95db
Här är C1 som är en stativare, men dubbelt så dyr som QM10
90db (obs, QM10 och C4 mäts i 95db, C1 i 90db)
Här är den tidigare postade C4 mätningen
95db

Moderator: Redaktörer
mx skrev:kodapa skrev:mx skrev:Det här med dist...
Jag vet inte, hörde du någon påträngade dist eriken?
Har du läst någon skriva om påträngande dist?
Helt seriöst. Jag är ganska less på att så fort Dynaudio kommer upp på forumet
så snackar alla förstå-sig-påare om hur mycket de distar. Många har hört hur
mycket de distar på mässor, andra tittar på mätningar på helt andra modeller.
Summerar jag alla trådar där dist och Dynaudio florerat, så väljer jag att
beksriva det som påträngande dist, svar ja.
subjektivisten skrev:single_malt skrev:Ja men eftersom du skrev "mindre än vad som är på skivan" fick det mig att tro att du menade att det skulle finnas en specifik storlek inspelad(som man kan relatera "mindre än" till) som högtalare kan avkoda korrekt eller inte . Det lät lite i mina öron som att det skulle finnas en viss korrekt bildstorlek inkodad på dvd-skivor.
Ja, det anser jag med att det finns.
kodapa skrev:mx skrev:kodapa skrev:mx skrev:Det här med dist...
OK, själv blev jag bara nyfiken när jag såg att det var en motor av overhung typ. Jag skiter högakningsfullt i allt snack om INO vs Dynaudio osv...
Ska man göra en motor av overhung typ så krävs det mer resurser, skulle vara intressant att höra vad de kunnigare har att säga om dessa olika elementkonstruktioner.
kodapa skrev:mx skrev:kodapa skrev:mx skrev:Det här med dist...
OK, själv blev jag bara nyfiken när jag såg att det var en motor av overhung typ. Jag skiter högakningsfullt i allt snack om INO vs Dynaudio osv...
Ska man göra en motor av overhung typ så krävs det mer resurser, skulle vara intressant att höra vad de kunnigare har att säga om dessa olika elementkonstruktioner.
petersteindl skrev:kodapa skrev:mx skrev:kodapa skrev:mx skrev:Det här med dist...
Menar du overhung eller underhung?
MvH
Peter
UnholyRishna skrev:mx skrev:Tänkte bara att mätningar på helt andra modeller kan fungera för märken som
Dynaudio. Går det bra att mäta ett par piP och med hjälp av dessa data dra
slutsatser om pi60?
Nej! Inte när det gäller Ino. Det är tillåtet annars men inte när det gäller Ino! Ej heller att dra slutsatser om dem när man inte hört dem i optimala rum. När det gäller andra högtalare så funkar allt från mässor och bättre som bedömningsgrund.
Jag har själv Pi60s, men har ändå sett detta fenomenet hur många ggr som helst. Så visst, det är väl lite tillspetsat skrivet, men det ligger ändå mycket i det enl. min uppfattning.
Jo, fast de flesta vill kanske fortsätta sälja högtalare som dom gjort hittillscelef skrev:+1 = för ino är ju inte som andra högtalare, det vill säga att dom kräver sin placering, kanske skulle fler tillverkare haka på metoden å börja ställa lite krav på uppställning för att höja ribban något, som the clue
mx skrev:UnholyRishna skrev:mx skrev:Tänkte bara att mätningar på helt andra modeller kan fungera för märken som
Dynaudio. Går det bra att mäta ett par piP och med hjälp av dessa data dra
slutsatser om pi60?
Nej! Inte när det gäller Ino. Det är tillåtet annars men inte när det gäller Ino! Ej heller att dra slutsatser om dem när man inte hört dem i optimala rum. När det gäller andra högtalare så funkar allt från mässor och bättre som bedömningsgrund.
Jag har själv Pi60s, men har ändå sett detta fenomenet hur många ggr som helst. Så visst, det är väl lite tillspetsat skrivet, men det ligger ändå mycket i det enl. min uppfattning.
Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
dra slutsatser om alla högtalare baserat på mässor, mätningar på andra
modeller, provlyssning i butik, i ej optimala rum etc.
Detta är självklart lite överdrivet och draget till sin spets. Men jag tycker att
det är tråkigt.
Ino pi60 går dock inte att uttala sig om eller bedöma om man inte lyssnat
hemma hos Ingvar. Typ.
mx skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
Detta är självklart lite överdrivet och draget till sin spets. Men jag tycker att
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
mx skrev:Dynaudio har ju egen elementtillverkning och forskning så rent spontant
känns det ju inte som att de bygger "dåliga" produkter.
subjektivisten skrev:mx skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
Något som är tråkigt är personer som hittar på saker som inte sagts. Som du gjorde nu t ex. Sluta upp och påstå saker som inte stämmer så blir det nog trevligare sak du se.
subjektivisten skrev:mx skrev:Dynaudio har ju egen elementtillverkning och forskning så rent spontant
känns det ju inte som att de bygger "dåliga" produkter.
Så alla företag som gör egna element och forskar ger dom automatiskt bra produkter? Eller vad är du menar?
Harryup skrev:subjektivisten skrev:mx skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
Något som är tråkigt är personer som hittar på saker som inte sagts. Som du gjorde nu t ex. Sluta upp och påstå saker som inte stämmer så blir det nog trevligare sak du se.
Blir det ännu trevligare om du inte pàstàr saker ocksà?
mx skriver ju att han uppfattar det sà. Skall det vara nàgon likriktning model öststat eller kan folk fà ha egna uppfattningar?
Du pàstàr ju nu själv att hans upplevelser inte stämmer utan han skall rätta sig efter dig. Vi är väl inte pà subjektivisten.se även om det ibland känns sà?
mvh/Harryup
subjektivisten skrev:mx skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
_Fredrik_ skrev:Jo, fast de flesta vill kanske fortsätta sälja högtalare som dom gjort hittillscelef skrev:+1 = för ino är ju inte som andra högtalare, det vill säga att dom kräver sin placering, kanske skulle fler tillverkare haka på metoden å börja ställa lite krav på uppställning för att höja ribban något, som the clue![]()
Det kan ju inte vara många högtalarköpare som bryr sig hur det låter egentligen, även folk som köper extremt dyra högtalare. Dom flesta köper nog högtalarna och återgår till sina liv, kanske bjuder över polarna på lite öl och visar upp nyinköpet, men inte fan hänger dom på nåt internetforum eller försöker ta reda på vad som kan var de bästa förutsättningarna för högtalarna dom köpt. Dom är nog glada för deras rumsresonans på 112 db och tycker högtalarna är fantastiska som kan prestera sån jävla fet bas. Och jag, jag är bara avundsjuk på dom. Dom är säkert ett härligt sexliv med frugan också.
patjoh skrev:Vad gäller Ino och "konstruerade" för viss placering så gäller det nog bara piP.
pi60 och resten kan man ställa som man vill, men tillverkaren har utförliga rekommendationer. Det är min uppfattning.
pi60 ställde jag exakt på samma ställe som S3.4, pga de måste stå där. Ca 45-50cm från bakvägg, och ca 20 cm från sidovägg.
3.4 lät väldigt bra med den placeringen, och pi60 låter väldigt bra där också. Så min känsla är att pi60 är precis som vilken annan tillverkare, Dynaudio, B&W osv.
Sedan stod 3.4 utan dämpning i början, och med Aco skiva bakom blev det märkbart bättre ljud. pi60 med Aco skiva respektive utan blir exakt samma resultat, det blir märkbart bättre med Aco skiva.
celef skrev:_Fredrik_ skrev:Jo, fast de flesta vill kanske fortsätta sälja högtalare som dom gjort hittillscelef skrev:+1 = för ino är ju inte som andra högtalare, det vill säga att dom kräver sin placering, kanske skulle fler tillverkare haka på metoden å börja ställa lite krav på uppställning för att höja ribban något, som the clue![]()
Det kan ju inte vara många högtalarköpare som bryr sig hur det låter egentligen, även folk som köper extremt dyra högtalare. Dom flesta köper nog högtalarna och återgår till sina liv, kanske bjuder över polarna på lite öl och visar upp nyinköpet, men inte fan hänger dom på nåt internetforum eller försöker ta reda på vad som kan var de bästa förutsättningarna för högtalarna dom köpt. Dom är nog glada för deras rumsresonans på 112 db och tycker högtalarna är fantastiska som kan prestera sån jävla fet bas. Och jag, jag är bara avundsjuk på dom. Dom är säkert ett härligt sexliv med frugan också.
+1, dom flesta vill bara ha musik, några få vill enbart ha det snyggt och rätt märke
mx skrev::roll:
Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
mx skrev:Kan väl komplettera med följande:
Eftersom det inte är okej för mig att ha en egen uppfattning, kan du inte
berätta för mig vilken uppfattning jag borde ha?
subjektivisten skrev:mx skrev:Kan väl komplettera med följande:
Eftersom det inte är okej för mig att ha en egen uppfattning, kan du inte
berätta för mig vilken uppfattning jag borde ha?
Citera VART du inte får ha din egen uppfattning.
zapanasta skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
Efter ett antal år på detta forum kan jag bara instämma...
mx skrev:zapanasta skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
Det som är tråkigt är att det bara är vissa personer som ständigt är
återkommande också. Och det är oftast samma personer som är ständigt
återkommande på olika forum dessutom.
subjektivisten skrev:mx skrev:zapanasta skrev:Jag har fått samma uppfattning, vilket jag tycker är tråkigt, dvs. att man får
det är tråkigt.
hemma hos Ingvar. Typ.
Det som är tråkigt är att det bara är vissa personer som ständigt är
återkommande också. Och det är oftast samma personer som är ständigt
återkommande på olika forum dessutom.
Hur vore det om det kom fram bevis för dessa anklagelser!?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster