Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Vad som skulle vara intressant som nästa projekt skulle vara en riktigt söndermastrad skiva men där själva mixen består av hyggliga spår. Det borde finnas ett brett urval...
/ B
Ja, tyvärr finns det många svenska musikalist superba album som är söndermastrade. Inte bara dynamiskt utan även att man vill att det "råa smutsiga" ljudet även ska gälla tex sången. Det kan vara ok i en punkrockproduktion men med en ensam singer/songwriter?subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Vad som skulle vara intressant som nästa projekt skulle vara en riktigt söndermastrad skiva men där själva mixen består av hyggliga spår. Det borde finnas ett brett urval...
Kent, Thåström, Broder daniel, etc är några grupper så säkert låter bättre på originalmixen.
Almen skrev:Fick den igår, låter strålande. Riktigt, riktigt kul, detta!
Jag tror en av de stora skillnaderna är att diskanten inte är höjd vid mastringen. Detta gör att man utan problem kan dra på nästan full volym. En lite rolig sak är hur lite bas det är på flertalet låtar jämfört med dagens produktioner. Blinkar blå har dock bra tryck!
Hur var det, verkade det finnas intresse av att fortsätta med liknande utgåvor av nästkommande skivor?
Är utgåvan inofficiell, eller hur funkar det egentligen? Jag hittade ingen EAN-kod på den, och själva skivan hade inte de vanliga loggorna.
Hehe... hade de fått göra något så var det bla att lägga på lite mer runt 30hz framkom på det trevliga mötet.Almen skrev:En lite rolig sak är hur lite bas det är på flertalet låtar jämfört med dagens produktioner. Blinkar blå har dock bra tryck!
Nattlorden skrev:Hur var reaktionerna från Dag & Anders på resultatet?
MagnusÖstberg skrev:Hehe... hade de fått göra något så var det bla att lägga på lite mer runt 30hz framkom på det trevliga mötet.Almen skrev:En lite rolig sak är hur lite bas det är på flertalet låtar jämfört med dagens produktioner. Blinkar blå har dock bra tryck!
Vee-Eight skrev:Pekka:
Kom in med betalningen lite sent (ngn vecka sen), hoppas det funkade ändå. Annars om det blir dyrare frakt eller ngt annat mackel så kontakta mig så löser vi det.
MagnusÖstberg skrev:Hehe... hade de fått göra något så var det bla att lägga på lite mer runt 30hz framkom på det trevliga mötet.Almen skrev:En lite rolig sak är hur lite bas det är på flertalet låtar jämfört med dagens produktioner. Blinkar blå har dock bra tryck!
PekkaJohansson skrev:MagnusÖstberg skrev:Hehe... hade de fått göra något så var det bla att lägga på lite mer runt 30hz framkom på det trevliga mötet.Almen skrev:En lite rolig sak är hur lite bas det är på flertalet låtar jämfört med dagens produktioner. Blinkar blå har dock bra tryck!
Intressant synpunkt från Almen - jag saknar då inte basnivå utan upplever att produktionen känns balanserad. Också en LTS-medlem omvittnade vid mötet att det finns ännu mer att hämta med ett mer baskapabelt system.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:MagnusÖstberg skrev:Hehe... hade de fått göra något så var det bla att lägga på lite mer runt 30hz framkom på det trevliga mötet.Almen skrev:En lite rolig sak är hur lite bas det är på flertalet låtar jämfört med dagens produktioner. Blinkar blå har dock bra tryck!
Intressant synpunkt från Almen - jag saknar då inte basnivå utan upplever att produktionen känns balanserad. Också en LTS-medlem omvittnade vid mötet att det finns ännu mer att hämta med ett mer baskapabelt system.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Om du avser ljudet på LTS-utgåvan så är svaret att Dag föredrar den dynamiskt komprimerade utgåvan på samlingsboxen "101010".
Vee-Eight skrev:Kom in med betalningen lite sent (ngn vecka sen), hoppas det funkade ändå. Annars om det blir dyrare frakt eller ngt annat mackel så kontakta mig så löser vi det.
Nattlorden skrev:Och då körde ni båda versionerna på hög volym på ett kompetent system, så att kompressionen på "101010" framgick, eller?
Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Kom in med betalningen lite sent (ngn vecka sen), hoppas det funkade ändå. Annars om det blir dyrare frakt eller ngt annat mackel så kontakta mig så löser vi det.
Fördelen i detta fall med glömd betalning och (bla därför) närvaro vid mötet är att jag nu har en signerad CD. Den sparade fraktkostnaden betalade dessutom T-banan
/ B
+7 (tre signerade ex och en signerad box)Bill50x skrev:Vee-Eight skrev:Kom in med betalningen lite sent (ngn vecka sen), hoppas det funkade ändå. Annars om det blir dyrare frakt eller ngt annat mackel så kontakta mig så löser vi det.
Fördelen i detta fall med glömd betalning och (bla därför) närvaro vid mötet är att jag nu har en signerad CD. Den sparade fraktkostnaden betalade dessutom T-banan
/ B
RogerJoensson skrev:PekkaJohansson skrev:MagnusÖstberg skrev:Hehe... hade de fått göra något så var det bla att lägga på lite mer runt 30hz framkom på det trevliga mötet.Almen skrev:En lite rolig sak är hur lite bas det är på flertalet låtar jämfört med dagens produktioner. Blinkar blå har dock bra tryck!
Med vänlig hälsning
Pekka
Basnivån tycker jag inte heller är för låg, men under 40Hz finns det mycket lite. Höjer man 20dB vid/under 30Hz (mycket skarp flank) händer nästan ingenting. Lägsta puckeln på Blinkar Blå ligger runt 40-50Hz. Under 40Hz dyker det snabbt. Mastern är nog vinylpress/högtalaranpassad.
Mer bas vill jag inte ha, djupare skulle inte skadat, men det var ju förmodligen den här avvägningen man gjorde då en gång och den var helt OK.
LTS-utgåvan känns helt rätt, tycker jag.
PekkaJohansson skrev:Nattlorden skrev:Och då körde ni båda versionerna på hög volym på ett kompetent system, så att kompressionen på "101010" framgick, eller?
Vi spelade som vanligt på LTS trevägare som medger starkare ljud än vissa andra högtalarsystem och mindre starkt ljud än ytterligare andra. Ja, skillnaderna mellan de olika utgåvorna, dynamiska och andra, framgick.
Mvh Pekka
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster