High End-mässan i Stockholm: Svensk syntplatta i unik utgåva

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-28 10:33

har nagon blintestat en och hört om de kan skilja pa skivorna? :lol: 8O
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-28 11:36

Fick den igår, låter strålande. Riktigt, riktigt kul, detta! :)

Jag tror en av de stora skillnaderna är att diskanten inte är höjd vid mastringen. Detta gör att man utan problem kan dra på nästan full volym. En lite rolig sak är hur lite bas det är på flertalet låtar jämfört med dagens produktioner. Blinkar blå har dock bra tryck!

Hur var det, verkade det finnas intresse av att fortsätta med liknande utgåvor av nästkommande skivor?

Är utgåvan inofficiell, eller hur funkar det egentligen? Jag hittade ingen EAN-kod på den, och själva skivan hade inte de vanliga loggorna.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-28 11:53

Bill50x skrev:Vad som skulle vara intressant som nästa projekt skulle vara en riktigt söndermastrad skiva men där själva mixen består av hyggliga spår. Det borde finnas ett brett urval...

/ B

Kent, Thåström, Broder daniel, etc är några grupper så säkert låter bättre på originalmixen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-28 12:21

subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Vad som skulle vara intressant som nästa projekt skulle vara en riktigt söndermastrad skiva men där själva mixen består av hyggliga spår. Det borde finnas ett brett urval...

Kent, Thåström, Broder daniel, etc är några grupper så säkert låter bättre på originalmixen.
Ja, tyvärr finns det många svenska musikalist superba album som är söndermastrade. Inte bara dynamiskt utan även att man vill att det "råa smutsiga" ljudet även ska gälla tex sången. Det kan vara ok i en punkrockproduktion men med en ensam singer/songwriter?

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-04-28 12:36

Almen skrev:Fick den igår, låter strålande. Riktigt, riktigt kul, detta! :)

Jag tror en av de stora skillnaderna är att diskanten inte är höjd vid mastringen. Detta gör att man utan problem kan dra på nästan full volym. En lite rolig sak är hur lite bas det är på flertalet låtar jämfört med dagens produktioner. Blinkar blå har dock bra tryck!

Hur var det, verkade det finnas intresse av att fortsätta med liknande utgåvor av nästkommande skivor?

Är utgåvan inofficiell, eller hur funkar det egentligen? Jag hittade ingen EAN-kod på den, och själva skivan hade inte de vanliga loggorna.

Jag framförde de första positiva reaktionena på plattan och nämnde att det redan har inkommit önskemål om en fortsättning. Jag ska lite längre fram sammaställa reaktionerna och vidarebefordra till A&F.

Vi får utvärdera detta första försök i LTS och sedan fundera på hur vi går vidare - eventuellt också i dialogen med A&F. Man kan förstås tänka sig flera olika former av samarbete med artister och bolag.

Att själva skivan saknar text är ett konstnärligt grepp.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 12:40

Hur var reaktionerna från Dag & Anders på resultatet?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-28 12:44

Almen skrev:En lite rolig sak är hur lite bas det är på flertalet låtar jämfört med dagens produktioner. Blinkar blå har dock bra tryck!
Hehe... hade de fått göra något så var det bla att lägga på lite mer runt 30hz framkom på det trevliga mötet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-04-28 12:44

Nattlorden skrev:Hur var reaktionerna från Dag & Anders på resultatet?

Om du avser ljudet på LTS-utgåvan så är svaret att Dag föredrar den dynamiskt komprimerade utgåvan på samlingsboxen "101010". Om du avser de positiva reaktionerna från köparna av LTS-utgåvan så verkade de glädja både Dag och Anders.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-04-28 12:47

MagnusÖstberg skrev:
Almen skrev:En lite rolig sak är hur lite bas det är på flertalet låtar jämfört med dagens produktioner. Blinkar blå har dock bra tryck!
Hehe... hade de fått göra något så var det bla att lägga på lite mer runt 30hz framkom på det trevliga mötet.

Intressant synpunkt från Almen - jag saknar då inte basnivå utan upplever att produktionen känns balanserad. Också en LTS-medlem omvittnade vid mötet att det finns ännu mer att hämta med ett mer baskapabelt system.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-04-28 13:12

Pekka:

Kom in med betalningen lite sent (ngn vecka sen), hoppas det funkade ändå. Annars om det blir dyrare frakt eller ngt annat mackel så kontakta mig så löser vi det.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-04-28 13:16

Vee-Eight skrev:Pekka:

Kom in med betalningen lite sent (ngn vecka sen), hoppas det funkade ändå. Annars om det blir dyrare frakt eller ngt annat mackel så kontakta mig så löser vi det.

Inga problem. Det värsta som kan hända är att den som betalar sent också får skivan lite senare! Utskick sker i takt med att pengarna registreras på LTS konto.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2011-04-28 13:28

MagnusÖstberg skrev:

Visst trivs vi väl alla runt 30Hz.:wink:

Fick skivan i går och har lyssnat i dag.
Instämmer med att man kan "dra på" utan att det blir jobbigt "däruppe".
Min första reaktion är att allt förmedlas så tydligt och att de nedre
registren tillåts vara mer framträdande (upplevt i mitt rum)
än vad som är vanligt på många andra inspelningar.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-28 13:37

PekkaJohansson skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Intressant synpunkt från Almen - jag saknar då inte basnivå utan upplever att produktionen känns balanserad. Också en LTS-medlem omvittnade vid mötet att det finns ännu mer att hämta med ett mer baskapabelt system.

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag sade inte att jag saknar basnivå; jag bara noterade den skillnad som finns gentemot moderna produktioner. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-04-28 14:13

PekkaJohansson skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Basnivån tycker jag inte heller är för låg, men under 40Hz finns det mycket lite. Höjer man 20dB vid/under 30Hz (mycket skarp flank) händer nästan ingenting. Lägsta puckeln på Blinkar Blå ligger runt 40-50Hz. Under 40Hz dyker det snabbt. Mastern är nog vinylpress/högtalaranpassad.
Mer bas vill jag inte ha, djupare skulle inte skadat, men det var ju förmodligen den här avvägningen man gjorde då en gång och den var helt OK.
LTS-utgåvan känns helt rätt, tycker jag.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 14:25

PekkaJohansson skrev:Om du avser ljudet på LTS-utgåvan så är svaret att Dag föredrar den dynamiskt komprimerade utgåvan på samlingsboxen "101010".

Och då körde ni båda versionerna på hög volym på ett kompetent system, så att kompressionen på "101010" framgick, eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 14:27

PekkaJohansson skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Jag saknade ingen bas, tvärtom tyckte jag det var trevligt med mycket bas på sina ställen - men visst... låtarna är ju inte dränkta i basljud på samma sätt som mycket modernt, utan mycket glesare på ett skönt sätt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-28 14:39

Vee-Eight skrev:Kom in med betalningen lite sent (ngn vecka sen), hoppas det funkade ändå. Annars om det blir dyrare frakt eller ngt annat mackel så kontakta mig så löser vi det.

Fördelen i detta fall med glömd betalning och (bla därför) närvaro vid mötet är att jag nu har en signerad CD. Den sparade fraktkostnaden betalade dessutom T-banan :-)

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-04-28 14:47

Nattlorden skrev:Och då körde ni båda versionerna på hög volym på ett kompetent system, så att kompressionen på "101010" framgick, eller?

Vi spelade som vanligt på LTS trevägare som medger starkare ljud än vissa andra högtalarsystem och mindre starkt ljud än ytterligare andra. Ja, skillnaderna mellan de olika utgåvorna, dynamiska och andra, framgick.

Mvh Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-28 16:10

I vilket fall är det väldigt skojigt, och känns faktiskt som lite av en milstolpe. Mest för LTS så klart, men även för mänskligheten i stort. :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-04-28 19:31

Bill50x skrev:
Vee-Eight skrev:Kom in med betalningen lite sent (ngn vecka sen), hoppas det funkade ändå. Annars om det blir dyrare frakt eller ngt annat mackel så kontakta mig så löser vi det.

Fördelen i detta fall med glömd betalning och (bla därför) närvaro vid mötet är att jag nu har en signerad CD. Den sparade fraktkostnaden betalade dessutom T-banan :-)

/ B

Aha, sedär! Men jag har ett signerat ex av Vidare från konsert i Vara.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-28 19:42

Bill50x skrev:

/ B
+7 (tre signerade ex och en signerad box)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2011-04-28 20:48

Jättekul initiativ, Pekka!

Jag fick skivan igår, och har hunnit lyssna några vändor. Egentligen tycker jag inte att det är något speciellt med ljudet, det är så här det ska låta. :D

Det trista är att så himla mycket annat låter pest.

Lasse

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-04-28 20:59

Kul!

Gläds mer er som fått en remaster som ni gillar :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-04-29 08:09

Tack, CODY. :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-30 00:03

hittade den nyss i brevlådan
spelar nu från datorn via en flygplats
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-30 01:43

Spelar du upp den på flygplatsens högtalarsystem?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-30 09:45

RogerJoensson skrev:
PekkaJohansson skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Basnivån tycker jag inte heller är för låg, men under 40Hz finns det mycket lite. Höjer man 20dB vid/under 30Hz (mycket skarp flank) händer nästan ingenting. Lägsta puckeln på Blinkar Blå ligger runt 40-50Hz. Under 40Hz dyker det snabbt. Mastern är nog vinylpress/högtalaranpassad.
Mer bas vill jag inte ha, djupare skulle inte skadat, men det var ju förmodligen den här avvägningen man gjorde då en gång och den var helt OK.
LTS-utgåvan känns helt rätt, tycker jag.

Jag tycker detta verkar konstigt. När Genelec skulle dema sina monitorer första gången på SR som ersättning för Yamaha-högtalarna så klarade dom inte alls av basen i Blinkar Blå och Bärande Våg. Kommer masterbanden man gjort skivan ifrån från SR eller inte?
Det ska bli intressant att jämföra Blinkar Blå på skivan med maxisingeln.

Användarvisningsbild
shaft

Inläggav shaft » 2011-04-30 15:40

Jaha då kan man sätta sig och vänta vid hallmattan efter en sen betalning :) Hoppas det inte dröjer alltför länge.
/Shaft

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-04-30 15:49

PekkaJohansson skrev:
Nattlorden skrev:Och då körde ni båda versionerna på hög volym på ett kompetent system, så att kompressionen på "101010" framgick, eller?

Vi spelade som vanligt på LTS trevägare som medger starkare ljud än vissa andra högtalarsystem och mindre starkt ljud än ytterligare andra. Ja, skillnaderna mellan de olika utgåvorna, dynamiska och andra, framgick.

Mvh Pekka

Och det var nivåmatchat och dubbelblint förstår jag?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-30 16:38

Ja, självklart.

Nivåmatchningen var inom 3 hundradels decibel inom mätområdet 2-34800hz.
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi