LTS mätning av XTZ Class-AP100

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-07 15:30

celef skrev:
Vill man detektera en skillnad, så väljer man väl säkrast där den uppför sig sämst?

kom att tänka på det där billiga behringer-steget som enligt uppgift presterar väldigt fint men bara under vissa förutsättningar, är inte poängen med testandet att hitta just dessa förutsättningar och inte "bara" hitta fel?

Inte om man vill kunna göra en generell rekommendation av något. Men visst kan man specialgranska ett visst fall... risken uppstår dock att rekommendationen förs vidare utan att specialfallet kommer med och då uppstår det senare en konflikt mellan upplevd/testa prestanda i fel fall och de som gjort rekommendationen - vilket kan leda till felaktigt förlorat förtroende. T.ex. "jag köpte denna på rekommendation från X och du hör ju själv att den brusar som fan" .
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-03-07 16:29

Nattlorden skrev:De absolut flesta personer saknar kablage för ballad överföring och försteg som har sådan utgång. Det är inte rimligt att tro att det är det normala användingsfallet.

Jag tycker inte det är helt långsökt att tänka sig ballad drift av ballade slutsteg.. men jag kanske är lite extrem?

Ja, dom flesta saknar kablage och annan utrustning för balanserad signalöverföring men de flesta köper inte ett separat slutsteg heller, de flesta har inte oballade signalkablar heller.. de flesta köper/läser inte MoLT osv.

Är det "tuff omständighet" att koppla med RCA? :lol: :lol:

Nä det tror jag vore att ta i. Däremot så känns det fortfarande motiverat att testa båda typerna av ingångar. Som sagt, jag har själv erfarenhet av skillnader och skulle inte drömma om att utföra ett seriöst test utan att också testa balanserad drift när det gäller en apparat med sådan möjlighet.

Vidare så är det som så i min värld att tester gör man för att hitta apparater som presterar på viss nivå (gärna hörbart felfritt) under vissa förutsättningar. Det finns inget egenvärde i att provocera en apparat till att ge vika om det faktiskt är så att man kan ordna med omständigheter där den excellerar.

Jag tycker snarare det är en jättemiss att begränsa sig i sitt testande så att en produkt får "underkänt" när små ändringar i testupppsättningen ev. skulle kunna ge "godkänt".

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-07 16:37

Piotr skrev:Jag tycker inte det är helt långsökt att tänka sig ballad drift av ballade slutsteg.. men jag kanske är lite extrem?

I många fall visar det ju sig att ballat blir sämre, så tumregel saknas.

Nä det tror jag vore att ta i. Däremot så känns det fortfarande motiverat att testa båda typerna av ingångar.

Ur LTS synvinkel så kan jag tänka mig att om man misslyckats att detektera på oballat så hade man gått vidare och testat ballat, men då steget redan fallit igenom så behövdes det inte.

Vidare så är det som så i min värld att tester gör man för att hitta apparater som presterar på viss nivå (gärna hörbart felfritt) under vissa förutsättningar. Det finns inget egenvärde i att provocera en apparat till att ge vika om det faktiskt är så att man kan ordna med omständigheter där den excellerar.

Men då kanske du skall sluta att kommentera LTS tester då, eftersom synsätten är i grund inkompatibla?

Jag tycker snarare det är en jättemiss att begränsa sig i sitt testande så att en produkt får "underkänt" när små ändringar i testupppsättningen ev. skulle kunna ge "godkänt".

Inte om målsättningen är att underkänna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-03-07 16:51

UnholyRishna skrev:
nadifierad skrev:
Bonkas skrev:
Ragnwald skrev:Finns att läsa i nästa nummer av Molt. :)

Ok.. Jag fick för mig att resultatet skulle redovisas i tråden..

Då hade inga MOLT, sålts :wink:

Nä men nu har man ju gått ut publikt och sagt att steget inte kvalade för vidare tester.. Då kan man gott redovisa det här också.

Ursäkta mig, men vem hänvisar du till som "man" (har gått ut publikt...)?

(jag kanske har läst slarvigt)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-03-07 16:52

Nattlorden skrev:
Piotr skrev:Jag tycker inte det är helt långsökt att tänka sig ballad drift av ballade slutsteg.. men jag kanske är lite extrem?

I många fall visar det ju sig att ballat blir sämre, så tumregel saknas.

Hur har du kommit fram till det?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-03-07 17:02

Piotr skrev:Hej Johan, några tankar..

Johan_Lindroos skrev:Jag minns inte riktigt. Helt klart är att vi körde inte balanserad in, det brukar snarare vara mera elektronik i signalkedjan på sådana ingångar

Det kan vara sant, det kan också vara tvärtom dvs. att om konstruktionen är optimerad för balanserad drift så tillkommer kretsar för att möjliggöra obalanserad drift.

Det sagt så har ju antalet aktiva steg eller komponenter i förstärkaren ingen direkt koppling till prestanda. Några av de mest linjära och alltså lågdistande konstruktionerna på marknaden är sådana med en ansenlig mängd aktiva komponenter och ofta just fullt balanserade.

och vi vill även använda sådan inkoppling som de flesta använder.

Men är det verkligen så att de flesta som köper ett balanserat (i synnerhet klass-A) steg kör det obalanserat?

Detta påminner mig om ett tidigare test av balanserat ljudkort för professionellt bruk där man testade obalanserat utan att säkerställa att denna obalanserade drift i aktuell uppkoppling inte orsakade försämrad prestanda.

Har egen erfarenhet av hörbar skillnad när man går från obalanserat till balanserad drift av ett slutsteg. Visst kan man argumentera för att en bra design "ska" prestera lika bra i båda fallen men jag tycker inte det är något man ska ta för givet vid seriösa tester.. i synnerhet inte där en tillverkares
försäljning kan påverkas av ett testresultat.

Jag har för mig att vi provade både klass A och AB. Klass A hade högre tomgångsström, och jag tror det var så vi körde apparaten. När vi lyssnar på apparater så brukar de stå påslagna en god stund i förväg, 20 min brukar passera ganska fort när vi gör tester eftersom det är så mycket annat runt-omkring-snack. Inga bevis dock, du får ta det för vad jag minns bara. Kanske det står mer i den publicerade testen, men jag minns inte vad jag skrev.

Det känns som att en bra grej vore att inte chansa på sådana punkter utan i stället antingen låta steget stå på ett par timmar och/eller kolla i manual eller med tillverkare hur lång uppvärmningstid som krävs för att uppnå optimal och stabil prestanda.

Har själv erfarenhet av Aleph 5 som behövde en timme eller mer för att komma till sin rätt samt av lågnivåelektronik med hög tomgångsström som behövt runt 15 minuter eller så för att prestera bra.

/Peter

Hej Peter!

Detta med balanserad drift kom upp i denna tråden, av Bonkas tror jag. Jag letade då på XTZ:s hemsida om där står något särskilt att det är så som steget bör matas på ingången. Jag kunde inte finna något sådant påstående från XTZ. Jag ser det därför som Bonkas egen uppfattning att ballad insignal vore att föredra. Jag anser att ett steg (vilket som helst alltså)som inte funkar bra obalanserat är inte så intressant då merparten av användare inte har de möjligheterna. Jag vill ogärna spekulera mer angående testexemplaret eftersom vi fortfarande inte vet hur det presterade på mätbänken.

När det gäller din fråga om A-A/B tror jag du tolkar mig lite fel. Jag skrev att jag inte kom ihåg hur det begav sig vid testtillfället, inte såsom du beskriver det som "chansning att det görs lite hur som helst". Självklart ska förstärkare stå påslagna så länge som möjligt innan lyssning påpörjas, minst så att normal arbetstemperatur har uppnåtts.

För alla som vill veta mer om testet (inkl mig själv, jag har glömt det mesta) så finns den utgivna testen att läsa i MoLt. Något nummer under 2010 tror jag det var.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-03-07 17:07

KarlXII skrev:DS hade ju en XTZ, men den gick ju bara att köra en kort stund i klass A, sen storknade den av sin egen värme och gick över i AB. Han experimenterade med att ta bort chassiplåtarna för att kyla den bättre men jag tror aldrig han fick ordning på det där.
Det var väl mest en feelgoodgrej för varken han eller jag hörde väl aldrig någon skillnad direkt vid vanligt spelande...

Stämmer bra de gubben :D

Nää, fick aldrig ordning på det, den blev alltid för varm och slog över till A/B!

Men vad gjorde det, den lät ju lika bra i de läget :lol:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-03-07 17:08

Tack för input Johan!

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-03-07 17:22

Nattlorden skrev:I många fall visar det ju sig att ballat blir sämre, så tumregel saknas.

Som jag nämnde tidigare så är några av de mest högpresterande konstruktionerna balanserade. Jag har inte nämnt något om tumregler men det finns vissa mycket trevliga egenskaper hos fullt balanserade lösningar. Att det finns konstruktörer som misslyckas med att få till höpresterande lösningar oavsett princip förstår nog alla.

Men då kanske du skall sluta att kommentera LTS tester då, eftersom synsätten är i grund inkompatibla?

Menar du att jag ska låta dig avgöra vad jag diskuterar och inte?

Menar du att frågor där två parter inte är överens inte skall diskuteras på faktiskt?

Du får nog leva med att jag väljer att diskutera det som jag har lust till och att jag säger vad jag tycker och tänker när jag känner för det.

Vänd dig till admin om du känner att jag går emot faktiskt policy.

Piotr skrev:Jag tycker snarare det är en jättemiss att begränsa sig i sitt testande så att en produkt får "underkänt" när små ändringar i testupppsättningen ev. skulle kunna ge "godkänt".

Inte om målsättningen är att underkänna.

Nu består LTS av ett antal människor med olika intressen och funktioner i föreningen och det utförs olika tester. Det sagt tror jag inte att LTS grundmålsättning är att hitta produkter att underkänna. Jag tror att huvudsyftet med testverksamheten är att hitta välpresterande apparater för egen musiklyssning som också kan rekommenderas till medlemmar och övriga läsare.

Som sagt, jag kan på rak arm inte tänka mig en enda existerande apparat som inte kan fås att krokna under vissa omständigheter. Lika bra att vi lägger ner allt vad HiFi heter och ägnar oss åt annat i stället..

/Peter

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-07 17:28

Piotr skrev:Det sagt tror jag inte att LTS grundmålsättning är att hitta produkter att underkänna. Jag tror att huvudsyftet med testverksamheten är att hitta välpresterande apparater för egen musiklyssning som också kan rekommenderas till medlemmar och övriga läsare.

Genom att pressa de så hårt man kan i försöken att underkänna dem... när man får erkänna sig i princip besegrade så kan man rekommendera. Välpresterande är inte gott nog, det finns det mycket som kvalar in under.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-07 17:29

Piotr skrev:Menar du att jag ska låta dig avgöra vad jag diskuterar och inte?

Nej, men jag förstår inte vad du får ut av att diskuttera något du är ointresserad av.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-03-07 17:33

Skulle vilja påstå att pratet om att ballanserade ingångar skulle vara sämre för att det blir mer elektronik är mer eller mindre trams - det är näppeligen där svårigheten i att göra ett bra slutsteg ligger.

I många fall är det faktiskt exakt samma signalväg - man kortsluter bara den inverterande ingången till jord vid nyttjande av RCA-ingången. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-07 17:40

Ja, och då skall det ju inte vara något problem. Men ponera man gör tvärt om då - sätter balanserade ingångar men inte bygger förstärkaren balanserat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-03-07 17:51

Nattlorden skrev:Ja, och då skall det ju inte vara något problem. Men ponera man gör tvärt om då - sätter balanserade ingångar men inte bygger förstärkaren balanserat.

Jag vidhåller att pratat är trams. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-07 17:53

Morello skrev:
Nattlorden skrev:Ja, och då skall det ju inte vara något problem. Men ponera man gör tvärt om då - sätter balanserade ingångar men inte bygger förstärkaren balanserat.

Jag vidhåller att pratat är trams. 8)

Ja, det är det att köpa färdig en cd-spelare, bygga in den i ny låda och bara koppla digitalutgången och sälja det som transport med ny märkesbeteckning. Det händer likfullt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2011-03-07 17:56

Du får nog rita ett blockschema och förklara lite mer vad du menar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-07 17:58

Morello skrev:Skulle vilja påstå att pratet om att ballanserade ingångar skulle vara sämre för att det blir mer elektronik är mer eller mindre trams - det är näppeligen där svårigheten i att göra ett bra slutsteg ligger.

I många fall är det faktiskt exakt samma signalväg - man kortsluter bara den inverterande ingången till jord vid nyttjande av RCA-ingången. 8)

Är det inte så att det ofta är, eller ska vara, lite mer stake i den ballade ( 8) ) utgången...typ +6 dB?
Var kommer de ifrån om det är samma signalväg?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-07 19:42

KarlXII skrev:
Morello skrev:Skulle vilja påstå att pratet om att ballanserade ingångar skulle vara sämre för att det blir mer elektronik är mer eller mindre trams - det är näppeligen där svårigheten i att göra ett bra slutsteg ligger.

Är det inte så att det ofta är, eller ska vara, lite mer stake i den ballade ( 8) ) utgången...typ +6 dB?

De kommer från ingången :) Tänk att du styr ut den ena ingången med 1 volt och jordar den andra ingången och att du har 30 ggr förstärkning. Då blir det 30 volt på utgången. Om du fortfarande styr ut den ena ingången med 1 volt men istället för att jorda den andra också styr ut den andra ingången med 1 volt, så blir det 2 volt på ingången och med bibehållen 30 ggr förstärkning så blir det 60 volt på utgången. Tilläggas bör att signalerna i respektive halva ligger i motfas sinsemellan och att ingången är ett diferentialsteg eller en transformator.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-07 19:54

Inte helt ovanligt. Många har låtit sig luras. 8)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-07 19:59

Ursäkta, men nu pratar ni kvalificerad gojja.

Det går alldeles utmärkt att ha balanserade ingångar på apparater som är
obalanserade inuti. I själva verket kan det till och med vara fördelaktigt,
eftersom det är just när man går ifrån balanserat till obalanserat som de
oönskade störningarna släcks ut.

Balanserade ingångar har man ju för att klara att leda signalen långa, långa
överföringsstreckor, utan att drabbas av brum och andra störningar. Det
är en sak som kan betraktas helt disparat från frågan om slutstegets inre
uppbyggnad.

Hur slutsteget ser ut inuti är en ingenjörsfråga, och det finns inga tumregel-
svar på vilken lösning som är den bättre.

Det läggs alldeles på tok för mycket energi på att leta efter rumregelsvar
på vilka lösningar som är bättre än andra, och alldeles på tok för lite på
fokusera på resultatet, utan hänsyn till metoden.

Jag har till och med stött på slutsteg som varit balanserade rakt igenom,
på ett sådant (dumt) sätt att differentiella störningar på ingången kommit
fram till utångarna med full gain! :o

DET är om något dålig ingenjörskonst - även om det verkar passar in i er
ide om hur det borde vara. ;)

petersteindl skrev:
KarlXII skrev:

De kommer från ingången :) Tänk att du styr ut den ena ingången med 1 volt och jordar den andra ingången och att du har 30 ggr förstärkning. Då blir det 30 volt på utgången. Om du fortfarande styr ut den ena ingången med 1 volt men istället för att jorda den andra också styr ut den andra ingången med 1 volt, så blir det 2 volt på ingången och med bibehållen 30 ggr förstärkning så blir det 60 volt på utgången. Tilläggas bör att signalerna i respektive halva ligger i motfas sinsemellan och att ingången är ett diferentialsteg eller en transformator.

MvH
Peter

Ja, med dubbelt så hög inspänning och samma gain så brukar det bli dubbelt
så hög utspänning... ;) Det säger sig liksom av sig självt.

Men man kan få 60 volt genom att lägga två volt över den obalanserade
ingången istället.

Tittar man på proffsstandarder så är det dock mycket vanligt att man har
LÄGRE gain i ett slutsteg med balanserad ingång, eftersom man då ofta
använder sig av andra (högre) signalnivåer än vanlig linjenivå, det vill säga
lägre gain i slutsteget.

Och det gör man för att minska störningsrisken så mycket som möjligt.

Eller för att sammanfatta åt Kd12: Det är nog vanligare att man har lägre
gain, det vill säga att det krävs mera insignal när man kör balanserat. Men
å andra sidan så luckras standarderna upp hela tiden, och det är inte alls
ovanligt att man har precis samma gain på slutsteg som kör balanserat,
eller samma i ett & samma slutsteg oavsett om man kör in signal genom
obalanserad eller balanserad ingång (som ibland som Morello skriver är
samma ingång rent elektriskt, vilket dock inte brukar vara en så lyckad
lösning eftersom öppna pinnar ger brus*).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-03-07 20:17, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-07 20:11

Vad gäller värmeproblematik så har jag inte upplevt att class A innebär just problem. Steget blir såklart varmare än under A/B-drift men inte extremt. Jag kan under alla omständigheter låta en hand ligga kvar på steget (om än inte helt utan lidande..) och jag har spelar en hel dag i sträck på respektabla nivåer utan att steget har antytt missnöje.

Däremot så upplever jag en definitiv skillnad i ljudkvalitet mellan A och A/B. Ljudbilden växer, separationen ökar och tvärtemot min vanföreställning om class A så blir ljudet något "renare" med rappare dynamik. Innan trodde jag att class A innebar ett "varmare" ljud men så är det icke. I alla fall inte i fallet xtz.

Vad gäller ballat vs rca så är även där skillnaden klart "detekterbar" (obs, LTS-passning...) till balanserad drifts fördel men tyvärr är väl det testet inte genomfört med de bästa av förutsättningar. Den i en annan tråd så nerklankade (men utmärkt fungerande) passiva volympoten jag normalt använder har en xlr in och en ut, och jag kör en dacmagic via xlr in i poten och sedan via xlr ut till steget. Denna lösning låter klart bättre än när jag använder en SAT Amplifix som försteg och kör allt via rca. Kombinationen balanserad låter förövrigt betydligt bättre än Amplifix som integrerad stärkare.
Jag vet dock att detta kanske inte är ett mått på balanserat vs obalanserat då förutsättningarna för de båda inkopplingssätten skiljer sig åt.

Hur blir det förresten med mätningsredovisningen? Publicering i tråden var det tal om, men har den inställningen nu förändrats? Orsaker till det finns säkert och skulle det vara så att den exklusivt hamnar i MoLt så tar jag mig den i mitt fall behagliga friheten att tolka det som att mätresultat som styrker "lyssningstesterna" inte finns...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2011-03-07 20:20

Nästan allt det du skriver tycker jag är underligt, och jag tror inte jag ens
bryr mig om att bemöta något av det i detalj. Men en nyfiken fråga vågar
jag mig på: Varifrån får du allt?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-07 20:28

IngOehman skrev:Nästan allt det du skriver tycker jag är underligt, och jag tror inte jag ens
bryr mig om att bemöta något av det i detalj. Men en nyfiken fråga vågar
jag mig på: Varifrån får du allt?

Vh, iö

Menar du om det handlar om livlig fantasi eller viljekontrollerad placebo eller någon annan rent svävande anledning? För att jag kan höra skillnad finns inte i sinnevärlden?

Så snälla, bemöt mig gärna i detalj så ska jag göra mitt bästa (känner ett visst underläge här..*s*) för att göra detsamma med dina synpunkter.

Och jag hoppas att det uppmärksammades att vad gäller xlr kontra rca så erkände jag att förutsättningarna skiljer sig och att det inte direkt är en åsikt om just balanserat vs obalanserat.

Men snälla Ingvar, berätta för mig vad som är så underligt i det jag skriver? Självklart kan du inte komma med ett sådant inlägg utan att motivera!

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-07 21:08

Bonkas skrev:Vad gäller värmeproblematik så har jag inte upplevt att class A innebär just problem. Steget blir såklart varmare än under A/B-drift men inte extremt. Jag kan under alla omständigheter låta en hand ligga kvar på steget (om än inte helt utan lidande..) och jag har spelar en hel dag i sträck på respektabla nivåer utan att steget har antytt missnöje.

Kan ju för jämförelsens skull säga att mitt Pass Labs Aleph 5, som levererar 60 Watt i klass A, håller ca 70-75 grader på kylflänsarna under drift (Vilket är såpass varmt att man bränner sig om man vidrör det längre än några sekunder). Denna temperatur uppnås relativt fort, säkert under en halvtimme. Och kylflänsytan på det steget är inte mindre än på XTZ-steget vad jag kan se. Så, om XTZ-steget ger 50Watt i klass A så borde det bli väldigt mycket varmare än det blir under normal användning i AB-läget.

Annars är det nog den mest effektiva Klass-A stärkare som byggts! :D

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-07 21:15

Johan_Lindroos skrev:
UnholyRishna skrev:
nadifierad skrev:
Bonkas skrev:
Ragnwald skrev:Finns att läsa i nästa nummer av Molt. :)

Ok.. Jag fick för mig att resultatet skulle redovisas i tråden..

Då hade inga MOLT, sålts :wink:

Nä men nu har man ju gått ut publikt och sagt att steget inte kvalade för vidare tester.. Då kan man gott redovisa det här också.

Ursäkta mig, men vem hänvisar du till som "man" (har gått ut publikt...)?

(jag kanske har läst slarvigt)

Alexi skrev:
"Grundläggande mätningar görs alltid i samband med testet, men det var lyssning och inte mätning som underkände produkten och som du säger genomfördes sedan inte några djupare mätningar (vad jag vet), för att vidare utröna dess brister."

Alexi är väl med i LTS styrelse? Om inte ber jag om ursäkt.
Menar bara att i och med att man sagt att steget inte kvalade för vidare tester (dvs. att det var så pass "icke-transparent" så vore det kanske bra om mätningar redovisades som visar om steget var defekt eller inte. Detta skulle ge mer kött på benen för eventuella köpare.
Och om inte mätningarna är offentliga nog så räcker det ju med att berätta om steget mätte inom specifikationerna eller inte. :)

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-07 21:18

UnholyRishna skrev:
Bonkas skrev:Vad gäller värmeproblematik så har jag inte upplevt att class A innebär just problem. Steget blir såklart varmare än under A/B-drift men inte extremt. Jag kan under alla omständigheter låta en hand ligga kvar på steget (om än inte helt utan lidande..) och jag har spelar en hel dag i sträck på respektabla nivåer utan att steget har antytt missnöje.

Kan ju för jämförelsens skull säga att mitt Pass Labs Aleph 5, som levererar 60 Watt i klass A, håller ca 70-75 grader på kylflänsarna under drift (Vilket är såpass varmt att man bränner sig om man vidrör det längre än några sekunder). Denna temperatur uppnås relativt fort, säkert under en halvtimme. Och kylflänsytan på det steget är inte mindre än på XTZ-steget vad jag kan se. Så, om XTZ-steget ger 50Watt i klass A så borde det bli väldigt mycket varmare än det blir under normal användning i AB-läget.

Jag kan såklart inte kommentera temperaturen på Pass-steget (men känna avundsjuka kan jag...) men om det når 70-75C så är det varmare än xtz, det står klart. Och visst blir steget varmt! Men inte så att man bränner sig om man lägger dit handen. Obehagligt, ja, men bränner sig gör man inte. Jag har inte mätt men en gissning skulle hamna på mellan 50-60C, inte mer.
Man får väl se till sommaren, i och för sig.
Men visst måste väl DS steg ha varit felaktigt.. Att släppa ett steg som kan köra i klass A, och där tillverkaren specifierar att just class A är läget som gäller för att maximera ljudkvaliteten, som inte klarar att köra i class A utan att överhetta.. Well, det kan säkert ske. Jag har i alla fall klarat mig så här långt. Skulle det visa sig att det uppstår en problematik kommer steget att reklameras pronto!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-07 21:43

'...då la jag handen över den glödande förstärkaren, bara för att visa hur hård jag är.'

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-07 21:52

"men känna avundsjuka kan jag . . ." :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-07 22:09

Bonkas skrev:
UnholyRishna skrev:

Jag kan såklart inte kommentera temperaturen på Pass-steget (men känna avundsjuka kan jag...) men om det når 70-75C så är det varmare än xtz, det står klart. Och visst blir steget varmt! Men inte så att man bränner sig om man lägger dit handen. Obehagligt, ja, men bränner sig gör man inte. Jag har inte mätt men en gissning skulle hamna på mellan 50-60C, inte mer.
Man får väl se till sommaren, i och för sig.
Men visst måste väl DS steg ha varit felaktigt.. Att släppa ett steg som kan köra i klass A, och där tillverkaren specifierar att just class A är läget som gäller för att maximera ljudkvaliteten, som inte klarar att köra i class A utan att överhetta.. Well, det kan säkert ske. Jag har i alla fall klarat mig så här långt. Skulle det visa sig att det uppstår en problematik kommer steget att reklameras pronto!

Hehe, det är inget att vara direkt avundsjuk på, det är ju en klon (Dvs en ganska exakt kopia, med skillnaden att jag hade lite kondensatorer över, vilket resulterade i en kondensatorbank på 320,000 mikrofarad :P :twisted: ). Men det är snyggare än originalet och låter mycket bra frånsett ett lite väl högt bakgrundsbrum som vi inte fått bukt med. Därför står det i garderoben, förtidspensionerat!

Mvh /

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-07 22:12

Prova att plocka bort kondensatorbanken, behåll de nödvändiga. :)
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi