Moderator: Redaktörer
phloam skrev:StefanL skrev:Märkte att jag njöt lika mycket av musiken på billigare anläggningar, så jag sålde allt. Så jag kom ifrån apparatfokus och kom in i musikfokus.![]()
Musikfokuset kanske fanns där hela tiden, men stod i skuggan av apparatfokus? Sen när det senare minskar så framstår det som större fastän det egentligen inte är så stor skillnad.
Det som är lite lustigt är att många ser det som att apparatfokus på nåt sätt skulle "konkurrera ut" musikintresset - fast väldigt få skulle säga att ett hysteriskt musikintresse skulle riskera att konkurrera ut ett apparatintresseMusikintresset är helt enkelt inte lika beroende av att haka på ett annat intresse, som hifi/apparat/ljudkvaltetsintresset är....
Flint skrev:Det som driver mig är nog mest en teknisk nyfikenhet och att DIY:a. Däremot är jag totalt likgiltig inför den HIFI-noja och tolkning som här ofta benäms "korrekt återgivning" vilket jag är väldigt tacksam för. Jag vill maximera min personliga musik och ljudupplevelsen i nuet men den behöver för den skull inte explodera av infrabas bara för att den basen råkar finnas med på CD-skivan. Det är alltså bara jag själv som bestämmer vad som är HIFI och välljud i min värld. Musikintresset är dessutom numera betydligt mindre/svagare än teknik, pryl och mätintresset.
IngOehman skrev:
Att konstatera att sådana fall finns kräver ju bara att man tittar runt lite,
och konstatera att så kan ske, och att de som drabbas ofta lider av det.
Vet heller inte hur många jag träffat på som själv anmält att de märkt att
de (under en mer eller mindre lång period, i förekommande fall många år!)
tappat bort musiken på grund av en hifi-nojja som tagit över. Alltså det
musikintresse som de hade som unga och som fick dem att söka efter en
bättre återgivning.
Vh, iö
Flint skrev:Det som driver mig är nog mest en teknisk nyfikenhet och att DIY:a. Däremot är jag totalt likgiltig inför den HIFI-noja och tolkning som här ofta benäms "korrekt återgivning" vilket jag är väldigt tacksam för.
Flint skrev: Musikintresset är dessutom numera betydligt mindre/svagare än teknik, pryl och mätintresset.
Flint skrev:IngOehman skrev:Hur lyder de där tumreglerna du nämner?
Olika.
phon skrev:Flint skrev:Det som driver mig är nog mest en teknisk nyfikenhet och att DIY:a. Däremot är jag totalt likgiltig inför den HIFI-noja och tolkning som här ofta benäms "korrekt återgivning" vilket jag är väldigt tacksam för.
Kan det inte (omedvetet) påverka/minska musikintresset om återgivningen är mindre bra?
.
IngOehman skrev:Är det svårt att fokusera på musiken menar du, när du hör dem live?
Det låter konstigt.
Kan det möjligen vara så att du när du skriver bra återgivning, egentligen
menar dålig återgivning?
phloam skrev: Inte musikintresset (det vore ju helt barockt).
phon skrev:
Jag menade intresset för att lyssna på musik, och undrade om det intresset möjligen kunde minska om det inte låter så bra som man medvetet eller undermedvetet önskar?
.
phon skrev:KarlXII skrev: Oh ja, absolut. Sen vad som är bra....
Så bra, då var ju halva min undran avklarad ...
Ja just, vad är bra ja ... hur vet man hur mycket man vet?
phon skrev:phloam skrev: Inte musikintresset (det vore ju helt barockt).
Varför det? Nu lyssnar jag inte särskilt mycket på barockmusik, men ... ?
Jag menade intresset för att lyssna på musik, och undrade om det intresset möjligen kunde minska om det inte låter så bra som man medvetet eller undermedvetet önskar?
Och i förlängningen, enligt trådens fråga, om det uppspelade ljudets återgivningskvalitet påverkar fördelningen mellan intresse för att lyssna på musik och intresse för att bygga om anläggningen.
Analogt med om den använda cykelns kvalitet påverkar intresset för att cykla, respektive meka med cykeln för att eventuellt förbättra den.
Är det roligare att cykla på en perfekt cykel, eller spelar det ingen roll alls om det är punka fram och bak, och att styret sitter snett?
.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster