överväga ett par om 60000:- skulle spenderas.Åtminstone lyssna noggrant och jämföra.
sportbilsentusiasten skrev:Richard skrev:Jag har haft nöjet att få lyssna till de nyare Martin Logan panelerna-de med aktiv subbas integrerad. Och enligt min mening så låter de nu mycket
Vilken ML-modell var det du hörde? (så jag kan leta upp o kolla..)
Men även äldre har ju aktiv sub, har jag förstått det som.
Har du hört Quad, intryck?
Vilka av Linns nya talare har du hört o gillar? Även Artikulat/Klimax 320/350? Jag är inte en fan av dessa. (dock prisvärda beggade för de som
gillar dom)
Och Akurate 242 har blivit riktigt bra först i generation3, lite återhållssamma i gen1.
Men Akurate 212 och Komri = yes!!!
Och Majik 140, bra först med tillbehörsfoten, ...däremot Majik 109 = hyfsat billig o mycket prisvärd.
Komponent 110 = asbra för inga pengar alls, finns beggade för några tusingar! Men de sakras HELT bas och dynamik.
Så både ris o ros mao. Åtminståne jag gillar inte allt från en tillverkare då olika talare ofta är avsedda för olika kundgrupper (o budget)!
subjektivisten skrev:Rör till elektrostater som ML lär kunna påverka frekvensgången/"klangen" klart hörbart.
Strmbrg skrev:Inte heller Magneplanar är speciellt lyckade för tex hård rockmusik.
Inte enligt min mening åtminstone.
Det blir liksom för "prydligt".
Nu gör det inte så mycket, eftersom jag sällan lyssnar på sådan musik som de inte "funkar" så bra för.
subjektivisten skrev:Rör till elektrostater som ML lär kunna påverka frekvensgången/"klangen" klart hörbart.
Panelguy skrev:Strmbrg skrev:Inte heller Magneplanar är speciellt lyckade för tex hård rockmusik.
Inte enligt min mening åtminstone.
Det blir liksom för "prydligt".
Nu gör det inte så mycket, eftersom jag sällan lyssnar på sådan musik som de inte "funkar" så bra för.
Håller med, varken Quad, Magnepan eller Logan´s CLS/CLX är optimala för den typen av musik där ett fetare sound passar bättre.subjektivisten skrev:Rör till elektrostater som ML lär kunna påverka frekvensgången/"klangen" klart hörbart.
SoundLab driver ofta sina gigantiska skärmar med Athmaspere så helt fel lär det väl inte vara.
ML visade också sina "Statement" med stackade VTL Wotans i NY minns jag.
Panelguy skrev: . . .
Håller med, varken Quad, Magnepan eller Logan´s CLS/CLX är optimala för den typen av musik där ett fetare sound passar bättre. . . .
BellsnWhistles skrev:Jag kan inte peka ut något speciellt inlägg men rent allmänt verkar folk på detta forumet tycka att Martin Logans hybridelektrostater är rätt ointressanta. Eller?
Nåväl, jag kunde inte låta bli att köpa ett par SL3 (kanske 15 år gamla?)för ett tag sedan, för att prova..Länge sedan jag hade dipoler senast (Magnepan då).
Djupt imponerad!
Jag har ägt högtalare från Ino i 20 år, vilka anses vara relativt ofärgade, och jag prioriterar själv ofärgad och neutral återgivning. Dessutom gillar jag att spela högt. Ordentligt.
Dessa Sl3 låter i mina öron alldeles utmärkt, går rejält djupt basen och kan spela rent avsevärt mycket högre än jag trodde. Och med ok punch i magen på sådan musik.
Till och med så jag kanske nästan skulle kunna vara nöjd själv... (de är avsedda för familje/vardgsrumsbruk, de tunga prylarna står in der keller).
Dessutom är de ju rätt snygga, ju! Halvt genomskinliga.
(Inte min men likadan).
Visserligen kanske de kräver en del kräm, jag har åtskilliga hundra watt till förfogande, men det gick att spela rätt ok med en gammal Pioneer integrerad specad till kanske 2x65W@8 Ohm eller något också.
Ingen störande "hot spot" heller, dessutom gör ju dipolarbetssättet att man får en viss allmänspridning på ljudet.
Så, vad har jag missat?
Eller alla andra?
Riktigt bra återgivning för rimliga pengar skulle jag vilja säga.*
*Ok, det krävs nog rejäl förstärkare kanske, och sen vill dom gärna stå lite längre från bakvägg än vanligare lådhögtalare. Men ändå...
Laila skrev:Panelguy skrev: . . .
Håller med, varken Quad, Magnepan eller Logan´s CLS/CLX är optimala för den typen av musik där ett fetare sound passar bättre. . . .
Ä re så jäkligt asså, en viss högis för en flöjtkonsert, o en annan
för typ opera, en ny för jazz, en för Vikingara etc. etc.
IngOehman skrev:Allra mest imponerad blev jag hemma hos en av LTS tvenne mötesledare,
Lasse Karlsson. Hans stora ML-högtalare spelade nämligen både artiku-
lerat, öppet, dynamiskt, rent och faktiskt rejält högt också!
Vh, iö
IngOehman skrev:Nu har jag kollat saken!
Högtalarna var ett par ML Prodigy (angiven känslighet 91 dB per 2,83 volt),
effektförstärkaren var en VAC PA-160, triodkopplad, vilket betyder 2*60 W
(det går även att UL- eller pentodkoppla), och försteget var VAC PA-1 mk2.
Högtalarna kostade om jag förstod det rätt ~148 000:- (2001?), försteget
18 000$ (1997?) och slutsteget lika mycket (18 000$).
Detta om jag förstod det rätt under en tid då dollarn tidvis stod rätt högt,
det vill säga över 10:-. Med importavgifter torde alltså förstärkarna tillsam-
mans hamna på kanske 450 000:- och med högtalarna så blir det väl då i
runda slängar 600 000:-.
Ett snabbt överslag ger vid handen att 2*60 W och 91 dB känslighet ju bör
räcka för ~105 dB på lyssningsplats. Kan även nämna att systemets ägare
även lyssnat på flera dyrare ML-system - men menar att dessa utan någon
tvekan är de mest lyckade och mest välljudande, alltså även jämfört med
de som kostar många gånger mera. Jag misstror honom inte.
Vh, iö
Kronkan skrev:IngOehman skrev:Nu har jag kollat saken!
Högtalarna var ett par ML Prodigy (angiven känslighet 91 dB per 2,83 volt),
effektförstärkaren var en VAC PA-160, triodkopplad, vilket betyder 2*60 W
(det går även att UL- eller pentodkoppla), och försteget var VAC PA-1 mk2.
Högtalarna kostade om jag förstod det rätt ~148 000:- (2001?), försteget
18 000$ (1997?) och slutsteget lika mycket (18 000$).
Detta om jag förstod det rätt under en tid då dollarn tidvis stod rätt högt,
det vill säga över 10:-. Med importavgifter torde alltså förstärkarna tillsam-
mans hamna på kanske 450 000:- och med högtalarna så blir det väl då i
runda slängar 600 000:-.
Ett snabbt överslag ger vid handen att 2*60 W och 91 dB känslighet ju bör
räcka för ~105 dB på lyssningsplats. Kan även nämna att systemets ägare
även lyssnat på flera dyrare ML-system - men menar att dessa utan någon
tvekan är de mest lyckade och mest välljudande, alltså även jämfört med
de som kostar många gånger mera. Jag misstror honom inte.
Vh, iö
Har ju ingen sådan dyrhifi. Om jag förstår saken rätt så kan VAC PA 160 utrustas med KT 88 eller KT 66. Samma rör som Quad använder. Finns också på de Audio Space som jag har. Audio Space erbjuder samma sak som VAC gör d v s att anläggnignen kan köras i olika driftslägen. Många modeller också med varibel motkoppling. Dock ej mina monoblock. Men prisbilden blir en helt annan med kinesiska grejer.
Den söta ton som du tidigare nämner kan ju bero på att VACen drevs i triodläge. I ultralinjärt så blir det mera punch i de lägre regionerna.
Så har jag lyssnat på rock i bilradion på absolut högsta volym. Sidopanelerna riktgt skakade. Kanske för låg i basen men det skriker på riktigt bra. Blri så att säga rock. Orkar inte vrida upp nivå så högt hemma för att se om det går att skapa samma skrikiga ljudvägg. Men antagligen inte. Och inte går det att spela lika högt hemma som i bilen.
subjektivisten skrev:Välkommen Lars
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 22 gäster