kablar som förför, upprör och förgör.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-20 15:56

Det är för att höljet ska kunna fungera som skärm.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-20 16:51

Det är säkert så men luftburna störningar utifrån skyddas bättre ifrån om man inte kopplar in någon ända annars fungerar skärmen som en antenn.
Tror inte hellar att man alltid ansluter höljet till signaljord men det borde väl någon mer tekniskt kunnig kunna svara på.
Har i och för sej testad att koppla in den också kan inte säga att det gör någon skillnad.
Ska tillägga att den är bara ca 50 cm lång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-03-20 21:08

paa skrev:silveroxid är dessutom elektriskt ledande.

Som Morello brukar påtala så är det normala att silver sulfiderar och AgS leder dock hyggligt det med tydligen. Vad jag läst kan man lägga ett tunt lager rodium över silvret för att motverka detta.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-22 00:26

Ragnwald skrev:Det är för att höljet ska kunna fungera som skärm.

Det är nog bra att sådant som strålar skärmas. Minns att min första SC-spelare strålade så att den fick placeras så långt från förstärkaren som möjligt och minst en apparat emellan. Har även skärmadenätkablar. Sedan har jag minst en oskärmad signal- och silverkabel som tillråga också är luftlagrad. Flyttar jag den till sonens anläggning funkar den sämre. Tog upp brum där,vill jag minnas. Kabeln gör definitivt inte sämrefrånsig än den dyrare audioquesten som fick byta roll i systemet efterson en kabel slutade att fungera.

Vid de få tillfällen somjag läst om mätningar av kablarså vill jag minnas att det är liten skillnad mot hur koppar och silver beter sig men som sagt var så lär silveroxid leda ström lika bra som rent silver.

Men är inte förespåkare av fina kablar, dyra eller vackra. För mig räcker det om skivspelare och rörförstärkare ser bra ut och att kablarna förmedlar signalen utan att märkas. Åsså till pris somär uthärdligt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-22 01:10

Jo, tänk bara vad signalen får utstå när den jobbar sig genom alla komponenter inne i en apparat. :D
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-22 01:21

Kronkan,

Jorå, kablar ä viktiga mä eller utan "silveroxid".
(sulfid?)

Luftlagrade diton borde kanske låta bättre ju
mer luftlagrade som de blir . . . tänker osökt
på konsertflyglar som inte verkar ha mer än
10-15 års "riktigt-bra bästföredatum" visavi
gamla luftlagrade elguror som ju bara blir
bättre o bättre med åren . . . hur tusan ska
man veta hur lång lagring en stackars "ensam"
silverkabel tål . . .

Svar till: Jag trodde nog ändå inte att dä skull
bli nött. . . . så dä så . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-22 20:12

adagio skrev:Bild
Vem har sagt att EKK är ful? Faktum är att om man tvinnar den som jag gjort och tillsätter lite tyngd i form av en urtagen polypropylentross samt aluminiumhylsor så blir den lika medgörlig som vilken Finhifikabel som helst.

Ser ju snyggt ut, men undrar om det inte vore bättre att tvinna plus och minus annars är det väl ingen vits all med att tvinna, snarare nackdel, i och med att kabeln blir längre.
Har för mej att man inte behöver tvinna högtalarkablar (fast dom bör ligga nära varandra för att minska kapacitansen) däremot långa signalkablar för att slippa störningar.
Måste tillägga att jag inte är någon expert på området.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-23 14:29

Dom är tvinnande + om - inuti.
Ska faktiskt prova lite andra ledare, vi får väl se hur länge jag orkar bry mig. Jag brukar ha mina perioder ca 1 gång om året. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2011-03-23 14:40

Lingome skrev:Har för mej att man inte behöver tvinna högtalarkablar (fast dom bör ligga nära varandra för att minska kapacitansen)

Nej, kapacitansen ökar ju närmare de ligger varandra. Däremot minskar induktansen, det är därför man tvinnar dem.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-23 21:33

Laila skrev:Kronkan,

Jorå, kablar ä viktiga mä eller utan "silveroxid".
(sulfid?)

Luftlagrade diton borde kanske låta bättre ju
mer luftlagrade som de blir . . . tänker osökt
på konsertflyglar som inte verkar ha mer än
10-15 års "riktigt-bra bästföredatum" visavi
gamla luftlagrade elguror som ju bara blir
bättre o bättre med åren . . . hur tusan ska
man veta hur lång lagring en stackars "ensam"
silverkabel tål . . .

Svar till: Jag trodde nog ändå inte att dä skull
bli nött. . . . så dä så . . . :wink:

Jorru Lalila!

Här är en länk till kablar -material och isolering. Och som jag inte just nu orkar läsa. Driver egentligen ingen tes kring kablar. Men här en länk som jag just nu har lite svårt att borra mig ner i. Någon med teknisk engelska som specialite som kan reda ut vad som står i den.

http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Sco ... page3.html

Här länken till hela denna hemsida medmycket om kablar. Men som sagt vad över min kompetens att försöka ta sig igenom med garanterad förståelse. Bara att erkänna.
http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Sco ... nalog.html

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-03-23 22:59

Almen skrev:
Lingome skrev:Har för mej att man inte behöver tvinna högtalarkablar (fast dom bör ligga nära varandra för att minska kapacitansen)

Nej, kapacitansen ökar ju närmare de ligger varandra. Däremot minskar induktansen, det är därför man tvinnar dem.

Ok så man tvinnar dom för att öka induktansen?
Vad är vitsen med det?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi