Slutklämmen Bi21 vs piPs och i6:
Det är Alu diskant i Bi21, och dom är mycket avslöjande, dom låter dock inte det minsta "överanalytiskt" och/ eller "hissat" i diskanten.
Ljudet är mycket balancerat och musikaliskt men dom disikerar verkligen musiken och allting finns där, jätte hög upplösning genom samtliga register och höga ljudtryckskapacitet borgar för en avslappnad och naturlig musikupplevelse.
Så, Vi tre tyckte att dom låter förjävla bra helt enkelt, vi lyssnade bara på musiken och allting fanns där på ett anturlig och bra sätt. Ingenting blir "överbetat" och ingenting upplevs saknas, det e liksom musik
Kapaciteten är för dom flesta antagligen tillräcklig i basområdet, något mer kapacitet än piPs och går något djupare än vad piPs mäktar med.
Vi spelade ofta kring 95-100dB med dom odelade till diverse rock och en del annan inte för basintensiv musik. det fixade inte piPs på långa vägar utan att låta riktigt illa... i alla tre rummen vi testat !
Delade så är dom MYCKET kompetenta för storleken och det går att spela rusktigt högt utan att dom visar en tendens till att låta ansträngda.
Och oavsett ljudnivå så ändras inte karaktären nämnvärt på högtalaren, utan det är fortfarande "bara musik" och vi kunde inte höra några egenheter som vi störde oss på.
Bi21 är inte lika kräsna på dämpade rum som piPs, i ett dåligt dämpat rum så kan piPs låta snarast påträngande...
Bi21 har inte den egenheten i ritkigt samam utsträckning utan låter betydligt mer lik i6 än piPs.
Dock så är Bi21 mer kräsen än vad i6 är på dämpningen i rummet, dom är som ett mellanting av piPs och i6 där
Dämpning på bakväggen ska det vara precis som piPs och det är ju medräknat i konstruktionen så, det SKA vara så !
Bi21 låter alltså mer likt Inos större högtalare i6, i14 osv... även i dåligt dämpade rum, piPs som får se sig slagen på fingrarna ur detta avsende då dom kräver ganska omfattande akustikregleringar för att låta "lika naturligt avslappnade"
I ett väldämpat rum så är skillnaden mindre, då låter Bi21 och piPs mer "lika" upp till den ljudnivå där piPs börjar att dissta klart störande i diskanten. då har Bi21 diskanten inte ens börjat...
Utan då kan man höja ytterligare, tills att basen sätter stopp i stället (till rock, ca 95-100dB beroende på lågfrekvent information).
Men då delar man ju dom bara och höjer MASSOR mer, tills att basen sätter stopp igen. Men diskanten visar fortfarande inga tendenser till att hårdna...
Som högst spelade vi så högt att jag tror vi va uppe på 114dB C Slow med med Rock. och det låter... SKIT BRA ! Men då va det förjävla högt helt enkelt...
Till denna musik så är det så att Bi21 upplevs som något mer avslappnade än i6,
Men som sagt, detta är musik som inte gör att basarna begränsar, annars spelade i6 för det mesta något högre med renhet än Bi21 eftersom Basen hade mer kapacitet.
Dessutom är detta musik som lätt blir just knepig på hög ljudnivå...
Båda högtalarna klarar detta otroligt bra, men bi21 fick ändå titteln "Metal speaker of the day" (och en av mina polare som är renodlad metallare vad grymt förtjust i dom, så pass att dom inte hittat ut från hans hem enu...

)
Diskanten i Bi21 upplevs alltså som lägre distande vid riktigt höga ljudnivåer än på i6.
Men kluxet är att basen i Bi21 sätter stopp före basen i i6, och att vid den nivån som basen sätter stopp hos Bi21 så har i6 fortfarande en hel del kvar att ge.
Och vid nivåer där Bi21 basen börjar att bottna delade så har inte diskanten hos i6 börjat att utmärka sig, utan det inträffar först vid högre ljudnivåer.
alltså är diskanten hos Bi21 väldigt kapabel, och om den hade i6 basen att möta upp den med så skulle högtalaren spela högre än vare sig Bi21 eller i6 känns det som
Resultatet är i alla fall att Bi21 spelar högst i sällskapet till metal, och i6 spelar högst i sällskapet till typ det mesta annat
Men allting handlar ju inte om att spela högt, långt ifrån...
Och detaljer är, just detaljer...
Det är Helheten som räknas !
Och just helheten är ju där JAG lägger tyngd, och det viktigaste är att högtalarna totalt försvinner och att där "bara finns musik".
och här gjorde bi21 oss inte besvikna!
Jag skulle vilja påstå att dom på många sätt liknar Ino i ljudet, sättet som dom liksom "inte finns där" när man spelar musik, musiken "bara är där" kan man också vända pådet och säga
En av dom saker som gör att jag gillar Ino och nu även dessa Bi21'or.
i6 gjorde några saker bättre än Bi21:
i6kan få till en sådan sjuk närvaro på rösterna, det är liksom inte som att det låter som att någon står och sjunger precis framför en.
utan det ÄR någon som står och sjuknger där !
Detta är en skillnad som vi alla tre var överens om, men lika överens som vi va om att den skillnaden fanns, lika oense va vi över dessa vikt...
Partisk och jävlig som jag e så tycker jag att det väger tungt, men dom andra två vad inte lika övertygade...
Båda gav dock tillslut med sig om att det var en mycket trevlig egenskap ju mer vi lyssnade. och vi kom fram till att skillnaden är ytterst liten och en smaksak!
Det som är större skillnad är dock att Bi21 HAR något "hyss" för sig i diskanten (kan hänga ihopp med närvarikännslan), det är ignenting som stör eller så.
Men det finns där och ibland så förtar det liksom "illusionen" som skulle kunna finnas där och då blir det tydligt att i6 är bättre ur det avsendet.
Det är någonting som diskanterna gör som "inte borde vara där" även om man inte hör vad det är som är "fel" så uppfattar skallen det och resultatet blir alltså att lite av naturligheten i diskanten kan försvinna.
Detta är något som nästan aldrig hörs, eller ja... det hörs egentligen aldrig juhh
Det är inget missljud, utan snarare avsaknad av någon slags naturlighet i jämförelse med i6.
Ju mer vi lyssnade, ju mer tydligt stod det att i6 är strået vassare på just denna punkt.
Och ju mer stod det klart att detta är något som ingen människa i värden skulle tänka på om man inte gör ett A/B test för att just lyssna efter likheter/ skillnader mellan konstruktionerna.
Med detta sagt så ska tilläggas att Bi21 är en av dom högtalare jag lyssnat på som låter naturligast och mest musik någonsin !
Även piPs är stråt vassare än Bi21 på att just "låta mer närvaro".
Och kritiken mot Bi21 är för mig mest att konstanterande att dom har styrkor och svagheter mot i6 och piPs.
Och att alla är ruskigt kompetenta högtalare råder det ingen tvivel om !
Men jag föredrar Bi21 framför piPs för att Bi21 ger mig mer, men föredrar samtidigt i6 framför Bi21 om jag måste välja
Jag kan inte lämna någon mer utförlig rapport än såhär, detta blir nog min slutklämm..