Ursäkta, men nu pratar ni kvalificerad gojja.
Det går alldeles utmärkt att ha balanserade ingångar på apparater som är
obalanserade inuti. I själva verket kan det till och med vara fördelaktigt,
eftersom det är just när man går ifrån balanserat till obalanserat som de
oönskade störningarna släcks ut.
Balanserade ingångar har man ju för att klara att leda signalen långa, långa
överföringsstreckor, utan att drabbas av brum och andra störningar. Det
är en sak som kan betraktas helt disparat från frågan om slutstegets inre
uppbyggnad.
Hur slutsteget ser ut inuti är en ingenjörsfråga, och det finns inga tumregel-
svar på vilken lösning som är den bättre.
Det läggs alldeles på tok för mycket energi på att leta efter rumregelsvar
på vilka lösningar som är bättre än andra, och alldeles på tok för lite på
fokusera på
resultatet, utan hänsyn till metoden.
Jag har till och med stött på slutsteg som varit balanserade rakt igenom,
på ett sådant (dumt) sätt att differentiella störningar på ingången kommit
fram till utångarna med full gain!
DET är om något dålig ingenjörskonst - även om det verkar passar in i er
ide om hur det borde vara.
petersteindl skrev:KarlXII skrev:Morello skrev:Skulle vilja påstå att pratet om att ballanserade ingångar skulle vara sämre för att det blir mer elektronik är mer eller mindre trams - det är näppeligen där svårigheten i att göra ett bra slutsteg ligger.
I många fall är det faktiskt exakt samma signalväg - man kortsluter bara den inverterande ingången till jord vid nyttjande av RCA-ingången.

Är det inte så att det ofta är, eller ska vara, lite mer stake i den ballade (

) utgången...typ +6 dB?
Var kommer de ifrån om det är samma signalväg?
De kommer från ingången

Tänk att du styr ut den ena ingången med 1 volt och jordar den andra ingången och att du har 30 ggr förstärkning. Då blir det 30 volt på utgången. Om du fortfarande styr ut den ena ingången med 1 volt men istället för att jorda den andra också styr ut den andra ingången med 1 volt, så blir det 2 volt på ingången och med bibehållen 30 ggr förstärkning så blir det 60 volt på utgången. Tilläggas bör att signalerna i respektive halva ligger i motfas sinsemellan och att ingången är ett diferentialsteg eller en transformator.
MvH
Peter
Ja, med dubbelt så hög inspänning och samma gain så brukar det bli dubbelt
så hög utspänning...

Det säger sig liksom av sig självt.
Men man kan få 60 volt genom att lägga två volt över den obalanserade
ingången istället.
Tittar man på proffsstandarder så är det dock mycket vanligt att man har
LÄGRE gain i ett slutsteg med balanserad ingång, eftersom man då ofta
använder sig av andra (högre) signalnivåer än vanlig linjenivå, det vill säga
lägre gain i slutsteget.
Och det gör man för att minska störningsrisken så mycket som möjligt.
Eller för att sammanfatta åt Kd12: Det är nog vanligare att man har lägre
gain, det vill säga att det krävs mera insignal när man kör balanserat. Men
å andra sidan så luckras standarderna upp hela tiden, och det är inte alls
ovanligt att man har precis samma gain på slutsteg som kör balanserat,
eller samma i ett & samma slutsteg oavsett om man kör in signal genom
obalanserad eller balanserad ingång (som ibland som Morello skriver är
samma ingång rent elektriskt, vilket dock inte brukar vara en så lyckad
lösning eftersom öppna pinnar ger brus*).
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).