Nätverksspelare, är det något att ha?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2011-07-01 20:29

Magnuz skrev:
Headfi skrev:Jag skulle också påstå att har man ett par riktigt bra hörlurar som drivs av en bra förstärkare kan man nå en upplösning som gör att nyansskillnaderna mellan olika MP3-spelare framgår. Däremot är det inte säkert att dessa skillnader framträder klart vid högtalarlyssning då rumsproblematiken påverkar.

Nu är det här som sagt ett sidospår, men jag vill minnas att i testet jag nämnde ovan verkade det som om det snarare var lättare att detektera skillnad mellan mp3 och CD-format med högtalare än med lurar. Åtminstone var det så för någon.

Har man B&W 801 Nautilus med Krell-steg så är det säkert lättare att detektera skillnader, än med en Sennheiser -lur för ca. 1kKr. Men för övriga så är nog hörlurar oftast aningen mer avslöjande :)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-07-01 20:38

xeizo skrev:Har man B&W 801 Nautilus med Krell-steg så är det säkert lättare att detektera skillnader, än med en Sennheiser -lur för ca. 1kKr. Men för övriga så är nog hörlurar oftast aningen mer avslöjande :)

Jag är inte så säker. Jag måste försöka hitta den där tråden, det stod mer där.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-07-01 21:12

Magnuz skrev:
Headfi skrev:Jag skulle också påstå att har man ett par riktigt bra hörlurar som drivs av en bra förstärkare kan man nå en upplösning som gör att nyansskillnaderna mellan olika MP3-spelare framgår. Däremot är det inte säkert att dessa skillnader framträder klart vid högtalarlyssning då rumsproblematiken påverkar.

Nu är det här som sagt ett sidospår, men jag vill minnas att i testet jag nämnde ovan verkade det som om det snarare var lättare att detektera skillnad mellan mp3 och CD-format med högtalare än med lurar. Åtminstone var det så för någon.

Så är det vanligtvis och det är inte svårt att inse varför det är så när man inser hur hörseln och mp3-kodningen fungerar. Man förlorar främst spatial information och den hörs tydligast med högtalare snarare än hörlurar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Inläggav FalloutBoy » 2011-07-01 21:43

Headfi skrev:Dock gäller det också att man har en musikspelare som klarar att koda av filen på ett bra sätt och där kan det finnas skillnader. Det gör att det KAN uppstå en hörbar skillnad mellan en MP3 i 320 kbit/s och lossless/CD om någon del i kedjan brister, t.ex att MP3-avkodaren inte är helt optimal.
Själva avkodningen kan enbart göras på ett sätt och påverkar inte ljudinformationen, så där kan inga skillnader uppstå (om avkodaren fungerar som den ska).

Jag skulle också påstå att har man ett par riktigt bra hörlurar som drivs av en bra förstärkare kan man nå en upplösning som gör att nyansskillnaderna mellan olika MP3-spelare framgår.

Om du menar mjukvaruspelare så bör det inte finnas några hörbara skillnader mellan dem. Alla vettiga mjukvaruspelare kan (med rätt inställningar) skicka en bitperfekt signal till ett ljudkort/DAC.
Och om de inte klarar det så kommer det påverka uppspelning av alla format, inte bara MP3.

torig

Inläggav torig » 2011-07-01 22:06

subjektivisten skrev:Hur vore det om folk, istället för spekulera, gjorde lite tester?

+1

/mvh

torig

Inläggav torig » 2011-07-01 22:24

Richard skrev:
torig skrev:
Richard skrev: Vilken metod, förutom hörseln och lyssnandet vid utvärderingsmetoden tycker du man ska använda, då?

Mät- respektive spekulationsmetoden tycks vara oftast förekommande vid utvärderingen av det förmodade eller antagna resultatet.

/mvh

Jag tror inte att Nefilim varken mätat eller spekulerat fram sina lyssningsintryck. Jag tror, vilket kan förstås av hans inlägg, att han lyssnat sig fram till denna slutsats att det inte går att höra skillnad.

Hör du ingen skillnad mellan 320 kbit och cd- återgivning i praktiken, ( vilket verkar vara fallet, ivartfall för mig och Nefilim ) är det kanske bättre att satsa på andra delar i stereoanläggningen, placeringen av högtalarna och att förbättra akustiken i rummet.

Mitt inlägg var definitivt inte riktat till Nefilim eller andra som "inte hör någon skillnad". Tycker man så, inte mig emot.

Är dock förvånad att du och andra mer eller mindre anser att det inte finns någon skillnad för att man inte råkar höra någon skillnad via den avspelningsutrustning man använder sig av, när den ena tekniken går ut på att skala bort väsentlig information från originalinspelningen.

Ibland tycks det vara viktigt med "öppet fönster" eller "fullt genomsläpp" i andra sammanhang har det "ingen betydelse". Hör man ingen skillnad bör man nog fundera på vad det är för avspelningsutrustning man använder sig av.

En gång i tiden hade jag ett Nakamichi 670ZX kassettdäck och en ReVox A77 rullbandspelare som jag tyckte var väl så bra som min dåvarande skivspelare (hörde ingen skillnad). Sedan bytte jag skivspelare och därefter var det inte roligt längre att lyssna på musik mha av kassett-/rullbandspelare...

/mvh

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-07-01 22:32

Naqref skrev:Så är det vanligtvis och det är inte svårt att inse varför det är så när man inser hur hörseln och mp3-kodningen fungerar. Man förlorar främst spatial information och den hörs tydligast med högtalare snarare än hörlurar.

Det var det jag ville minnas.

torig skrev:Är dock förvånad att du och andra mer eller mindre anser att det inte finns någon skillnad för att man inte råkar höra någon skillnad via den avspelningsutrustning man använder sig av, när den ena tekniken går ut på att skala bort väsentlig information från originalinspelningen.

Njae, den går väl ut på att skala bort oväsentlig information. D.v.s. information som vi normalt sett inte ens läger märke till att den finns där. Hur bra det fungerar kan man diskutera, men någonstans på kbit/s-skalan finns definitivt en brytpunkt där det blir mer eller mindre omöjligt att höra skillnad och det är ett faktum att det verkar vara väldigt svårt för de allra flesta att höra skillnad på 320 kbit/s mp3 och 16/44.1 PCM. Det skulle väl i och för sig kunna bero på avspelningsutrustningen, men någon borde ju ha tillräckligt bra grejer, tycker man.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-01 22:51

Headfi skrev:
Jag skulle också påstå att har man ett par riktigt bra hörlurar som drivs av en bra förstärkare kan man nå en upplösning som gör att nyansskillnaderna mellan olika MP3-spelare framgår. Däremot är det inte säkert att dessa skillnader framträder klart vid högtalarlyssning då rumsproblematiken påverkar..

Prove it!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-07-01 23:04

subjektivisten skrev:
Headfi skrev:
Jag skulle också påstå att har man ett par riktigt bra hörlurar som drivs av en bra förstärkare kan man nå en upplösning som gör att nyansskillnaderna mellan olika MP3-spelare framgår. Däremot är det inte säkert att dessa skillnader framträder klart vid högtalarlyssning då rumsproblematiken påverkar..

Prove it!

Behövs inte, det är ju fullt logiskt att dåliga rum maskerar information.

Användarvisningsbild
Headfi

Inläggav Headfi » 2011-07-01 23:12

Jag beskriver min tes nu, dock har jag inget svenskt tangentbord just for tillfallet.

Kor man ut signalen till en DAC spelar det ingen roll vilken musikspelare man har salange den ar bitkorrekt.

Talar vi daremot om en grunka med intern signalbehandling sasom en smartphone KAN det finnas skillnader mellan olika musikspelarprogramvaror. Detsamma galler en dator om man INTE kor nagon extern DAC o.dyl utan enbart kor ut ljudet i ett par direktanslutna lurar.

Vad ar det da for skillnader som KAN finnas?

Tja, det beror helt pa hur originalmusikspelaren presterar. Tar vi vissa HTC-modeller som exempel kan en tredjepartsspelare som PowerAMP forbattra ljudet jamfort med att spela upp MP3or fran HTCs egen variant. Forbattringen ar ofta relaterad till en franvaro av fargning och resulterar i nagot renare ljud som, ihop med ovriga funktioner (inkl anvandbar EQ) gor att de ungefar 30 kronorna som PowerAMP kostar i Android Market blir motiverade. Vissa tillverkare kor med en sorts intern EQ for medfoljande inearlurar och i de fallen uppfattas vanligtvis en forbattring med en annan spelare.

Med en annan modell kan resultatet bli noll, d.v.s ingen skillnad alls. Skillnaden ar i vilket fall som helst pa nyansniva sa det ar inget tal om "stor skillnad" eller andra overord.

For datorer ar laget ett annat, om extern DAC anvands ar det enbart en sak som galler: bitkorrekt ut. Det som kan tala for alternativa musikspelare ar dock finesser sasom automatisk installning av korrekt bitdjup m.m beroende pa lat. I Mac OS X far man annars stalla om det manuellt, d.v.s kor man med 16-bit 44,1 Khz och vaxlar till en lat i 24-bit 96 Khz samplar datorn ned till det forstnamnda om det ar valt i Audio MIDI Setup. En alternativ musikspelare skoter den biten per automatik.

Saledes: i vissa fall finns en ljudmassig skillnad mellan avspelningsprogramvaror men de upptrader normalt i mobilsammanhang eller med en dator som EJ anslutits till nagon extern DAC o.dyl. Daremot finns inga skillnader om man skickar ut en bitkorrekt signal ur en dator eller smartphone till en extern DAC.

De ljudskillnader som kan finnas, med stor betoning pa KAN, ar vanligtvis sma men kan i vissa fall gora det motiverat att skaffa t.ex PowerAMP fran strikt ljudmassig synvinkel till sin Androidmobil.

Jag hoppas det blev klarare nu.

Avseende bevisning av skillnader: att bevisa skillnader pa en bitkorrekt signal fran en dator till DAC gar ej vid ett blindtest eftersom det inte finns skillnader. Bitkorrekt ar bitkorrekt.

For en smartphone kan det finnas skillnad, dock beror det pa modell och hur bra tillverkarens egen musikspelare ar. Jag ser t.ex inget behov av en tredjepartsspelare till en iPhone eller iPad eftersom de later utmarkt rakt ur boxen. Med en HTC-mobil kan det dock vara annorlunda, atminstone pa de modeller jag testat.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-01 23:19

Goldfinger skrev:
subjektivisten skrev:
Headfi skrev:

Prove it!

Och ändå verkar det vara prexis tvärser om . . . . . . .
alltså det är svårare att detektera skillnad med hörlurar
jmf. med högtalare . . .(*gissar att algoritmerna för Mp3
utvecklades främst med/under hörlurslyssning).

*Tror mig veta
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-01 23:39

Goldfinger skrev:

Spelar ingen roll om det är via högtalare eller hörlurar, låt han bevisa att han överhuvudtaget kan skilja dom åt. Chansen ä enormt liten, vill jag hävda.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-07-02 00:20

T
subjektivisten skrev:
patjoh skrev:Du är ett skämt :)

Det betyder alltså att du inte vill eller kan stå för dina utsagor?
Det enda skämtet jag kan föringra mig är när du framförde DVD-A och SACD versioner med "högre dynamik" än CD versionen, när det visade sig att dom hade snarare lägre dynamik än CD utgåvan. :D
Nu ljuger du och hittar på saker igen:-) Jag har sagt DVD-A (tex 24/96) är ett på alla sätt bättre format än CD, inkl dynamikomfång. Och det borde väl du förstå också kan man tycka, även om du tidigare envetet och aggresivt hävdat LP formatet är mycket bättre än CD...

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-03 16:07

Harryup skrev:
Richard skrev:Det är väl den där " mattheten" som är det eftertraktade " analoga" ljudet...

Låter SB 3 matt i jämförelse med tascam cd, alltså ? ( som drive ).

Karik III låter också matt, eller " snällt " i jämförelse med många andra cd- drivers då den kopplas till en dac.

Min fråga är då till dig, Harryup: är du säker på att din tascam- drive verkligen återger bättre ? Den kanske isjälvaverket låter sämre ?

Lågjittrande digitala källor ( drivers ) låter ofta enligt min uppfattning både " snällare" och naturligare, mattare i jämförelse, än sämre drivers som ofta låter mera gällare, hårdare, mera dynamiska och skramligare.

Ja, Tascamen låter klart trevligare än Squeezeboxen, båda kopplade till DAC-1. Ingen har någonsin föredragit Squeezeboxen. Och "analogt" låter det absolut inte.
mvh/Harryup

Det verkar som att små skillnader kan man nog uppfatta- även vid jämförelse mellan olika nätverkspelare.
Vid längre lyssningar kommer det fram..

Nu fungerar min SB Duet igen, åtminstone tillfälligt. :?
Lyssnade igår i över en timme på den, men jag kan bara konstatera att iPad via hörlursutgången analogt ut in i förstärkaren låter bättre.

Genom SB duet låter det bara en smula ... Tråkigt. Märk väl endast i jämförelse med iPaden. minPlaystation 3 matad med cd analogt ut låter rent illa.

Klangligt låter det likadant förstås, men det blir mera saft och kraft i
musiken, mera muskler och tydligare basgångar med iPad.

Undras om inte spdif överföringen ställer till det en smula med duetten. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-04 11:33

patjoh skrev:Nu ljuger du och hittar på saker igen:-) Jag har sagt DVD-A (tex 24/96) är ett på alla sätt bättre format än CD, inkl dynamikomfång. Och det borde väl du förstå också kan man tycka, även om du tidigare envetet och aggresivt hävdat LP formatet är mycket bättre än CD...

Jag ljuger inte och har screenshoten där du skriver om DVD-A skivor som är bättre än CD utgåvan.
Till skillnad mot dig kan kan jag ta till mig och lära mig nya saker. 8)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-04 12:48

Richard skrev:
Harryup skrev:
Richard skrev:Det är väl den där " mattheten" som är det eftertraktade " analoga" ljudet...

Låter SB 3 matt i jämförelse med tascam cd, alltså ? ( som drive ).

Karik III låter också matt, eller " snällt " i jämförelse med många andra cd- drivers då den kopplas till en dac.

Min fråga är då till dig, Harryup: är du säker på att din tascam- drive verkligen återger bättre ? Den kanske isjälvaverket låter sämre ?

Lågjittrande digitala källor ( drivers ) låter ofta enligt min uppfattning både " snällare" och naturligare, mattare i jämförelse, än sämre drivers som ofta låter mera gällare, hårdare, mera dynamiska och skramligare.

Ja, Tascamen låter klart trevligare än Squeezeboxen, båda kopplade till DAC-1. Ingen har någonsin föredragit Squeezeboxen. Och "analogt" låter det absolut inte.
mvh/Harryup

Det verkar som att små skillnader kan man nog uppfatta- även vid jämförelse mellan olika nätverkspelare.
Vid längre lyssningar kommer det fram..

Nu fungerar min SB Duet igen, åtminstone tillfälligt. :?
Lyssnade igår i över en timme på den, men jag kan bara konstatera att iPad via hörlursutgången analogt ut in i förstärkaren låter bättre.

Genom SB duet låter det bara en smula ... Tråkigt. Märk väl endast i jämförelse med iPaden. minPlaystation 3 matad med cd analogt ut låter rent illa.

Klangligt låter det likadant förstås, men det blir mera saft och kraft i
musiken, mera muskler och tydligare basgångar med iPad.

Undras om inte spdif överföringen ställer till det en smula med duetten. :)

Du har inte möjligt att testa coax?

mvh/Harryup

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-04 19:25

Har redan gjort det, det låter likadant med optisk koppling som med elektrisk. Möjligen en aning kantigare ( alltså värre) med elektrisk överföring, men det kan vara inbillning.

iPad låter en aning bättre tycker jag subjektivt. Eftersom jag kört iPad i över en vecka innan jag fick ordning på det trådlösa strulet med SB duet så verkar det vara en skillnad som märks då man lyssnar länge.

För att förklara enkelt: med iPad lyssnar jag lätt igen en hel skiva i sträck . Med SB Duet så blir det lätt en låt i taget ( få se nu, den här låten låter nog bättre..)

Kanske är det så enkelt att dacen i IPad och dess analogdel är en aning bättre än de som sitter i denonreceivern och i Squeezebox receiver.
Senast redigerad av Richard 2011-07-04 19:37, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-07-04 19:33

Richard skrev:Har redan gjort det, det låter likadant.

Har du blindtestat? :lol:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-07-04 19:36

Aerob skrev:
Richard skrev:Har redan gjort det, det låter likadant.

Har du blindtestat? :lol:

Nix. 8)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-07-04 19:48

subjektivisten skrev:
Headfi skrev:

Prove it!

Vaffö då?

Räcker det inte med maxad feelgood? Du har ju es-filter. Vaffö då?

Det har jag med, es alltså och det känns väldigt bra, men jag behöver inte bevisa något, för någon. Varför kräver du att andra ska bevisa sina påståenden när du själv anger subjektiva påståenden om utrustning på mässor tex. Lugna dig lite.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-07-04 23:40

J
subjektivisten skrev:
patjoh skrev:Nu ljuger du och hittar på saker igen:-) Jag har sagt DVD-A (tex 24/96) är ett på alla sätt bättre format än CD, inkl dynamikomfång. Och det borde väl du förstå också kan man tycka, även om du tidigare envetet och aggresivt hävdat LP formatet är mycket bättre än CD...

Jag ljuger inte och har screenshoten där du skriver om DVD-A skivor som är bättre än CD utgåvan.
Till skillnad mot dig kan kan jag ta till mig och lära mig nya saker. 8)
Det är rätt psycho att spara screenshots:-) Men jag synar förstås, då jag vet du ljuger och hittar på återigen!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-04 23:44

patjoh skrev:Det är rätt psycho att spara screenshots:-) Men jag synar förstås, då jag vet du ljuger och hittar på återigen!

Nej, det är bara smart när man vet att vissa inte kan stå för sina fel. :D
Tror inte att tråden behöver se det men ge mig din mejladress så kan jag skicka bilden. 8)

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-07-04 23:54

subjektivisten skrev:
patjoh skrev:Det är rätt psycho att spara screenshots:-) Men jag synar förstås, då jag vet du ljuger och hittar på återigen!

Nej, det är bara smart när man vet att vissa inte kan stå för sina fel. :D
Tror inte att tråden behöver se det men ge mig din mejladress så kan jag skicka bilden. 8)
Lär vara nåt som är postat här, så länka? Eller posta dina screenshots du, så ser folk hur du hittar på saker:-) Du säger CD är ett bättre format än DVD-A, bevisa det istället tycker jag..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-07-05 00:04

XXX

Drama från andra forum stannar vid det forumet och ska inte släpas in här. /Jax

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-05 00:48

Herregud vilket drama. Jag har förmodligen bara ett liv och jag tänker inte slösa bort mer tid på subjektivisten. Varför inte bara sluta tjafsa i denna tråden?

:evil:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-07-05 00:54

Harryup skrev:Herregud vilket drama. Jag har förmodligen bara ett liv och jag tänker inte slösa bort mer tid på subjektivisten. Varför inte bara sluta tjafsa i denna tråden?

:evil:

Varför så pessimistisk/deterministisk . . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Nätverksspelare - en onödig komplikation

Inläggav lennartj » 2011-07-05 03:07

Nätverksspelare - vaffö de?
Jag ser ingen anledning att slänga ut pengar på sådant krafs.
Min dockade Thinkpad står inom bekvämt räckhåll.
foobar2000 är gratis.
Jag gav en tusenlapp för en hiface från m2tech i gruppköp,
installerade driver för Kernel Streaming (också gratis)
"hittade" lagom längd koax med högsta kabelteve-klassning
monterade lämpliga kontakter ur mitt komponentförråd och anslöt till en ledig ingång på min favorit-DAC.

Efter att ha pekat ut mina mediabibliotek i foobar och valt den nya drivern är det bara att spela.
Kvaliteten blir så bra som den egna DACen tillåter.

Bild

Nätverksspelare - vaffö de?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-05 08:16

För min del så vill jag inte ha en raid stående i vardagsrummet och dessutom så spelas det film eller musik på 7 platser i huset.
Dessutom så känner jag inte så där jättemycket för att ha en PC att vara beroende av och Mac har lite dåligt flacstöd.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Behovsanalys...

Inläggav lennartj » 2011-07-05 10:25

Min RAID står i köket.
På samma sätt som i tråden "Enkelheten vinner i längden" vill jag bara väcka dem som riskerar att följa strömmen utan att analysera de egna behoven.
Alla behöver inte någon nätverksspelare.
Jag ifrågasätter inte att det kan vara en utmärkt lösning att ha ett flertal nätverksspelare i en del hushåll.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-07-05 10:34

Många gånger så kan man ju klara sig med en spelare och en eSATA disk direkt i den men rippar man Bluray så blir det lite stooort utrymme som behövs. För musik så ska det mycket till innan behöver massor med diskar.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi