Den bästa har just blivit bättre

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-17 12:41

perstromgren skrev:
subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Självklart. Priset är alltid rätt - under förutsättning att det inte är monopol och tvunget att handla.

/ B

Det beror ju alltid på maktförhållandet och hur något framförs.

Gör det? På de här prisnivåerna finns det inga konsumenter som jag tycker synd om eller som behöver skyddas på något sätt.

Sean Penn? Nicholas Cage*? Bill Gates? Roman Abramovich? Är inte de också människor? ;)

Nå, jag utesluter inte att det finns en och annan fattig stackare som offrat sig rätt mycket för att köpa en nätverksspelare för 150 000. Det är ju med avbetalning överkomligt för de flesta. Om den personen gjort valet fullt medveten om att det är ett statusköp, så är det fine. Men om personen har köpt marknadsföringen så är det lite tristare.

Det hade nästan varit bättre om nätverksspelaren hade kostat 15 miljoner, så att den var oöverkomlig.

* Iofs är väl just han en sån som skulle ha behövt skyddas från sina dåliga afffärer. :)

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-05-17 13:02

Läste igenom produktinformationen lite snabbt på linns hemsida, och det som står om klimaxen där tycker jag var synnerligen luddigt och svävande med termer som:
"ultimate digital music player",
"uncompromising in every conceivable way" och
"you can also enjoy recording studio quality in your own home.".

Den sista är lite lustig, låter det som man spelar upp musiken genom ett par Yamaha NS10 då eller? :)

Hela marknadsföringen känns alltför subjektiv för att jag skulle anse att någon blir lurad, känns lite som whiskyförsäljning (det är dom ju bra på skottarna) där man slänger sig med "worlds finest" hej vilt, vilket inte är fel då det är en subjektiv egenskap.
Vill någon lägga 146K på en apparat som är snygg och har råd så varsågod, och om någon mot förmodan skulle belåna sig över öronen för att kunna köpa en apparat dom egentligen inte har råd med så är inte Linns marknadsföring det största problemet personen har. Lite eftertanke tycker jag man kan förvänta sig av konsumenter.

Sen om Linnhandlare far med osanningar när dom säljer apparaten i fråga är ju en annan sak och något som jag tycker är fel, men apparaten som sådan och företagets reklam på hemsidan är inget jag har något emot.
För övrigt så är min mobiltelefon en mycket bättre världens bästa mediaspelare för den har "Clear Bass" i equalisern, det slår jag vad om att inte Linn Klimax har :)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-05-17 13:03

Kimpost skrev:
perstromgren skrev:
subjektivisten skrev:
Bill50x skrev:Självklart. Priset är alltid rätt - under förutsättning att det inte är monopol och tvunget att handla.

/ B

Det beror ju alltid på maktförhållandet och hur något framförs.

Gör det? På de här prisnivåerna finns det inga konsumenter som jag tycker synd om eller som behöver skyddas på något sätt.

Sean Penn? Nicholas Cage*? Bill Gates? Roman Abramovich? Är inte de också människor? ;)

Nå, jag utesluter inte att det finns en och annan fattig stackare som offrat sig rätt mycket för att köpa en nätverksspelare för 150 000. Det är ju med avbetalning överkomligt för de flesta. Om den personen gjort valet fullt medveten om att det är ett statusköp, så är det fine. Men om personen har köpt marknadsföringen så är det lite tristare.

Det hade nästan varit bättre om nätverksspelaren hade kostat 15 miljoner, så att den var oöverkomlig.

* Iofs är väl just han en sån som skulle ha behövt skyddas från sina dåliga afffärer. :)

Vilket skäl som helst för att köpa den är väl godtagbart, inklusive att den låter bättre eftersom den kanske gör det för köparna.
Bedrägeri är en helt annan sak som folk kan behöva hjälp att skydda sig ifrån. Är det trist att en bilentusiast köpt en Ferrari utifrån att han tror att det är den bästa bilen eller är det kul för honom? Jag tycker att man skall inte lägga sig i och värdera vad en produkt är värd för någon annan oavsett vad det gäller. Däremot så får man ju tycka att andra är idioter för att dom köper apparaten, men det skall inte finnas några skyddbarriärer för vad som är "vettigt".
Apparaten har ett högt pris, för vissa är den värd det men inte för andra. Konstigare än så är det inte.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-17 13:04

mx skrev:
StefanL skrev:
mx skrev:
subjektivisten skrev:Ok, hej då.

:?

Gissar på ignore.

Förstod det, tycker bara att det var ganska löjligt. :lol:

Att bestämma vad andra får köpa eller inte är väl i linje med att bestämma vem som får prata med en eller inte :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-17 13:11

Kimpost skrev:Men om personen har köpt marknadsföringen så är det lite tristare.

Fast det där blir lätt ett tveeggat svärd, om man ska ge sig på hifi-branschens beskrivningar av hur mycket bättre saker låter än allt annat. Ska man vara hårda mot Linn så får man vara det mot alla, och då blir det fruktansvärt svårt att klargöra vad som är placebo eller inte....

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-17 13:18

Äh, det är ingen stor grej. Klart jag tycker att det är ok att sälja stereoprylar (vi talar ju inte om basföda eller mediciner här) till vilket pris som helst. Men jag förbehåller mig rätten att håna (naturligtvis på ett hjärtligt sätt) produkter jag anser vara löjliga, och/eller bara löjligt prissatta... ;)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-17 13:29

Kimpost skrev:Äh, det är ingen stor grej. Klart jag tycker att det är ok att sälja stereoprylar (vi talar ju inte om basföda eller mediciner här) till vilket pris som helst. Men jag förbehåller mig rätten att håna (naturligtvis på ett hjärtligt sätt) produkter jag anser vara löjliga, och/eller bara löjligt prissatta... ;)

Det hade varit mer okej om det fanns en motpol. Idag så "hör alla" tidningar skillnad på dessa bluffprodukter vilket skapar en obalans på marknaden.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-05-17 13:35

subjektivisten skrev:
Kimpost skrev:Äh, det är ingen stor grej. Klart jag tycker att det är ok att sälja stereoprylar (vi talar ju inte om basföda eller mediciner här) till vilket pris som helst. Men jag förbehåller mig rätten att håna (naturligtvis på ett hjärtligt sätt) produkter jag anser vara löjliga, och/eller bara löjligt prissatta... ;)

Det hade varit mer okej om det fanns en motpol. Idag så "hör alla" tidningar skillnad på dessa bluffprodukter vilket skapar en obalans på marknaden.

Finns det nån motpol till Ferrari och motortidningarna?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-17 13:35

subjektivisten skrev:

Du finns ju som motpol. Om en kompis till mig skulle fundera på att köpa en nätverksspelare för 146 500, så skulle jag ge dem min åsikt. Förmodligen även om vanlig hifipress, om personen skulle hänvisa till sådan. "Fina bilder, men ta inte omdömena på alltför stort allvar."

:)

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-17 13:37

JanBanan skrev:
subjektivisten skrev:

Det tror jag. Barnvagnsinsatsen går knappast in i en Ferrari. Däremot kan det vara en jävligt kul rikemansleksak. Och den ger ju status!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-05-17 13:43

Kimpost skrev:Du finns ju som motpol.

Nu talar jag om pressen.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-17 14:05

subjektivisten skrev:

Nu talar jag om pressen.

Gott om alternativ till high end-tidningar:

http://www.pressbyran.se/webbshop/tidni ... lektronik/

(är också på ignore, kan nån quota mig eller)

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2011-05-17 14:20

phloam skrev:
subjektivisten skrev:

Nu talar jag om pressen.

Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-05-17 14:33

Tack, men gärna av nån som inte också är på ignore om det finns :D

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-05-17 14:34

phloam skrev:
subjektivisten skrev:

Nu talar jag om pressen.

Jag provar. :)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-05-17 14:37

JanBanan skrev:
phloam skrev:
subjektivisten skrev:

Nu talar jag om pressen.

:lol: @ Janne.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-17 14:43

Haha. :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2011-05-17 14:56

subjektivisten skrev:
StefanL skrev:De som tycker (i detta fall) Linns grejor är så bra att de vill köpa detta får själv bestämma om det är värt pengarna eller ej.

Om de som du säger gått på detta, så tror jag inte dom ser det som trams eller att de blir lurade.

Jag tycker man ska avslöja ocker och lögner på samma sätt som man bör avslöja t ex spåkärringar som lura av folk alla deras pengar.

Absolut, ocker är brottsligt (i Sverige).

Lögn i Linns fall blir svårt, deras beskrivningar är är (minst sagt) något luddiga.
Och det är bara lögn för de som ser det som en lögn, de som tror på det, anser det sanning. Oavsett om de behöver låna för att köpa, så lär inte mina rop om att Linn ljuger få köparen att ändra sig.

(Vill poängtera att jag inte skulle lägga så otroligt mycket pengar på en nätverksspelare)

Där finns ett passande engelskt uttryck; An fool and his money are soon parted.
Snabler och grobianer

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-05-17 15:14

Linn är säkert ett seriöst arbetande företag som generar en vinst som bla betalar ut lönerna till sina anställda och räcker för nyinvesteringar etc, etc.

Ocker och lögner?

Det enda Linn är tvungna att lova är att leverera specifik angiven produkt till kunden och leva upp till lovade garantiåtaganden som kunden betalat för.

Deras marknadsanalys är säkerligen så att denna apparat kan säljas för just det pris de begär och sannolikt generera en vinst på något sätt, pengar eller prestige.

Marknaden avgör sedan om priset är rätt.

Detta är inte ocker då denna produkt inte exempelvis är en livsuppehållande medicin, har en viktig samhällsfunktion eller liknande.

Den moraliska aspekten i att köpa en mycket dyrare vara, än en likvärdig för lägre pris, måste individen avgöra själv, tycker jag
Däremot bör samma individ kanske ställa sig frågan om pengarna gör mer nytta nån annanstans?

Linn verkar dock ta ansvar för miljön vilket hedrar dem.

http://www.linn.co.uk/environmental_policy
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-05-17 15:32

Varför hacka på prissättningen av Linns Klimax-prylar?
De är ju billiga!
Jämför med de fantastiska :roll: svenska förstärkarna "the Lars" .
Om jag inte minns fel lanserades de först i Sverige för 140.000 SEK och bara det ansågs väl vara ganska oblygt :oops: i förhållande till vad de presterar ljudmässigt.
Ska man vara exklusiv får man inte sälja sig för billigt.
I samband med USA-lanseringen var det inte tal om något pris i SEK längre utan i ett slag var piset nu 100.000 USD! 8O
För att riktigt motivera prisnivån var de inte dummare än att de året därpå höjde priset med 10% till 110.000 USD på grund av att dollarn fallit i värde, vilket i och för sig var alldeles sant (och hade de inte höjt hade det varit ett tyst medgivande att priset var uppblåst).
Jag tvivlar starkt på att de fått lika myckt publicitet om de lanserats i USA i prisläget 20-25.000 USD.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-05-17 15:36

Jag tror inte att denna apparat drabbar någon som inte har råd med den, de flesta människor inser nog vad de ger sig in på(except children and morons)och köper den kanske för sin coola färg eller för att den passar in i övrig linnelektronik, att audiofiler på allvar tror att den gör ett jättelyft återgivningmässigt är nog inte så troligt.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-05-17 15:38

När/om det kommer en The Lars tipstråd från ett fan, så lär det kanske inte vara helt tyst. :)

Kollade hemsidan. Kanonpriser ju! :D

The Lars Type 1 amplifier – Euro 60,000 plus VAT/pair

The Lars Type 2 amplifier – Euro 45,000 plus VAT/pair

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-05-17 16:11

KarlXII skrev:
subjektivisten skrev:
StefanL skrev:De som tycker (i detta fall) Linns grejor är så bra att de vill köpa detta får själv bestämma om det är värt pengarna eller ej.

Om de som du säger gått på detta, så tror jag inte dom ser det som trams eller att de blir lurade.

Jag tycker man ska avslöja ocker och lögner på samma sätt som man bör avslöja t ex spåkärringar som lura av folk alla deras pengar.

Vilket är ockret och lögnerna?

Bump.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-05-17 17:21

KarlXII skrev:
KarlXII skrev:
subjektivisten skrev:

Vilket är ockret och lögnerna?

Bump.

Tror du verkligen att du kommer att få ett svar? :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-05-17 17:53

jag tycker det är dags att begrava dumstrutarna som folk ska ta på sig bara för att dom köper dyrt, för det är ju verkligen inte dumt att köpa dyrt, jag tycker nästan att dyrt är bra, eller iallafall lika bra som billigt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-05-17 18:10

JanBanan skrev:
subjektivisten skrev:

Nej. För inom bilvärlden finns en tydig skillnad på vad grejjorna faktiskt levererar. Du får bättre knuffifrån i en ferrari än en i vanlig svennebil. Du får alltså något rellet för den extra kostanden. Inom HiFi är det sällan så, det är ganska vanligt att man får en teknsikt sämmre produkt om man betalar 20 gånger mer.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-17 18:23

Tråkigt drev min kommentar om prissättningen hade.

Alltid lika trist när sarkasm och ironi sker i flock :(

Håller med om att det finns en hel del märkliga påståenden i "produktinformationen" men det har inte ett skit med priset att göra. Priset är rätt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2011-05-17 18:29

http://www.youtube.com/watch?v=JAnsJSur ... 09F6CA20FF

på tal om vanlig svennson kärra vs ferrari.
Senast redigerad av robert293 2011-05-17 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-05-17 18:33

Jag tycker den är för billig.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Imidor

Inläggav Imidor » 2011-05-17 19:26

KarlXII skrev:
Kimpost skrev:Det vore otroligt befriande av att se en marknadsföring som ärligt säger att "den här produkten är för er som vill ha samma högkvalitativa ljud som ni kan få via vår 15 000 kronorsspelare, men som vill betala väldigt mycket extra för den."

Tycker inte jag. Jag vet inte varför men tanken gör mig lite illamående.
Kanske för att världen då nått en präktighetsnivå som övergått det absurda. :)

Jag tycker att det måste finnas lite guldkant på tillvaron utan att den hela tiden måste motiveras och ursäktas med förståndiga argument.
Låt tillverkare och agenter vara stolta och glada över sina prylar, så väljer jag själv om det är något för mig.

Visst är priset på den där grunkan oerhört perverst och jag skulle aldrig själv komma på tanken att köpa den, men jag uppskattar ändå att den finns därute, på samma sätt som jag gillar att det finns exempelvis en Koenigsegg. Vad har den att hämta mot en VW Golf - om man är förståndig?

Kloka ord :)

Gällande Klimax DS så, den låter riktigt bra (bara lyssnat på den förra modellen) men den är också sjukt dyr och har man råd så har man råd, lyckostar är väl det spontana jag kan säga åt dom som har råd för har man råd med en premiumprodukt som Klimax så har man så mycket pengar som jag skulle vilja ha :) Dock så, jag idiotförklarar dom inte för att dom har mer pengar än mig, alla hittar sin egen lycka på sitt eget sätt.

Däremot kan det vara nära till att idiotförklara folk som rakt av dissar andra och prylar bara för att man själv inte har råd med dom, eller ens provlyssnat det man dissar.

Akurate DS (Majik DS tycker jag inte riktigt om, den låter.. konstigt iaf med dom firmwareversioner jag hört den, sneakyn låter bättre i mina öron) kopplat till t.ex Akurate 2200 som driver på ett par rätt uppställda passiva Majik 140's är faktiskt en riktigt trevlig upplevelse utan att det kostar galet med pengar. Hur många i tråden har ens provlyssnat ett liknande system innan man börjar spy galla över Linn? Är det ens 10%? 5%? ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi