Lyssnar på musik eller på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-04-05 16:19

Panelguy skrev:
mx skrev:Hehe, kanske var ett dåligt exempel. Jag lyssnar också på Chris Jones i bilen,
men det jag ville komma till var mer om det finns någon musik som ni bara
lyssnar på hemma på huvudanläggningen och aldrig i bilen etc.? :)

Viss musik kräver helt enkelt bättre ljud än en bilstereo klarar av - mer krävande klassiskt tex. Jag hörde vid ett tillfälle Zappa´s "The Yellow Shark" i bilstereon, denna skiva låter otroligt bra hemma men kom inte alls till sin rätt i bilen. Radiopop, som Fleetwood Mac, låter däremot helt okey i bilen :)

Ligger mycket i det som du skriver.

Dynamisk musik med hög komplexitet och även musik med fina nyanser ger inte så mycket i min standardstereo som jag har i bilen.
Speciellt inte när dubbdäcken är på.

Tror också att fokus ligger på vägen istället för på musiken så det är väl bättre med lite lättare material.

"Go your own way" med Fleetwood Mac är en bra fortåkningslåt förresten, tycker jag.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Lingome

Inläggav Lingome » 2011-04-05 17:38

mx skrev:Lyssnar ni ibland på musik som ni egentligen inte hade satt på, om det inte
vore för att den låter så otroligt häftig på huvudanläggningen? :)

Nej men en hel del musik som jag inte gillat förut kan jag tycka om på en bra anläggning.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-05 18:20

Jag väljer inte musik beroende dess ljudkvalitet, i förhållande till anläggningen - snarare väljer jag en viss musikstil som passar läget och får då förmodligen en god balans på köpet s.a.s. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-04-05 18:20

Om vi går till din ursprungsfråga så lyssnar jag ibland på spår mest för att de ger en imponerande ljudupplevelse, men oftare lyssnar jag på musik jag tycker om. Kombinationen av dessa är perfekt i Roger Waters alster. :)

Jag tror du upplever samma probelm som många gjorde när de skaffade mer högupplösta och större TV-displayer som avslöjade hur usel den analoga signalen var. När de väl fått digital-TV med högre upplösning och bandbredd blev det bättre, med Blueray ännu bättre.
En sunkig signal maskeras bättre av en sunkig analog-TV, enligt mig.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-05 21:38

Lingome skrev:
mx skrev:Lyssnar ni ibland på musik som ni egentligen inte hade satt på, om det inte

Nej men en hel del musik som jag inte gillat förut kan jag tycka om på en bra anläggning.

Medhåll i kvadrat!

sprudel skrev:Jag tror du upplever samma probelm som många gjorde när de skaffade mer högupplösta och större TV-displayer som avslöjade hur usel den analoga signalen var. När de väl fått digital-TV med högre upplösning och bandbredd blev det bättre, med Blueray ännu bättre.
En sunkig signal maskeras bättre av en sunkig analog-TV, enligt mig.

Source first 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-05 21:46

prolinn skrev:
Lingome skrev:

Medhåll i kvadrat!
Medhåll från mig med, men jag är helt övertygad om att vi håller med av olika skäl ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-05 21:58

Fast jag tror att ni har förväxlat att vara nöjd med ljudåtergivningen nu med
att försöka sluta tänka på "fel" i anläggningen. Jag tycker ju att ljudet är kanon
på huvudanläggningen och stör mig inte på något. Ändå har jag svårt att
fokusera på musiken.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-05 22:08

mx skrev:Fast jag tror att ni har förväxlat att vara nöjd med ljudåtergivningen nu med att försöka sluta tänka på "fel" i anläggningen. Jag tycker ju att ljudet är kanon på huvudanläggningen och stör mig inte på något. Ändå har jag svårt att fokusera på musiken.

Min erfarenhet är att när man inte automatiskt (d.v.s. helt utan ansträngning) fokuserar på musiken så är det något som är fel - på anläggningen. Det beror inte på lyssnaren eller ens på musiken (mycket sällan i varje fall).

Felet kan vara att den är felinstallerad, felkomponerad eller består av dåliga eller trasiga apparater.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-06 00:03

prolinn skrev:
mx skrev:Fast jag tror att ni har förväxlat att vara nöjd med ljudåtergivningen nu med att försöka sluta tänka på "fel" i anläggningen. Jag tycker ju att ljudet är kanon på huvudanläggningen och stör mig inte på något. Ändå har jag svårt att fokusera på musiken.

Min erfarenhet är att när man inte automatiskt (d.v.s. helt utan ansträngning) fokuserar på musiken så är det något som är fel - på anläggningen. Det beror inte på lyssnaren eller ens på musiken (mycket sällan i varje fall).

Felet kan vara att den är felinstallerad, felkomponerad eller består av dåliga eller trasiga apparater.

Din erfarenhet stämmer inte i mitt fall.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-04-06 01:17

Näe, jag lyssnar mest på "Kramgoa Låtar" 8O :roll: :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-06 01:41

mx skrev:Fast jag tror att ni har förväxlat att vara nöjd med ljudåtergivningen nu med
att försöka sluta tänka på "fel" i anläggningen. Jag tycker ju att ljudet är kanon
fokusera på musiken.

Får du gåshud ofta, ibland, sällan eller aldrig när du lyssnar på din huvudanläggning?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-06 07:27

KarlXII skrev:
mx skrev:Fast jag tror att ni har förväxlat att vara nöjd med ljudåtergivningen nu med
fokusera på musiken.

Får du gåshud ofta, ibland, sällan eller aldrig när du lyssnar på din huvudanläggning?

Ofta. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
prolinn

Inläggav prolinn » 2011-04-06 07:42

mx skrev:
prolinn skrev:

Om den stämmer eller ej vet du väl inte. Men du har tydligen inte ännu erfarit något i den vägen ännu. Bland oss som ofta håller Linn högt är detta en allmänt spridd uppfattning.
Senast redigerad av prolinn 2011-04-06 07:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-04-06 07:45

KarlXII skrev:
fokusera på musiken.

Gåshudsfaktor! :) Det var ett bra begrepp.
Dina nya steg, hur är gåshudsfaktorn jämfört med The Dream?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-06 07:49

prolinn skrev:
mx skrev:
prolinn skrev:

Om den stämmer eller ej vet du väl inte. Men du har tydligen inte ännu erfarit något i den vägen ännu. Bland oss som ofta håller Linn högt är detta en allmänt spridd uppfattning.

Jo, jag vet att den inte stämmer i mitt fall. Men du menar att jag har lyssnat
för lite och på för få anläggningar?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-06 07:58

Gåshud säger ju mer om musiken och ev tillståndet då än själva anläggningen, vill jag hävda.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-06 07:59

subjektivisten skrev:Gåshud säger ju mer om musiken och ev tillståndet då än själva anläggningen, vill jag hävda.

Kan du utveckla?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-06 08:52

mx skrev:Jag med. Finns det stödgrupper?

Ja, gör det, det.... ?! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-06 08:53

Lust skrev:
DVD-ai skrev:Hos mig är problemet 100% psykiskt och grundar sig i en metal störning...

Ja, det är otroligt vad denna hårdrock kan ställa till med mycket...

:D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-06 08:58

KarlXII skrev:
fokusera på musiken.

Jag får oftare gåshud av musiken, när det är sådär jätte bra om "helt rätt" och man själv "är på humör" då brukar det kunna blå gåshud ! :D

Jag får ofta håshud av extremt bra partier i musik och av ljud som jag på något sätt tilltalas starkt av.
Mvh//David

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-06 09:00

DVD-ai skrev:
KarlXII skrev:
fokusera på musiken.

Jag får oftare gåshud av musiken, när det är sådär jätte bra om "helt rätt" och man själv "är på humör" då brukar det kunna blå gåshud ! :D

Jag får ofta håshud av extremt bra partier i musik och av ljud som jag på något sätt tilltalas starkt av.

Chris Jones tillsammans med DALI Helicon MKII, alternativt Mentor, är bland
det häftigaste jag lyssnat på. Golvmodeller skall det vara.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-06 09:04

Nattlorden skrev:Överbetonad diskant och nedtonad bas - är det din preferens?

Min preferens? Nej.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-06 09:04

Hm, vad hände nu? :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 09:05

Jag strök en dålig kommentar, menade snarare:

De lät säkerligen mer detaljerat (i toppen) än de borde, så jag kan förstå om det lät "häftigt".
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-06 09:06

Nattlorden skrev:De lät säkerligen mer detaljerat (i toppen) än de borde, så jag kan förstå om det lät "häftigt".

Ja, exakt. Den är lite hissad i basen också på vissa frekvenser vilket skapar en
känsla av tydlig elbas, extremt krispig gitarr, etc.

Så det låter verkligen häftigt till allting från Stockfisch Records skulle jag påstå.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 09:10

Och jag misstänker du kan plocka fram en annan mängd plattor där det verkligen inte är till fördel?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-06 09:12

Nattlorden skrev:Och jag misstänker du kan plocka fram en annan mängd plattor där det verkligen inte är till fördel?

Alla andra plattor. :lol:
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Isaac

Inläggav Isaac » 2011-04-06 10:37

Har svårt att tänka mig att det finns högtalare som kan mäta sig jämlikt med hörlurar. Jag har alltid hört fler "fel" vid tillfällen då jag lyssnat i hörlurar.

Jag tror detta är ett kognitivt neurotiskt problem som endast kan brytas med terapi.

MVH/Isaac.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-06 10:37

Isaac skrev:Har svårt att tänka mig att det finns högtalare som kan mäta sig jämlikt med hörlurar. Jag har alltid hört fler "fel" vid tillfällen då jag lyssnat i hörlurar.

Jag tror detta är ett kognitivt neurotiskt problem som endast kan brytas med terapi.

MVH/Isaac.

True story.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-06 10:42

Det är inte så enkelt att ni är mer intresserade av ljud än av musik?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi