Marantz SR6005 och Dynaudio Contour S3.4

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-14 14:56

Richard skrev:Ja, visst lämnar Hegel mycket effekt, men låter den bättre ?

Tveksamt. Jag har inte öron nog att avgöra. Jag är nöjd med Marantz.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-14 15:15

Detta visste jag för övrigt inte.

"2002 Marantz Japan and Denon merge to form D&M Holdings, to later be
joined by other elite audio equipment brands, most famously McIntosh Labs
and Boston Acoustics."

Förklarar ju en del om Denon och Marantz. :?
Alea iacta est.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-05-14 16:07

NB skrev:
Richard skrev:Nej, troligen inte.

Nu blir jag sugen på den mindre modellen 5005 , eftersom det uppenbarligen inte innebär någon stor försämring i jämförelse med Hegels dac för 10000:-, och för/ slutsteg för 50000:-.

Jag måste säga att jag trots allt inte är förvånad- jag har ju upplevt samma sak med andra stereogrejor.

Det som är extra kul är att det nu med trolig säkerhet finns ett fullgott alternativ till denon avr 2807 , som låter lika bra, klarar fler ljudformat och dessutom är snyggare- och går att köpa i butik.
:)

Marantz.

Förlåt men jag förstår inte ovan, ironi eller seriöst? Baserat på tidigare inlägg så tror jag tyvärr inte du skämtar? Vad baserar du i så fall ovan på? Får en känsla av att du alltid försöker övertala dig själv (och andra) att
även det enklaste/billigaste är good enough. Det kan det ju vara om du ha
r tex. pip men finns många som ställer väldigt mycket högre krav. Om inte annat bör ju Hegel kombon (ej lyssnat på denna själv) kunna leverera mer effekt?

Små skillnader kan vara viktiga för vissa (därav det "stora" intresset av LTS F/E tester), se bara på 2308 (som du gillar) och 2807. Där finns skillnader, inte gigantiska men helt klart hörbara. Har båda och förenklat så levererar
2308 mer bas och lite snällare topp. Minns inte vad som gjorde att LTS
detekterade 2807 i F/E, men om det var för att den var lite för ljus så kanske det rent av är så att 2308 är mer transparent

Denon avr 2807 kunde inte detekteras vid den första F/E lyssningen. Lyssningen stördes dock då av en del käbbel mellan två deltagare.

Jag har ju jämfört denon avr 1507 direkt mot erikens holografic pre 25 och PA 9. Högtalare var pi60.

De lät varken ljusare eller mörkare någon av dem, utan exakt lika klangligt. Möjligen hade holografic/ PA 9 en aning, aning stramare ljud, men jag tror att skulle vara väldigt svårt att höra skillnaden blint. Vi snackar skillnader som är ungefär som en förflyttning i lyssningsposition på någon cm. 8O

Den slutsats jag drog var att jag kommer att köpa ett par pi60 såsmåningom. Förstärkarbyte är ren overkill.

Om det är så att din 2308 låter mera basig och med snällare topp än 2807, så är det ju inte omöjligt att 2308 färgar ljudet en liten aning.

Eftersom nu denon avr 1507 lät likadant som erkänt transparenta grejor som holografic/PA 9.

Detta förutsatt att hela - 07 serien från denon låter likadant.

Enkel logik, men ganska mycket spekulation. Jag är dessutom inte säker på att jag skulle hålla med dig att 2308 och 2807 låter olika- jag har ju inte jämfört själv,med just dessa modeller.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-05-14 16:40

Jag ser det som såhär:

Först har Richard gjort en extremt kortfattad sammanfattnig av LTS tester i MoLt så som han har uppfattat vad som stod, vilket alltså inte behöver betyda att det är korrekt.

Sedan har NB tolkat detta, börjat grubbla, och spekulerat vidare om vad han tro om soundet utifrån sina upplevelser.

Sedan spekulerar Richard vidare, han t o m skriver det själv denna gången! :D

Kanske inte så mycket ta på allvar... :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-14 16:48

Man kanske skulle koppla ihop NB och Richard i en kedja och se vem som
färgar.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare